Auke Friesche hengst voor de 2e keer onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jnien

Re: Auke Friesche hengst voor de 2e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:46

Hij loopt zeker te opgericht, kruipt achter de teugel.. maarrrrrrrrr tis pas de tweede keer onder het zadel!
Toen ik mijn paard de tweede keer onder het zadel had, volgde hij mijn hand nog lang niet hoor.. ik was blij dat ik erop kon blijven zitten en dat we voorwaarts gingen.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:04

Jnien schreef:
Hij loopt zeker te opgericht, kruipt achter de teugel.. maarrrrrrrrr tis pas de tweede keer onder het zadel!
Toen ik mijn paard de tweede keer onder het zadel had, volgde hij mijn hand nog lang niet hoor.. ik was blij dat ik erop kon blijven zitten en dat we voorwaarts gingen.

Dat is ook zo, Als hij maar braaf is!
het was even een toevoeging op de 2 berichten voor me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:28

Hoi allemaal,

Ik ben degene die op Auke rijd.
Wil graag even het een en ander toelichten.

Auke is nu een hengst van 5 jaar, wordt dit jaar inderdaad 6.
Vanaf zijn eerste jaar is hij op stal gegooid en nooit ingeschaard. Je kan je denk wel voorstellen wat dat met een paard doet en vooral een jong paard. Daar kwam nog eens bij kijken dat zijn toenmalige eigenaar nooit zonder zweep zijn stal in kwam en dat hij zijn zweep regelmatig gebruikte op de verkeerde manier. Hij was zelf geloof ik een Hackneyfokker.

Zijn huidige eigenaar kwam toen bij hem en zag hem in zijn stalletje staan. Niet wetend wat er allemaal met hem was gebeurd en wat hem had gevormd zoals toen was (zogenaamd gevaarlijk). Hij was eigenlijk gelijk verkocht.

Op eigen stal bleek wel dat het een hengst was met een flinke gebruiksaanwijzing. Onberekenbaar en soms erg gevaarlijk. Wat mishandeling van een jong dier kan doen met een paard, vreselijk.

Hij was toen dacht ik net drie jaar toen hij daar op stal kwam en toen hebben ze contact opgezocht met mijn instructeur. Ze zijn toen begonnen met freestyle om het vertrouwen terug te winnen en het paar af te tasten en te leren kennen. Dat heeft dus al enkele maanden geduurd. Daarna zijn ze begonnen met het zadelmak maken aan de dubbele longe.

Ik las wel eens wat twijfelachtige reacties over het longeren aan de dubbele longe, maar echt waar. Ik vind bijna dat iedereen aan de dubbele longe zou moeten werken met een paard. Het is onbelast trainen en je paard gaat er zo super van lopen. Mits je de longe goed weet te gebruiken. Je hebt alsware twee teugels in je hand, zo is het gevoel ongeveer, alleen zie je nu ook van een afstand hoe je paard loopt, wat hij doet na een aanwijzing. Hoe hij loslaat in zijn kaken, hals, rug, gewoon zijn hele lijf.

Afijn, weer terugkomend op 'het verhaal van Auke'
Ze zijn daar ook enkele maanden mee bezig geweest. Mijn instructeur maakt nooit overhaast jonge paarden zadelmak. Hij begint ook pas wanneer ze 3,5 à 4 jaar zijn. En neemt er dan ook echt de tijd voor.
Toen hij eenmaal zo ver was zijn ze er voorzichtig op gegaan. Zijn eigenaar heeft er maar een paar keer op gereden en mijn instructeur een paar keer. Bij elkaar is hij nog geen 10x onder de man geweest.
Totdat zijn eigenaar een ongeluk kreeg en zijn been verbrijzelde.
Daarna is er bijna een jaar niks meer met hem gedaan.

Sinds enkele maanden zijn ze weer begonnen met het trainen aan de dubbele longe. Dat pakte hij weer goed op. Ikzelf heb een 20 jarige KWPN-er ruin (Daks) en vertelde wel eens aan mijn instructeur dat ik wel eens op een jonger paard zou willen rijden. Die alles nog moet leren en nog bewerkelijker is dan mijn eigen paard en dat ik daar van zou willen leren. Toen vertelde hij dus het verhaal van Auke. Zijn eigenaar mocht voorlopig nog niet rijden en hij was toch weer zover dat er iemand op kon. En ik mocht dat gaan proberen.

