Steigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Re: Steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 02:07

Ik bedoel dan ook niet pal achterovertrekken hea Achterover maar dan iets scheef dat het paard aan de zeikant neer komt. Heb hier nog nooit een negatief verhaal over gehoort. Toen ik nog in de dressuurwereld zat heb ik het vaak meegemaakt en van heel veel gehoort dat het hielp. Nou het heeft verdomt goed geholpen!

Even oftopic: MustangS, als er geen andere manier is heb je 2 keuzes. Of het paard valt je altijd aan, niemand kon bij hem in het land en mocht ook niet. Hij deed de oren plat en ging je bijten en als je hem te pakken had ging hij naar je stijgeren. Het was echt een link beest. Toen ik gebeten was door hem (naast het hek) was ik zo stront sagerijnig dat bijna het bloed onder mijn nagels weg droop. Ben er in gesprongen heb hem gepakt en ben er mee gaan lopen. Hij stijgerde de heletijd. Hij probeerde om te draaien en dan voor je te gaan stijgeren. Hoefsmid kon er ook nix mee, was gewoon echt een monster. Maar nadat ik hem vlink de baas ben geweest heeft hij nooit meer gestijgert, bij niemand. Bijten deed hij nog wel maar werd minder. Weet niet hoe het nu met hem gaat, staat nu bij iemand anders. Maar geloof me als er geen oplossing is en je bent zo pist off op een pony dat je dan dit echt wel gaat doen als dat kan helpen Ik zeg niet dat het bij alle paarden helpt maar van de verhalen die ik hoor heeft dit een goed efect en nog nooit negative verhalen erover gehoort.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:49

Ehm, een pony expres achterover trekken als ie steigert omdat je zelf totaal over de zeik bent lijkt mij niet een goede actie. Dan is het een soort van wraakactie lijkt wel.. Maar afijn, glossi..Iedereen heeft je verhaal wel begrepen en verder hoef je je niet te verdidigen ofzo.. Terug naar het probleem van de topic starter misschien?!

ygoeseye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:14

Ik heb wel eens gehoord dat het ook zou kunnen helpen om een rauw ei op je paard zijn hoofd kapot te tikken op het moment dat hij steigerd. Dan lijkt het voor het paard net of hij zijn hoofd gestoten heeft zodanig dat het gaat bloeden. Hij zou daar dan zo van moeten schrikken dat hij het niet meer doet.

Ik weet niet of het werkt en het is nogal een gedoe, maar misschien wel het proberen waard.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:40

MustangS schreef:
Sommige paarden hebben dat idd geleerd ja. Dus dan zit de fout toch bij de ruiter? En dan krijgt het paard (als hij ECHT tever gaat.. terwijl het normaal wel 'toegestaan' werdt) ineens op zn kl*te en wordt achterover getrokken, met alle gevolgen die kunnen gebeuren.
Dan had er gelijk ingegrepen moeten worden vanaf het aller 1e moment dat hij het ging doen..

Daar heb je absoluut gelijk in. Helaas is niet iedere ruiter even flink en even bekwaam om problemen met een steigerend paard op te lossen en in de regel halen mensen pas hulp erbij als een paard al ronduit gevaarlijk is geworden omdat hij bevestigd is in zijn gewoontes.
En dan moet het weer opgelost worden natuurlijk, kunt ze moeilijk allemaal een enkeltje Stegeman geven

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:07

oke ik heb bijna hetzelfde als de TS ..
eerste 15 min dat ik erop zit is het alleen maar steigeren als ik wil aandraven !
ik heb losse teugels , rij nooit met strakke .. heb een zweep en sporen .. maar daar luisterd ze niet naar.. soms komt ze zo hoog met haar hoofd dat ik een tik naast dr oren geef.. maar daar luisterd ze ook weinig naar .. tik op de kont ook niet..
de eignaar gaat er achter met een longerzweep .. wat het paard weer als een spelletje ziet en dan nog hoger gaat steigeren en rare sprongen maakt..

na die 15 min loopt ze super ik zeg HO staat ze stil ik zeg Draf en ze gaat in draf..

maar waarom doet ze de eerste 15 min zo als ik er op zit ???
rij er 3.5 maand op maar het houdt maar niet op..

ze heeft geen maatje in de wei waar ze mee kan spelen.. misschien is dat het probleem ..
of ik ben NOG te lief voor haar.. :S

het is echt vervelend .. gister ook alweer van afgevallen..

