2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:06

Heyitsme, je laatste stukje is idd het sutkje wat mensen, en dan vooral mensen met weinig ervaring, vergeten.
Het paard is óp, vooral geestelijk.
Maar ook als je met de trainig zo blijft doordrijven raakt een paard op een gegeven moment op.
Gaan ze protesteren, steigeren, bokken, rennen enz. Dan maar hopen dat je een lichamelijk probleem wat nog op te lossen is, dat is vaak makkelijk als een mentaal probleem, als het paard geen plezier meer heeft en niet meer wíl.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:42

Wat een ontspanning weer tijdens dit longeren.

Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:28

mensen, misschien moeten we niet elke keer hetzelfde aan haar vertellen ik ben het er trouwens wel helemaal mee eens. het paard is nog te jong om dit soort dingen te doen. maar het is haar keuze en dit kunnen we niet veranderen door elke keer hetzelfde te roepen en boos (geirriteerd) te worden misschien uitleggen wat ze eraan kan doen. bijvoorbeeld gaan praten met de eigenaren? aangezien dit niet jouw paard is? die uitleggen dat dit niet goed is? met z'n allen rond de tafel zitten en praten? misschien maar een idee

MrsSoliana

Re: 2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:19

Citaat:
Ik doe alleen wat er van me gevraagt wordt.

Heet je, slaaf?
Je kan toch zelf wel inzien dat het onverantwqoord is om op een 2,5 jarige te rijden?
Wat een trieste zaak.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:53

en dat weten we nu allemaal wel
Ik hou niet van friesen, en ik vind het jammer dat ze altijd heel trots omhoog lopen met hun hals waardoor álles verkeerd gebruikt wordt.
Toen mijn paard 3,5 was begon ik pas met het rustige longeren, rustig zadeltje op, zelf wou ik liever een jaartje wachten, maar 't werd me afgeraden.
Ik vind het jammer dat je 't allemaal op zo'n manier op lost, maar ik vind het nog jammerder dat bokt op zo'n manier reageert, er zijn al 3 pagina's door heen gegaan vol met gezeur en gejammer.
Ik geloof dat als ze de eerste halve bladzijde gelezen heeft ze wel snapt wat juilie bedoelen
Ik weet ook wel dat iedereen het best wil voor dit paard, maar zo gaat het er aan toe, en om nou 20000 keer iets te herhalen heeft geen enkele zin, misschien moeten juilie met zijn allen gezellig de eigenaar opbellen
Succes bij de keuring, en ik hoop dat je nog een paard over hebt daarna
Groetjes

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 17:45

MrsSoliana schreef:
Citaat:
Ik doe alleen wat er van me gevraagt wordt.

Heet je, slaaf?
Je kan toch zelf wel inzien dat het onverantwqoord is om op een 2,5 jarige te rijden?
Wat een trieste zaak.

hmm.. als je alles GOED hebt gelezen, weet je ook dat het niet echt rijden is wat ik doe.. ik stap alleen maar en af en toe een stukje draf.. ik "trek" haar niet in de krul, maar heb lange teugels.. en dat maar 2x 20 minuutjes per week.. soms zelfs maar 10

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:56

maar 2 x 20 minuten in de week is voor een friezen 2 en een half jarige heel erg vermoeiend.
Ook vind ik gewoon dat je een 2 en een half paard niet te veel moet belasten met voltes. wat al gezegd is, ik longeer mijn 5-jarig paard nog geen eens 20 minuten. Verdeel het dan 5-5-5-5 of 10-10!

Rieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:57

je woont vlak bij me geef verder geen commentaar dat weet je nu wel..

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:00

hmm beetje overdreven voor een 2,5 jarige, vind het zielig voor het paardje......

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:22

Nikki_jimmy schreef:
maar 2 x 20 minuten in de week is voor een friezen 2 en een half jarige heel erg vermoeiend.
Ook vind ik gewoon dat je een 2 en een half paard niet te veel moet belasten met voltes. wat al gezegd is, ik longeer mijn 5-jarig paard nog geen eens 20 minuten. Verdeel het dan 5-5-5-5 of 10-10!

wie zegt dat ik dat niet doe dan? ik verdeel het heus wel hoor.. 10 min stappen en 10 min drafen en af en toe een klein galopje.. halverwege doe ik ook pas het elastiek eraan.. dus het valt allemaal best mee

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:35

Leuke Fries!
Jammer dat ze zo al aan het werk gezet moet worden, wij gaan meestal met de jonge merries pas naar de keuring in het jaar dat ze 4 worden/zijn.

