Tinks training als kinderpony is begonnen!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Tinks training als kinderpony is begonnen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:28

Ik vind het behoorlijk grof dat jij denkt dat ik opzettelijk een klein kind in gevaar breng.

Het gaat mij erom dat je net doet alsof de pony te wild is voor kleine kinderen, dat gaat er bij mij niet in. Als je was gaan zoeken op manege's, dan weet ik zeker dat je een kind had kunnen vinden dat op de pony past, en al 2 jaar rijervaring heeft, en ook nog een beetje leuk kan rijden.

Dat Jimmy kleiner is en luxer heeft er in mijn ogen niets mee te maken. Ik had ook wel kunnen zeggen: Hij is hengst, hij is groen, dus ik zet er maar iemand op van 1,60m want kinderen hebben niet genoeg ervaring.

Als een meisje van 7 jaar, een puberende jonge hengst kan inrijden, kan je mij niet wijs maken dat jou pony zo wild is dat er geen kind is die erop past en een beetje leuk kan rijden.

Ik vind het wel zielig, de voeten zitten op kniehoogte (of eronder), dus in de bochten of met draven, kan het niet anders, dan dat er een botsing ontstaat, met voet en paardenbeen.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:31

ze zeggen nergens dat de pony te wild is, maar zeg nou zelf hoeveel kleine kids rijden er netjes genoeg om een pony meteen alles in 1x goed aan te leren, zodat de pony een 100% betrouwbare goed te rijden kinderpony is, die geschikt wordt voor beginnertjes

en draven en bochten maken, denk niet dat ze echt gaan dressuren in de bak hoor...

en ik heb het vaker fout zien gaan met ene passend kindje op een amper zadelmakke pony dan met een ervaren te grote ruiter op een net zadelmakke pony...
ik zou het dus ook liever zo doen, dan achteraf met een probleem komen te zitten voor het geval het toch fout mocht gaan...

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:35

Een Shetlander van deze maat en bouw kan dit meisje makkelijk houden. Zeker als het alleen maar voor tijdelijk is. Bovendien moet je zelf weten door wie je je pony laat inrijden en ik begrijp HEEL goed dat je dit niet door kleine kinderen laat doen.
Heel leuk zadeltje ligt erop, staat haar goed. Ze heeft een onwijs leuk koppie en nog heel veel plezier met Tink als kinderpony. Penny erop los!

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:39

Renske20 schreef:
en draven en bochten maken, denk niet dat ze echt gaan dressuren in de bak hoor...

ik denk dat je zoiezo wel een bocht moet maken haha ik denk niet dat dat echt iets te maken heeft met dressuur !!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:42

haha ja maar als ze gewoon op straat een flauwe bocht maakt in stap of in een drafje zal er niets gebeuren bedoelde ik
bochten waarbij ze tegen zn benen zal schoppen zie ik ze eerder maken als ze fanatiek zou gaan dressuren in de bak, allemaal korte wendingen enzo

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:52

Renske20 schreef:
ze zeggen nergens dat de pony te wild is, maar zeg nou zelf hoeveel kleine kids rijden er netjes genoeg om een pony meteen alles in 1x goed aan te leren, zodat de pony een 100% betrouwbare goed te rijden kinderpony is, die geschikt wordt voor beginnertjes

en ik heb het vaker fout zien gaan met ene passend kindje op een amper zadelmakke pony dan met een ervaren te grote ruiter op een net zadelmakke pony...
ik zou het dus ook liever zo doen, dan achteraf met een probleem komen te zitten voor het geval het toch fout mocht gaan...

Elk kind dat een beetje rijervaring heeft kan met de goede begeleiding en genoeg geduld een paard netjes inrijden. Alles duurt wat langer, het vraagt meer geduld als dat je het zelf zou doen. Wij hebben vrij lang aan de longeerlijng ewerkt en daarna met los rijden vrij lang met lange teugel om eerst te werken aan een stille hand. Maar we zijn nu 4 maanden bezig en hij s netjes doorgereden, dat vind ik nog reuzen meevallen.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:57

Die shetlander gaat niet dood aan die paar ritjes die ze er op maakt hoor. Ik zie nergens een ontevreden pony, dus wat is er mis mee? Ze gaat er heus niet hele zware ritten mee maken neem ik aan.

Gewoon lekker veilig en rustig aan, ga zo door

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:05

ding ding ding ding!!!!
jaaah hoor, daar gaat bokt weer.
werkelijk geweldig, het was gewoon een kwestie van wachten voordat er weer zo'n nutteloze discussie komt
meid, doe gewoon wat jij denkt dat nodig is,.
jij kent je pony het beste, en weet in hieverre er wel of geen passend kind erop kan om de pony zadelmak te maken. wat de een doet hoeft de ander zeer zeker niet over te nemen.
ik vind normaal ook wel dat er net teveel 'penny"s zijn die "leuk" op hun veel te kleine shetlander racen en dat beest half kapot maken, maar dat vind ik hier tottaal niet van toepassing. je weet waar je mee bezig bent, en dat is het belangrijkste

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 23:26

Haha, ik zat er eigenlijk wel op te wachten.

