2.5 jarige sport Welsh @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: 2.5 jarige sport Welsh @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:27

Sha_ schreef:
Robijntjah schreef:
Ik vind wel dat je erg vroeg begint hoor, maarja je moet het zelf weten!
overigens wel een leuk beestje, maar ik zou toch echt een zadel op maat laten maken, als je geen goed passend zadel kan vinden!

Als het paardje wat meer spiertjes krijgt, dan past het zadel vanzelf wel. Als je nu een zadel op maat laat maken, past het over een half jaartje niet meer!

mag ik even smakelijk lachen

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:28

de pony zal verder worden ingereden met een western zadel, maar goed, niet iedereen wil een pony kopen die niet gewend is aan een gewoon zadel.
vandaar dat ze hier mee wordt gelongeerd en deels ingereden.
verder vind ik dat veel bokkers extreem overdreven reageren.
het zadel knelt niet, de rug ligt vrij, het schuift alleen naar voren, wat dus met een staartriem zal worden verholpen.
maar moet ik die er nu meteen aanknopen? terwijl de pony een hekel heeft aan iets onder haar staart?
vind dat ze nu al genoeg indrukken krijgt de komende tijd.
verder suggeren een paar bokkers dat ik er binnenkort opga. erg knap,waar lezen deze bokkers dit? kan bijna meelopen met dat beest.
ik ben bezig een extreem klein 7 jarig meisje hiervoor de dingen te leren, dus er komt nauwelijks gewicht op de pony als de tijd rijp is. natuurlijk zal dit voor veel bokkers niets uitmaken omdat een 2.5 jarige niets mag doen in hun ogen, maar goed, wederom, ieder zijn methode,ik ben niet van plan hiervan af te wijken.
mijn point is alleen dat ik er wel degelijk rekening mee hou om zo min mogelijk gewicht erop te doen.
Sha, de pony is rond de 1m18 hoog schat ik zo, dus nog een echte uk

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:31

LiSSy schreef:
mag ik even smakelijk lachen

dat is dus wat ik ook dacht, in dit zadel zal je pony nooit ingroeien, als die twee centimeter te groot was was het wel anders, dan was er nog kans, maar dan nog zal ik er persoonlijk een ander zadel op leggen.

dit zadel is gewoon veelste groot, dit kan redelijk veel schade aan de rug en de schoft geven, dat geschuif is gewoon niet goed, zal er niet aan moeten denken dat het zadel dadelijk een keer naar achter schuift en klem komt te zitten bij de liezen, dan heb je voor je leven lang een traumatisch paard.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:32

Leuk beestje!
Lief koppie joh!

Ennuh.. wat geeft het?? nu al zadel erop?
Kan ie wennen. En als ie uitgegroeid is maakt het ook niet uit!!
Mensen.. wat zeuren jullie..

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:34

heyyy nou leuke pony heb je ziet er nog lekker kinderlijk uit.
en daar heb je dan mijn punt 2,5=kinderlijk.
ik zelf vind het een beetje vroeg maar ja goed wat jij wil.
maar ik vind ook je zadel niet lekker liggen en als je er van alles aan moet gaan hangen om het goed te laten liggen is het dus niet goed. ik zou zelfs voor die korte tijd dat je haar nog hebt (omdat in een van je reacties staat dat ze tekoop staat) toch een ander zadel zoeken of alleen lekker met longeersingeltje gaan longeren. nou dat is mijn mening. veel suc6 met je paardje

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:36

pff, echt bokt weer.
Zooo zielig is het ook weer niet hoor
En dat passende zadel, ze longeerd vast geen uuren hoor Het gaat gewoon dat er wat op de rug ligt

Leuke pony Erg mooi ook
Fijn dat ie het zo goed doet

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:41

Nancy_evita schreef:
pff, echt bokt weer.
Zooo zielig is het ook weer niet hoor
En dat passende zadel, ze longeerd vast geen uuren hoor Het gaat gewoon dat er wat op de rug ligt

Leuke pony Erg mooi ook
Fijn dat ie het zo goed doet

idd!
ze gaat er toch ook niet opzitten?!

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:43

Veel te vroeg
Laat die pony eerst lekker uitgroeien.. Waarom kunnen mensen niet gewoon wachten???
Enne het zadel, tja, voor longeren kan het vast, maar nog vind ik het slecht..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:48

Ik lees dit topic met gekromde tenen, wilde het al wegklikken, maar besluit TOCH even te reageren.

