Kaia schreef:Ik heb laatst op een paard gereden dat alle M oefeningen kent..dat zelfs zijn wisseltjes kent en enorm goed kan springen. Een toppaard dus. De ruiter hoeft er maar op te zitten en het paard loopt heerlijk ontspannen. Ik kan je vertellen dat ik het paard met moeite (met heel veel moeit) een beetje ontspannen kan lopen. Het paard was net aan het headbangen.... Was het mijn schuld? Jazeker, het paard nam mij gewoon in de maling, ik was niet snel genoeg. Is dat erg? Welnee, maar fijn is anders. Toen heb ik op aanraden van mijn instructrice er een slof omgehangen ( oohh

) en het ging prima! Ik kon het paardje nu normaal rijden en naarmate de tijd vorderde kon ik het ook zonder slof.
Ik wil hiermee dus maar zeggen dat je niet zomaar even op een M paard stapt en hem ontspannen laat lopen. Dat doe je echt niet zomaar. Vaak is het makkelijker om op een B paard te stappen dan om op een M paard te stappen..helaas wordt dit weleens onderschat. Ik denk weldegelijk dat het paard soms het meisje in het ootje neemt..en laat jij een paard dan maar eens ontspannen lopen..succes!
En waarom kan een paard geen spierpijn hebben? Mag je dan nooit een stapje verder doen

..beetje rare opmerking. Als jij altijd fietst..en je fietst nu net in een andere houding..een betere houding..heb jij dan de volgende dag geen spierpijn?
ooh ja, dat geloof ik zeker.
ik rij een ex-Z2 paard, waarbij het een tijdje heeft geduurd voordat ik zijn knopjes gevonden had en fijn met hem kon rijden.
maar zoals jij beschrijft is ook alleen even uitproberen en doordrammen, en dan is de slof handig. even erbij pakken, dat bevorderd het rijden.
al deze poespas op dit paard, met zweep, sporen (op voeten die niet stil kunnen liggen!!) en hulpteugels vind ik echt overdreven.
waarom? er wordt nieteens getraind! dit meisje rijdt hem even bij, zover ik begrijp. laat dat paard dan ontspannen lopen, zet dat meisje op evenwichtsoefeningen, ga zonder teugels rijden of zo, aan de longe met iemand die les geeft.
als je ziet dat het paard er niet ontspannen op loopt, waarom hang je dan wel van alles eraan? dan werk je dingen in de hand. een M paard moet naar mijn mening gewoon zonder poespas moeten lopen. elk paard eigenlijk.