Steigerprobleem jong paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:47

Niet te mild zijn is wat anders dan consequent zijn denk ik

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:51

Bienotje schreef:
Niet te mild zijn is wat anders dan consequent zijn denk ik

gewoon rechtvaardig zijn en consequent kan ook zonder zweep

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:00

Hmmmm.....zoals gewoonlijk heeft iedereen weer allerlei goede tips die elkaar lekker tegenspreken.

Volg je hart, kijk hoe het gaat met de deskundige hulp die je ingeroepen hebt en probeer het op een aantal manieren, en breng je paard anders naar een goede bekende africhtingsstal.

Deze mensen doen het voor hun brood.
Ga niet zelf prutsen aan een probleem wat je niet op kunt lossen !!!
ook al weet heel bokt hoe het wel moet !!!

Mijn paard was niet te rijden vanwege steigeren en na alle "deskundigen" eraf gekeild te hebben is hij na een jar uiteindelijk door iemand 20x achterover getrokken en weer opgestapt voordat hij overeind kwam. Dit was uiteindelijk de enige manier voor een totaal verkl**t 6 jarig dier wat erg gevaarlijk was.
DOE DIT DUS NIET MET JOUW PAARDJE!!!!

Urielle

Re: Steigerprobleem jong paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:29

unamie schreef:
ja hoor..Satine das nou echt een goede tip
zeker voor een paard die nog 3 jaar moet worden

Er lopen meer dan genoeg driejarigen die door verkeerd inrijden al helemaal verpunkt zijn hoor Soms is de keuze nu eenmaal de paarden op hun nummer zetten en laten zien dat je dit gedrag niet tolereert of paard maar naar de slager brengen omdat hij levensgevaarlijk wordt. Wij kunnen van hieruit niet zien wat er met het paard van TS is gebeurd, maar ze zal de eerste niet zijn die een jong paard koopt om te beleren en er daarna achter komt dat het paard al een hele historie heeft aan ruiters die het ermee geprobeerd hebben, helaas.

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:34

unamie schreef:
een paard die steigert heeft spanning
ga je hem slaan krijg je nog meer spanning
echt een stomme tip
ook al omdat niemand vanaf zijn computer kan zien waar het probleem precies zit
paard verliest dan ook het vertrouwen in de mens, als hij klappen krijgt en niet weet waarom

en onthou dit

waar de kennis van de ruiter ophoudt begint zijn grofheid

Slaan? Wie heeft het over slaan? Maar weet je wat nog veel en veel erger is.... je paard klopjes en kusjes geven als hij niet weet waarom.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:47

Fronton schreef:
unamie schreef:

Slaan? Wie heeft het over slaan? Maar weet je wat nog veel en veel erger is.... je paard klopjes en kusjes geven als hij niet weet waarom.

als je dit topic eens goed doorleest zie dat er geadviseerd wordt
het paard aan te pakken door tussen zijn oren te slaan
idioot gewoon

en geen dingen erbij gaan verzinnen, niemand hier adviseerd klopjes en kusje

ik heb in mijn leven al veel paarden zadelmak gemaakt
zonder te slaan met de zweep, welteverstaan !
en het zijn allemaal fijne en ongecompliceerde rijpaarden geworden

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:03

Geestelijk klapje zou misschien geen kwaad kunnen. Je kan met een paard alleen maar sparren tussen zijn oren en bij dit soort problemen moet je dat dus ook gewoon doen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:06

Ik ook Unamie en daarom weet ik ook dat het 'normale, gemiddelde' rijpaard pas met steigeren en grappen begint als hij eenmaal een tijdje onder het zadel is en al wat balans heeft ontwikkeld. Het feit dat dit paard het nu al doet, laat mij me gewoon afvragen of ze dit paard al van jongs af aan heeft.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:06

whoopylover schreef:
Ow, oke, ik zal kijken. Maar ik ben zeker NIET te mild voor hem. (wat je overigens wel verwacht gezien de manier waarop hij acteerd, maar moet ik hem dan tot bloedens toe straffen? )

Je moet hem straffen als hij dat verdient en wel zo lang als nodig is voor hij begrijpt waar het om gaat. Zodra hij zijn gedrag aanpast, houd jij op met straffen. Maar goed, beetje lastig om dit in een schriftelijke internetcursus uit te leggen.
Haal er maar iemand van buitenaf bij, is voor je paard ook beter.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:19

dus ook straffen, als het paard last van zijn tanden of het zadel heeft?
tandarts is er volgens mij nog niet bij geweest
een paard van die leeftijd kan behoorlijk last hebben van zijn tanden (wisselen)
in haar profiel ligt er een soort kadet zadel op
die bovendien nooit is nagekeken voordat ze het op het paard legde volgens de TS
dan begin je al verkeerd naar mijn idee

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:22

ik geef je 1 advies: pas op met steigeren en vastzitten aan een longeerlijn tegelijk... ik heb ooit met eigen ogen gezien dat een paard draaide terwijl hij steigerde en de ruiter er door de longeerlijn vanaf werd getrokken....

