Zaterdag weer les.. help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:06

Ik zie liever een zweepje, onbewust kan een ruiter veel meer inwerken met sporen dan bedoeld.
Een zweep is bedoeld om te corrigeren, niet om je paard af te straffen door ermee te gaan slaan. Als je deze goed gebruikt, hoeft een paard helemaal geen reden te hebben om er bang voor te zijn.

Even over je laatste opmerking OemmiejO. Hoe los jij het op als een paard niet aan het been is, daar wordt ik nu wel nieuwsgierig naar. Blijf jij been geven totdat je na 10 passen pas reactie hebt? Of los jij dat op met een spoortje, die zijn toch juist bedoeld voor hulpen verfijnen en niet om je paard voorwaarts te houden dacht ik namelijk. Actie is reactie, als ik geen reactie krijg tik ik liever bij met een zweepje. Is het in een keer duidelijk en juist met een zweepje tik je bij op de achterhand (daar waar je je paard aan het werk wilt zetten).

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:36

jemug Bienotje je kan wel zeuren zeg, ik weet zelf wel dat mijn lieve hafje geen nare ervaring met een zweep heeft gehad en ik gebruik de sporen niet om hem voorwaarts te houden, maar om mijn hulpen te verfijnen! Jemug hou nu alsjeblieft op. Heel fijn voor je dat jij liever met zweep rijd, maar mijn instructrice zou wel weten wat ik nodig heb!!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:37

enne OemmiejjO ik heb zaterdag weer les

OemmiejO

Re: Zaterdag weer les.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:03

@ Bienotje...
als ik mn paard van bijv. stap naar draf wilt hebben, geef ik gewoon been, reageerd hij niet, geef ik nog een ker strenger been en daarna pas een "schop". Als mijn paard in draf is drijf ik niet!! als hij eruit dreigt te vallen, geef ik pas weer been.. zo is mn paard echt goed aan het been gekomen hoor
ik heb het zo geleerd en pas het ook zo toe en het gaat goed, dus waarom zou ik dan een zweepje erbij pakken?
later zul je het ook zonder zweep moeten doen.. en het hele paardrijden gaat zo ongeveer om je been..
[maar ik ben nog steeds niet tegen mensen die met zweep rijden]

@ Sfiejj...
succes!! ga je dan met spoortje proberen of niet? vertel wel ff hoe het gegaan is he...

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:29

@ Sfiejj & OemmiejO; ten eerste vraag jij advies hier als topic starter en ten tweede ben ik dus vrij om mijn visie en/ of mening daarop te geven net als alle anderen die hier goed bedoelde adviezen geven. dat jij dat opvat als zeuren is jouw probleem dan moet je geen topic starten. bovendien geef je aan dat jouw instructrice wil dat je het met een spoortje probeert..ook prima...maar waarom vraag je dan hier om hulp als je toch niks van ons wilt aannemen?? je zegt ook dat je paard normaal heel goed aan de hulpen staat en dat terwijl je paard amper een half jaar onder het zadel is dus daar stel ik ook mijn vragen bij..maar goed dat terzijde.

dit vind ik ook geen zeuren maar een zeer goed onderbouwd stukje tekst van Bienotje!

Ik zie liever een zweepje, onbewust kan een ruiter veel meer inwerken met sporen dan bedoeld.
Een zweep is bedoeld om te corrigeren, niet om je paard af te straffen door ermee te gaan slaan. Als je deze goed gebruikt, hoeft een paard helemaal geen reden te hebben om er bang voor te zijn.

hierin ga ik dus helemaal mee met Bienotje en anderen die dat je ook al probeerde duidelijk te maken...

dan zeuren we allemaal maar...als je daar moeite mee hebt en de antwoorden niet in je straatje passen...sorry...maar plaats dan geen topic en zoek het lekker uit met je instructrice..de enige die zeurt ben jij samen met OemmiejO.

