voor het eerst aangespannen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: voor het eerst aangespannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:38

Als je 1 keer een 2 jarige voor de kar zet zal je hem lichamelijk niet verprutsen maar om een pony geestelijk te verprutsen heb je maar 1 moment nodig wat hij geestelijk niet kan verwerken en je bent klaar. Een tweejarige kan geestelijk nou eenmaal minder aan als een volwassene (een shet is met 4 jaar geestelijk volwassen en dan soms nog niet helemaal). Zo werk dat ook met een mensenkleuter, die geef je ook geen taken die bij een volwassene horen.

Die steigerfoto laat het gevaar weer zien.... gelukkig voor de pony dat hij niet zijn poten heeft gebroken in het hek maar het was voor jouw een goede les geweest.

Dat te grote tuig dat kan echt niet, daar lopen ze zo uit, zichzelf kapot. Dat is toch hetzelfde als ik mijn shet onder het zadel ga beleren en geen shetmaat zadel heb... o, kijk ik heb hier nog een zadel van een fries, doe ik die er toch op. Volslagen idioot.
Ik vind het prima dat meiden dingen uitproberen met hun shetten maar dit kan echt niet!!!!!

linda_shadow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:54

hij steigert nog lang niet in het hek, dat lijkt maar zo.
ik ben jullie commentaar echt zat
NEE zijn weidegenootjes pakken hem niet aan, die zijn als de dood voor hem!!
en NEE hij heeft en hoeft nog steeds lichamelijk geen zware arbeid te verrichten!!!
en JA ik heb een ander tuig gekocht en een andere (lichte) kar om hem te beleren.

NEE mijn pony is niet NET 2 geworden
en JA mijn pony heeft anders enorm veel plezier in het 'mennen' je kan het nog niet eens mennen noemen. Hij hoeft zowat geen gewicht te dragen, maar er moet wel iets achter hangen, aan de lange lijnen kan hij niet! (dan dat heeft ook zo zijn redenen) de kar die ik nu heb weegt bijna niks dus als een van jullie nu nog commentaar te geven heeft word ik echt p*ssed off!!!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:57

wordt jij maar lekker p*ssed off
Ik bedoel, bokt reageerd best heftig, maar dan moet je niet deze foto's plaatsen, of eigenlijk, het gewoon niet doen

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:16

__Rachelle__ schreef:
die steigerfoto vind ik cool

Besef je ook wat voor gevolgen dit met zich mee kan brengen?
Vind je eigenlijk heel onverantwoordelijk bezig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:19

Nancy_evita schreef:
wordt jij maar lekker p*ssed off
Ik bedoel, bokt reageerd best heftig, maar dan moet je niet deze foto's plaatsen, of eigenlijk, het gewoon niet doen

ja, idd, je kan op je sokken aanvoelen dat het plaatsen van zulke foto's commentaar oplevert, of was je nog niet zo 'ingebokt' ?
Als je een foto van een steigerend paardje, met kar, in de buurt van een hek op bokt plaatst, is het eigenlijk een vrijbrief om jezelf te laten voorzien van (negatief) commentaar.
Ik snap wel dat je pissed-off wordt hiervan, jij wilde ws alleen maar laten zien hoe ver je was met je paardje, maar meid, kijk ff rond op bokt, dan had je dit toch al kunnen aan zien komen?

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:54

Wie foto's maakt moet tegen commentaar kunnen en anders moet je geen foto's plaatsen.
Ik zal even temmen

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:58

Ik heb al 2 pb's gehad van de TS

YentlKG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:10

linda_shadow schreef:
hij steigert nog lang niet in het hek, dat lijkt maar zo.
ik ben jullie commentaar echt zat
NEE zijn weidegenootjes pakken hem niet aan, die zijn als de dood voor hem!!
en NEE hij heeft en hoeft nog steeds lichamelijk geen zware arbeid te verrichten!!!
en JA ik heb een ander tuig gekocht en een andere (lichte) kar om hem te beleren.