Lies weegt nog geen 55 kilo en is zeker niet te zwaar.
Te lang, ja absoluut, maar zoals eerder door supertje gezegd, het is puur en alleen om in te rijden.

Dat iemand het anders het risico wél neemt om een jonge pony in te laten rijden door een kind, prima.
Maar ik zou persoonlijk zelf het risico ook niet nemen.
Zeker omdat er geen bak is, ze dus weinig aan de longeerlijn kunnen werken en open ruimte gewoon niet veilig is.
Als er een bak was, dan was het een ander verhaal, maar zo is het gewoon niet veilig.
Ze kan er beter met Lies vandoor gaan, die haar beter kan houden door gewoonweg meer rij-uren te hebben gemaakt, dan met haar neefje die niet regelmatig rijdt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:05

karoliena schreef:
Ik vind het behoorlijk grof dat jij denkt dat ik opzettelijk een klein kind in gevaar breng.

Het gaat mij erom dat je net doet alsof de pony te wild is voor kleine kinderen, dat gaat er bij mij niet in. Als je was gaan zoeken op manege's, dan weet ik zeker dat je een kind had kunnen vinden dat op de pony past, en al 2 jaar rijervaring heeft, en ook nog een beetje leuk kan rijden.

Waar zie jij staan dat ik dat vind? Sorry maar nu zie je echt spoken hoor.... Ik zeg alleen dat het míjn keuze niet zou zijn, dat een ander het wel zo vindt moet diegene helemaal zelf weten.
Bovendien heb ik geen tijd om op manege's rond te gaan kijken om een klein meisje te vinden, en hebben we helemaal geen zin in de ellende met verzorgstertjes etc. Zowel Lies als ik hebben beide nog een ander paard waar ook een hoop tijd in gaat zitten, en die paarden staan op een pensionstal met alleen volwassenen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:08

Ziet er leuk uit !!

Saphia89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:21

Ziet er leuk uit, wat een droppie het eerste waar ik eigenlijk aan zat te denken toen ik je verhaal las "Waar is die cap dan?'' aangezien er nog maar een paar keer op hem gereden is..je kunt zó lelijk vallen op die straatstenen. Als je cap alleen af is geweest voor de foto heb ik niks gezegd

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:16

Ha, als zij met haar lengte op een Shet van 94 cm kan zitten dan kan ik dat over 1.5 jaar ook wel doen met mijn 1.57 en een Shet die rond de 98 cm wordt

En agosh.. wat sielugh dat dit beestje het geschop, getrek en gehobbel van een onervaren ruitertje moet missen op dit moment van inrijden

Leuke merrie en ben best wel benieuwd naar wat daar uitkomt in combinatie met Dennis

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:26

Okay het ziet er niet uit, is heel erg sieluhg en die pony heeft er ook geen plezier in want ja op elke foto staan de oortjes wel naar achteren..

Haha nee hoor, vind het super dat jullie dit doen. Het is alleen maar voor het inrijden. Je kunt moeilijk een klein kindje op een groen pony'tje zetten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:56

Nou ja prima, dit is mijn laatste reactie erover dan. Het is absoluut geen risico om een kind een pony in te laten rijden. En een grote zoektocht is het neit geweest. Heb even geinformeerd wannere de kinderlessen waren en heb daar rond gekeken en iemand aangesproken. Het ruitertje komt bij osn puur en alleen om te rijden, omdat hij verder niet geschikt is voor haar om er wat mee te doen. Dus gezeur met een verzorgster heb je er al helemaal niet van.

Maar jullie geven zelf al aan dat je dus te weinig tijd hebt om een kind dat er wel gewoon oppast te begleiden en ja dat is dan erg jammer dat je dan zo iemand erop zet die veel en veel te groot is alleen omdat het je zelf minder tijd kost.

Ik vind het jammer dat er nog steeds zo met shetjes word omgegaan. Bijna alle shetlanders rijd iemand op die veelt e groot si want ze zijn dan negen van de tien keer niet geschikt voor kinderen of moeten ingereden worden en dat kunnen kinderen neit word er dan gezegd. Ik ga straks weer lesgeven en ga er van genieten dat er iemand op mijn pony zit die er wel netjes op past.

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:10

Het is toch alleen maar voor het inrijden? En de shet zelf lijkt er geen problemen mee te hebben, hij kijkt gewoon vrolijk. Ze is niet te zwaar voor hem, alleen een tikje te lang Maar zolang ze niet van plan is hem voor altijd te rijden ofzo, is d'r toch helemaal niks aan de hand? Ik zie het probleem niet zo eigenlijk.. Als het mijn pony was geweest had ik ook liever niet gewild dat er hele jonge kinderen hem in zouden rijden, maar liever iemand die meer ervaring heeft dan 1 jaar..
Maarja, dat is alleen maar wat ik denk eh..