1. Wat een leuke pony; zeer aansprekend smoeltje erop, leuk type.

2. Het zadel, tja, ik ga het toch zeggen. Zwaar idioot om niet passend tuig te gebruiken. Boeit me niks of een dier jong of oud is. Tuig hoort te passen. Of trek je zelf ook wel eens een broek aan die tien maten te groot is, omdat je alleen maar even wat aan moet hebben?
Als het je dan ECHT alleen gaat om wat op de rug te hebben, gebruik dan een deken die je een aantal keren dubbel vouwt met een dekensingel eromheen. Zelfde effect, maar zonder het nare ongemak van een zadel dat over de schoft en schouders kiepert.

3. De leeftijd van dit dier, zelfs om met longeren te beginnen, vind ik persoonlijk veel te jong. Ik zie er het voordeel ook niet van in. Vergelijken met wachten tot 3 en dan in korte tijd doorrijden is al even dom als nu beginnen, want het door jou genoemde alternatief is namelijk ook niet al te snugger.
Waarom toch altijd zo'n haast met dat jonge spul? Nog steeds niet doordrongen van het groeiproces in een paardenlichaam?

Lieve mensen, koop nou toch gewoon een OUDER paard als je niet wilt wachten tot het dier een fatsoenlijke leeftijd heeft bereikt om aan het werk te kunnen...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:49

en dna..?
Kan er net zo goed aan laten wennen! Dan heb je straks minder problemen.
Ze gaat er toch niet met der gewicht aanhangen ofzo??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:02

Miriano schreef:
en dna..?

** En dan? Je bedoelt met WACHTEN tot het paard een fatsoenlijke leeftijd heeft om te gaan beleren? Gewoon, DAN lekker rustig aan gaan beginnen!

Kan er net zo goed aan laten wennen!

** Tuurlijk, dan kun je dus ook met enters aan 't werk gaan? Kennen ze 't maar vast!

Dan heb je straks minder problemen.

** Dus jong beginnen is voor jou een manier om problemen te voorkomen? Oftewel overdonderen die hap? Hmmmm waar het verstand eindigt...... (maak zelf het zinnetje af en kleur de plaatjes maar in)

Ze gaat er toch niet met der gewicht aanhangen ofzo??

** Ga jij morgen in een tien maten te grote broek naar je werk? Beloof ik dat ik er niet aan ga hangen. Spreken we elkaar morgenavond weer over hoe comfortabel het was voor je. Een zadel dat over de schouder en schoft kiept... kom op zeg!
Misschien nog leukere vergelijking: trek een BH aan die 3 maten te groot is, en ga lekker uur half uurtje joggen. Gaat niemand aan hangen, dus kan geen kwaad!

Het paard zal hier echt niet dood aan gaan. Maar ik vind het ZO jammer dat men dit op deze manier doet, terwijl het ZO makkelijk zoveel prettiger en paardvriendelijker kan...

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:04

ik heb de moderator al geinformeerd of dit topic gesloten kan worden. zonde dat zoveel bokkers weer eens zo doen. zal in de toekomst zeker geen foto's meer plaatsen van deze leuke pony.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:05

Nee, niet zonde dat WIJ zo reageren, zonde dat JIJ met zo'n jong dier aan de slag bent....

Misschien ook een interessante invalshoek?

Als je niet tegen (gegrond!!!) commentaar kunt, waarom dan foto's plaatsen?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:09

Zeker wel doen!
Is echt een leuk beestje.
Mensen.. Als je commentaar hebt over te jong.. PM dan even.. scheelt een hoop ruzie!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:11

Sonja schreef:
Nee, niet zonde dat WIJ zo reageren, zonde dat JIJ met zo'n jong dier aan de slag bent....

Misschien ook een interessante invalshoek?

Als je niet tegen (gegrond!!!) commentaar kunt, waarom dan foto's plaatsen?

ik kan wel tegen commentaar,vooral omdat ik hier niets mee ga doen, en het dus eigenlijk zonde is van jullie eigen tijd en typwerk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:12

Waarom, mag er niet in het openbaar gezegd worden dat kinderarbeid niet netje is? De discussie die we NU voeren kan inderdaad ook elders, in een van die -tig topics over (te) vroeg inrijden. Maar als je dergelijke foto's plaatst, moet er dan alleen ja en amen op gereageerd worden? Dacht het niet.