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:17

@MaSbeL:

Ik weet niet of jij je paard los gooit voordat je gaat rijden? Eerst deed ik dit ook bijna niet tot nooit. Nu met de winter, zijn paarden en pony's meestal een flink stuk drukker. Ik weet ook niet of je paard nu buiten staat in de winter, maar bij sommige paarden heeft dat niet zoveel verschil. Misschien zou je eens kunnen proberen je paard even los te gooien en het ergste energie eruit te longeren (bijv.)? Ik ga meestal even 10 minuutjes met mijn paard 'spelen'. Ze is nu 3,5 jaar en dus lekker jolig Ik laat haar dan los in de bak en dan geef ik haar zeg maar het 'longeer teken' (bepaalde lichaamshouding die ik dan aanneem) voor draven. Meestal maakt ze er gelijk een lekker galopje van of ik zet haar door tot een galop. Het maakt mij op dat moment niet echt uit welke kant ze op gaat en wat ze doet. Als ze maar even lekker haar meeste energie eruit rent.
Soms stappen er wel eens mensen op hun paard terwijl dat paard net uit de stal is gehaalt. Dan vinden ze het gek dat dat paard een keer een paar flinke bokken geeft bijvoorbeeld.. Dan vraag ik me echt af: Vind je het gek? Paard staat de hele dag stil. Die wil even zijn energie kwijt!
Misschien is dit bij jou ook het geval? Dat je paard een beetje teveel energie heeft? Meestal is het dan inderdaad zo dat ze na een paar minuten gek doen, hun overtollige energie kwijt zijn waardoor ze daarna lekker warm gelopen zijn en relaxt worden.

Dus, als je het nog niet hebt geprobeert, probeer dan eens even met je paard een beetje te spelen in de bak ofzo. Bij mij werkt dat iniedergeval heel goed. Meestal als ik ging rijden terwijl ik haar niet even los had gegooit, gaf ze (toen ik aan ging draven) een paar flinke bokken en daarna was het zo'n beetje over (tussendoor nog wat gecross maar daar bleef het dan bij ) Het moeilijke is dat je eigenlijk je paard daar ook niet voor kunt straffen. Eigenlijk MAG het ook niet vind ik.
Paarden moeten gewoon hun energie kwijt en als je paard 24 uur p.d. op stal staat is het niet gek dat, waneer iemand gaat rijden, het paard zich even eerst lekker uit wil leven.

Ik bedoel dit niet allemaal persoonlijk tegenover jou hoor Ik leg het een beetje uit zodat je het misschien allemaal nog net iets beter begrijpt.
Dus als je het nog niet deed, probeer eens te longeren/spelen met je paard en stap na 10 minuutjes er eens op. Als ze dan NOG zo raar gaat doen, laat hem/haar dan lekker voorwaarts gaan. Ga je paard niet gelijk in lopen houden, daardoor kroppen ze alleen nog maar hun energie op en krijg je als het waren op een gegeven moment een bombardement

Nou, heel verhaal.. Gaat over niets eigenlijk
Succes!

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:21

ik gooide eerst paard altijd los in de bak zodat ze lekker kon rennen .. sinds kort kent ze longeren .. dus nu doe ik dat voor het rijden zeker 15 a 20 minuten .. en dan lijkt de meeste joligheid er wel uit.. totdat ik er op stap ..
ik probeer haar juist voorwaarts te krijgen maar de eerste 15 min gaat ze in protest door te steigeren..
ze staat hele dag in de wei .. alleen met vorst en sneeuw staat ze snachts binnen in de zomer gewoon 24/7 buiten..
+ als ze op stal gaat mag ze los in de bak en jagen ze haar even op zodat ze de meeste energie kwijt is..

