mijn lekker eigenwijze merrie Omira aan het werk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaelle

Re: mijn lekker eigenwijze merrie Omira aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:27

En daar gaat bokt weer
Leuk paardje zeg Spijtig dat je met slof moet rijden, maar binnenkort huppelen jullie wel weer rond zonder slof Jij zult wel het beste weten voor je paardje..

Veel succes! -xxx-

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:33

ebony_lover schreef:
dacht dat je mij bedoelde, omdat je reageerde op mijn bericht,dat ik ermee gereden heb sorry dan

je hebt gelijk, ik heb 1 x per ongeluk "jou" gebruikt ipv "de ts"
Daaronder heb ik wel beter opgelet, met wat ik moest gebruiken

ik ook sorry

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:39

Fielychi schreef:
hihi!
Ik zag de eerste foto en dacht: 'oho! Die krijgt bokt over zich heen!'

Succes allemaal, ik ga me d'r lekker NIET mee bemoeien!

Hahaha precies.. dacht ik ook. Ik vind het trouwens wel een mooi paardje maar beetje te veel accessoires eraan zullen we maar als understatement zeggen. Dat ze hiermee nog eigenwijs kan zijn...

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:47

Hey,

Jahoor ik dacht dat het hele toppic al over de slof ging toen ik de foto's bekeek

Ik denk dat 3 pagina's vol commetaar over het slof wel genoeg is.
De TS is er denk ik ook wel een beetje zat van.
Ken ook genoeg zulke paarden en word op dezelfde manier behandeld als dit paard. Als je langzamerhand de slof eraf haalt heb je een prima paard.
En vergeet niet; een slof is een hulpmiddel en geen verpester
Hangt er natuurlijk ook vanaf op welke manier je de slof gebruikt,
maar de TS gebruikt hem op een goede manier.
Daar mogen bokkers trouwens een goed voorbeeld aan nemen!!

Ik zal trouwens ook wel even temmen omdat het anders niet ophoud over de slof.
Veel succes verder met dit paard! jullie zijn een leuke combinatie en het komt heus allemaal goed! En ik spreek uit ervaring!

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:51

Mooi paard, kan best leuk lopen, maar ik denk dat ze beter loopt zonder twee hulpmiddelen.
waarom gebruik je in gods naam twee hulp middelen, een is er al te veel.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:56

Blackmystery schreef:
Mooi paard, kan best leuk lopen, maar ik denk dat ze beter loopt zonder twee hulpmiddelen.
waarom gebruik je in gods naam twee hulp middelen, een is er al te veel.

lees eerst even het toppic door!!!!

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:58

Elena schreef:
Hey,

Jahoor ik dacht dat het hele toppic al over de slof ging toen ik de foto's bekeek

Ik denk dat 3 pagina's vol commetaar over het slof wel genoeg is.
De TS is er denk ik ook wel een beetje zat van.
Ken ook genoeg zulke paarden en word op dezelfde manier behandeld als dit paard. Als je langzamerhand de slof eraf haalt heb je een prima paard.
En vergeet niet; een slof is een hulpmiddel en geen verpester
Hangt er natuurlijk ook vanaf op welke manier je de slof gebruikt,
maar de TS gebruikt hem op een goede manier.
Daar mogen bokkers trouwens een goed voorbeeld aan nemen!!

Ik zal trouwens ook wel even temmen omdat het anders niet ophoud over de slof.
Veel succes verder met dit paard! jullie zijn een leuke combinatie en het komt heus allemaal goed! En ik spreek uit ervaring!

Ik ben het op zich wel met je eens, maar een paard heeft geen hulpmiddelen nodig, om goed te gaan lopen. ( en ik spreek uit ervaring ) meestal word een paard alleen maar verpest met een hulpmiddel, en dat hoef je vaak niet eens te merken. het kan best zijn dat iemand een hulpmiddel gebruikt om het paard lager te kunnen instellen. het zal best verkregen kunnen worden met hulpmiddelen, maar het paard zal op ten duur andere problemen krijgen.

twee hulpmiddelen vind ik echt uit ten boze.

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:02

ben ik helemaal mee eens blackmystery. En de slof is geen verpester zeg je? Heb je het verhaal van Cinnepin over Balou (als ik het goed heb)al eens gelezen? Echt erg verhaal... Oordeel dan nog maar eens over slof.
Laatst bijgewerkt door HedwigO op 31-03-06 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:05

Hedwig18 schreef:
ben ik helemaal mee eens blackmystery. En de slof is geen verpester zeg je? Heb je het verhaal van Cintjuh (als ik het goed heb)al eens gelezen? haar paard was helemaal verkloot met de slof.

