Ferro hengst in wit setje aan het werk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AngelEye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:49

Prachtig beest zeg, helemaal mijn type paard..
Hij loopt ook al lekker zo te zien.
Veel succes ermee nog!

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:11

wat heb jij een GE-WEL-DIG-GE zit! Je zit echt supermooi rechtop!! Alleen af en toe je hakken een beetje opgetrokken.
Zou ik veel van kunnen leren!

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:47

maike schreef:
wat heb jij een GE-WEL-DIG-GE zit! Je zit echt supermooi rechtop!! Alleen af en toe je hakken een beetje opgetrokken.
Zou ik veel van kunnen leren!

dankje en bedankt voor de tips allemaal. Vidal is wel redelijk volgroeid, en ik vraag geen dingen van hem die hij niet kan.
En rijd altijd op goede bodem, spring weinig tot bijna nooit en rijd niet langer als half uurtje meestal.

Sily

Re: Ferro hengst in wit setje aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 01:11

Vind je paardje er echt leuk uitzien en leuk bij lopen, hakjes zijn al gezegd.

Maar met drie jaar is een paard toch nog echt niet uitgegroeid?

Stukje van die site (toch handig om door te lezen)

Citaat:
12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...

Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.

Verder geen idee van je rijwijze en oordeel daar dan ook niet op, maar volgroeid van binnen zal die nog echt niet zijn.

Bianca__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:02

Hee Claudia!
Vidal is echt een schoonheid! Je hebt hem lekker aan het lopen.
Tot hoelang mag je hem doorrijden? Het was in eerste instantie een half jaar toch? Ik hoop dat je nog lang van hem mag genieten. Misschien zie ik je in januari wel op concours tussen de jonkies!
Groetjes, Bianca

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:33

Ik vind het fijn om op de foto's te zien dat hij bij het halsstrekken je hand mooi volgt. Hij zou van mij daarin het neusje er nog iets meer uit kunnen brengen, nu blijft hij er eigenlijk net achter. Verder vind ik het een knap paard om te zien, maar dat heb ik bij de vorige foto's ook al gezegd .

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:48

Sily schreef:
Vind je paardje er echt leuk uitzien en leuk bij lopen, hakjes zijn al gezegd.

Maar met drie jaar is een paard toch nog echt niet uitgegroeid?

Stukje van die site (toch handig om door te lezen)

Citaat:
12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...

Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.

Verder geen idee van je rijwijze en oordeel daar dan ook niet op, maar volgroeid van binnen zal die nog echt niet zijn.

paard is over een paar weken 4
ik ken claudia en die zet haar jonge paarden echt niet te hard aan het werk. zij weet donders goed wat ze wel en niet aankunnen.

clau: blijf letten op je benen en hakken, lijkt me geen momentopname meer want ik zie het op flink veel foto's, ook van voorgaande fotosessies

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:44

hOoi,
mOoi paardje heb je.
Mooie bouw (vind ik!)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:04

So zeg! jij hebt je paard al lekker aan het sjouwen voor een 3 jarige!!
Ziet er echt super uit! Ook mooi paard zeg! Wat is zijn stokmaat?

Is je paard niet schrikkerig? Hij ziet er zo relaxed uit voor een 3 jarige, alsof hij het allemaal al gezien heeft Ik zou die van mij bijv. nog niet zo in een weiland kunnen rijden ben ik bang :p

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:09

dat ziet er goed uit zeg! heel mooi, zeker voor zn leeftijd!

carola90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:37

leuke paardjuhs...!!
en mooie foto`s ook

joycje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:48

Wauw echt mooi beest zeg... ziet er goed uit..

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:58

mooi zeg:)

ik zie net waar dat is! aan die lange weg tussen boekelo en beckum
(ik herkende de stal)

keertje meeten ?

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:01

Uums schreef:
Ziet er prima uit (drie jaar!!). Hij lijkt ook heerlijk attent & soepel.

ja ben het er idd mee eens!
Ziet er erg leuk uit!
mooie paardjes ook hoor!

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:19

LiSSy schreef:

paard is over een paar weken 4
ik ken claudia en die zet haar jonge paarden echt niet te hard aan het werk. zij weet donders goed wat ze wel en niet aankunnen.

clau: blijf letten op je benen en hakken, lijkt me geen momentopname meer want ik zie het op flink veel foto's, ook van voorgaande fotosessies

Dan is die wel erg vroeg in het jaar geboren? of bedoel je dat ze vanaf januari automatisch onder '4 jaar' vallen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:56

Worden automatisch 4 he?