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:22

ze gaat savonds rond een uur of 7 naar binnen en smorgens tegen 8 of 9 uur weer naar buiten..

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:25

Mij is altijd geleerd dat je dat voorwaarts oplost. Als je paard steigert, hefe je hem been totdat hij voorwaarts is en hou hem flink bezig met het rijden, lekker overgangen en figuren rijden. Het is belangrijk om het voorwaarts schoppen als straf te laten, en daarna door te rijden alsof er niks gebeurt is. Je moet je niet van je stuk af laten brengen door je paard, als hij dat doorheeft probeert hij het steeds weer. Sterkte!

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:37

@ MaSbeL:
Hmm, dus het zal er vast niet aan liggen dat ze teveel energie heeft die eruit MOET zo te horen En zoals iedereen altijd zegt: Eerst kijken of je paard een medisch probleem ofzo heeft.
Mja, ik denk dat je dat ook wel na hebt gekeken. Zo kom je wel over iig
Hmm.. tsja, dan weet ik het denk ik ook niet. Misschien heb je iets aan het stuk wat ik op (ik dacht) de 1e pagina heb getypt? Dat wat uit een boek kwam.. En als ook dat niet werkt, weet ik het even niet. Ik heb zelf gelukkig niet het probleem dat mijn paard stijgert. Bokken, okee.. Maar dat krijg ik eruit door haar eerst even lekker te laten lopen.
Misschien (als je een instructriese hebt) kun je het aan haar (of hem natuurlijk) vragen? Of aan iemand die hier ook ervaring mee heeft en die het op een fijne manier op heeft kunnen lossen

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:08

ja ik vroeg iemand en die zei longeren met touwtjes .. maar daar ben ik tegen stander van .. ik rij alleen met martingaal verder niks..
les heb ik nog niet.. maar dat komt binnenkort wel.. als ze netjes de trailer instapt..
het is nog een jong paard juni wordt ze 5 .. ze is nooit goed doorgereden hebben wel verschillende meisjes opgereden maar kwamen niet regelmatig .. ik rij zowiezo 3 x in de week mits de bak goed is en longeer haar dan ook nog 1 dag.. ben nu bezig met grondwerk... misschien dat dat helpt voor vertrouwen .. en dat het steigeren dan oplost..
haar zadel ligt goed .. hoofdstel en bit ook .. heb over haar rug gevoelt als ze daar misschien last van heeft.. heb er op gedrukt etc .. maar ze gaf geen kick.. heb overigens over haar hele lichaam gedrukt en ze deed niks ..

maarja ik vraag me af .. doe ik iets fout ?
ik ben consequent .. pak haar aan wanneer het moet.. steigerd ze eerst en loopt ze daarna netjes .. dan sla ik haar ook niet meer.. en wordt ze beloond ( schouderklopje ) als ze iets goed heeft gedaan..

ik zal even lezen op pagina 1

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:15

MustangS schreef:

Er zijn vele redenen waaom een paard steigert.

* Door pijn vanwegen:
- sterk terugwerkende handen van de ruiter; ik heb me teugels altijd los dus dat kan het niet zijn ?
- een bit dat te scherp is; ze heeft gewoon een dubbelgebroken bitje in wat niet scherp is
- pijn in zijn mond of op zijn lagen; pijn in haar mond zou kunnen .. maar rij sinds kort met bitringen dus de hoeken van haar mond kunnen geen last hebben
- een pijnlijke, slechte ervaring bij het springen. ik heb nog maar 2 x gesprongen
* Vanwegen schrik veroorzaakt door:
- angst voor iets voor zijn neus wat hij heeft gehoord of gezien; kan me niet voorstellen wat.. maar rij er nog maar 4 maand op
- angst om alleen weg te moeten; ze staat altijd al alleen dus daar heeft ze geen last van .. misschien mist ze een maatje.. ik weet wel zeker !
- angst voor weke grond, plassen, een smalle doorgang, zwiepende takken, wapperend plastic. ze is geboren op een boerderij met trakkers plastic etc .. dus kent ze allemaal al
* Door koppigheid die zich uit door: koppig is ze zeker wel !
- niet te willen scheiden van de andere paarden of niet van het erf af willen; ze staat alleen
- met een buitenrit niet een weg in te willen die van huis wegvoert of andere paarden te passeren, die worden bereden of in een weiland lopen. zelfde als vraag hier boven