Ja hallo dat ligt er aan hoe je hem gebruikt!
De TS gebruikt hem goed en is er dus niks aan de hand!
En volgende week gaat de slof eraf en is er nog maar 1 hulpmiddel over

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:07

Ja dat snap ik ook wel. Bij het dressuren zit hij nog redelijk los af en toe maar het springen!!! Wie haalt het in zn bolle hoofd om met slof te springen en dan ook hem strak te houden en niet meegeven boven de sprong met z`n handen!! Hoe snel wil je je paard naar de filestijnen ?.

Blackmystery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:23

Hedwig18 schreef:
ben ik helemaal mee eens blackmystery. En de slof is geen verpester zeg je? Heb je het verhaal van Cintjuh (als ik het goed heb)al eens gelezen? haar paard was helemaal verkloot met de slof.

De slof kan juist heeeeeeel veeeeeeel aan richten, net zo als alle andere hulpmiddelen die er op de markt te koop zijn.
Wanneer een hulpmiddel goed gebruikt word, hoeven er geen problemen op te treden, maar uitgesloten is het niet.

Ik heb onderzoek gedaan naar het bewegings apperaat van het paard gezien van uit de anatomie, en ga hier na paarden fysiotherapie doen.

we zien dat veel paarden vroeg tijdig de sport verlaten door problemen zoals: atrose, pijnlijke gewrichten, klem zittende nek en rugwervels en ga zo maar door, terwijl dit in het wild amper voor komt.
Deze problemen ontstaan toch door hoe wij omgaan met het paard en laten we daar bij de tuigaasje niet vergeten.
Een paard loopt niet mooi aan de teugel door voor aan het hoofd te werken, maar door het paard zelf te laten lopen, geen verwaring in het dier te laten optreden, en het los te laten wanneer het zelf komt.

Je rijd nooit een paard goed los met een hulpmiddel, want er zullen zich dan toch ergens anders in het lijf complicaties gaan voor doen, die niet eens meteen zichbaar hoeven worden.

Ik vind het heel moeilijk om het hier uit te leggen maar mensen die er wat meer over willen weten, raad ik het boek Het paard in beweging aan, en voor vragen kan je mij Pb

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:26

Dit lijkt me zeer onderbouwd en correct. Nog wat in te brengen elena, ts?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:33

Ik zou denken als je paard zoveel problemen heeft gehad met rijden, dat er dan iets mis zou zijn!

Ligt je zadel wel goed? Hoe pakt ze het bit aan?
Heeft ze last van haar rug?

Daar zou ik als eerst naar gaan kijken als ze zo moeilijk zou doen!

Blackmystery

Re: *mijn lekker eigenwijze merrie Omira aan het werk*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:40

Omiratje schreef:
die slof gebruik ik maar sinds een week of 2 , leer hem gebruiken door mijn nieuwe lesgever, tijdens onze lessen proberen me voorwaarts-neerwaarts te bereiken dat lukt heel goed als ik les heb,en dan gebruikt ze echt goed haar rugspieren.Maar alleen als ik alleen rij lukt me dit niet zo goed, maar ik probeer het te bereiken door zachtjes met mijn handen te spelen.
Ik moest die slof gebruiken omdat ze me letterlijk uit het zadel trok het is echt een heel sterk beestje!!!en als ze wil gebruikt ze al haar macht tegen me op.
Maar door de nieuwe lesgever, is ze van een vechtlustig beestje, naar een paard dat verstaat zodra haar hoofd mooi op zijn plaats is(betekent niet perse aan teugel) , dat het plezieriger is om zo te rijden.en geloof me dat is een heuze stap die we gemaakt hebben

waarom die martengal, kan je mss wat luiheid noemen, hij staat op het zwakste dus werkt echt niet goed,maar er is een tijd geweest dat ze steigerde daarom ook voor als ik op de wei rijd , het zit op wat psychisch die martengal.

vicky

Ja je zecht het zelf al, dat je met voorwaarts neerwaarst bezig bent, maar als je instructuur er niet is het niet lukt, dus dan maar wat met je handen speelt. sorry maar dan werk je van voor. verder hangt de slof er aan, omdat ze je uit het zadel trok. Kijk eerst eens even waarom ze dat doet en opserveer haar. je lost dit probleem niet op door de slof meis. Ik heb de moeilijkste paarden gehad en die zijn er zonder eenig hulpmiddel door heen gekomen. nu ben je gewoon de essentie kwijt, van waar dressuur eigenlijk voor staat.
En dat de martengal er alleen psychisch om heen zit, Sorry
Laatst bijgewerkt door Blackmystery op 31-03-06 21:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Ponygekkie95

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:44

Anoniem schreef:
En jawel, natuurlijk moet er weer commentaar geleverd worden!
Zt er al op te wachten toen ik de foto's zag!