edit; typfoutje verwijdert

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:42

@ klomp...
sorry hoor, maar omdat ik nou toevallig van mening ben dat ik het liever met een spoortje zie, hoef je daar niet meteen zo op te reageren.. dus jullie mogen wél zeggen dat jullie liever een zweepje zien en in níet dat ik het liever met een spoortje heb? Ik geef der ook alleen maar advies wat IK vind hoor... en jouw mening ligt daarbuiten, ik zei alleen maar aan Bienotje hoe ik het oplos met een spoortje.. en ik heb nooit gezegd dat het "fout" is o.i.d. om met een zweepje te rijden, integendeel.. ik rijd mn paard ook weleens met zweepje.. ik zeg dus alleen maar mn mening.. !!

enne.. omdat Sfiejj Bienotje toevallig vond zeuren, hoef je toch niet meteen mij erbij te betrekken? Ik heb geloof ik niet zoveel "fouts" gezegd, alleen wat ik het beste vind en wat mijn mening erover is..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:50

OemmiejO schreef:
@ klomp...
sorry hoor, maar omdat ik nou toevallig van mening ben dat ik het liever met een spoortje zie, hoef je daar niet meteen zo op te reageren.. dus jullie mogen wél zeggen dat jullie liever een zweepje zien en in níet dat ik het liever met een spoortje heb? Ik geef der ook alleen maar advies wat IK vind hoor... en jouw mening ligt daarbuiten, ik zei alleen maar aan Bienotje hoe ik het oplos met een spoortje.. en ik heb nooit gezegd dat het "fout" is o.i.d. om met een zweepje te rijden, integendeel.. ik rijd mn paard ook weleens met zweepje.. ik zeg dus alleen maar mn mening.. !!

enne.. omdat Sfiejj Bienotje toevallig vond zeuren, hoef je toch niet meteen mij erbij te betrekken? Ik heb geloof ik niet zoveel "fouts" gezegd, alleen wat ik het beste vind en wat mijn mening erover is..

hmm..ik doelde meer op de topic starter, maar had jou erbij gezet omdat ik ook mijn mening had gegeven in een eerdere post over het zweepgebruik waar jij weer later op reageerde dus dacht het even te combineren...had een beetje het gevoel dat je mijn tips in de wind sloeg voor TS. maar voel je niet aan gesproken hoor!! het was voornamelijk voor Sfiejj bedoelt, maar nogmaals...jij zei in een eerder bericht dat je met zweep al snel het slaan-effect hebt, maar dan vraag ik me toch af hoe jij dan een zweep gebruikt want ik leg mijn zweep enkel aan omdat dit al meer dan voldoende is

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:56

oke, dankje
haha.. nee hoor, ik gebruik mn zweep alleen maar om idd soms een tikje op zn achterhand te geven, maar om een of andere reden zie ik jonge paarden niet zo graag met een zweep..
en het is denk ik ook omdat ik altijd heb geleerd met mn benen alles te doen en als er pas echt "nood" is mn zweepje erbij te doen

en je paard moet op het laatst toch op je been reageren en niet op je zweep (ja, natuurlijk moet hij er wel op reageren, maar je snapt wat ik bedoel ) natuurlijk kan je daarvóór een zweepje gebruiken, maar na een tijdje zul je het ook zonder moeten en dan is het denk ik handiger als je het nooit aan hebt geleerd..

ik zou het hem alleen wel proberen eraan te wennen, stel je voor je wilt toch een keer met zweep gaan rijden, hoef je dat iig niet meer te doen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:03

OemmiejO schreef:
oke, dankje
haha.. nee hoor, ik gebruik mn zweep alleen maar om idd soms een tikje op zn achterhand te geven, maar om een of andere reden zie ik jonge paarden niet zo graag met een zweep..
en het is denk ik ook omdat ik altijd heb geleerd met mn benen alles te doen en als er pas echt "nood" is mn zweepje erbij te doen

en je paard moet op het laatst toch op je been reageren en niet op je zweep (ja, natuurlijk moet hij er wel op reageren, maar je snapt wat ik bedoel ) natuurlijk kan je daarvóór een zweepje gebruiken, maar na een tijdje zul je het ook zonder moeten en dan is het denk ik handiger als je het nooit aan hebt geleerd..