NEE mijn pony is niet NET 2 geworden
en JA mijn pony heeft anders enorm veel plezier in het 'mennen' je kan het nog niet eens mennen noemen. Hij hoeft zowat geen gewicht te dragen, maar er moet wel iets achter hangen, aan de lange lijnen kan hij niet! (dan dat heeft ook zo zijn redenen) de kar die ik nu heb weegt bijna niks dus als een van jullie nu nog commentaar te geven heeft word ik echt p*ssed off!!!

Ga jij maar lekker p*ssed off worden, wij proberen je duidelijk te maken dat je flink verkeerd zit meisje!!

Als je al weet dat die pony niet genoeg aan gepakt wordt door z'n maatjes, en niet z`n lesjes geleerd wordt, zet je hem toch een maandje ergens anders, waar wat 'dominantere' pony's zijn die hem een lesje kunnen leren, huppakee geen brutaliteit.
en het feit dat een 2jarige jou in z`n macht heeft, is omdat jij denk ik niks tegen hem terug doet.
Als die aan de longeerlijn naar jou komt rennen om je pijn te doen, geef je hem toch een lel voor z`n kop, dat mag die niet doen, en zeker niet voor een 2 jarige !!

Dus jij denkt dat plezier, steigeren voor de kar is?
Mennen is het zeker, er zit iemand op de kar en je laat die ukkie lopen, dat is toch zeker mennen.
Volgensmij is het ook zo, dat dit shetje opeens uit de wei geplukt wordt en een tuig + kar op en achter zich krijgt.
Denk je nou echt dat die dat leuk vind.. zomaar opeens van alles!

Mensen hebben het hier wel over dravers die op hun 2e voor de renbaan zijn, maar ide houden hun leven ook niet langer vol dan 10 jaar!

Hardstikke gevaarlijk dit, en van het commentaar maak jij flinke misbruik, maar geef toe, je zit verkeerd.
Laat dat shetje van 2 nou eens een jong bolletje zijn, lekker opgroeien in een weitje.

Brittol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:18

Ik vind het wel leuke pony's vooral teddy, maar ik ben het ook wel met die andere eens, dat je toch echt moet wachten voor dat hij wat ouder is Verder veel plezier met je pony's!

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:55

laura2span schreef:
Wie foto's maakt moet tegen commentaar kunnen en anders moet je geen foto's plaatsen.
Ik zal even temmen

Correctie
Wie foto's plaatst, weet dat hij/zij kritiek kan krijgen waar hij/zij niet op zit te wachten.
Op de knop "verzenden" klikken is dus een bewuste keuze.
Dan weet je dus dat je ook dingen te horen kunt krijgen die je niet wil horen.

GabberGill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:44

linda_shadow schreef:
sjonge jonge als jullie eens beter lezen Dancie bijvoorbeeld... dan lezen jullie dat deze pony onhandelbaar is als er niks mee gedaan word.
hoe dan ook de meningen zijn er dus erg over verdeelt. Daarbij nu mijn verzoek als je niks vriendelijks te zeggen heb... hou je er dan lekker buiten!!!!

deze pony hebben wij van de slacht gered omdat de mensen hem niet aan konden en nu proberen wij hem dus gewoon levende te houden. En wat jullie daarvan vinden intereseert me toch niet!!! maar het was leuker geweest als er gewoon eens wat NORMALE reacties zouden komen!!!

ja of je hem nou van de slacht red of niet hij blijft 2 en jong daarom is de longeerlijn misschien uitgevonden *o/*

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 01:18

Je hebt opmerkingen genoeg gehad, maar blijkbaar helpt het niet zoveel.
Je zegt dat hij onhandelbaar is als hij niks doet, aan de steigerfoto is te zien dat hij ook onhandelbaar is als hij wel wat doet.
En als hij onhandelbaar is, dan ga je hem eerst opvoeden voordat je hem aan het werk zet, ook al hoeft hij niet hard te werken.
Het feit dat hij daar gewoon los staat te steigeren, zonder iemand erbij getuigd van ondeskundigheid, net als het te grote tuig en een niet passende kar.
En mag ik dan ook vragen hoe je beoordeelt of die pony wel of niet geschikt is voor de kar?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 01:19

Wat een gepiep....

