Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maike schreef:wat heb jij een GE-WEL-DIG-GE zit! Je zit echt supermooi rechtop!! Alleen af en toe je hakken een beetje opgetrokken.
Zou ik veel van kunnen leren!
en bedankt voor de tips allemaal. Vidal is wel redelijk volgroeid, en ik vraag geen dingen van hem die hij niet kan.
Citaat:12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.
13....en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...
Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
. Sily schreef:Vind je paardje er echt leuk uitzien en leuk bij lopen, hakjes zijn al gezegd.
Maar met drie jaar is een paard toch nog echt niet uitgegroeid?
Stukje van die site (toch handig om door te lezen)Citaat:12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.
13....en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...
Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
Verder geen idee van je rijwijze en oordeel daar dan ook niet op, maar volgroeid van binnen zal die nog echt niet zijn.
Ik zou die van mij bijv. nog niet zo in een weiland kunnen rijden ben ik bang :p 
ziet er goed uit.. 

? Uums schreef:Ziet er prima uit (drie jaar!!). Hij lijkt ook heerlijk attent & soepel.

LiSSy schreef:
paard is over een paar weken 4![]()
ik ken claudia en die zet haar jonge paarden echt niet te hard aan het werk. zij weet donders goed wat ze wel en niet aankunnen.
clau: blijf letten op je benen en hakken, lijkt me geen momentopname meer want ik zie het op flink veel foto's, ook van voorgaande fotosessies
of bedoel je dat ze vanaf januari automatisch onder '4 jaar' vallen?
Ziet er braaf uit!
Super mooooooi paardje heb je zeg..

) ik vind jou reactie echt nergens op slaan.. Moest het ff kwijt.. Inderdaad lekker bot en je doet net of ze een misdaad is begaan. Ik vind het echt een geweldig paardje, Ik ben jaloers
Die van mij loopt op langena niet zo mooi
haha (hij is ook 3) Enne, nog iets
bonitobol.. Is het erg dat ze sporen omheeft? 
het is gewoon een stukje basis, als het paard er niet klaar voor was deed ik het echt niet.