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:32

Unamie, er staat toch bij "als hij dat verdient", dat staat er dus niet voor niets. Bovenaan mijn lijstje van mogelijke oorzaken staat 'verwend / slecht afgericht / verklooid' en op nummer 2 staat 'paard heeft kronkel / slecht karakter', daarna pas de tandjes, zadeltjes en andere ongemakken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:04

Hoe dan ook, een paard dat bij mij steigert krijgt van huis uit te maken met een rechterhand om de oortjes..... zelfs al bij dreiging tot steigeren. Er zijn subtilere manieren om mij wat duidelijk te maken. En als het puur verzet is op het werk, dan kan die ze helemaal krijgen. Steigeren is NOT DONE, NOOIT

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:11

Ik zou nooit een stootteugel eraan doen als een paard steigert. Als je pech hebt dan raken ze uit balans en trekken ze zichzelf erdoor achterover...En met nog meer pech lig jij er dan onder...

Laat je zadel goed controleren en eventueel zijn rug. Als dat goed is zou ik hem denk ik een maand naar een prof brengen, dat lijkt me in dit geval beter dan zelf aan blijven modderen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:20

KiWiKo schreef:
Hoe dan ook, een paard dat bij mij steigert krijgt van huis uit te maken met een rechterhand om de oortjes.....

Buh, dierenbeul !!!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:21

Kan er niks an doen, noemen ze reflexmatig handelen

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:34

Fijngevoelig tikkie kan op zijn tijd geen kwaad, maak maar een dolletje met je .

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:11

unamie schreef:
als je dit topic eens goed doorleest zie dat er geadviseerd wordt
het paard aan te pakken door tussen zijn oren te slaan
idioot gewoon

Als dat op mijn raad bedoeld is: dan moet je ff zelf nog eens terug op de vorige pagina nalezen hoor. Ik zeg 'een tik', niet 'aanpakken'. Zodat het paard het gewoon voelt, zonder hem pijn te doen (een paard kan uiteindelijk best wat hebben hoor, heb je ze in de wei al eens zien spelen?). Paarden praten met lichaamstaal, en hebben ook erg veel lichamelijk contact. Dit is niet enkel door de lichaamshouding zoals bv. parelli dat veel doet, maar ook door slaan, bijten, duwen worden er onderling dingen duidelijk gemaakt, vaak op niet zo'n zachtaardige manier.

unamie schreef:
Ik heb in mijn leven al veel paarden zadelmak gemaakt
zonder te slaan met de zweep, welteverstaan !
en het zijn allemaal fijne en ongecompliceerde rijpaarden geworden

Idem hier hoor, maar bij probleempaarden kan een zweep soms toch erg nuttig zijn om af en toe eens een corrigerende tik te geven.

unamie schreef:
dus ook straffen, als het paard last van zijn tanden of het zadel heeft?
tandarts is er volgens mij nog niet bij geweest
een paard van die leeftijd kan behoorlijk last hebben van zijn tanden (wisselen)
in haar profiel ligt er een soort kadet zadel op
die bovendien nooit is nagekeken voordat ze het op het paard legde volgens de TS
dan begin je al verkeerd naar mijn idee

Ook heb ik erbij gezegd: als je alle lichamelijke problemen (incl dus ook zadel, tanden...) en angst kan uitsluiten kan je dit pas toepassen.

unamie schreef:
een paard die steigert heeft spanning
ga je hem slaan krijg je nog meer spanning
echt een stomme tip

Een paard dat steigert staat heus niet altijd onder spanning hoor, ik heb er verschillende gekend die het gewoon deden om onder hun werk uit te komen om dat ze zo verkl**t waren door hun ruiters. Na een tijdje wordt dit een gewoonte en doen ze het bij het minste zuchtje wind.

unamie schreef:
ook al omdat niemand vanaf zijn computer kan zien waar het probleem precies zit
paard verliest dan ook het vertrouwen in de mens, als hij klappen krijgt en niet weet waarom

Ik heb nergens gezegd dat ik weet waar het probleem zit, maar als je lichamelijke problemen en angst uitsluit, zijn er nog weinig andere opties als protest, en steigeren uit protest is echt not done, dit was dan ook een oplossing voor chronische steigeraars.
Liever een tik dan mijn paard achterover laten klappen met kans op een rugblessure hoor!

Er wordt ook gezegd dat je dan de zweep langs de manenkam moet afhouden, zo wordt het vertrouwen in de mens absoluut niet geschaadt (hij ziet niet dat de ruiter de zweep vastheeft), maar is het vertrouwen en de zin om te steigeren vaak al heel wat minder

unamie schreef:
het lijkt mij dat je beter hulp kan zoeken van iemand die bekend is met Natural horsemanship
zij krijgen elk paard normaal aan het werk zonder gebruik van de zweep
of ga een cursus volgen ..dat is heel leerzaam voor jezelf
zorg ook voor een goed passend zadel want je gaf zelf aan dat het zadel niet 100% oke.. is en niet op maat gemaakt

Hier ga ik helemaal in mee, behalve dat ook niet-Naturals soms met goede oplossingen kunnen komen! Ook in de klassieke dressuur kan men vele oplossingen vinden, en vele naturals zijn zo gericht op hun eigen heilige theorie, dat ze vergeten open te staan voor andere dingen (waar ik niet mee wil zeggen dat dat bij jou zo per sé is).

unamie schreef:

Dat is absoluut waar, ik hoop dan ook dat ze tot een paardvriendelijke oplossing kan komen! (Maar volgens mij is die van mij dus ook vriendelijk...)

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 17:00

Ik ga zeker tot een paardvriendelijke oplossing komen!
Alles behalve ten onrechte mijn paard pijndoen.
Mocht het na de deskundige hulp van die vriendin van mij nogsteeds fout gaan, dan laat ik hem tot aan de zomervakantie lekker staan, en stuur ik hem op "kamp" als ik genoeg geld heb gespaard