zo heb ff in gevuld hoor

Emma87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:37

Manon88 schreef:
Je kunt ze het beste een tik onder hun buik achter de singel geven volgens Monty Roberts omdat ze dan van de schrik weer naar beneden komen. Zelf gooi ik altijd m'n teugels los en drijf hem zo hard mogelijk naar voren. Als ze voorwaarts zijn is het moeilijker voor ze om te gaan steigeren.

dit heb ik ook vernomen. En ook dat als je een tik geeft van onder dat hun instinct dan zegt dat ze worden aangevallen van onder, en dus kwetsbaar zijn, en het dus voortaan niet meer (zouden moeten) doen.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 01:25

- Over een ei op het hoofd van een paard kapot slaan:
Ik las dat iemand zei dat ze daar misschien kopschuuw van kunnen worden. Eigenlijk kan ik hier beter inkomen dan dat ze denken dat het bloed en dat ze het daarna niet meer zouden doen. (Ik heb tenminste een paard dat 20 keer haar neus tegen een tralie heeft gestoten.. Ze doet het (nu na een jaar) nog wel eens )

- Over een tik onder hun buik:
Lijkt me best gevaarlijk. Als ze schrikken kunnen ze achterover slaan. Lig je eronder, paard misschien aan diggelen (of jij).. Niet zo fijn

Ik wil niet bijdehand zijn hoor, geef alleen beetje mn meing. Vind het wel een boeiend topic
Maar ik heb zo snel ook even geen andere dingen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 03:20

voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts, en pijn exc uitsluiten. als ze steigerd naar voren desnoods pak je de nek vast (doe ik bij die van mij ook als ze enkele keren overeind komt) waarom de nek vast pakken? voor je eigen balans, als je uit balans raakt of gaat hangen riskeer je dat die omklapt omdat je het paard dan uit zijn of haar balans krijgt. leer je paard aanvoelen met als die de lucht in wil gaan of ook maar iets trug valt dat je hem gelijk kan afstraffen.

die van mij is een keer uit balans gegaan, ik schrok me dood, en dat had ook wel mijn dood kunnen worden. ze gleed weg met een hoef en dan gaat alles heel snel! als je dan de nek vast hebt gebruik je armen om het paard van je af te duwen, en natuurlijk jezelf van het paard af te duwen.

als jij dadelijk je paard volledig aanvoelt weet je gelijk wanneer ze ook maar iets trugkomt hoe je moet handelen.

teugels in een hand en geeft der maar eens een keer een paar fikse tikken om haar voorwaarts te houden, je zweep moet je dan dus ook leren gebruiken om je paard af te straffen, heb er nog een heel gedeelte over in me profiel staan, van het afstraffen van paarden, en het gebruik van zweep of sporen op het juiste moment.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 03:27

MustangS schreef:
- Over een ei op het hoofd van een paard kapot slaan:
Ik las dat iemand zei dat ze daar misschien kopschuuw van kunnen worden. Eigenlijk kan ik hier beter inkomen dan dat ze denken dat het bloed en dat ze het daarna niet meer zouden doen.

je hebt daarmee inderdaad het voordeel dat ze het nooit meer doen, maar zie jij maar is een ei op het juiste moment tussen de oren kapot te slaan zonder dat je je paard uit balans laat raken.