Leuk paardje, super afstamming... Ziet er braaf uit!

Wat een reacties hier allemaal zeg, dat dier loopt een beetje rechtuit en pasje opzij, wat een drama wordt daar over gemaakt zeg. Daar slijt ie echt niet van hoor. Ga er verder niet op door anders krijg ik heel bokt over me heen.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:39

Heel gaaf paard zeg, vind hem al knap gereden voor zo'n jong paard. Misschien 1 tip, let op dat je bontje niet te krap komt te zitten tussen zadel en schoft. Je hand moet er tussen kunnen zonder te klemmen. Anders krijg je in loop van tijd misschien blessures omdat paard te weinig schouder/schoftvrijheid heeft. En dat zou zonde zijn!

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:36

Super mooooooi paardje heb je zeg..
en kan al goed lopen .. zeker voor een 3 jarige
succes nog met 'm

paardemeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:01

Kwijl kwijl kwijl, ik ben helemaal gek van Ferro's, De meeste paarden die daar van afkomstig zijn zien er wel mooi uit. Zelf heb ik stage gelopen bij v/d Goor die eigenaar was van Ferro, jammer dat die dood is. Een super hengst!!!

Afbeelding

Dit is ook een Ferro ruintje, ze hebben zo'n leuk koppie...

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:10

Wat een mooi paard!
vind hem erg mooi lopen

kan het zijn dat ik je op sommige foto's met sporen zie??

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:50

wat een onwijs mooi en sjiek paard zeg! Ook erg mooie beweging zit er onder! jammer dat die van je eigen paard ene tikkie donker zijn .Mooi excuus om die zsm in het licht op de foto te zetten voor ons

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:00

Lenemien ( of hoe ook alweer ) ik vind jou reactie echt nergens op slaan.. Moest het ff kwijt.. Inderdaad lekker bot en je doet net of ze een misdaad is begaan. Ik vind het echt een geweldig paardje, Ik ben jaloers Die van mij loopt op langena niet zo mooi haha (hij is ook 3) Enne, nog iets bonitobol.. Is het erg dat ze sporen omheeft?

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:09

Wow wat een prachtdier!
Ferro X Amor... best een pittige combi,
dr zit een aardig karakter in of valt het mee?
Je rijdt hem wel super netjes.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:24

met een spoortje kun je een paard meestal iets duidelijker een hulp geven. Het is een klein stom spoortje, mijn hakken klopt, probeer er heel erg op te letten, het is niet zo dat in continu met mijn hakken in hem loop te drukken wat ook wel te zien is op de foto's

Over 'het te veel vragen', en hoe jong hij is vind ik wel een goede gedachte, hopelijk dat het niet teveel gebeurt dat jonge paarden al zo vreselijk overvraagd worden.

In 'volgroeid' zijn versta ik niet alleen in zijn botten maar ook in zijn hoofd en zijn manier van lopen.
Dit paard beweegt zo makkelijk en is voor zijn leeftijd al erg volgroeid. Sommige paarden zien er met 4 nog uit als een 2 jarige, en sommige met 3 als een 5 jarige. Net als sommige kinderen ontwikkelen paarden zich ook welleens sneller.

Ik vraag niks verkeerds van hem. Hij kent de wissels al, die kende hij al meteen, hij wisselde in de wei al. Word alleen iets moeilijker contra aan te leren maar daar beginnen we niet niet aan.

En iemand wel eens naar de Pavo Cup of jonge paarden wedstrijden geweest? daar lopen ze ookal op L/M niveau en word met 3 jaar wijken ook wel aangeleerd hoor het is gewoon een stukje basis, als het paard er niet klaar voor was deed ik het echt niet.
Maar wel bedankt voor de bezorgheid en jullie informatie!!

Hij is btw totaal niet lastig in karakter en ook op buitenritten met merrie's enzo is hij de rust hem zelfve

Denk ook dat het een beetje ermee te maken heeft hoe je tegenover het paard staat, hengsten moeten respect voor JOU hebben, anders moet er er echt nooit aan beginnen, op het werk hebben we ook onze handen vol aan hengsten die geen consequente opvoeding gehad hebben.

gr claudia

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:35

@sfiejj: ik vond het nogal vreemd om een 3jarige met sporen te rijden maar zoals ik zie in nimmedors voorgaande bericht weet ze echt wel waar ze mee bezig is dus ik hou braaf mijn mond