ik zou het hem alleen wel proberen eraan te wennen, stel je voor je wilt toch een keer met zweep gaan rijden, hoef je dat iig niet meer te doen

tja het is altijd handig om een paard te laten wennen aan een zweep...je weet maar nooit of je er eens een keer 1 nodig hebt. ik rijd alle paarden in met zweep, dit omdat een spoortje echt voor de verfijning is bij verzameling en zijgangen. een zweep wordt immers ook tot de L toegelaten omdat de jury liever ziet dat je paard zonder sporen ook aan de hulpen staat...ik dacht wel dat een klein knop-spoortje toegelaten was...maar ik blijf erbij dat elk paard zonder sporen aan de hulpen te krijgen is. hoe dan ook..ik zie liever een jong paard dat wordt ingereden met zweep als met spoor...dit omdat ik vind dat je een spoortje pas gebruikt bij de verfijning van je hulpen voor zijgangen en dergelijke en niet als gaspedaal...daar vind ik een zweepje dan veel beter in passen omdat je die wel als hulpmiddel kunt gebruiken om het paard attent erop te maken om naar je beenhulp te luisteren om voorwaarts te gaan en te blijven.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:07

daar heb je wel gelijk in vind ik
... maar ... als ik met sporen rijd, gebruik ik ook eerst mn kuiten enzo hoor.. voordat ik de spoor "derin zet"
opzich maakt het niet zoveel uit denk ik (ben van mening veranderd ) of je nou eerst met je kuit doet en dan je spoor of eerst met je kuit en dan een tikje..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:18

OemmiejO schreef:
daar heb je wel gelijk in vind ik
... maar ... als ik met sporen rijd, gebruik ik ook eerst mn kuiten enzo hoor.. voordat ik de spoor "derin zet"
opzich maakt het niet zoveel uit denk ik (ben van mening veranderd ) of je nou eerst met je kuit doet en dan je spoor of eerst met je kuit en dan een tikje..

ik snap heel goed wat je bedoelt en je hoeft van mij echt niet je mening te veranderen je moet doen waar jij je prettig bij voeld en heel belangrijk het paard. maar vaak (zeker bij de wat minder geoefende ruiters) zie je dat mensen toch per ongeluk het paard raken met een spoor (dit omdat veel mensen hun been niet lang kunnen maken en met hun hak drijven). dan is het zweepje weer handiger omdat je die van het paard makkelijk kunt afhouden..en niet per ongeluk kunt slaan ermee... daarbij (en dan kom ik weer terug op mijn eerdere bericht) is een zwwep een veel nuttiger hulpmiddel om je paard attent te maken op je been dan een spoor, omdat je die ook voor zijgangen gaat gebruiken in de hogere fase van de dressuur..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:21

Ja, das waar.. maar dat is ook zo moeilijk beoordelen, ik weet de "rijstijl" van Sfiejj niet, dus kan ook niet zeggen hoe ze der benen houd enz.
ik kom onder mn pony uit en houd mijn benen (naar mijn idee) best stil, dus dan kan het

ik was btw helemaal vergeten dat sommige mensen maar blijven schoppen.. maar k weet dat van Sfiejj niet, dus kan daar ook moeilijk wat over zeggen..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:25

OemmiejO schreef:
Ja, das waar.. maar dat is ook zo moeilijk beoordelen, ik weet de "rijstijl" van Sfiejj niet, dus kan ook niet zeggen hoe ze der benen houd enz.
ik kom onder mn pony uit en houd mijn benen (naar mijn idee) best stil, dus dan kan het

ik was btw helemaal vergeten dat sommige mensen maar blijven schoppen.. maar k weet dat van Sfiejj niet, dus kan daar ook moeilijk wat over zeggen..

kijk en daar zeg je wat ik ken Sfiejj ook niet dus geef ik net als anderen hier een mening...daar wordt immers om gevraagd, toch?
maar dat zij dat gelijk zeuren vind...daar werd ik een beetje **** van.
dan moet ze het niet vragen hier, toch? misschien dat je nu een beetje snapt dat mensen daar boos over kunnen worden, omdat het antwoord wat TS krijgt niet in haar straatje vind passen...dan denk ik; waarom start je dan dit topic...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:28

ja idd.. das waar

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:37

OemmiejO schreef:
ja idd.. das waar

zo vult het topic zich wel snel, haha!! ik hou me er nu maar buiten...TS trekt zich toch niks aan van alle goede adviezen...

