Waarom zo bezig met aan de teugel rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:48

Nikita12 schreef:
maaar waar zou dat toch vandaan komen ,, ??
want in manege lessen ik zeg neit alle,,
wel wat gevorderde dan..
moeten die paarden aan de teugel en dan is het ook niet goed,,
want hoe kan een manege paard ontspannen als er steeds iemand anders op rijd,, ??
dus lijkt het mij dat iedereen (die op manegepaarden heeft gerede )
het zo heeft aangeleerd ?

uitleg op wat ik net zij

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:02

er zijn wel degelijk goed gereden manegepaarden die best willen ontspannen. Ik heb nooit in een manegeles geleerd om een paard in de krul te trekken.
(Ik hoorde het laatst wel een keer in de les roepen in een manege in een andere plaats, toen we een keer een les van iemand bekeken: "trrrrek hem in de Krrrrulll..."

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:05

jaah je hebt manege's waar het niet zo is.. maar bij de meeste wel jammer genoeg ..

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 22:17

hulde aan de maneges waar het niet zo is!

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:20

zkkr wel !!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:23

beantsje schreef:
@Yamcha
Als je de kans hebt, moet je het boek Ruiters en rechters (Ernest van Loon) eens lezen. Dat gaat er helemaal over! Er staan ook heel veel foto's in waardoor je het verschil goed gaat begrijpen.

Dank je wel voor de tip, dat ga ik zeker doen. Ik ben altijd blij met dit soort topics, ik leer hier zóveel van!! Jij zegt hier een aantal dingen, die ik gewoon nooit heb geweten, en ook nooit eerder van iemand heb gehoord. Dank je wel Beantsje!

veerle123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:11

Hey,
ik heb zelf ondervonden dat je niet noodzakelijk je paard aan de teugel moet rijden.Ik rijd nu al 4 maand op een groen paardje.Toen ik er in het begin op zat was alles gespannen(was 4 maand opgeleert dan).Naar mate dat ik hem leerde kennen ging de spanning direc weg en na een tijdje zocht hij mij hand.Bij mijn vroegere verzorgpony vroeg ik altijd om naar benden te komen maar dat wou ze niet, en daardoor was het niet prettig om te rijden maar zeker voor het paardje was het niet prettig.Nu gaat het beter maar ook al is ze ontspannen ze wil niet naar beneden, maar maakt nu voor mij niks uit, zolang dat ze plezier beleeft.dus bij mijn ander paardje zoekt hij echt mijn hand en zelfs op wandeling gaat hij aan de teugel lopen zonder dat ik iets vraag.

Yonne

Re: Waarom zo bezig met aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:25

Ik ben het helemaal met je eens ! Gewoon eerst lekker losrijden en zorgen dat je allebei ontspannen rjd inplaats van je paard in de krul te trekken en hem daardoor ongemakkelijk te laten lopen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:42

je hebt helemaal gelijk, TS, maar toch is het zo dat meisjes mee willen tellen op de manege door aan de teugel te rijden. want dat betekend dat je kan rijden!
of je hem in de krul rukt of niet, dat maakt niets uit.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:35

Een paar mensen schijnen te denken dat het ideaal óp de loodlijn is. Dat is niet zo. Altijd vóór de loodlijn, en tegenwoordig is het door de FEI ook toegestaan om bij de verzamelende oefeningen als piaffe de neus op de loodlijn te laten zien.

Elders heb ik net een stuk geplaatst over het waarom van dit vóór de loodlijn. Misschien vinden sommigen van jullie het nuttig om te lezen.

Ikzelf schreef:
De klassieke rijkunst en FEI hebben niet zomaar de "neus voor de loodlijn" regel verzonnen omdat men het wel mooi vond staan, maar om functionele redenen. Hieronder zal ik een aantal van de in het kader van
deze discussie belangrijkste redenen toelichten.