In december ben ik er voor het eerst opgegaan. Ik heb eerst een tijdje erbij staan kijken toen hij losgewerkt werd aan de dubbele longe. Hij liet mij toen zien wat voor paard het was, dat je altijd consequent moet zijn. Wat hij namelijk vroeger deed was steigeren en dan draaide hij zich om naar binnen en kwam hij op je af gestormt. Dat wisten ze te voorkomen, maar hij werd steeds slimmer. Nu loopt hij eerst in contrastelling, dan gaat die voorhand langzaam naar binnen en dan ineens snel. Dat heeft hij ook een paar keer geprobeerd terwijl ik er op zat.

Maar wat was ik in de zevende hemel toen ik op hem reed. Het paard is echt zo super in zijn lijf en in zijn mond. Zo los en voorwaarts en zo buigzaam en dat voor een jong paard. En wat betreft dat hoog en laag rijden en naar de hand toe. Hij kan gewoon strekken en als je hem niet onderhoud gaat hij ook gelijk met zijn hoofd naar beneden. Hij is gewoon al zover dat je opgericht met hem kan rijden. Dat je kan werken aan het sterker maken van je paard. En werken aan het vinden van zijn balans.

Maar eerlijk waar alles wat we met hem doen moet vanuit de lossigheid. Hij moet zijn hoofd hoger dragen met een onstpannen lijf en rug. Hij moet naar voren gaan vanuit de lossigheid. Je gaat zelf toch ook niet een halve marathon lopen en allerlei rare capriolen uithalen wanneer je net uit je bed komt en nog helemaal stijf bent?

En van dat losse teugeltje. Wanneer hij eruit komt of tegen de hand gaat lopen is het alleen een kwestie van wat druk op de teugel en hij is er weer. Wat ruiters dan alleen vergeten is dat ze de druk ook weer van de teugel afmoeten gooien en blijven vasthouden. Ook met naar voren rijden. Van voren lekker strak houden en dan naar voren drijven al dan niet slaan. Dat losse teugeltje is op het moment dat ik toegeef als hij loslaat. In het begin gaat die beweging nog 'groot', maar dat moet minimaal worden. Ik ben het ook nog aan het leren.

Voorwaarts neerwaarts is helemaal niks mis mee. Ik heb zelf vroeger ook zo gereden. Maar na geproeft te hebben aan verschillende rijtechnieken vind ik deze methode (klassieke dressuur) het beste en het is gewoon paardeerlijk en vriendelijk. Maar dat is iets wat ik persoonlijk vind.

Vorige week was de 2e keer. Daar zijn de foto's ook van. Ik vind het echt super gaaf dat ik dit mag meemaken en doen. Ik leer er ook echt super veel van. Het heeft ook positieve uitwerking op hoe ik mijn eigen paard rijd.

Dus ik hoop dat iedereen begrijpt dat er zeker weten op de goede manier met dit paard wordt gewerkt. Dat er de tijd voor wordt genomen, zodat het paard zich kan ontwikkelen.

Nou iedereen nog heel veel succes met het trainen van zijn/haar eigen paard!

Groetjes,

[naam verwijderd]

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 12:48

Thnx yen
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-01-06 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: nodeloze quote verwijderd

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:36

Even reageren:

Klassieke dressuur staat niet per definitie gelijk aan 'opgericht lopen' .

Ook in de klassieke dressuur is dat iets wat ontwikkeld moet worden.
Dus een geleidelijk aan ontwikkelen van het steeds meer op het achterbeen komen waardoor de oprichting langzaamaan mogelijk wordt.

Dat te snel willen is vragn om moeilijkheden omdat de buiging in de achterhand er nog niet genoeg is, waardoor de rug wordt weggedrukt en/of vastgezet.

Ik vind dat het paard netjes gereden word, zeker gezien de achtergrond.

Maar aan de stand van het bekken lijkt het alsof dit paard nog niet klaar is v oor die oprichting voor. Kan ook aan zijn bouw liggen natuurlijk, maar ik zou daar zeker wel op letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:02

De stand van zijn bekken ligt inderdaad aan de bouw van het paard.
Hij heeft een iet wat doorgezakte rug. Wat absoluut niet door de training komt, want ze zijn zoals eerder verteld eerst begonnen met freestylen en pas toen hij 3,5 à 4 jaar was voorzichtig begonnen met de dubbele longe en vervolgens met het zadel en hoofdstel.

Maar een kenner kan dat zien en jou is dat ook opgevallen. Tijdens het trainen weet hij dat aardig te camoufleren doordat hij zo goed met die achterhand erbij komt. En Friezen (en barokke paarden in het algemeen) kunnen nou eenmaal beter verzamelen.

Ze zijn ook niet gelijk begonnen met oprichten. Daar wordt naar toe gewerkt. Dat gebeurde ook met mijn eigen paard, die onder andere ikzelf door de jaren heen flink verreden had. Het eerste wat hem aangeleerd is is te strekken. In stilstand, toen in stap en draf. De basis moet goed zijn. Dus dat klassieke dressuur niet per definitie gelijk staat aan opgericht lopen ben ik met je eens. Dat heb ik ook niet gezegd in mijn stuk. Maar de uiteindelijke dressuurhouding is wel opgericht.

