hoeveel kilo in je hand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:18

ik heb zelf weinig tot niets in mijn handen, maar wat ik wel bemerk is dat veel mensen een duidelijk andere mening hebben. ik ken bijvoorbeeld iemand die echt op GP niveau rijd en die vind dat het paard eerst zwaar moet worden eer het weer licht kan worden. dus lang en laag zwaar en dan naar de oprichting toe moet ie weer licht worden (zoeits in die trend heeft hij dat gezegd), anderen zijn het daar juist weer niet mee eens en zeggen dat het paard eeerst licht moet zijn en dan pas naar de oprichting moet hij zwaarder worden. met welke stelling zijn jullie het dan eens?
nou weet ik natuurlijk alleen niet hoe zwaar de eerste persoon bedoelt...dat ben ik natuurlijk weer vergeten te vragen..hihi

Goofy44

Re: hoeveel kilo in je hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:41

Rocco1 schreef:
ik wil even te correctie hier een antwoord op geven..

het was eigenlijk als een soort stelling bedoelt. het is niet zo dat ik 2 kilo in mijn hand heb. ik heb hier al een reactie op gegeven ergens hierboven.

mijn instructrice wilde me iets duidelijk maken en ze zei dus dat als mijn paard zo erg aan het hangen was dat ik mijn armspieren moest gaan gebruiken ik veel meer been moest geven.

tot de 2 kilo is nog om te doen zei ze.

Goed dat je het even toelicht. Ik kan me ook niet voorstellen dat een instructrice/instructeur dit zou aanraden. Het was niet de bedoeling om een oordeel over de instructeur/instructrice te geven.

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:46

gelukkig dat dit uit de lucht is. ik vind het iig wel een erg leuke stelling en zo kom je eens te weten wat anderen "fijner" vinden rijden enz.

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:26

Tja het streven is natuurlijk om niets in je hand te hebben maar meestal is het een kilo of 10

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:34

Ik heb alleen het gewicht van de aanleuning, dat vind ik ook het fijnst. Soms zijn ze wel ff iets zwaarder/sterker, als je met iets nieuws begint of iets moeilijks hebt, maar ik wil altijd weer graag terug het gewicht van de aanleuning.

JollyHumpy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:44

hey, 2kilo vind ik wel erg veel.. 2 pakken melk!!
Ik heb altijd gehoord (om maar even in de zuivel te blijven )
dat je een pakje boter per hand moet rekenen...

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:03

Sjuimpje schreef:
Elisa2 schreef:
Mijn aanleuning is als een elastiekje en zo hoort het te zijn.Als je paard hangt moet je geven en meer been gebruiken{niet trekken}.Als je niks in je hand hebt moet je meer naar je hand toe rijden want dan loopt ie achter de teugel.Het gaat erom dat je dus precies dat evenwicht ertussen in hebt.

Dus op het moment dat jouw paard zich langer maakt, dan schuif je hem nog meer uit en drijft hem op?
Je moet imo echt een bijzonder talentvol paard hebben als hij dan niet van het achterbeen afloopt.

Been gebruiken bedoel ik als je hem dan weer oppakt,maar ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn...

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:10

het gewicht wat je in je hand mag hebben mag niet meer zijn dan 2 keer het gewicht v/d teugel, dus dat is niet veel!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:25

Natuurlijk hebben we allemaal een "streefgewicht". Het is al moeilijk om jouw ideale gewicht op te zoeken, maar nog moeilijker is om dit gewicht ten alle tijde, bij welke oefening dan ook te bewaren.

Daarom is het ook belangrijk dat je paard goed voor het been is: de drang naar voren bepaald namelijk de hoeveelheid van de druk in je hand. Uitgangspunt is dat de drang naar voren in zoverre door jou wordt bepaald, zodat je een positieve energie in het hele paardenlichaam hebt en je zo met je zit en been de druk in je hand kunt bepalen.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:43

Berdientje schreef:
amondi schreef:
Pak eens 2 zakken suiker in je hand, dat is 2 kilo! Dat hou je toch niet vol?

Het voorbeeld van het vogeltje ken ik ook, en het mag niet dood!
Meer been, minder hand.