Het hoofd in evenwicht
Het paardenhoofd hangt aan het begin (of einde ) van de wervelkolom. De wervelkolom dient hier als kapstok, de verbinding is een gewricht met redelijk veel bewegingsvrijheid in meerdere richtingen. Als je
een paardenskelet in elkaar zet, hoef je het hoofd niet VAST te monteren: Mits de wervelkolom is ondersteund en sterk genoeg is om het hoofd te dragen, kan het hoofd hier dus gewoon los aanhangen. Hier zijn geen spieren, banden of pezen voor nodig. Het levende paard heeft dan ook geen spieren nodig voor deze verbinding. Een ontspannen paard zal dan ook altijd
het hoofd los laten hangen aan deze kapstop. In deze situatie hangt het hoofd in zo’n evenwicht, dat de neus automatisch vóór de loodlijn is, ongeacht de halshouding. Wil het paard de neus meer naar voren, of meer naar achteren bewegen, dan zal dit moeten gebeuren met spieren die hetzij aan de bovenkant, hetzij aan de onderkant van het draaipunt (gewricht)
aan het hoofd trekken.

Een experimentje
Deze situatie kan je nabootsen door bijvoorbeeld een mok te nemen, die je omgekeerd op een potlood laat balanceren. Het potlood niet in het midden van de bodem, maar aan de rand tussen zijkant en bodem. Zorg dat het potlood de mok alleen op dit punt raakt. Je kan nu met je vrije hand de mok heel makkelijk bewegen. Als je een duwtje geeft zal ie heen en weer slingeren tot ie weer tot rust komt en stil hangt (situatie A). Als je je vinger er tegenaan legt en wat voorzichtiger drukt, kan je de mok heen en weer bewegen zonder dat je het contact met de mok verliest (situatie B). Ook kan je iemand anders vragen om de mok bij het oor vast te houden terwijl je deze vraagt om zo goed mogelijk mee te bewegen met wat jij aangeeft. Jij doet vervolgens hetzelfde als in situatie B
(dit is situatie C).

Wat merk je tijdens bovenstaand experiment op? Bij A beweegt de mok erg makkelijk en vrij, maar je hebt niet echt controle over hoe die precies beweegt, en wanneer ie weer stil hangt: Zodra je de mok niet meer aanraakt, is de controle weg. Bij B heb je perfecte controle over de beweging van de mok: Hij beweegt als jij beweegt, hangt stil als jij stopt etc. Voorwaarde is dat je wel met gevoel beweegt, om het contact te behouden. C is een beetje als B, maar je zal merken dat het toch iets minder soepel gaat, hoe goed men ook probeert op elkaar in te gaan.

Vertaling naar het paard
Nu terug naar het paard. Als het hoofd volledig ontspannen hangt (waarbij dus automatisch de neus duidelijk voor de loodlijn is), gebruikt het paard geen spieren om dat hoofd daar te houden. Als er nu iemand een rukje aan de teugels geeft en weer los laat, zal het hoofd net als de mok in situatie A heen en weer gaan slingeren, was het niet dat het paard dit zeer onprettig vind en dit voorkomt door het hoofd middels spiergebruik stil te zetten. Ook kan het paard preventief de “klap” van dit rukje opvangen, door het hoofd middels spierspanning vast te houden, als ie erop bedacht is. Dit teugelgebruik resulteert dus in onnodige spanning, onnodig spiergebruik.

Ook kan iemand de teugels zeer gevoelig gebruiken, in constante voeling met de mond blijven en zo de neus iets naar achteren bewegen, zeg maar halverwege waar het van nature als los hangend hoofd hangt, en de loodlijn. In deze positie bestaat er de mogelijkheid, om met de gevoelige hand de neus één of enkele cm naar voren, of één of enkele cm naar achteren te bewegen. Gaat dit met goed gecontroleerde hand, dan kan de ruiter dit zeer exact bepalen, net zoals bij de mok in situatie B. Het paard kan dit blokkeren door spieren aan te spannen. Dit zal ie doen als ie bijvoorbeeld een herinnering heeft aan situatie A, en de hand dus (nog) niet helemaal vertrouwt. Voor deze ideale aanleuning (aanleuning B) heeft het paard dus zeer veel vertrouwen in de ruiterhand nodig. Een paard die het niet helemaal vertrouwt, maar wel geleerd heeft mee te werken, kan er voor kiezen om z’n spieren te gebruiken om eventuele rukjes op te vangen en om het hoofd mee te bewegen met hetgeen de ruiterhand vraagt. Dit is te vergelijken met de mok in situatie C en is een “valse” aanleuning.