groetjes joyce

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:43

jezus, nu word ik echt kwaad!! ik vroeg ook alleen maar advies over hoe ik niet zo tegen de les op kan zitten, maar ik heb niet om commentaar op mijn spoortjes gevraagd. En het irriteerd mij gewoon mateloos op bokt, dat heel veel mensen toch altijd daar weer ff commentaar op moeten hebben. Ik ben hartstikke blij met de goede adviezen, maar niet met dat ik honderd keer moet horen dat jullie niet snappen dat mijn paard goed aan het been is en dat hij niet eens een volte kan lopen! ga er zelf maar is opzitten dan, dan kijk maar hoe erg hij reageert op het been. En mijn pony is ook absolluut niet bang voor de zweep, maar hij reageert er gewoon te heftig op, hier heb ik geen zin in, dus rij ik met een spoortje. En dat is maar 1x in de 1 of 2 weken, dus dat is ook echt niet zo'n ramp. En Klomp wel errug overdreven dat ik niiks van jullie goede adviezen aantrek! Kijk maar is in mijn andere topic.. Ik kan hier echt kwaad om worden. Voelen jullie mijn pony maar is aan. Enne, oké misschien moet ik niet zo heftig reageren, maar ik heb het gevoel dat mensen hier op bokt nooit gelooft worden enne.. dan moet ik dit toopicm aar niet starten? sorry maar dat is een beetje raar, want ik starte het topic omdat ik bang was voor de les en niet om al dit gezeur.. Sorry als het erg bot eruit komt, maar ik word soms een beetje gestressd hiervan.. En ik weet dat jullie me niet snappen, maarja, jullie weten niet hoe mijn pony is. Ik zoek het ook wel met de instructrice uit hoor, maar ik vroeg gewoon om wat hulp hoe ik niet zo tegen de les op kon zitten, en dat was de reden dat ik DIT topic opende, klomp dan moet je maar eerst ff goed lezen (het eerste berichtje) voordat je wat terug zegt

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:24

klomp schreef:
OemmiejO schreef:
ja idd.. das waar

zo vult het topic zich wel snel, haha!!

sorry, ik wist geen langere zin..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 18:42

hoe bedoel je?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:36

Sfiejj schreef:
jezus, nu word ik echt kwaad!! ik vroeg ook alleen maar advies over hoe ik niet zo tegen de les op kan zitten, maar ik heb niet om commentaar op mijn spoortjes gevraagd. En het irriteerd mij gewoon mateloos op bokt, dat heel veel mensen toch altijd daar weer ff commentaar op moeten hebben. Ik ben hartstikke blij met de goede adviezen, maar niet met dat ik honderd keer moet horen dat jullie niet snappen dat mijn paard goed aan het been is en dat hij niet eens een volte kan lopen! ga er zelf maar is opzitten dan, dan kijk maar hoe erg hij reageert op het been. En mijn pony is ook absolluut niet bang voor de zweep, maar hij reageert er gewoon te heftig op, hier heb ik geen zin in, dus rij ik met een spoortje. En dat is maar 1x in de 1 of 2 weken, dus dat is ook echt niet zo'n ramp. En Klomp wel errug overdreven dat ik niiks van jullie goede adviezen aantrek! Kijk maar is in mijn andere topic.. Ik kan hier echt kwaad om worden. Voelen jullie mijn pony maar is aan. Enne, oké misschien moet ik niet zo heftig reageren, maar ik heb het gevoel dat mensen hier op bokt nooit gelooft worden enne.. dan moet ik dit toopicm aar niet starten? sorry maar dat is een beetje raar, want ik starte het topic omdat ik bang was voor de les en niet om al dit gezeur.. Sorry als het erg bot eruit komt, maar ik word soms een beetje gestressd hiervan.. En ik weet dat jullie me niet snappen, maarja, jullie weten niet hoe mijn pony is. Ik zoek het ook wel met de instructrice uit hoor, maar ik vroeg gewoon om wat hulp hoe ik niet zo tegen de les op kon zitten, en dat was de reden dat ik DIT topic opende, klomp dan moet je maar eerst ff goed lezen (het eerste berichtje) voordat je wat terug zegt