We zijn bij mijn paard pas met oprichten begonnen toen hij zijn lijf constant los durfde en kon laten toen hij wat lager ingesteld was. Nu zijn we bezig met hem op te richten en duidelijk te maken dat hij in die houding ook zijn lijf mag en moet ontspannen en zelf moet dragen. Het gaat ook steeds beter en soms voel je hem van voren echt opstijgen en die achterhand eronder komen. Echt een heerlijk gevoel is dat, kippenvel.

Kortom, de training van het paard gaat stapje voor stapje. Zoals het hoort. Mensen willen vaak graag te snel en dat kan je gewoon niet verlangen van een paard.

We zijn nu met die hengst ook alleen bezig in de stap en draf. Galop komt nog wel. Eerst moet die basis goed zijn. Hij moet eerst zijn balans zien te vinden en sterker worden.

Purtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:36

nou moet ik zeggen voor een fries vind ik het totaal niet verkeerd. dat zijn echt vaak lastige portretten met rijden.
Maar even over hengsten opvoeden. Ik heb zelf een 6 jarige hengst. die van mij mag echt niet tijdens het rijden hinneken naar een merrie of als ik met hem langs een merrie loopt. Hij moet echt respect voor mij hebben. En zodra hij dat niet heeft krijgt ie echt klappen. En hij is echt super braaf en luistert!

Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:39

Van wie heb jij les?

Groeten mellanie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:14

Sta jij bij Maya de Hoog en heb jij ook een Fries? Dan weet je wel van wie ik les heb

Groetjes,

[naam verwijderd]

Purtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:50

bij maya de hoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:56

Oh jij staat daar ook?
Ik sta privé in Maasdijk.

Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:35

Ik herkende de dubbele lijnen ....nee hoor niet alleen ook de manier van opbouwen en de manier van rijden! En volgens mij staat hij ook op de foto in de schaduw... haha!
Doe Willy de groeten van me! Ik heb heel veel van hem geleerd.

Groeten Mellanie

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 01:11

Erg mooie fries hoor! Dubbele longe werk is inderdaad goed werk!
Alleen inderdaad zoals iedereen hier al zegt, probeer lang en laag over de rug te werken zodat hij zijn rug er niet uit drukt. Nu is het paard nog jong en moet je er voor zorgen dat hij niet de verkeerde spieren gaat ontwikkelen! Daarnaast houd je handen laag! In de hogere dressuur mag je ze dragen maar bij het laag en diep rijden handen laag.. Anders kan je paard je hand ook niet volgen.. houd er rekening mee dat hij 3 is.. en nu al zeggen dat hij het niet kan betekend alleen maar oefenen!

Opzich zijn het mooie foto's verder.. heel veel succes!
Laatst bijgewerkt door JulienSVU op 20-01-06 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 01:13

Purtje schreef:
nou moet ik zeggen voor een fries vind ik het totaal niet verkeerd. dat zijn echt vaak lastige portretten met rijden.
Maar even over hengsten opvoeden. Ik heb zelf een 6 jarige hengst. die van mij mag echt niet tijdens het rijden hinneken naar een merrie of als ik met hem langs een merrie loopt. Hij moet echt respect voor mij hebben. En zodra hij dat niet heeft krijgt ie echt klappen. En hij is echt super braaf en luistert!

Off topic: Klinkt respectvol naar je paard toe.. "klappen"

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 08:09

ditchie schreef:
Alleen inderdaad zoals iedereen hier al zegt, probeer lang en laag over de rug te werken zodat hij zijn rug er niet uit drukt. Nu is het paard nog jong en moet je er voor zorgen dat hij niet de verkeerde spieren gaat ontwikkelen! Daarnaast houd je handen laag! In de hogere dressuur mag je ze dragen maar bij het laag en diep rijden handen laag.. Anders kan je paard je hand ook niet volgen.. houd er rekening mee dat hij 3 is.. en nu al zeggen dat hij het niet kan betekend alleen maar oefenen!

HIJ IS GEEN 3 MEER MAAR AL BIJNA 6 LEZEN......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:36

Hey Mellanie,

Ja, jammer dat het stalletje in De Lier uiteindelijk niet zo leuk bleek te zijn en dat je nu niet meer kan lessen. Had het verhaal gehoord.