Bij “aanleuning B” is het zaak om enige afbuiging te vragen (dit gebeurt van achter naar voren, door het paard lichtjes “in de hand” te drijven), om ervoor te zorgen dat je als ruiter zowel een effect kan krijgen van het iets openen van de hand (neus beweegt iets naar voren) èn van het sluiten van de hand (neus beweegt iets naar achteren). Hoe dichter je dit namelijk bij het natuurlijk punt van evenwicht houdt, des te lichter zal dit zijn: In het meest ideale geval is het gewicht van de teugel genoeg om deze lichte aanleuning te creëren. Vraagt men dus om deze afbuiging en spant het paard zich hier niet tegen, dan geeft het dus correct na. De ruiter draagt dan dit (minimale) gewicht. Hoe verder de ruiter dit ontspannen hoofd naar achteren vraagt (verder van het punt van evenwicht), des te zwaarder zal dit voor deze worden. Aanleuning B is wat ik bedoel als ik het heb over het “los hangende hoofd” en waarom je alleen zo een echte lichte aanleuning (voor ruiter EN paard) kan verwachten.

De klassieke school en ook de FEI reglementen, vraagt om een ontspannen paard, dat zich edelmoedig overgeeft aan de ruiter. Ontspanning in de aanleuning is er alleen in situatie B, waar het paard geen energie verspilt aan de eigen hoofdpositie en de handinwerking van de ruiter volledig en ongehinderd (en dus direct) laat doorkomen. Het is inspanning vanuit ontspanning, omdat het paard zich elders in het lichaam (met name de achterhand) wel fysiek inspant. De overgave is “edelmoedig”, omdat het paard in het volste vertrouwen letterlijk het hoofd in de handen van de ruiter legt en zich niet beschermt tegen eventuele rukjes, omdat het het volste vertrouwen heeft dat deze niet zullen komen. Je zult begrijpen dat het behalen van zo’n aanleuning niet simpel is, maar het is wel een basisvoorwaarde. Als dit niet voor elkaar is, ben je dus nog in de basis bezig.

Is het vertrouwen niet zo groot, dan zal het paard al snel overgaan tot de aanleuning van type C. Hierbij zal het paard of op de hand gaan hangen (naar voren duwen), om zo het bit wat meer in de mond te fixeren, of proberen achter het bit te komen. Aangezien we allemaal geleerd hebben, dat het paard moet afbuigen, wordt het achter het bit geraken eerder beloond dan het over het bit geraken. Een paard leert al snel dat ie door zelf de neus iets naar achteren te nemen, beloond wordt door de ruiter én door het feit dat minder gecontroleerde bewegingen niet zo hard meer aankomen. Het gevolg is ook, dat de inwerkingen niet meer volledig ongehinderd en direct overkomen, zoals ook bij de mok in situatie C.

Achter de loodlijn
Uit bovenstaande kunnen we ook concluderen dat, zodra de neus achter de loodlijn komt, dit is om één van twee redenen: 1) de ruiter neemt de neus wel erg ver terug, of 2) het paard neemt de neus zelf terug. De eerste mogelijkheid kan voor héél even voor komen in situatie B, maar geeft een vrij hoge druk op de lagen van het paard. Als het te lang duurt, zal het paard zichzelf beschermen door achter het bit te kruipen en over te gaan in een aanleuning van type C. Bij de 2e mogelijkheid is er duidelijk sprake van een aanleuning van type C.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:40

Ik vind het een beetje jammer dat zo veel mensen hun paardje in de krul trekken. Zonde.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:00

Ik ben het helemaal eens met de TS.
Ik heb een jonge verzorgpony, die nog niet netjes nageeflijk loopt.
Iedereen zit mij dus af te zeiken, geef ik deze reden, word ik kei hard uitgelachen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:11

Ik vraag me af hoe het zit met mijn pony, aangezien mij geleerd is met haar te rijden aan de teugel en ik dus niet beter wist.

