Silvester loopt niet aan een longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:28

Geeft niet hoor. Vind je het nou ook niet een heel klein beetje sneu voor die arme silvester? Ik kan me best voorstellen dat ze ongeduldig is en graag aan de gang wil met haar paardje, maar dan zal ze toch of moeten wachten of een ander paardje kopen...

xxx

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:34

Ok dat beleren van het paard, het hoofdstel in doen, het longeren, kreupel, ik had echt niet door dat het dezelfde was, waarschijnlijk niet goed gelezen. Ben ik weer Frusty
Dan lijkt het er inderdaad op dat ze een 1.5 jarige wil gaan beleren, en ik kwam eerst nog wel een beetje voor haar op.......
Ik hou alleen niet van ruzie, en de tips heeft ze nu wel gelezen, dus nu alleen nog uitvoeren.....dan komt het wel goed.
En inderdaad, je ziet vaker mensen die niet kunnen wachten met rijden.
Af en toe een jaarling wat leren is niet verkeerd, maar als je verder geen rijpony hebt, dan zou ik ook een wat ouder beestje willen.
Als Sil echt op een paardenpension woont, dan heeft ze toch ook wel een andere pony?? anders heb ik medelijden met haar, ruimte zat en geen rijpony. Een 14-jarige moet eignelijk wel kunnen rijdne, anders is zo iemand verloren voor de mooie paardensport, komen vriendjes en wordt de pony vergeten, en weg weer een ruiter minder. Zo gaat het vaak.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:42

is jammer, maar zoals ze zich nu gedraagt zou ik het tegenover de pony geen drama vinden dat ze stopt, als hij dan maar verkocht wordt. Ja, das wel sneu als ze niet kan rijden, maar ik denk dat ze er zelf voor heeft gekozen om een jaarling te kopen, ipv. een volwassen, ingereden pony...

Dus dat had ze eerder moeten bedenken. Als ze nu te vroeg wil beginnen omdat ze geen geduld heeft, is het stom van haar... Frusty
Dan moet je maar gewoon rijlessen nemen op een manege ofzo, dan rijd ze ook... Maar ik zie haar er voor aan om al op die pony te zitten als ie twee is, onder het motto: ik doe het maar een keer in de maand...
Omdat ze ook gewoon NIET wil luisteren naar ons...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:46

pniekepnak schreef:
is jammer, maar zoals ze zich nu gedraagt zou ik het tegenover de pony geen drama vinden dat ze stopt, als hij dan maar verkocht wordt. Ja, das wel sneu als ze niet kan rijden, maar ik denk dat ze er zelf voor heeft gekozen om een jaarling te kopen, ipv. een volwassen, ingereden pony...

Dat denk ik juist niet. Ik denk dat haar ouders er mooi 'makkelijk' en 'goedkoop' vanaf willen zijn door een jong ding te kopen in plaats van een dure ingereden pony. Helaas heb ik dat al wel vaker meegemaakt.
Erg jammer. Ik vind dit ook voor een heel groot deel de schuld van haar ouders. Helemaal als haar vader pensionhouder is (dat maak ik uit haar verhalen op) snap ik niet dat ie dat heeft kunnen doen.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 09:22

germie schreef:
En wat denken jullie hier dan van:eht trainingsprogramma en onderzoek dat ze nu houden in Lelystad, daar laten ze veulens 1 keer in de week srpingen en onerzoeken of dat goed of slecht is, nu zijn die paarden 3 en wat blijkt?? De getrainde veulens zijn beter dan de paarden die alleen in opfok gelopen hebben. Hoe het op de lange termijn is weet men natuurlijk nog niet, maar de resultaten tot dusver vzijn veelbelovend. De getrainde veulens hebben betere reflexen e.d.

Kan best zijn, maar ik heb vorige week een hoorcollege gehad van een DA die onderzoek gedaan heeft naar artrose bij paarden. Nu blijkt dat paarden die op jonge leeftijd veel belasting (trainen en de wei in) en weinig belasting (op stal) geen goed kraakbeen hebben. Dus een véél grotere kans op artrose. Veulen in de wei en het kraakbeen wordt perfect!!! Ik heb nu eigenlijk geen zin om te typen, maar als iemand het hele (uitgebreide) verhaal wil weten (hoe ze getest hebben etc) moet die mij maar even PB-en.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 09:23

germie schreef:
En wat denken jullie hier dan van:eht trainingsprogramma en onderzoek dat ze nu houden in Lelystad, daar laten ze veulens 1 keer in de week srpingen en onerzoeken of dat goed of slecht is, nu zijn die paarden 3 en wat blijkt?? De getrainde veulens zijn beter dan de paarden die alleen in opfok gelopen hebben. Hoe het op de lange termijn is weet men natuurlijk nog niet, maar de resultaten tot dusver vzijn veelbelovend. De getrainde veulens hebben betere reflexen e.d.

