Geen lange teugel durven geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:43

chant_xx schreef:
scheet in me broek durfte niet op me eigen paard (was hard gevallen) en ik vertrouwde geen paard meer
en toen hij kreupel werd moest ik dus elke dag met hem bezig zijn afspoelen wandelen enz
wat ik hiermee bedoel
ga veel doen met haar/hem
wandelen, laten grazen enz
enne je angst gaat vanzelf wel voorbij gewoon wat meer vertrouwen en een band met je pony \op het rijden na gaat alles gewoon goed dan heb je wel een band alleen die moet wat sterker met rijden
probeer als je bang bent gewoon aan iets anders te dnken
tis wel moeilijk maar probeer het
groetjes chantal

Wandelen, knuffelen, poetsen etc... Is iets heel anders dan een join up.
Zo met ze bezig zijn krijg je inderdaad vertrouwen door van een paard, zeker wanneer je consequent bent in wat wel en niet mag

Anoniem

Re: Geen lange teugel durven geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:17

Ik heb in het begin ook het nodige met mijn paard meegemaakt. Ga met een ander paard erbij rijden, krijg je vertrouwen, als ze schrikt is het vaak maar heel flauwtjes als dat andere paard lekker relaxed is, dus een braaf ervaren paard erbij.Doe als je lekker bezig bent, je paard veel belonen en mee praten, wordt je zelf ook rustig van en je paard ook. Als je bang bent, ga zwaar ademen, dus diep in je buik ademen en ga zwaar op je bips zitten, dus niet je adem inhouden en ietsje uit het zadel met je bips, daar wordt je paard alert van omdat hij denkt dat je alert bent geworden van iets engs.

Als je lekker rijdt, doe je je teugels een ietsje losser en beloon je paard, steeds ietsjes losser maar niet losgooien zoals je wel eens ziet, de teugels op de hals laten hangen. Wel kontakt houden, je paard zal met die losse teugel zijn hals gaan strekken, maar je moet genoeg teugel hebben om meteen te reageren.

Gewoon oefenen. Ik heb een paard gehad dat heel erg snel schrok en als hij schrok wat hij bloedje snel als door een wesp gestoken ging hij er van door en was niet meer te stoppen. Ook ik heb heel lang gedaan om met losse teugel te durven rijden. Maar achteraf gezien ontspande mijn paard veel sneller als ik losse teugel gaf ipv steeds strakke teugel. Als er nu iets engs komt, oke ik heb veel vertrouwen opgebouwd, dan geef ik klopje op de hals, zeg iets tegen mijn paard, zie ik zijn oren naar mij bewegen,dus contact en als hij rustig blijft of doorloopt, geef ik meteen losse teugel, zodat hij meteen weet, oke er is geen gevaar en dan ontspant hij. Mijn paard heb je heel snel als een gespannen riet als je zelf ook gespannen en bang bent.

Dus probeer je zelf rustig te krijgen, let op je ademhaling, ga overdreven ademhalen als je op je paard zit en vertel hardop verhaaltjes ga zingen Zo heb ik het gedaan, ik had geen rijbak en moest altijd alleen de bossen in met een angstig paard en onzekere ruiter en dit hielp echt heel goed. Alle moedige dingen van je paard uitgebreid belonen dat maakt hem moedig en geeft jezelf ook zelfvertrouwen.

Weet wel je bent absoluut niet de enige. Juist doordat ik bijna verongelukken zo vaak heb meegemaakt, stap ik niet zomaar op een vreemd paard.

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:47

jah das idd geen join up maar iets anders
join up heb ik al hoe hoe of info gegeven en info over zoeken gegeven
maar gewoon iets doen met je paard en ga zachtjes zingen
doe ik altijd als ik de zenuwen heb
werkt wle
over een kwasrtier is het dan voorbij:P

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:29

Heey...

Volgens mij vertrouw je je paardje niet echt meer.. Maar weet je dat een paard een gebied duidelijker (over)ziet als z'n ogen laag bij de grond zijn (als je een lange teugel geeft dus).
En als je beide teugels in één hand houdt, dan kan je als je paard schrikt, zo met je andere hand de teugels ophalen zeg maar..
Misschien kan het boek 'Het paniekvrije paard' je ook helpen, misschien kan je er tips uithalen, zodat je paard minder snel schrikt, dat je erachter komt waar je paard van schrikt, onder welke omstandigheden, en je krijgt zo een betere band met je paard, hij leert te vertrouwen op jou als hij iets eng vindt!.