Maar nu vraag ik me af, ik hoef bijna niks te doen gewoon ontspannen zijn/rijden en ze komt omlaag, en vroeger deed ze dat niet.
Ik heb dus ook nooit dankzij de les die ik kreeg mijn pony goed aan de teugel kunnen rijden, toen ik daarmee stopte en gewoon ging oefenen op figuurtjes en niet aan de teugel rijden kwam ze eigenlijk uit zichzelf al aardig omlaag.

Maar ik vraag me dus af komt dit door de les dat ze zeg maar moest aan de teugel lopen, dat ze nu nagevelijk loopt of komt het door andere factoren?

Trouwens mijn pony doet het ook gewoon als ze door de wei scheurt dan loopt ze uit zichzelf nagevelijk heb wel een foto waar je het verschil bij haar kunt zien.

Eerste foto:
Toen hadden we haar net een maandje of 3 en MOEST ik aan de teugel rijden (van de instructrice) ook al lukte dat niet omdat chris zich graag verzet. (de vorige eigenaar gaf me les trouwens en het is haar in 2 jaar ook nooit gelukt haar netjes aan de teugel te rijden op de manier waarop ze mij lesgaf, en ja ze had gestuudeerd om mensen les te mogen geven.)
Afbeelding

Tweede foto:
Nu ik een halfjaar geen les meer van haar heb, en niet meer zo gefixeerd ben om te rijden aan de teugel maar gewoon lol te hebben met chris lukt het juist wel!! Zie het verschil:
Afbeelding

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:43

laartjuh schreef:
Toen hadden we haar net een maandje of 3 en MOEST ik aan de teugel rijden (van de instructrice) ook al lukte dat niet omdat chris zich graag verzet. (de vorige eigenaar gaf me les trouwens en het is haar in 2 jaar ook nooit gelukt haar netjes aan de teugel te rijden op de manier waarop ze mij lesgaf, en ja ze had gestuudeerd om mensen les te mogen geven.)

Raar mens dat dat persé moest . Of had het een reden

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:50

Je had gewoon vaker tegen de regen in moeten rijden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:41

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:55

Ik denk dat een heleboel mensen wel weten in theorie hoe het moet, maar a) niet weten hoe het eruit ziet en b) niet weten hoe je in praktijk het uit moet voeren.

Er staan zoveel topics op HAW van paarden met de achterhand er achteraan bungelend waarbij dan lyrische reacties staan over hoe geweldig hij wel niet loopt!
Daarnaast blijft het lichter worden in de aanleuning en het sneller kunnen reageren (spannen/ontspannen) van de hand en het nog meer activeren van de achterhand toch een werkplan voor het leven

Patriciavt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 01:41

Het 'aan de teugel' rijden vind ik ook iets wat pas komt als je paard eraan toe is. Ik heb heel lang (lees 5 maanden) gewerkt aan het activeren van het achterbeen en het ontspanning zoeken... Nu is dat moment dan daar gekomen dat hij kan ontspannen, zijn achterbeen actief is en hij zo eigenlijk vanzelf van voren me hand opzoekt. Ik heb echt een hekel aan dat 'in de krul trekken...' en ik moet je zeggen, dat ik van dit harde werken en het uiteindelijke resultaat veel meer 'trots' ben als dat ik het 'geforceerd' zou hebben met als gevolg dat je paard wel aan de teugel loopt, maar dat ook net alles is.....

Equidea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:02

[/quote]
Raar mens dat dat persé moest . Of had het een reden[/quote]

Ja ik wilde op wedstrijd maar was er nog niet overuit of het nou dressuur of springen werd aangezien chris springen super kan maar ik best wel spring angst heb.
En ik denk, (mijn instructrice was de vorige eigenaar van chris) dat ze iets wilde afmaken waar ze aan begonnen was maar haar niet lukte ofzo??