Waar maakt iedereen zich druk om!
Het is jullie paard niet en hoeven er niet op te rijden en zelfs niet naar te kijken!
Ik zeg niet dat ik het eens ben met het juiste gebruik etc. maar het is mijn pakkie aan niet, het is haar beslissing waarschijnlijk goed overwogen genomen!
Waarom zou ik mij daar druk over maken, mijn eigen paard rijden is al moeilijk genoeg waarom dan ook nog eens met duizend andere bemoeien!

Weer On-topic:

Je hebt een leuk paard, de foto's zijn goed gelukt!

ik ben het er helemaal mee eens,
altijd maar beterweten!
zij is tenminste mens... die maken fouten!

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:48

nou ik ben ook een mens voor zover ik weet :p

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:48

ebony_lover schreef:
moesten jullie haar kennen .. zouden jullie haar wel begrijpen hoor ! het is echt een lastig dier
heb er ook opgezeten(zonder slof en sporen), en ze heeft macht hoor !

en ze heeft een periode gehad dat ze héel lastig deed, steigeren, bokken, etc. dus ik denk dat jullie ook niet goed meer zullen weten wat te doen hoor..
die slof zal er niet eeuwig aanblijven hoor !
wees aub. beetje begripvol..

waarom koop je dan geen beginnerspaardje als je weer dat ze heel erg lastig is

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:27

omdat toen ze Omira kocht, toen was ze Héel braaf ! na een tijd is ze zo beginnen doen, en née het was niet Vicky's schuld.

En als de instructeur zegt voor eens een paar weekjes met slof te rijden .. dan doet ze dat, waarvoor dient een instructeur anders!?

zachtjes met handen spelen zegt ze.. er zijn er die 'hard met handen spelen !' zachtjes kan geen kwaad hoor ze trekt niet in de mond etc. en haar handen blivjen op positie! wat is het probleem dan !?

ik vind dat jullie een beetje te snel oordelen hoor , je kent haar totaal niet. Vicky zou die dingen ook liever niet gebruiken hoor.. maar ze wilt Omira ook niet kwijt!!en dat was ze bijna ! heb een klein beetje respect.. als je het dan echt neit kan zien, klik liever op vorige of op het kruisje! Of zeg het tenminste op een normale manier, geef tips en kraak haar neit af! is voor haar ook niet leuk..
problemen met haar tuig is er ook niet.. dus daar ligt het niet aan..
nouja, Vicky zal zelf nog wel een 'aantal' dingen zeggen !

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:55

Ik ga me hier niet meer mee bemoeien, maar een paard kan niet ineens zo worden. Niet dat je haar slecht behandelt hoeft te hebben, maar als je te lief bent. krijg je ook probleem paarden.

Verder hoeft iemand die het papiertje heeft om les te geven, niet goed te zijn.
Ik ken er velen die roepen: geen gelul trek hem maar in de krul of mensen die niet weten waar ze nu werkelijk mee bezig zijn.

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:10

dat weet de hare wel hoor zoon rijd ook lrv en al aantal prijzen gehaalt dacht ik.. dus denk wel dat hij weet waar die mee bezig is
ze heeft omira ook altijd streng genoeg aangepakt.. maar ze had een hele tijd stil gestaan enz. en misschien daarom dat ze zo braaf was? en met 'vreemde' mensen is ze ook veel voorzichtiger en braver dan met iemand die ze kent :S zo ook met mij was ze ook braaf, wel paar keer trekken .. maar voor de rest voorzichtig.. dus misschien dat het ook beetje daar aan lag..? maarja ze zal het zelf wel wat beter uitleggen ik ken omira nl. een hoopje minder goed, maar ben nu al 4 x (denk ik) naar omira geweest en ondertussen weet ik ook beetje hoe ze in elkar steekt

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:23

hoe meer de ts de slof gebruikt hoe meer het paard dadelijk zonder slof gaat tegen werken, als je hem niet goed gebruikt dan he.