Suc6

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:50

hoi,
toen ik men paard kochte, reed ik het ook enkel aan korte teugel. maar men paard was zo wild dat valals ik het aan lange teugel reed ze weg was! maar dat was ook omdat mij altijd geleerd werd men paard kort te nemen. maar vanals men paard thuis was is dat veranderd. ik heb beetje per beetje ze leren aan lange teugel te lopen! en echt ze heeft er super veel plezier in. soms is het wel nog niet mogelijk om ergens met lange teugel te rijden. bv als ze weer zot gedrag heeft van als ze een paard ziet. maar dat doe ik haar even rustige en dan is ze weer vrij! nu durf ik ze zelf alleen aan staalband met een touw aan zonder zadel te rijden! vroeger was ik al bang van uit de stijgbeugels bij haar te gaan. maar ik weet dat ik haar 100% kan vertrouwen. en wij zijn nu een echt stel. En raar hoor maar als je zelf geen angst hebt is je paard ook niet bang. ik rij men paard nu langs straat en heb geen angst en nu verschiet ze ook ver niet meer. dus ik zou zeggen proberen. natuurlijk niet beginnen van direct met losse teugel. begin bv met ze uit te stappen aan losse teugel, dan is ie toch moe. en bouw zo op. waar jij je het beste bij voelt... succes

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 16:19

Hallo iedereen bedankt voor de reakties en tips (gelukkig ben ik ook niet de enige).
Als ik in de bak aan het rijden ben dan zoekt ze dingen op dan zie je die oren helemaal naar voren gaan en je ziet gewoon dat ze aan het zoeken is of iets spannends ziet (wat er misschien niet eens is).
En dan wordt ik ook een beetje angstig want dan weet ik dat ze elk moment kan schrikken en hou ik de teugel goed kort en spreek ik haar aan niet op de goede manier eigenlijk want ik zeg een beetje met een boze toon denk erom hoor en van dat soort dingen.
Nou ja morgen is mijn dag weer om te gaan dus ga ik weer rijden en proberen.
En zou ik misschien ook iets kunnen hebben aan het boek centered riding 2 van sally swift?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:30

Dat boek heb ik, een goed boek, zeker de moeite waard.

Jouw paard is moediger dan jijzelf bent en hij test je uit hoever hij kan gaan om jouw bang te maken, dan staat hij wel boven jouw als leider, maar als het echt spannend wordt staat hij er alleen voor en dan gaat hij aan de kletter. Als je paard zo kijkerig is, ga dan veel slangevoltes rijden, overgangen, schijnovergangen, zodat hij geen tijd heeft om te zoeken naar iets. Hij probeert je uit en het lukt elke keer, jij wordt alleen maar banger. Je moet leider zijn en voor jouw is er niets wat gevaarlijk is. Als je die oren naar voren ziet gaan en ze gaat staren naar iets, praat, zeg iets hardop tegen haar, raak even haar hals aan en zet meteen een oefening in. Dus afleiden en aan het werk zetten, dan kan ze ook niets doen en leert ze je vertrouwen. Je moet zijn aandacht krijgen en toch het vertrouwen in je krijgen en houden, dus niet boos worden, maar vriendelijk cordaat de leiding nemen en als er iets is, gewoon laten kijken en belonen voor het feit dat ze rustig is gebleven en weer op jouw commando verder loopt.
Succes

_Vanisha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:02

Het boek is zeker wel in het engels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:54

Helaas wel, ook al heb ik gehoord dat het nog in het Nederlands is te krijgen, maar dan op beurzen, dus bv Indoor Brabant of andere paardenevenementen, dus even wachten totdat er weer wat in Den Bosch of Utrecht georganiseerd wordt. Via internet is het niet te bestellen.

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 12:43

Nou vandaag weer even gereden.
Ik kwam aan op stal en de bak was half bevroren
Dus ik dacht zal je net zien wil ik rijden kan het weer niet.
Maar ik dacht hup gewoon erop dan kan ik het ook niet als smoes gebruiken.
Eerst even gelongeerd daarna er op en het ging goed moet ik zeggen.
Ze was heel braaf en ik heb niet echt met korte teugel gereden zo'n 20 minuten gereden want het was echt koud
Dus ik vond het vandaag eigenlijk wel super gaan

ReBeL_Valibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:48

als je met de lange teugel rijdt is het niet de bedoeling dat je het contact met de mond verliest. Als je je vingers wat ontspant 'glijden' de teugels vanzelf langer, en als het goed is gaat je paard dan zijn hals strekken. (zo doen we het bij ons op stal)

succes ermee!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:30

Hallo Lilkim, ik wilde even laten weten dat ik het heel goed van je vind dat je hier zo goed over na denkt en toch doorzet zonder te overhaasten.
Het viel me op dat je zei dat ze vaak naar 'iets spannends' loopt te zoeken. Het zou best kunnen dat ze zich misschien sneller verveelt omdat jij waarschijnlijk rustiger rondrijdt dan je bijrijder. Wat dan kan helpen is dat je wel rustig blijft rijden maar toch probeert haar gedachten goed bezig te houden door veel afwisselende oefeningen. Dus veel figuren en overgangen. Ook 'vreemde' figuren zoals een A-C lijn maar tot X rijden en dan van daar af naar een hoek toerijden alsof je een diagonaal rijdt. En dat dus niet iedere keer maar de volgende keer weer gewoon rechtuit of juist de andere kant op.
Dit allemaal gewoon in stap of een rustige draf. Jullie hebben dan allebei iets om bij na te denken waardoor zij misschien niet zo 'zoekt' en jij meer op het rijden zelf kan concentreren dan steeds bedenken of ze wellicht op het punt staat weg te lopen.
En inderdaad iemand erbij, zowel les als wanneer je gewoon rijdt (zeker de eerste tijd als het kan). Gewoon het feit dat er iemand bij staat, kan je al een meer ontspannen gevoel geven.

Ga maar lekker rijden, veel succes!

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:42

Bedankt allemaal voor de leuke reacties en tips