protest op buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Re: protest op buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:15

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar hier mijn tip:

GEDULD

Mulan heeft ook zo'n periode gehad. Stilstaan, omdraaien, achteruit lopen zo de weg op of een sloot in.
Ging ik eraf, was het probleem opgelost en konden we er langs. Maar dat was niet wat ik wilde. Ik had echt geen zin om voor elke scheet van dat paard af te moeten.

Dus ging het als volgt:
we liepen buiten op een dijk (daar moesten we altijd over als we naar buiten gingen, de auto's scheurden daar als gekken, dus er viel weinig uit te vechten)
Mulan stond stil, deed paar passen acheruit en probeerde om te draaien. Lukte niet, dus bleef stil staan. Ik gaf been. Mulan liep nog verder achteruit. Ik gaf been (lees SCHOP) Mulan ging beetje omhoog. Ik gaf tik met zweep. Mulan rolde met ogen en kwam recht omhoog, begon te hijgen en raakte flink in paniek en opgefokt. Liep weer achteruit, bijna voor een auto of de dijk af.
Ik liep paars aan, kon er uiteindelijk af omdat het gavaarlijk werd.

Na een tijdje als volgt opgelost:
Wil jij stilstaan? Prima, ik wacht wel. Achteruit lopen is been, dat mag niet. Stilstaan is prima. Maar dan wel lekker diep ingesteld.
En dan maar wachten.
De mensen die aan de dijk woonden begonnen me al te kennen. Er kwam zelfs een man een keer naar buiten die vroeg of hij een pizza voor me moest bestellen.
Stond ik er 25 minuten....
Maar het werd elke dag korter. Stond ze daar, diep ingesteld te kijken. Ze had geen reden om in paniek te raken of bang te doen, want ik vroeg haar niet erlangs te gaan. Achteruit mocht niet, vooruit was haar eigen keuze.
En jawel, na verloop van tijd was het helemaal over.ONdertussen kan ik buiten overal langs en door. Als ik zeg dat het goed is, is het goed. Soms aarzelt ze nog heel even. Dan staan we heel even stil, kijkt ze nog eens goed, stel ik haar even gerust en dan gaan we er keurig langs.
Ik hoef nooit meer af te stappen, ze loopt niet meer achteruit en komt niet meer omhoog.
Geduld is een schone zaak... wel moeilijk maar de moeite waard!

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:45

Okee, Himyar : hij huppelt wel graag achter iemand aan, maar het heeft geen effect op hem als we dan alleen zijn ..( meestal )

ik ben dus met hem gaan wandelen zaterdag.
Ik vertrok, eerst ging alles goed, na 200m kwam ik een kennis tegen. Ik stopte even om te babbelen , maar toen ik weer wou vertrekken keerde Beau hem weer om. Toen heb ik mijn hand achter mijn knie geplaatst, heel hard benen gegeven, hem in draf gezet en hem heel kort gehouden, na 50m ben ik dan weer in stap gegaan.
Enkele minuutjes later kwam ik in het bos, waar hij altijd een bepaalde richting uitwil, meestal waar ik niet heen wil natuurlijk en ook hier was het vrij snel gedaan op de manier van hierboven.
maar dan kwam ik aan een zeer moeilijke plek omdat daar nog redelijk wat verkeer is en vooral : veel geparkeerde auto's.
Daar heb ik wat geprobeerd zoals de eerste keer, maar ik merkte snel dat het niks uithaalde. Maar toen ik het stilstaan probeerde was het daar zoo druk dat iedereen hulp aan begon te bieden enzo. Toen heeft een man hem aan de hand genomen en ging het redelijk goed, maar ik ben dan toch moeten afstappen, het werd veeeel te gevaarlijk.
Toen kwam ik in de buurt van een rustige plaats waar hij meestal ook extreem hard protesteert. Ik heb hem dan in draf gezet, goed aan het been, actief laten lopen en goed vast vanvoor ook. En hij is er zonder probleem doorgegaan
Een beetje verder was er een paadje waar hij veel twijfelde , maar ik heb toen gewoon met luide stem hem gewaarschuwd zodra hij twijfelde. De rest van de wandeling was hij veel braver en heeft hij nix meer gedaan ( en het was nog ver )

Vandaag zijn we naar de manege gaan springen, en zijn we naar daar gewandeld met de fiets erbij en hij heeft dus nix gedaan want de fiets bleef altijd dicht genoeg bij hem.

Ik denk dat ik nu toch gewoon ga overschakelen op de geduld-techniek. Maar dat gaat alleen maar als ik tijd heb natuurlijk, en als hij stil wil staan, maar hij zal wel moeten.

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:12

Mijn paard doet hij ook!!! Ik kan mijn No name helemaal in jou paard herkennen! Ik volg dit topic nog wel even! De tip van Mulan ga ik ook proberen! Kijk anders ook eens naar mijn topic: Paard draait om op buitenrit.
Groetjes