slofteugel in het bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:51

hoe wil je je paard leren normaal te doen in het bos dan? Een rijtechnisch goed paard kan in het bos volledig omslaan... Ik gebruik de slof zelden tot nooit, dus imo maakt het niks uit. Alleen mocht de nood aan de man komen, kan ik hem stoppen! Altijd beter dan samen onder een auto oid

edit: foto van hoe ik de slofteugel gebruik bij mijn paard.

Afbeelding

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:52

veronoz schreef:

Als jij je paard goed gehoorzaam hebt in de bak is het allemaal zo anders niet in het bos. Natuurlijk zijn ze dan wat frisser en vooral als je niet vaak het bos ingaat, maar toch ben ik van mening dat wanneer je paard goed onder controle hebt zonder hulpteugels in de bak dat je dan het bos in kan, desnoods met een ander rustig paard erbij.

Ik denk het wel. Een bak is bekender en vertrouwder. Het bos is ruimer, er kan meer zitten wat paarden afschrikt. Ik denk dat het echt verschil uit maakt. Als ik met mijn paard alleen rijd in de bak is hij ontspannen. Rijd ik in mijn eentje buiten, is hij een stuk minder ontspannen. DAt verschil is er en blijft er.

Cinnepin schreef:
maar een slof teugel is er niet voor om je paartd te remmen

Niet officieel nee. Maar als de normale hulpen neit werken omdat het paard ongehoorzaam is (wat in de bak niet laat zien), dan heb je weinig keuze he.
Zoals hierboven kan slof gebruik helemaal geen kwaad. Het is gewoon een overtuigender middeltje om een paard te leren dat hij ECHT moet terugkomen.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:09

TS, als je geinteresseerd bent in NH e.d. kan je je paard beter de 'one rein stop' aanleren. Kost even wat tijd, maar dan heb je ook een echte veilige noodrem. Even op Google kijken, dan vind je er vast een goede uitleg over.

Ik denk dat je voorlopig en voor je eigen gevoel best een slof kan gebruiken. Laat er wel een aantal keer iemand naar kijken of je het goed doet. Af en toe met een losse slof naar het bos die je oppakt als het fout gaat is heel iets anders dan een paard stelselmatig met veel te strakke slof rijden. Als je hem goed gebruikt kan het ook in training een nuttige hulpteugel zijn.
Idd is het niet bedoelt als rem, maar een scherper bit e.d. ook niet.
Sommige paarden moeten soms even op hun plek gezet worden. Door een tik, even inwerken met je spoor, of even je slof oppakken.
Maar dan wel weer loslaten als het gewenste resultaat (in dit geval langzamer lopen) er is. Als je niet kan loslaten is er voor je paard ook geen rede in de toekomst wel langzamer te gaan lopen want je houd dan toch de druk er op. Als je je paard leert dat als hij doet wat gevraagt word hij 'met rust' gelaten word bereik je sneller resultaat. Uiteindelijk zal druk op je gewone teugel genoeg zijn.

Even off-topic, een paard kan in de bak héél anders zijn als in het bos idd. De bak is in zijn vertrouwde omgeving, zonder spoken en monsters die hem willen opeten. In het bos is hij uit zijn vertrouwde omgeving, en een paard is een vluchtdier dus zullen sommige daarom (overdreven) op hun hoede zijn.

kels

Re: slofteugel in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:26

Ik gebruik soms ook een slof onder het buitenrijden. De reden daarvan is dat ze dan door alles heen loopt , ik heb een d trensje die niet al te dik is. Daar reageert ze ook niet op hoe diep ik ook ga zitte hoe hard ik ook trek (hard trekken heb ik gedaan uit NOOD omdat ik anders een grote drukke weg was overgestormpt! ) En wat betreft de 'one rein stop' ze draait gewoon even hard weer om en gaat daarna gewoon verder..... Ik heb als ik er mee rij een knoop erin zitten ( de slof is nogal lang anders en de pony niet zo groot ) Ik laat hem dan achter de boog liggen (boomloze barefoot) en als het echt nodig is pak ik hem op. En in de bak is ze gwoon braaf!!!! Ik heb er dus niets op tegen het is veel beter een noodrem te hebben en hem een keer niet nodig te hebben, dan er geen hebben en er wel een nodig hebben!

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:45

Ik heb ook een knoop in de slof liggen Houdt makkelijker vast Ik ben niet zo'n held van met 2 teugels rijden enzo Ben veelste bang dat ik de slof anders te strak pak

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:29

Ik zie geen kwaad in het (tijdelijk, na een tijdje zal ze doorhebben dat ze niet kan winnen en rustiger worden, alleen al doordat jij ook rustiger bent) buiten rijden met slof, mits je hem niet permanent zeer kort pakt.

Als je de slof op de momenten dat je hem niet kunt houden kortdurend gebruikt, zodat je beter kunt buitenrijden, dan zou ik em gewoon gebruiken en in de bak verder aan de gehoorzaamheid werken.

Maar het is slechts mijn mening, voor iets anders is ook wel wat te zeggen.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:15

Kels dat kan idd. Maar het is denk ik wel de moeite waard voor de TS om dat te proberen. Bij de meeste paarden werkt het wel goed.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:17

ik zou geen slofteugel in het bos gebruiken, gebruik dan een martingaal!! Dat is beter dan een slofteugel.

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:34

Ik snap de ophef niet zo hier???????.

Ze wil de slof gebruiken in het BOS omdat het paardje fris is wat is er mis mee om de eerste paar keer dat te gebruiken. Dit heeft HELEMAAL NIETS met rijtechnisch te maken maar meer met VEILIGHEID voor haarzelf, paard EN medeweggebruikers.