Een 2 jarige kan best een licht wagentje trekken. Hij is toch niet "aan het werk".

Je paardjes zien er goed uit. Geniet er maar van!

Manda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 01:26

laura2span schreef:
dravers leven gemiddeld ook 7 jaar, ik weet niet hoelang jij nog met je pony wil rijden.

Onzin. Ik heb jaren op een draverij gewerkt en mijn schoonouders wonen naast een draverij. Met 7 jaar crossen ze nog gewoon. Ze gaan inderdaad vaak naar de slacht, maar dat is enkel een geld kwestie, omdat ze niet meer snel genoeg en niemand de moeite wil nemen ze als rijpaard in te rijden en te verkopen, het zijn dus vaak niet snel genoege gezonde paarden die geslacht worden.
En ookal waren ze als 3 jarige beleerd, de drafsport is een keiharde sport, keihard werken voor de paarden, ook de 3 jarig beleerde paarden hebben beenklachten, ik vraag me af of dat iets met leeftijd te maken heeft. Er hangt een lichtgewicht kar achter en de 2 jarigen worden echt niet hard getraint en gaan na het beleren gewoon weer aan jaar het land in om paard te zijn.

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 01:47

okok ok t nodige is hier al gezegd....maar ..
ik heb stage gelopen op een draf stal daar werden de 2 jarige al beleerd voor de sulky...
er zijn koerse voor 2,5 jarige en 3 jarige en natuurlijk oudere pony's paarden,,,
kijk ik zeg niet dat het goed is...
maar al zouden de mensen even research doen over het beleren achter de kar dan zouden ze al een heel eind komen..
ik ben het eens met wat hier allemaal gezegd word natuurlijk
ik bedoel je ken niet zomaar
in 1 keer zonder tuig of what ever ff een 2 jarige voor een kar laten lopen dat gaat gewoon niet!!!!!!!!!!!!!!
en wat betreft het niet behandelbaar ooit wel eens gehoord van opvoeden!!!!??
ga ze eerst maar eens normaal leren te doen voordat je zulke fratsen uithaalt met je pony's want zo verziek je ze..
dan ff over het tuig het tuig is veeeeeeeeeeeeeeeeeeelste groot....
en dan die steiger foto is dat grappig bedoelt ofzo van kijk hij ken geweldig steigeren??..
sorry maar hij zit zowat in dat hek man..
sorry ik zou zegge laat die 2 jarige lekker in het land staan poets hem een beetje en ga hem opvoede en voor de rest ga met die oudere pony lekker tuttele ..
en misschien nog een goeie tip..als je hem voor de kar gaat zetten ga hem dan eerst beleren voordat je weer zulke onnozele stomme dingen uithaalt

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 01:49

zonder tuig hoort te zijn met tuig

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:11

buster4ever schreef:
maar al zouden de mensen even research doen over het beleren achter de kar dan zouden ze al een heel eind komen..

Sorry maar je rijdt toch ook geen paard in na wat research? Het mennen wordt onderschat en dat is de rede dat er zoveel karren de sloot in gaan.