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:16

das vaak bij shetten je gooi er een zadel op en ze ijn ingereden hahaha... leuke shet!!! en het misstaat niet eens als jij erop zit!

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:33

Ik snap karoliena's probleem niet zo. Natuurlijk is 't geweldig dat zij een kindje heeft gevonden voor op haar pony, maar wat is nou het probleem dat Tinkerbell niet door een klein persoon wordt ingereden?
Voor het plaatje is lengte belangrijk, voor de pony gewicht. En aangezien de ruiter met wat stevige wind zo weg zou kunnen waaien, heeft die pony alleen maar lol in het werk.

Dus deze pony wordt zo gewicht/hulp-mak gemaakt. Zodat de kleine kindertjes die de eigenaren voor ogen hebben (niet zo ervaren) erop kunnen.

Soms moet je even gas terug nemen en genieten. Dat iemand zijn paard alleen 't beste van 't beste geeft, wil niet zeggen dat anderen dat niet doen. Ook niet als ze wat anders geven.

En ik heb een shet van rond de 95 cm ingereden door over haar heen te gaan staan, en dan rustig gaan zitten, steeds ietsjes meer. Tot ik mijn benen helemaal opgetrokken had, en dan "zat ik".
Nooit verder gegaan dan een paar pasjes met mij erop, want kleinere mensjes konden dat veel beter. Maar 't was toch wel makkelijk. Gewoon zo ver gaan als de pony 't toeliet, zodra ze tekenen ging geven van "wat gebeurt er nou" stond ik weer. Lekker rustig

En ik ben veel te lang geweest voor heel veel van de ponytjes die ik heb gereden. En als we dan gingen crossen, stak ik mijn benen uit (voor 't plaatje dus ) en had de pony nergens last van.
En die ponys vonden dat crossen geweldig, ook met mij erop.

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:48

hihihi, dat nog niemand over de cap geklaagt heeft, je valt van ver hoor.

Overigens vind ik het een superleuke shet. Het ziet er inderdaad niet uit, maar de shet heeft er lol in.

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:52

Jaa.. Wij mishandelen Tink echt hoor ik alweer..

Ben blij dat een groot gedeelte van bokt wel inziet waarom we dit doen..

Waar maken sommige mensen zich toch druk om?? Pony wordt niet mishandeld, houdt nergens een trauma aan over, protesteerd niet, heeft het al helemaal niet te zwaar, word niet overbelast en ze heeft eigenlijk de grootste lol..

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:08

karoliena schreef:
Nou ja prima, dit is mijn laatste reactie erover dan. Het is absoluut geen risico om een kind een pony in te laten rijden. En een grote zoektocht is het neit geweest. Heb even geinformeerd wannere de kinderlessen waren en heb daar rond gekeken en iemand aangesproken. Het ruitertje komt bij osn puur en alleen om te rijden, omdat hij verder niet geschikt is voor haar om er wat mee te doen. Dus gezeur met een verzorgster heb je er al helemaal niet van.

Maar jullie geven zelf al aan dat je dus te weinig tijd hebt om een kind dat er wel gewoon oppast te begleiden en ja dat is dan erg jammer dat je dan zo iemand erop zet die veel en veel te groot is alleen omdat het je zelf minder tijd kost.

Ik vind het jammer dat er nog steeds zo met shetjes word omgegaan. Bijna alle shetlanders rijd iemand op die veelt e groot si want ze zijn dan negen van de tien keer niet geschikt voor kinderen of moeten ingereden worden en dat kunnen kinderen neit word er dan gezegd. Ik ga straks weer lesgeven en ga er van genieten dat er iemand op mijn pony zit die er wel netjes op past.

JIJ vindt dat het geen risico is, ik vind dat wel. En het gaat dus niet alleen om geen tijd, maar ook om de veiligheid.
Bovendien vind ik het niet eerlijk om een kind die pony in te laten rijden en daarna te laten opkrassen om het even bot te zeggen. Bij jou kan dat kind waarschijnlijk gewoon blijven rijden, wij hebben er zelf ruitertjes voor, alleen vind ik het niet verantwoord om die ruitertjes op een groene pony te zetten.
Dus wordt het zo gedaan. Ik echt niet waar je dan zo'n probleem van maakt.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:18

heee leuke shet man echt super lief maarem.. had je niet beter een iets kleiner iemand kunnen kiezen om hem in te rijden?? want dit is wel erg extreem.. nouja.. sucses nog

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:00

Wat een lekkerding!!
Je kunt zien dat ie super veel plezier heeft (en jij ook )
Maar dat hij een kinderpony gaat worden, komt zeker helemaal goed!

haha die poep-opruim-foto is geweldig

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:06

Ziet er goed uit hoor.
Ik vind het zó erg nog niet. Ik heb erger gezien MET een klein, lief, schattig, 'goedpassend' kind erop.

En ik geef je groot gelijk, ik zou dat risico ook niet nemen.

Eliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:21

Tinkerbel!!
Leuke foto's
Ik vind dat het welleens tijd wordt dat je een ritje op Olly komt maken lies:P.