ji begrijpt mij nu verkeerd, ik heb wel degelijk je eerste berichtje gelezen en naar aanleiding van de titel van dit topic heb ik dat echt wel begrepen, maar jij gaf ook andere probleempjes op waar ik op reageerde en naar aanleidingh van de goede tip van kris25. dat jij onze adviezen niet van harte nam is niet mijn probleem...ik ben vrij om hier mijn advies of tip te geven, maar wat ik me afvraag is of je die tips wel hier van bokt wilt horen aangezien je alles in de wind slaat of zegt dat iedereen zeikt terwijl er normaal wordt gereageerd door anderen.
iedereen wil je hier helpen en zorgen dat je weer plezier hebt in je lessen, maar dat wordt niet bepaald in dank afgenomen.
maar ik houd de eer aan mijzelf en wens je alsnog veel sterkte met je paardje en je lessen

edit; je reageert wel erg heftig vind ik...je kunt ook overdrijven, zeg! als mensen je hier uitschelden of beledigende opmerkingen maakt ok...maar dit is niet van toepassing

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:03

@klomp: Ik was al gestopt met tips geven na de eerste "zeik af reactie" van topic starter. Deze zal van mij nooit meer een tip ontvangen.
Ik ben nog steeds van mening dat wij goedbedoelde en probleemoplossende adviezen geven, maar dat dat voor TS schijnbaar niet zo. Dan denk ik laat maar zitten

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 08:41

nou, ik weet heus wel dat jullie gelijk hebben, maar ik hoef niet honderd keer hetzelfde te horen. Kijk maar op pagina 2, daar hoor ik van heel veel mensen steeds van nou, met sporen rijden is niet goed. Maar als mijn instructrice dat heeft aangeraden? En wat Kris25 zei, ik kon echt niet nog consequenter met mijn been zijn. Hij vind het gewoon zo super moeilijk. En jullie zeggen dat ik niks met de tips doe, maar ik heb er toevallig thuis al echt wel mee geoefend. En het is voor mij ook niet niks hoor, ik rij nu een jonge haflinger door en als het soms niet goed wil lukken, (wat zeer logisch is) krijg ik tips van mijn instructrice. Alleen ik vroeg jullie ook om wat tips, maar ik vroeg niet om of jullie steeds mijn sporen af willen zeiken. En ik heb ook helemaal niet gezegd dat jullie adviezen niet goedebedoeld en probleemoplossend zijn, maar ik heb nu zoooooo vaak gehoord dat ik geen spoortje om moet doen. En hier werd ik gek van.. Nouja, sorry.. Ik hoop wel dat iedereen mij ook een beetje snapt.. En nogmaals, ik spoor hem ook echt niet hele tijd aan, maar het is gewoon ter verfijning van de hulpen. De andere keren kan ik toch gewoon met mijn kuit rijden.. Maargoed sorry..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:33

O o, dit lïep allemaal weer een beetje uit de hand en dat is heel niet de bedoeling geweest natuurlijk.
Ik heb heel niet bedoeld om te zeuren, dat dat duidelijk is. Ik heb alleen onderbouwd geprobeerd mijn mening gegeven. Blijkbaar is dat niet zo goed gevallen. Jammer, want nogmaals dat was niet de bedoeling.

Misschien reageerde ik wat te heftig wat betreft zweep en spoorgebruik omdat ikzelf ook hetzelfde heb gehad. Paard dat nog lang niet goed dressuurmatig onderlegd is (niet jong meer), alle beenhulp resulteerde in voorwaarts gaan. Links vast, duidelijk niet rechtgericht en scheef. Ook ik vond dat ze te heftig reageerde op de zweep, dus liet die liever achterwege. Gewoon voor het gemak, omdat ze dan nog sneller dan snel werd. Uiteindelijk toch maar doorgezet en ja. Dat is de eerste paar keren moeilijk, maar toch redelijk snel heeft zij ook de zweep geaccepteerd. Gewoon omdat er geen reden is om bang voor te zijn en als ze nu met haar achterhand naar binnen valt door mijn binnenbeen heen. Dan kan ik haar precies bijtikken bij de achterhand waar het nodig is. Als ze nog niet aan de hulpen zijn (en dus door je been heen vallen) ben ik van mening dat je nog niet toe bent aan het verfijnen van diezelfde hulpen.