Waarom rijden we dan trouwens niet alle paarden in met 2 jaar als het toch makkelijk kan. Geloof me de druk die bij deze pony op zijn schoft komt, doordat hij verkeerd in is gespannen, is hoger dan die van een ruiter.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:39

leuk he internet..
kan je ongestoord en zonder iemand aan te kijken alles zeggen wat in je op komt ..
pff..

ik vind het terecht als een kenner in de mensport hier een goed bedoeld commentaar plaatst, tips of waarschuwiingen geeft.
maar kom op zeg, zouden jullie (al die anderen die voorgaande reacties lijken na te praten)in het echt ook zo tegen een pony eigenaar tekeer gaan??
dacht het niet!
en leuk voor de TS, dit alles, echt niet!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:04

Ik snap niet dat je zo makkelijk doet over tuig en wagen dat niet past.

Ga met de rest mee, die steigerfoto, erg gevaarlijk.

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een passend tuig en wagen en dan de oudste gaan beleren. Als die netjes voor de wagen loopt, kan je de jongste doen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:21

Ow help wat een stomme opmerking "ow die steigerfoto "Nee ik word hier niet vrolijk van. Het is heel leuk dat je wilt gaan mennen maar verdiep je er eerst in.

En een pony in een zandbak betuigen! troebel! Een pony moet wennen om een gewicht te trekken, ga daarom eerst op een hard stukje met de kar erachter. Ik ga met mijn jonge pony's pas maanden later in de bak rijden.

Verder ga ik met sjonniej en Laura2span mee

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:09

Albertine_N schreef:
Ow help wat een stomme opmerking "ow die steigerfoto "Nee ik word hier niet vrolijk van. Het is heel leuk dat je wilt gaan mennen maar verdiep je er eerst in.

En een pony in een zandbak betuigen! troebel! Een pony moet wennen om een gewicht te trekken, ga daarom eerst op een hard stukje met de kar erachter. Ik ga met mijn jonge pony's pas maanden later in de bak rijden.

Verder ga ik met sjonniej en Laura2span mee

Wij rijden juist de eerste keren in de zandbak, dan leren ze het gewicht beter te trekken en gaan ze niet aan de kletter en op hun plaat op het beton. Zand is veel stabieler. Wel zwaarder, maar op 3 jarige leeftijd kan je best een paar rondjes door een zandbak stappen en even draven.
Wij hebben 7 goed beleerde menpaarden op stal. Allen helemaal gezond en braaf en zelf beleerd.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:20

Zou eerst maar eens een bandje slepen en als ik naar deze pony kijk is hij echt niet egwend te trekken en gaat hij uit pure nood omhoog

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:58

Zelf zou ik het niet zo doen maar gebeurt is gebeurt
Verder ziet het er met die 8 jarige netjes uit.

Als je slim bent kan je beter beginnen met slepen inplaats van meteen inspannen.
Er kan zo veel mis gaan en als hij dus niet goed ingespannen is komt er erg veel druk op die jonge pony.

Verder worden dravers met 1 al beleerd voor de sulky en als ze niet voor wedstrijden zijn gebruikt hoeven ze echt niet met 7 kapot te zijn en artrose te hebben
Ik heb genoeg oude dravers meegemaakt die prima tot hun pensioen te rijden waren onder zadel of in het tuig.
Mijn oudste verzorg draver is 38 geworden

Ieder zijn mening maar uiteindelijk beslis je zelf.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:11

Ik vind dit ronduit dierenmishandeling
- Te jonge pony
- Verkeerd niet passend tuig
- Geen geschikte wagen
- Zonder verstand gedaan (steigert zowat het hek in)
- Met een shet in een zandbak aan het mennen en dan ook nog ongetraind dit is veel te zwaar.

De vergelijking met dravers gaat in mijn ogen niet op. Dravers worden voornamelijk op een harde ondergrond gereden met een superlichte wagen. Daarnaast is het gewicht van een volwassen mens voor een jonge draver goed te doen. Voor een jonge shet niet, zeker niet met slecht passend tuig.

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:38

Als je wilt kijken hoe je pony reageert zorg dan dat hij eerst een bandje / houtje trekt waar dus geen gewicht aan zit. En dat niet eerder dan 2,5. Je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat dit goed voor je pony is omdat hij anders onhandelbaar is.