Goed gehandeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NRPSer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 00:49

En even op jouw puntjes in te gaan:
1. Dit paard is ontzettend slim, ik heb nog nooit zo'n intelligent paard meegemaakt.
2. Hij vlucht niet, hij loopt de sloot in. Als hij dus echt bang voor iets is dan springt hij inderdaad weg en sprint weg. Zo merk ik dus ook duidelijk het verschil tussen iets echt eng vinden tijdens een buitenrit en het even laten zien dat hij sterker is.
3. Daar ben ik het mee eens, maar op zijn goede dagen (die gelukkig vaker voorkomen dan zijn slechte dagen) heeft hij het erg naar zijn zin op een buitenrit, de hond is trouwens wel altijd mee en dat geeft hem voor mijn gevoel toch vertrouwen, de hond is ook helemaal op het paard gefocust.

Ik moet wel buitenrijden, want in de winter is de bak vrij onbegaanbaar en hij zal toch zijn training moeten hebben. Paard staat bij huis dus een binnenbak is niet aanwezig, wil ik wel naar een binnenbak, dan zal ik toch ook eerst een rit van 3,5 km over de weg moeten. Het is dus geen kwestie van willen, maar moeten, hij zal toch zijn beweging moeten krijgen.

randalinpony

Re: Goed gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:01

Nog even iets over punt 2:

Als een paard dichtbij van iets schrikt, zal hij idd meteen wegspringen en omkeren, liefst in volle galop. Dan neemt ie niet de tijd om te kijken, stel je voor dat het een tijger is daar in die bosjes, die heeft maar 1 sec. nodig.

Als een paard al van grote afstand iets bespeurt, en dat kan heeeel ver weg zijn, zover dat je zelf amper door hebt dat er iets is, dan gaat hij liever stil staan, ipv dichter bij te komen. Voor een paard is de veiligste weg altijd die van alles wat 'vreemd' is vermijden.
Dan staat die met zijn hoofd geheven, met grote ogen te staren en lijkt de rest van de omgeving even naar de achtergrond te zakken. Zo ook de ruiter, helaas. Op mijn ruin zou ik dan best een zweep kapot kunnen slaan, maar hij zou denk ik niet reageren. Ik stap af en probeer het hoofd igg te laten zakken en de aandacht af te leiden, paard naar iets anders laten kijken, en dat dwing ik gewoon af hoor.
Een paard hoort en ruikt ook veel beter dan een mens. Bijv bij de boerderij waar het altijd spookt. Moet ook altijd langs een boerderij, ging de mijne in het begin alleen in passage langs

Overigens heeft ook mijn ruin weleens wat 'uitgeprobeerd' hoor, ging ineens niet meer over een spoorovergangetje dat hij goed kende. Ter controle heb ik het toen een paar keer op de terugweg genomen , en jawel, meneertje ging er over. Keer erop op de heenweg stond hij weer stil, maar ik had maar een klein zweepje, ging hij dus bokken en idd naar de sloot kruien. Ben die keer afgestapt.
Speciaal voor de volgende keer mijzelf gewapend met een zweep van een meter, en flinke sporen. Ging ook weer achteruit, maar zo hard doorgeslagen dat hij van schrik in volle vaart over de overgang vloog. Nooit last meer gehad.

Jammer genoeg heb jij de streken cadeau gekregen bij je paard. Dus je hebt de eerste 'kansen' gemist om te corrigeren. Jammer.
Dat achteruit lopen, als je het niet vanuit het zadel aandurft ivm diepe sloten, kun je niet een paar keer iemand met een longeer of koetsierszweep mee laten fietsen, die verder niets doet, maar op het moment dat de kont naar de sloot gaat, zon enorme opdonder geeft dat hij van schrik zijn kont onder zijn voorpoten vouwt. (Of noemde iemand dat al?)
Want tsja, dat hij schrikt, dat heb je nu eenmaal, maar dat achteruit lopen hoeft hij inderdaad niet te doen. Maar dan ben ik er nog voor, om als je alleen bent, af te stappen voor je in die strijd belandt dan ontneem je hem in ieder geval de kans op steigeren, bokken en achteruit lopen. En je geeft hem het voordeel van de twijfel, maar als hij echt bang was, zal hij je dat in dank afnemen.

Sullie97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:31

Ik vind dat je goed gehandeld hebt. Liever afstappen dan in de sloot belanden. Ikzelf merk wanneer mijn paard iets eng vindt, gelukkig vertrouwt hij mij zo, dat hij er dan wel langs gaat! Maar ik heb ook weleens gehad dat hij er vandoor ging, gewoon omdat hij graag naar huis wilde. Zo kwam ik een aantal jaren geleden van de ponyclub en was op weg naar huis. Mijn moeder zei: "Doe maar een handgalopje, want hij is weer op adem en niet meer nat!" Nou toen had hij zijn kans, hoor. Ik kan je vertellen dat was niet echt een handgalopje, maar eerder een rengalop, ik was me toch bang. Vooral die bochten, daar was ik echt bang dat hij onderuit zou gaan, dat is gelukkig niet gebeurd. Eenmaal bijna thuis remde hij al wat af, op een gegeven moment kon ik hem toch terugkrijgen en ben ik daarna een stukje terug gegaan om hem niet zijn zin te geven. Ik moet zeggen dat dit heel goed gewerkt heeft, want sindsdien heeft hij dit niet meer gedaan.

Sullie97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:36

Trouwens ik stap ook af als een situatie heel erg bedreigend is, bijvoorbeeld als ik langs een wei ga met paarden die een beetje frisjes zijn en toevallig ook nog merries (want die zijn wel erg spannend) zijn. Mijn paard gaat dan dribbelen en imponerend gedrag vertonen, waarvoor ikzelf een beetje bang. Meestal blijf ik dan wel zitten, maar als ik te bang word dan stap ik toch echt af!

Shakyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:31

Ik stapte zelf ook nooit af, dacht altijd van nou ja gaat zo wel weer over.. Heb ook vaak dat ze wel een beetje dribbelend langs een 'gevaar'gaat maar dat het meestal daarbij blijft.. TOch heb ikz elf ook nare ervaring gehad met een sloot, heb dr samen met me paardje in gelegen.. En ben nou wel iets voorzichtiger geworden.. Als de situatie egt te bedreigend word, dan stap ik toch egt liever af dan weer in die sloot te belanden.. Want Jou veiligheid is belangrijker dan je EgO ... TOG??