Dat is toch anders, teugels til je niet twee kilo, maar trek je twee kilo zeg maar, dus eigenlijk moet je op bed gaan liggen (met je handen naar de grond gericht) ofzo en dan die 2 kilo vasthouden, dat is heel anders zwaar dan als je het optilt zegmaar. Trekken en tillen is niet te vergelijken...

Precies.
Twee kilo trekken is vrij weinig hoor.
Neem maar eens een weegschaal, en leg daar een hand op. Niet drukken, gewoon erop leggen. Hoeveel kilo lees je af? En hoe hard moet je drukken om de weegschaal 2 kilo te laten aanwijzen?

Dit is dezelfde druk die je in je handen hebt, alleen dan in tegengestelde richting.

Mooier is het nog als je een weegschaal hebt waar je iets aan kan hangen, dan zul je zien dat wanneer je je arm er ontspannen aanhangt, je al gauw op 2 kilo zit.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:56

Zelf heb ik ongeveer 500 gram per hand
Mijn paardje is eerst wat zwaarder in de hand, als ik een half uurtje aan 't rijden ben wordt ze steeds lichter en gaat ze zichzelf ook steeds meer dragen. Dat is volgens mij ook de juiste volgorde, als je helemaal niets in je hand hebt is het ook niet goed, dat zou betekenen dat je paard achter de teugel kruipt.

loez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:39

Bij mij is toen gezegt 1 kilo totaal.
En soms als mevrouw aan het drammen was, 5 kilo gram en dan weer losser laten.

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:38

ik heb veel in mn handen als ik op Meghan rijd, die gaat snel hangen en trekken, als ik op Replay rijd heb ik weinig in mn handen, maar bij hem moet je ook oppassen dat hij zich niet op gaat kroppen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:51

ik weet nieteens hoeveel 2 kilo aanvoelt

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:11

@ milo: tsjek mijn post:

Neem maar eens een weegschaal, en leg daar een hand op. Niet drukken, gewoon erop leggen. Hoeveel kilo lees je af? En hoe hard moet je drukken om de weegschaal 2 kilo te laten aanwijzen?

Dit is dezelfde druk die je in je handen hebt, alleen dan in tegengestelde richting.

Mooier is het nog als je een weegschaal hebt waar je iets aan kan hangen, dan zul je zien dat wanneer je je arm er ontspannen aanhangt, je al gauw op 2 kilo zit.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:05

Ik heb de ene keer niks in mijn handen en soms heb ik het gevoel als of ik haar hoofd gewoon omhoog moet houden, omdat het er anders afvalt , dus dan heb ik dus heel veel in mijn handen......

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:22

Geen kilo's, ook geen enkele grammen. Je kan niet zeggen je mag maar zoveel gewicht in je handen hebben. Ik vind het zelfs bij mijn pony's verschillen. Bij Angel ben ik blij als ze wat gewicht op mijn handen neemt omdat die er verschrikkelijk makkelijk achter kruipt. Roos mag vaak wat meer los laten.

Je moet contact hebben, niet trekken en ook niet niets in je handen. Dat is een gevoel die je moet krijgen.

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:42

liza van loon schreef:
Ik heb liever iets meer in mn hand dan dat ze te los/geen verbinding maken. Maar ik heb geen idee hoeveel ik in mn hand heb.

Inderdaad .
Ik kan met grote zekerheid zeggen dat ik het grootste deel van de tijd 0,0000 grammetje druk op mijn handen heb. En néé, dat is níet fijn. Hij kruipt er gemakkelijk achter en volgt de hand niet. Ik train voortdurend om druk te krijgen, maar ik ben er inmiddels al handig in geworden en rijd proeven zonder een béétje contact, terwijl geen kip dat ziet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:12

Poehee schreef:
Ik heb alleen het gewicht van de aanleuning, dat vind ik ook het fijnst. Soms zijn ze wel ff iets zwaarder/sterker, als je met iets nieuws begint of iets moeilijks hebt, maar ik wil altijd weer graag terug het gewicht van de aanleuning.

Ja, precies, het streven is twee zakjes chips, maar het kan zijn dat je somswat meer steun moet bieden, maar om nu in kilo's te spreken.....