Wat is de afstamming?

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:38

ik bedoel de tijd verdelen De tijd verdelen in de week, dat is minder zwaar (en dan gewoon enorm veel stappen weinig draven ga zo maar door)

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:38

Summertje schreef:
Leuke Fries!
Jammer dat ze zo al aan het werk gezet moet worden, wij gaan meestal met de jonge merries pas naar de keuring in het jaar dat ze 4 worden/zijn.

Wat is de afstamming?

ik weet niet precies wat de afstamming is.. ik zal het vanavond wel even vragen. volgens mij is het een Onne... maar dat weet ik niet Cker

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:55

Leuk paardje!!
Ik vind het persoonlijk (zoals vele bokkers) zonde dat zij al zo vroeg aan het werk wordt gezet!
Denk niet dat ze daar heel veel op vooruit gaat!
Maar dat is denk ik wel duidelijk gemaakt in al die reacties!
Dan zeg ik maar; Nog veel plezier en Succes met haar, en laat haar lekker van haar Jonge Jaren genieten!!

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 12:32

hmm teminste 1 iets positieve reactie

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:30

maar snap je nu zelf ook wat ik bedoel met het verdelen? 't is erg moeilijk voor een paard 't belast 't binnen been enorm erg, en voor zo'n jong paard is 20 minuten enorm lang

Noisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:54

20 min is ook voor volwassen paarden wel het maximum....je rijd toch ook geen 20 minuten op de volte???

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:32

Dit paard is veel te jong voor dit werk!! Echt ... om hieraan mee te werken. Sorry dat ik het zeg.

Soma

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:35

mooi paard! maar de bak is te zwaar, het werk is te zwaar, 2,5 jaar is te jong om er op te zitten! wacht nog een jaartje en het paard gaat 5 jaar langer mee!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:17

Weet je wel waar jij en je baas mee bezig zijn?

Elastiek of niet, elk paard groeit door tot zijn 6 de levensjaar.

Ik weet zeker dat je als je nu al zo begint met dit paard ontzettende problemen gaat krijgen. waarom ik dat weet?

een elastiek is zeker weten wel een gedeelde dwanghouding met ruimte. Bij een fries paard is het meestal moeilijk het neusje eruit te krijgen.

Vergeet darbij niet ook al is die rijtypisch gefokt, dat de spieren stugger zijn dan bij een gewone kwpn er of ander bloedpaardje.

als je zo nodig nu al wil longeren doe het gewoon zonder elastiek.

en las btw dat je er ook al op rijd, waar wil je heem met dit paard? naar de top? voor de verkoop? laat het paard eerst even uitgroeien, in iedergeval tot zijn of haar 4 de levensjaar, dan heeft die wat meer spierweerstand. als je met elastiek longeerd moet je het vaker doen dan 2 keer in de week, dan is het wat meer nuttig. maar op zon jonge leeftijd?

Sorry maar vind dit zonde van dit mooie paardje.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 08:29

ai ai mensen toch!! geef je mening maar wel op een normale manier...
Sommige mensen leren het echt nooit! er staat ergens een topic over feedback geven lees dat eens goed door.. Mijn tip aan jullie!
p.s we begrijpen het punt dus dram daar dan niet zo overdreven over door.

op nummer 1, leuke fries!! lekker koppie heeft ze op.
zelf vind ik 2.5 of bijna 3 zoals je zegt niet te jong om wat te longeren.
Maar dan... zou ik de bijzet of de elastiek losser zetten zodat ze haar rug meer kan gebruiken. Dat ze zich opkropt zoals je zegt kan van een te strakke bijzet een oorzaak zijn. Dat mooie voorbeentje van haar komt daar ook uit voort.. je ziet dat ze op die plaats haar rug en nek vast zet dus zelf vind ik het niet zo mooi..
Dat je er af en toe op zich ach ja... 2x 20 min vind ik veel doe dan 2x 10 minuten en dan alleen maar recht en stappen en een beetje draven.
longeren 20 min vind ik ook te lang, maar dat is al gezegt, maak daar 2x 10 minuten van.

ff off topic. Er wordt hier beweerd dat dit paard na de keuring niet meer de wei op zou gaan.. Wie zegt dat en wie kan daar over oordelen? Ik kan mijn topic met mijn toen 2.5 jarige aan de longe nog wel herinneren.. daar werd heel hard over geschreeuwd dat ik niet het type was die mijn paardje terug op de wei zou zetten! Nou die staat al maanden weer lekker stil omdat hij te kinderachtig bleef. Dus veroordeel daar de TS niet op, want je weet het niet...