Voorwaarts neerwaarts rij je niet op je hand, dus ook niet met slof, het voorwaarts neerwaarts berijk je door zelf trug te zitten en hem des temeer naar voren te drijven.

leer je paard de basis eerst goed aan, het rechtstellen! nagevelijkheid door jou zelf, door jou evenwicht door jou balans, door jou hulpen. een hulpteugel is een hulpteugel.

Je bent zeker niet de enigste die een "gevaarlijk" paard rijd. Maar een gevaarlijk paard rij je absoluut niet met een slofteugel! in iedergeval niet als die in protest komt. Een slofteugel dient er voor met goed gebruik om het paard lekker over zijn rug te kunnen laten lopen. maar ik vind (aan deze fotos) te zien, dat je je paard van voor ontzettend tegenwerkt, aangezien je zelf ook niet echt jovel op je paard zit (veel spanning)

Een instrucktrice die tegen jou zegt, trek hem maar een slof om is geen instrucktrice. Sorry in mijn ogen niet. in mijn ogen is een instruckteur iemand die strikte aanwijzingen geeft die goed zijn voor paard en ruiter, en ook berijkt wat de ruiter wil en wat haar totaal beeld van de gehele combinatie is.

een martingaal is inderdaad bestemt voor een paard wat zich sterk maakt, maar let je ook op je eigen houding? hoe meer jij tegen werkt hoe sterker jou paard word, nu dus ook met de slof.

de slof geeft een enkel moment een goed gevoel, maar als je hem naar verkeerd gebruik eraf haalt heb je alleen maar meer recht te zetten. als de combinatie niet klikt zoals je zelf al aangeeft verkoop haar en koop een nieuw paardje waar het wel mee klikt.

dit bericht is niet aanvallend bedoeld hoor. ik wil alleen maar tips geven en hoop inderdaad dat zowel jij als je instrucktrice daar wat mee kan.

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:36

Naar mijn mening:

- Ik vind het raar dat heel veel mensen zeggen: én slof, én martingaal én sporen... de sporen zijn een heel geval apart.

- Een slof hoeft inderdaad helemaal geen kwaad aan te richten --> je zet je paard iets naar beneden, waardoor je beter kunt inwerken, waardoor het paard voor jou makkelijker gaat ontspannen en inderdaad je moet ermee leren rijden, maar ik vind dat ze hem helemaal niet slecht gebruikt. Ik zou de slof NIET tussen de benen doen; dan rijg je hem voor je gevoel sneller op heb ik ondervonden; zeker niet als je er net mee begint.

- Vicky, ik vind dat jouw instructeur/instructrice goed klinkt van wat je hebt verteld! Haar bedoelingen zijn erg goed! Ook een paar weekjes slof onder goede instructie kan veel goeds doen. Zoals je hier dus ook merkt uit het verhaal van de TS: jullie kunnen toch wel lezen dat het nu beter gaat?! dat doet een paard echt niet als hij met zijn kin op zijn borst is geragd en in elkaar gestompt met de sporen en zijn rug dus naar de klote is.

- Ik zou als ik jou was inderdaad de martingaal eraan houden. Voor je paard is het ook veel beter als jij je zelfverzekerder voelt!

Succes en ga zo door!
Groetjes Julia

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:41

juliaaa schreef:

- Een slof hoeft inderdaad helemaal geen kwaad aan te richten --> je zet je paard iets naar beneden, waardoor je beter kunt inwerken, waardoor het paard voor jou makkelijker gaat ontspannen en inderdaad je moet ermee leren rijden, maar ik vind dat ze hem helemaal niet slecht gebruikt. Ik zou de slof NIET tussen de benen doen; dan rijg je hem voor je gevoel sneller op heb ik ondervonden; zeker niet als je er net mee begint.

Fout met een slof zet je je paard niet iets naar beneden, in iedergeval niet als je hem goed gebruikt. een slof dient voor een bepaalde hoogte hoofd en halshouding. zonder hem op te sluiten. met een slof heeft je paard genoeg vrijheid, maar tot een bepaalde hoogte.

Doordat je paard niet goed aan je hulpen is en zich erg sterk maakt krijg je dadelijk het achter de teugel probleem, doordat die door die bepaalde opsluiting je hand niet meer volgt.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:18

Denk dat de TS nu wel weet hoe jullie over de foto's denken en wat jullie van de hulpmiddelen vinden.

Of de TS hier iets mee doet is haar zaak, hier een slotje.