Sporen : wel of geen wieltjes ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 13:43

Idd Jippie,

Alleen die pizzasnijders ben ik niet zo gek van: ze draaien wel wat, maar omdat ze geen tandjes hebben kunnen ze maar weinig grip krijgen en gaat het kieteleffect dus min of meer verloren. Vaak zie ik mensen met deze sporen dus gewoon het spoor mét glad wieltje als knopspoor gebruiken (lees: gewoon schoppen met het spoor). Ik heb jarenlang met knopspoor gelezen, nu heb ik grove wielsporen. Werkt perfect, Patos kan wel eens lui zijn, door de sporen te laten rollen kan ik haar weer scherp aan het been zetten en heb ik ze verder niet meer nodig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:54

Oh, ik moet je eerlijk bekennen dat ik die pizza snijders nog nooit goed van dichtbij bekeken heb. Vroeger heb ik wel met wielsporen gereden. [Niet op Lois die is flitsend genoeg] Ik moet zeggen dat ik een groot wielspoor een stuk fijner vind dan een lang stomp spoor.

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:02

Ik zou gewoon met een stomp spoor blijven rijden tenzij je echt een ander spoor nodig hebt. Ik rij zelf nu M2 en rij met stompe sporen. Een paar meisjes van mij club die ook m2 rijden zijn overgestapt op wielen en ik snap dat eigenlijk niet zo goed. Mijn moeder heeft al verschillende paarden in de Z gestart altijd met gewone sporen. Ik snap niet hoe wielen kunnen zorgen voor meer impuls, zou iemand mij dat kunnen uitleggen?

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:54

Als je van jezelf een heel flitsend paard hebt, zijn wielsporen niet nodig. Maar in het Z moet je paard veel meer aan het been staan dan in de L en M, met wielsporen kun je heel consequent ingrijpen zonder dat je meteen je hele voet hoeft te bewegen. Even bewegen met je hiel is genoeg om het kieteleffect te krijgen, omdat de meeste paarden het een vreemd gevoel vinden zal het meer indruk maken dat constant 'aantikken' met een knopspoor en kun je je paard wat flitsender presenteren.

Babette1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:03

Ik ben het helemaal eens met Patos. Sommige mensen kunnen zo ontzettend raar reageren als ze merken dat je met wielsporenn rijdt, terwijl ze helemaal niet gemeen zijn. Als de ruiter of amazone ze maar goed gebruikt !
Ik rij zelf diverse paarden, sommigen met grof wiel en enkelen zelfs met scherpe wieltjes, maar gemeen vind ik dat nooit.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:26

Ik ben dus zoals gezegd helemaal niet tegen wieltjes, heb er zelf ook mee gereden.
Maar ik vind het Z op zichzelf staand geen reden om andere sporen aan te doen. Wanneer je paard in de proef flitsender moet gaan lopen dan worden je eisen toch thuis in de training ook strenger? Ik kan me voorstellen dat Patos de reden noemt dat hij/zij met wieltjes onzichtbaarder kan inwerken dan met stompe spoortjes, maar dat staat toch verder los van de klasse waarin je rijdt? Okay, je kunt van een vierjarige minder verzameling en achterhandgebruik vragen omdat hij nog niet zo sterk is, maar je vraagt wel maximale reactie naar de kunnen van het paard in de training, vind ik. En ik wil die maximale reactie hebben op mijn kuit.

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:04

Zoals Patos het uitlegt ben ik niet tegen wielsporen. Maar je ziet gewoon dat veel mensen met wielsporen ze niet zo gebruiken. Zo is er ook een meisje bij mij op de club die elke pas drijft omdat haar paard niet voor het been is. Ze rijdt wel met wielsporen. Ik heb zelf trouwens ook geen knopsporen maar gewone stompe sporen daar zit natuurlijk ook een wat scherper randje aan.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:19

Urielle schreef:
Ik ben dus zoals gezegd helemaal niet tegen wieltjes, heb er zelf ook mee gereden.
Maar ik vind het Z op zichzelf staand geen reden om andere sporen aan te doen. Wanneer je paard in de proef flitsender moet gaan lopen dan worden je eisen toch thuis in de training ook strenger? Ik kan me voorstellen dat Patos de reden noemt dat hij/zij met wieltjes onzichtbaarder kan inwerken dan met stompe spoortjes, maar dat staat toch verder los van de klasse waarin je rijdt? Okay, je kunt van een vierjarige minder verzameling en achterhandgebruik vragen omdat hij nog niet zo sterk is, maar je vraagt wel maximale reactie naar de kunnen van het paard in de training, vind ik. En ik wil die maximale reactie hebben op mijn kuit.

Klopt, rijden met sporen is niet wedstrijdklasse gebonden. Wel is het zo dat als ik in de training alleen even de basis ga doornemen, ik rustig zonder sporen rijdt. Wil ik de Z-oefeningen doorwerken en de verzameling verbeteren, doe ik ze juist wel om, ik vraag dan van mijn paard dat ze consequent aan het been is, is ze dat niet wil ik meteen kunnen ingrijpen. Wat wijken ed. doet ze makkelijk zat op een kleine aansporing.