ten tweede is dat stuk schede tussen de oren van een paard erg gevoelig, njah ik bedoel te zeggen het is een van de gevoeligste plekken wat het paard heeft, en sommige eieren zijn net steen om ze kapot te krijgen (een hele harde schil/kalklaag)

een paard kan door zo'n ei op zijn kop kapot slaan een levenslang oortrauma aan over houden. en je heb ook grote kans dat je die plek dat niet meer kan aanraken (met moeite ) Nee sorry een ei op de kop kapot slaan hoeft gewoon niet!

ene paard dat omhoog komt kan je voorkomen door hem voorwaarts te houden! en als die het doet om hem op een gewone manier eens goed af te straffen

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:04

Meestal moet het paard eerst in tempo minderen om te kunnen steigeren. Zorg dus dat ze dat niet kan doen. Voorwaarts! Veel paarden gaan dit soort geintjes doen uit verveling, dus hou je paard een beetje bezig. En gewoon net zo lang doorijden totdat ze stopt, als je stopt terwijl ze loopt te kloten dan is dat een belonging voor haar.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:21

het beste wat je kan doen is voorwaarts rijden en aan het werkt zetten. Een ze bezig zijn met steigeren is het beter van niets te doen tot ze terug neerkomen want als ge dan been geeft of met de zweep op de kont of tussen de oren een knal geeft dan kunnen ze tijdens het steigeren nog eens in de lucht springen. Kvind het raar dat ik dit hier niet gelezen heb of heb ik erover gekeken. Ik heb dit zelf ondervonden bij een arabier die zijn baasje op het strand eraf gegooid had door te steigeren en te springen en te bokken. Ik heb er dan mee naar strand geweest waar hij het ook probeerde en niet is gelukt door geduldig te zijn en voorwaarts te rijden...ik vind eerst moet je zelf aanpassen aan het paard en hem corrigeren en begrijpen waarom hij dit doet en dan past hij zich aan jouw aan. Hij deeed dit omdat hij jong was en geen vertrouwen kreeg van zijn ruiter. Als ie steigerde en in de lucht sprong en bokte dan ging ik die voorwaarts rijden zonder te roepen. Eens we dit stadion voorbij waren van vertrouwen geven en het dom doen zelf beterde en hij zou het dan ineens opnieuw proberen dan zou ik wel mijn stem gebruiken.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:22

wanneer steigert hij? Dat is heel erg belangrijk om te weten.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 01:47

ieder paard reageerd weer anders ...
heb verschillende paarden gezien die recht overeind gaan ...
Mijn paard had erg last van de rug het zadel van mij drukte op een bepaalde spier en mijn paard ging in verzet nu doet ze het alleen uit koppigheid helemaal na gecheckt

heb ook met een paard te maken gehad die het gewoon deed uit dominant gedrag van hem en ging steeds hoger en hoger oplaatst is ie achterovergevallen met mij er onder ( is gelukkig niets verder gebeurd alleen erge spierpijn ) en heeft het nooit weer gedaan

weer een ander paard op mijn vorige stal die hielp wel iets tussen zijn oren kapot te slaan ( en dan bedoel ik niet iets dat het paard bewusteloos op de grond licht ) maar gewoon een ei wat al eerder werd genoemd hielp bij het ene paard wel andere niet dus het is heel moeilijk te zeggen ik zou hem eerst laten controleren en daarna pas actie ondernemen met rijden....

een paard gaat nooit zomaar in de staak!!!!!!!!!

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:03

Als ik hier veel van jullie reacties lees dan kan ik goed begrijpen dat steigeren een blijvend probleem of een steeds groter wordend probleem wordt (ik heb nu niet alle reacties gelezen dus het kan zijn dat er oo goede tips bijstaan)

hier zijn in ieder geval mijn tips:

als je paard steigert trek dan NOOIT AAN DE TEUGELS =>zo trek je je paard uit evenwicht en achterover...ga ook nooit benen liggen geven want zo lk je alleen nog meer protest uit, je paard kan nog een keer gaan steigeren en mss deze keer vele hoger en dus omvallen.
als je paard steigert sla hem dan ook nooit met de zweep om dezelfde reden....