Maar gooi der zeker naar de keuring lekker terug en wacht daarna tot ze 3.5 is. Daarna ook geen zwaar werk maar gewoon lekker licht werk... Jong geleerd is oud gedaan maar doe het wel met verstand en de zachte hand.

Succes er mee!!

p.s nog even over de gemiddelde leeftijd van een kwpn-er die zou op 8 jaar liggen? Mensen wordt eens realistisch... pak alle KWPN-ers op bokt en pak daar het gemiddelde van, geloof me die komt boven de 8 dus als je blieft, blijf realistisch. overdrijven is ook een kunst appart
Groetjes Lara

Esther_Ziezo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 08:58

Hehe..
Mooie fries..
Veel plezier ermee verder..
Wat ga je met haat/hem doen als je ingereden heb ??

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:00

wjerdo schreef:
ai ai mensen toch!! geef je mening maar wel op een normale manier...
Sommige mensen leren het echt nooit! er staat ergens een topic over feedback geven lees dat eens goed door.. Mijn tip aan jullie!
p.s we begrijpen het punt dus dram daar dan niet zo overdreven over door.

op nummer 1, leuke fries!! lekker koppie heeft ze op.
zelf vind ik 2.5 of bijna 3 zoals je zegt niet te jong om wat te longeren.
Maar dan... zou ik de bijzet of de elastiek losser zetten zodat ze haar rug meer kan gebruiken. Dat ze zich opkropt zoals je zegt kan van een te strakke bijzet een oorzaak zijn. Dat mooie voorbeentje van haar komt daar ook uit voort.. je ziet dat ze op die plaats haar rug en nek vast zet dus zelf vind ik het niet zo mooi..
Dat je er af en toe op zich ach ja... 2x 20 min vind ik veel doe dan 2x 10 minuten en dan alleen maar recht en stappen en een beetje draven.
longeren 20 min vind ik ook te lang, maar dat is al gezegt, maak daar 2x 10 minuten van.

ff off topic. Er wordt hier beweerd dat dit paard na de keuring niet meer de wei op zou gaan.. Wie zegt dat en wie kan daar over oordelen? Ik kan mijn topic met mijn toen 2.5 jarige aan de longe nog wel herinneren.. daar werd heel hard over geschreeuwd dat ik niet het type was die mijn paardje terug op de wei zou zetten! Nou die staat al maanden weer lekker stil omdat hij te kinderachtig bleef. Dus veroordeel daar de TS niet op, want je weet het niet...

Maar gooi der zeker naar de keuring lekker terug en wacht daarna tot ze 3.5 is. Daarna ook geen zwaar werk maar gewoon lekker licht werk... Jong geleerd is oud gedaan maar doe het wel met verstand en de zachte hand.

Succes er mee!!

p.s nog even over de gemiddelde leeftijd van een kwpn-er die zou op 8 jaar liggen? Mensen wordt eens realistisch... pak alle KWPN-ers op bokt en pak daar het gemiddelde van, geloof me die komt boven de 8 dus als je blieft, blijf realistisch. overdrijven is ook een kunst appart
Groetjes Lara

De Ts schreef net dat ze na de keuring tot en met september het land op gaat. Ik vind het een hele mooie fries. Misschien kan je, als het er toch wel mee eens bent, een keer rustig met de eigenaar praten.
Ze is nogal jong om zoveel te doen. Maar nog veel succes met haar.!

Presley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:44

Heey een naamgenoot (ik heet ook laura )

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:00

wjerdo schreef:
p.s nog even over de gemiddelde leeftijd van een kwpn-er die zou op 8 jaar liggen? Mensen wordt eens realistisch... pak alle KWPN-ers op bokt en pak daar het gemiddelde van, geloof me die komt boven de 8 dus als je blieft, blijf realistisch.
overdrijven is ook een kunst appart

Groetjes Lara

Dit is uit onderzoek gebleken. Alle KWPNners van bokt nemen is nou niet bepaald een gedegen basis voor zo'n onderzoek, dus als jij nou ook even realistisch blijft