Bovendien, ik zie iedereen wel zeggen dat het een heel leuk diertje is om te zien, dus ook de positieve noot wordt zeker benoemd...

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:12

Ja en ga er lekker een 7jarig kind op zetten straks! Jemig zeg...
De rest is al gezegd!!

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:13

Sonja, ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen. Heb geen zin om een topic te verpesten door zonder argumenten te roepen dat het slecht is, maar ik ga mee met het bovenstaande...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:14

ze bereid dat kind er toch ook op voor!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:15

en dat moet dan 3 pagina's lang? zoiets noem ik een topic "verpesten" ja. ga dan naar 1 van de vele topics die hiervoor is aangemaakt en spui daar je frustraties

Citaat:
Ja en ga er lekker een 7jarig kind op zetten straks! Jemig zeg...
De rest is al gezegd!!

als ik er zelf opga kan ik al helemaal lachen hier op bokt denk ik....
Laatst bijgewerkt door Lowara op 01-01-06 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:15

lowara schreef:
ik kan wel tegen commentaar,vooral omdat ik hier niets mee ga doen, en het dus eigenlijk zonde is van jullie eigen tijd en typwerk.

Prima, jouw keuze.
Zoals ik net al via PB reageerde op iemand die haar discussie afsloot met ' we zullen het wel nooit eens worden' : Gelukkig niet! Ik hoop dat op de dag dat ik het hier mee eens word (zo jong beginnen en met niet passend tuig) getroffen word door de bliksem.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:17

Je mag mijn naam ook wel noemen hoor!

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:22

Wauw, wat een reacties he sommige zijn echt vaag..

2,5 jaar is echt niet te vroeg om te beginnen ik zou denk ik wachten tot 3 maar 2,5 kan wel. En het met zadel longeren zou ik pas iets later doen alhoewel een zadel niet veel belasting is zonder dat er iemand op zit maar omdat dit schuift kan het de schoudertjes een beetje in de weg zitten en dat is geen leuke begin ervaring voor je pony.

Reacties van, ''laat een zadel op maat maken" ... Werkelijk, dat snap ik niet , zo'n kleine welsh , bij veel van dit soort pony's schuifen zadels naar voren! Staartriempje dr aan en klaar hoor, wat je zelf ook zegt , zadel ligt verder overal goed..
Ik heb het ''schuif'' probleem bij mijn 4 jarige arabier van 1,45 kijk dat is een ander verhaal omdat ik gewoon niet met staartriem mág starten op wedstrijd( cat. D ) En een voorsingel kan ook strak en knellend zitten bij een pony. Maar voor je welsh , zeker een staartriempje je heb helemaal gelijk.

Mensen die zeggen '' Wacht tot je pony is uitgegroeid !! '' Weet je tot hoelang die pony's groeien??? ruinen al helemaal , paard van een vriendin van mij heeft ze een jaar of 3 geleden gekocht al super smal E ponytje en was toen al 3 en nu is hij toch een vors paard van rond de 1.60, en is afgelopen jaar nóg gegroeid. Als we allemaal leuk zouden gaan wachten tot paard Helemaal uitgegroeid is en al zn veranderingen heb doorgemaakt gaan we dus pas met een jaar of 6 inrijden??

nouja , ik wens je heeel veel succes! hoop dat het inrijden ook allemaal goed verloopt! En ik vind het trouwens een Plaaatje van een pony

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:27

Ignorance, ignorance.

Gewoon lekker verder gaan waar je mee bezig bent TS... pffffffffff

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:28

sjongejonge zeg... wat een gedoe weer.. typisch bokt. Zoals ze al heeft gezegd, deze pony staat te koop, waarom zou ze dan nog een ouder paard erbij kopen.

Het zadel, daar kan ik ook over gaan zeuren amar doe ik neit, is al geneog gedaan. Ik hoop alleen wel dat eht westernzadel wel past...

Zelf vind ik het wel goed om ze jonger in te rijden. waarom haar niet nu alvast laten wennen aan het zadel en eht werk en het langzaamaan doen, dan over een half jaar beginnen en dan alles snel achter elkaar willen doen en het paardje overdonderen ermee.

Als Lowara haar paard wil inrijden op 2,5 jarige leeftijd, dan doet ze dat toch wel, ook al zeggen nog zoveel mensen op bokt dat ze het zielig vinden. Dus lowara lekekr mee doorgaan hoor, ik vind het een onwijs leuke pony, heel leuk koppie zit erop