Kan best zijn, maar ik heb vorige week een hoorcollege gehad van een DA die onderzoek gedaan heeft naar artrose bij paarden. Nu blijkt dat paarden die op jonge leeftijd veel belasting (trainen en de wei in) en weinig belasting (op stal) geen goed kraakbeen hebben. Dus een véél grotere kans op artrose. Veulen in de wei en het kraakbeen wordt perfect!!! Ik heb nu eigenlijk geen zin om te typen, maar als iemand het hele (uitgebreide) verhaal wil weten (hoe ze getest hebben etc) moet die mij maar even PB-en.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 11:14

Als die paarden uit dat onderzoek van Lelystad 15 zijn ben ik benieuwd hoe ze dan lopen. Als dan blijkt dat ze nog geen slijtage hebben kan je pas zeggen dat het geen kwaad kan.
Natuurlijk krijgen ze betere reflexen, ze moeten wel. Maar is dat voor hun geestelijk welzijn wel zo goed?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 13:51

carola schreef:
Helemaal als haar vader pensionhouder is (dat maak ik uit haar verhalen op) snap ik niet dat ie dat heeft kunnen doen.

Daarom kan ik me dat juist niet voorstellen en denk ik dat ze het zelf heel graag wilde... (en ja, als je al wat verwend wordt door je ouders...)

diamondGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 23:52

Dit is mijn dagelijkse ritueel met DC.
DC word geroskamt en haar voetjes uitgekrabt. Zij heeft nooit problemen gehad met het optillen van haar voetjes, buiten de balans dan. Eerst ga ik 15 minuutjes met haar stappen. We werken meestal aan de commands,
" Stap" en "Stop" Ik heb nooit aan de lijn gerukt want dat is iets waar je paardje ontzettend bang van word. DC is zover dat ik haar geen hulp meer moet geven maar dat ze dus spontaan reageert op de commands. Verder werk ik voor 10 minuutjes aan het achteruit stappen. Gewoon een paar kleine stapjes vind ik meer dan voldoende. DC wordt altijd beloond als ze iets goeds doet. Als het niet lukt proberen we het nog een keertje. Het leren van een jong paard heeft tijd nodig. Ik schreeuw dus nooit want dat geeft een paard een aanleiding om altijd angstig te zijn met wat je hem wilt laten doen. Als je altijd staat te schreeuwen als hij niet stopt en gaat rukken aan de lijn zal je paard angstig worden en zal hij dus weigeren wat je hem vraagt. Er moet consistency zijn. KOn er even niet in nederland op komen. HELP!!!! Dus niet de ene zo en dan de andere zo. Het moet dus altijd hetzelfde blijven.
Vergeet heel zeker niet je paard te belonen voor je hem/haar op stal doet of op de wei. Zelfs als het niet zo goed ging heeft je paard dat nodig. De volgende keer zal hij proberen het beter voor je te doen.
Het is inderdaad zo dat wij in Amerika heel vroeg beginnen met trainen. De wedstrijden komen op voor DC in drie maanden. Ik werk ongeveer een half uurtje tot 45 minuten met haar en dat is toch echt niet veel considered dat er dus 24 uren in een dag zijn. Verder staat DC n de wei waar ze uit haar dak kan gaan. Ik weet en kan ook zien dat DC van het werk dat ze vericht echt wel geniet. Ik denk dat het allemaal wel kan zolang je maar niet in het extreme gaat. Bitje zo jong is dus een No, NO! Een licht zadeltje voor een paar minuutjes vind ik ook niet erg. Gewoon om aan het idee te wennen. Ik rij nu al over de 20 jaar paard en ik vraag nog steeds raad aan mijn vriendinnen met paarden. Ik volg dan meestal hun raad wel op.
Sil, ik denk dus dat het zoveel beter zou gaan als je iemand zou kunnen vinden die met je kan samenwerken. Je hoeft het natuurlijk niet te doen maar je leert wel een hoop bij. Zoals ik al zei, ik ben in de paarden over 20 jaar en leer nog steeds. Haha!

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 23:54

Sorry, verkeerde naam! Het was dus ik die het vorige antwoord schreef, niet mijn dochter! Was weer niet aan het opletten! Bloos Knipoog