Ben echt super blij dat ik de lessen wel heb doorgezet bij hem. Mijn paard is zo veranderd. Sterker, soepeler, opgewekter, nieuwsgieriger.
Tenminste geen oude chagerijnige ruin

Zal hem de groeten doen! Vind ie vast leuk om te horen!

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:48

Ook even een toelichting op de houding van mijn handen.

De foto is een moment opname. Niet bij alle foto's heb ik mijn handen hoog. Van bovenaf lijkt het ook vaak alsof je je handen laag hebt omdat hij zo'n volle hengstenhals heeft en op dat moment ook hoog draagt.

Wat ook niet te zien is is dat ik mijn ellebogen los heb en mee ga en kan gaan met de bewegingen van het paard. Dus ook het paard ruimte kan geven. Er wordt wel vaak gezegd, zacht in je handen, maar het belangrijkste is die scharnier los te gooien zodat je mee kan gaan met de bewegingen en toe kan staan op de momenten dat dat moet.

Ik weet het, je handen horen een handbreedte boven de schoft. Maar dat is detailwerk. Het belangrijkste is dat je paard goed loopt. En op deze manier belemmer ik het paard niet in zijn lopen.

In ieder geval ben ik blij dat je de foto's wel mooi vind

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:54

daksiej schreef:
ditchie schreef:

HIJ IS GEEN 3 MEER MAAR AL BIJNA 6 LEZEN......

Het gaat er om dat jij nu andere spieren bij hem aan het ontwikellen bent.. 3 of 6 het geld voor beide.. SORRY HOOR

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:18

Hoi Ditchi,

Hier wil ik ook graag even op reageren. Zoals te lezen is in eerdere stukken die ik schreef is dat er stapje voor stapje naar toe gewerkt wordt. Het paard is nu in een stadium waarin gewerkt kan worden aan een opgerichtere houding.

Ze zijn ook begonnen met zoals iedereen dat noemt lang en laag. In de warming up wordt ook in die houding gewerkt.

Het enige gevaar van lang en laag trainen is dat dat op de verkeerde manier gebeurd en het paard te veel op die voorhand gaat lopen en overbouwd raakt. Dit heeft onder andere ook al een keer in Bit gestaan.

De discussie tussen modern en klassiek is al een tijd bezig. Iedereen moet ook doen wat hij/zij prettig vindt om te doen.
En ik voel me hier prettig bij omdat het gevoel tijdens het rijden ook goed is. Paardrijden doe je ook en moet je ook met gevoel doen.

En nogmaals, tijdens de training staat het welzijn van het paard voorop en wordt absoluut niet meer verlangd dan wat het paard aankan.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:19

ditchie schreef:
Purtje schreef:

Off topic: Klinkt respectvol naar je paard toe.. "klappen"

Nog es off topic:
Friezen lastige portretten????

Respect moet je verdienen en kun je niet afdwingen met klappen.
Logisch dat ie braaf is en luistert, hij zal wel moeten. Maar of ie je vertrouwt???

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:21

Hallohooo je hebt het hier over hengsten......... ik skup mijn klompen kapot als ze het idee hebben dat ze scheit aan me kunnen hebben......

En inderdaad, hij zal wel braaf MOETEN zijn.......... en of ze me vertrouwen zal me een worst wezen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:25

wow, ik val hier gewoon helemaal stil van.

Ieder zijn eigen aanpak dan maar hè...

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:28

Yenneke schreef:
wow, ik val hier gewoon helemaal stil van.

Ieder zijn eigen aanpak dan maar hè...

Jij spreekt mijn gedachten uit..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:28

Yep, en ik heb altijd hele brave paarden om me heen, die allemaal blij zijn als ze me zien en hard voor me willen werken

Ik ben overigens ook niet misselijk met belonen hoor, goed gedrag wordt overmatig beloond, en slecht gedrag wordt goed afgestraft...... met als gevolg dat ik eigenlijk nooit af hoef te straffen en eigenlijk alleen maar hoef te belonen.........

Eigenlijk dus heel fijn, maargoed zoals je zegt, ieder zijn eigen aanpak

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:30

KiWiKo schreef:
Yep, en ik heb altijd hele brave paarden om me heen, die allemaal blij zijn als ze me zien en hard voor me willen werken

Ik ben overigens ook niet misselijk met belonen hoor, goed gedrag wordt overmatig beloond, en slecht gedrag wordt goed afgestraft...... met als gevolg dat ik eigenlijk nooit af hoef te straffen en eigenlijk alleen maar hoef te belonen.........

Eigenlijk dus heel fijn, maargoed zoals je zegt, ieder zijn eigen aanpak

Ik heb ook altijd heel brave paarden om me heen Ik ben gewoon consequent en heb het niet zo op zwepen, sporen, schoppen en slaan. Mijn stem is meestal genoeg.