Als je paard steigert zorg dan gewoon dat je erop blijft zitten, houd je handen rond hun nek (dan los je meteen ook de druk op de teugels) en leun zoveel mogelijk naar voren, ga jezelf ook niet te hard vastklampen met je benen maar probeer je vooral met je armen en door naar voor te leunen op je paard te houden..zo verplaats je je gewicht naar voren en heb je minder kans dat je paard omvalt...voel je dat je er toch niet op kan blijven zitten dan kan je er mooi afglijden doordat je je niet vastklampt met je benen.

Maar vooral....Waarom steigert je paard...Ik denk dat het heel belangrijk is daar achter te komen...

Mijn ervaring met steigeren gaat als volgt...
Ik gaf vroeger les aan een meisje die nogal de neiging had om streng met haar handen te rijden (wel gecompenseerd door goed beengebruik en een goede zit)
maar ze reed nogal met een gevoelig paard dat zich tevens ook snel bangmaakte als ze een tik kreeg met de zweep (doordat haar paard bij de vorige eigenaar, een oude boer, geregeld wat mep kreeg met de steel, al dan niet de punten van de riek)
Verder was het een doodsbraaf paard maar vanaf ze weer iets te veel druk op die teugels nam ging haar paard de lucht in....
Hoe moet je nou reageren op zo'n situatie...Heel simpel...geen straf uitdelen...rustig blijven...teugels iets langer maken en het beestje was weer doodsbraaf (natuurlijk hebben we ook eerst moeten zoeken waaol ze steigerde, maar bleek dus dat het meisje soms te veel druk op der teugels nam)

Ik weet natuurlijk niet of of dit in jou geval hetzelfde is aangezien ik je nog nooit heb zien rijden natuurlijk....

IK zou in ieder geval je paard niet liggen afstraffen omdat het goed kan zijn dat je dan nog meer steigeren uitlokt...

Als ik van jou was zou ik er voor zorgen dat de moment dat ze weer neerkomt van het steigeren je de teugels een paar cm (en cm of 2) losser laat en gewoon verderrijdt, al is het in een andere richting, want kheb gelezen dat ze het doet wanneer zij bevoorbeeld naar buiten wil gaan door een poort en jij niet ze dan gaat protesteren.
Rijdt dus gewoon door n doe alsof er niks gebeurd is, ga volop oefeningen rijden en rijdt zo onopgemerkt weer voorbij die poort (zorg dus dat ze goed bij jou is met haar aandacht) en als ze dan niet steigert voor die poort of plek waar ze dat meestal wel doet, beloon haar dan....

Zo krijgt je paard een positieve beloning als ze het wel doet , want ik heb al uit ervaring geleerd dat steigeren iet helemaal anders is dan bokken en datje door je paard te straffen bij het steigeren enkel nog eer steigeren krijgt...

Nou hopelijk heb je der wat aan!!

groetjes!!!

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:08

er staan idd al goede tips ...

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:39

Ik vind de afstraffingen zoals 'met je zweep op zen hoofd meppen ' of ' een rauw ei kapot kloppen op zen hoofd' wel een beetje cru ; het is goed om je paard kopschuw te maken maar of het probleem van steigeren dan opgelost is ? Ik weet het niet.

lillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 17:43

dat ei heb ik ook wel veel gehoord maar... ik dacht later van : Hoe moet ik in g*dsnaam met een ei rijden..?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:32

Aminatjj schreef:
Ik vind de afstraffingen zoals 'met je zweep op zen hoofd meppen ' of ' een rauw ei kapot kloppen op zen hoofd' wel een beetje cru ; het is goed om je paard kopschuw te maken maar of het probleem van steigeren dan opgelost is ? Ik weet het niet.

Een paard wordt daarvan echt niet kopschuw. Een paard wordt kopschuw van twintig keer kleine tikjes geven voor een ding of alsmaar slaan of dreigen op verkeerde momenten. Als je hem een keer een tik geeft als hij stout is weet hij prima waarvoor dat is.