Als ze nu ook nog eens IN de bak de slof gebruikt is het een HELE ANDERE DISCUSSIE.

Ik weet dat mijn paarden buiten TOTAAL anders zijn dan in een bak waar ze dagelijks lopen. Plus dat dan ik geen last heb van loslopen honden die blaffen en fietsers op het ruiterspad enz....

SORRY HOOR MAAR DENKT NIEMAND HIER AAN VEILIGHEID??. Wel zeuren over rijden met cap maar niet een slof met een bosrit. Sorry ik kan er NIET bij.

Magtingaal heeft totaal GEEN nut als je paard fit is. Ik heb op de weg geen problemen mee dat de slof gebruikt wordt als REM.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:38

Een martingaal heeft idd alleen nut als je paard echt zijn neus omhoog steekt, dan werkt ie in. Anders niet (mits goed bevestigd dan).

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:50

Prisca schreef:

Ze wil de slof gebruiken in het BOS omdat het paardje fris is wat is er mis mee om de eerste paar keer dat te gebruiken. Dit heeft HELEMAAL NIETS met rijtechnisch te maken maar meer met VEILIGHEID voor haarzelf, paard EN medeweggebruikers.

Als ze nu ook nog eens IN de bak de slof gebruikt is het een HELE ANDERE DISCUSSIE.

Ik weet dat mijn paarden buiten TOTAAL anders zijn dan in een bak waar ze dagelijks lopen. Plus dat dan ik geen last heb van loslopen honden die blaffen en fietsers op het ruiterspad enz....

SORRY HOOR MAAR DENKT NIEMAND HIER AAN VEILIGHEID??. Wel zeuren over rijden met cap maar niet een slof met een bosrit. Sorry ik kan er NIET bij.

Magtingaal heeft totaal GEEN nut als je paard fit is. Ik heb op de weg geen problemen mee dat de slof gebruikt wordt als REM.

zo hé! beetje frustie??

Misschien is het juist wel slim om eerst in de bak te oefenen met een slof onder begeleiding en daarna ermee het bos in

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:52

Je moet eerst weten hoe die werkt -wat de voor en nadelen zijn - voordat je zoiets kan gaan gebruiken .....

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:02

superwoman schreef:
zo hé! beetje frustie??

Misschien is het juist wel slim om eerst in de bak te oefenen met een slof onder begeleiding en daarna ermee het bos in

Beetje wel ja omdat iedereen hier altijd loopt te zeiken over veiligheid met caps enz...... en dan nu gaan we zeiken op rijtechnisch sorry kan er niet bij.

Bokt is gewoon antie slof terwijl het soms een goede uitkomst is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:06

Prisca schreef:

Dat is nou precies waarom ik op pagina 1 al adviseerde om eerst in de bak maar eens controle te krijgen over het paard, en pas DAARNA het bos op te zoeken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:54

Petersburg schreef:
ik zou geen slofteugel in het bos gebruiken, gebruik dan een martingaal!! Dat is beter dan een slofteugel.

ik ben het eens met petersburg

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:59

Sonja schreef:
Prisca schreef:

Dat is nou precies waarom ik op pagina 1 al adviseerde om eerst in de bak maar eens controle te krijgen over het paard, en pas DAARNA het bos op te zoeken
Volgens mij het meest zinnige advies tot nu toe...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:00

Zijn er geen paarden die buiten fris zijn,en in de bak een doetje?

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:04

@Cer: TS heeft in een eerder bericht gezegd in de bak ook weinig controle te hebben, tenzij er een ander paard bij is.
Mijns inziens, heeft ze dus in eerste instantie een rijtechnisch probleem en zou ze moeten werken aan de gehoorzaamheid van haar paardje. Het lijkt me de omgekeerde wereld om dan met gebruik van 'n slof te starten.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:11

Oh, in dat geval.. mee eens

niet buiten gaan rijden als dat niet gaat...

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:59

Prisca schreef:

Volgens mij weet jij de werking van een slof niet.... Wanneer je paard gaat lopen razen en daarbij ook gaat bokken en jij trekt aan je slof kun je gezamelijk met je paard een koprol maken. Je trekt namelijk met een slof het paardenhoofd naar beneden (en hiermee je paard uit balans). VEILIG EEN SLOF?? Denk t niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:04

inderdaad damber

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:06

idd damber!

De slof Kán schade aanbrengen op korten en lange termijn. Het is ook een goed hulpmiddel bij het juiste gebruik!
Dus eerst weten wat je gebruikt - wat de werking is etc
Daarna oefenen onder begeleiding en daarna het bos mee in

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:53

Idd Superwoman

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:40

Ik ben niet tegen slof, ik rij ook wel eens met een slof in de bak, maar nooit buiten. Dan kun je het beste een martingaal gebruiken. Een slof is een hulp teugel om het paard naar beneden te rijden en niet om hem rustig te houden. Dat vind ik er van.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:49

Ja maar Petersburg, wat voor nut heeft die martingaal dan als het paard wel gaat racen maar niet met zijn neus is de lucht gaat?
Helemaal niks.
En dat een slof een hulpteugel is om een paard naar beneden te rijden, ach, we gebruiken allemaal dingen die ergens voor bedoelt zijn weleens op een andere manier. Een zweep niet om een aanwijzing mee te geven maar een tik, ik noem maar een voorbeeld.
Trouwens, niemand zou een slof nodig moeten hebben om je paard naar beneden te rijden, als het goed is gaat dat vanzelf als je je paard voor mekaar hebt.
Voor je eigen veiligheid mag je vind ik best een slof gebruiken, mits je er goed mee om weet te gaan. Dat vind ik een beter argument dan je paard er mee naar beneden rijden.