En tja, nadeel van internet is dat je niet kan zien hoe de problemen zijn en dat je geen idee hebt wat voor niveau de ruiter heeft. En soms hoor ik vragen voorbij komen..Niet dat ik dit topic zo´n voorbeeld vind, maar als een paard het alleen al voor elkaar krijgt op een volte ertussen uit te vliegen. Dan is er nog niet echt sprake van controle lijkt mij. En dan gelijk al beginnen met hulpmiddelen als sporen (in combinatie met dat een paard jong is, nog onzeker en waarschijnlijk gewoon nog niet weet wat van hem verwacht word), dan word ik wat huiverig.

Helemaal via internet tips geven, vind ik dat advies geven om hulpmiddelen als sporen en hulpteugels geven niet op zijn plaats is. Dan komen we weer bij de discussie dat deze mits goed gebruikt geen kwaad kunnen. En eindigen we erbij dat je niet weet wat voor ruiter je dit advies geeft. En dat veelal de oorzaak ligt bij onwetendheid van de ruiter, of dat het paard gewoon nooit is geleerd hoe het moet. Dat wordt nog wel eens vergeten denk ik.

Afijn, mijn mening.Helemaal niet bedoeld een discussie los te peuteren en ik houd me verder maar afzijdig. Topic starter, succes. Goed oefenen onder begeleiding en je zult zien. Als je strax vooruitgang boekt met je paard als gevolg van die lessen en trainen dan krijg je juist steeds meer plezier in die lessen. Dan zul je zien dat je lessen de moeite waard zijn geweest. Succes!!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 09:48

Oké bedankt je hebt wel gelijk. Maar ik heb hem verder (meestal) wel onder controle, maar met dit nog niet, omdat hij het zoooo moeilijk vind. En dat wil denk ik niet gelijk zeggen dat ik hem niet onder controle heb ofzo, maar goed! En je hebt helemaal gelijk dat mensen weinig tot niets mogen zeggen over spoorgebruik en hulpteugels, behalve als je op foto's ziet dat het paard er gewoon mee gemarteld word. Maar dit is echt niet mijn bedoeling hoor gewoon ter verfijning van mijn kuit, zodat hij net op 1 stukje van de volte heel ietsje meer word aangespoord om toch op de linkerhand verder blijft gaan. Hij snapt gewoon nog niet helemaal dat als ik mijn buitenteugel er goed aan heb en mijn binnenteugels losjes, dat hij dan gewoon op de vlte moet door blijven lopen maar er word aan gewerkt en het gaat ook wel steeds beter

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:04

Ik snap dit allemaal even niet meer zo.
De ene keer zeg je dat je het raar vind van je instructrice dat ze na de les zegt dat je het zus of zo moet doen op die volte dat vind je vreemd dat ze dat pas na je les zegt.
En dan ben je wel helemaal voor dat ze zegt dat je met spoor moet gaan rijden.
Maar moet je dit dan gelijk gaan doen?
Als ze zegt spring in die sloot doe je het dan ook gelijk.
De pony is 3,5 jaar hoelang is het al onder het zadel en wat wil je er van verwachten.
Misschien snapt het de volte nog niet goed,kan dan moet je oefenen maar niet met een spoor daar bereik je niks mee.
Op een gegeven moment kan je niet meer zonder spoor omdat je haf dit gewend is en jij zelf ook.
veel succes verder

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 22:12

ja bedankt hoor, maar dit heb ik al 100 keer aangehoord ik vroeg net om geen commentaar meer op mijn spoortje. Nu begin jij weer? Nouja ik volg mijn instructrice haar tips op en dit was een spoortje.. en ik doe het niet gelijk, want het is al wel langer dati k met dit probleem rondhobbel. Bedankt hoor voor je tip, maar sorry ik heb er niks aan. En daarbij als hij naar rechts wil druk ik met mijn spoor en voor de rest niet. Dan rij ik hem met mijn kuit. En daarbij rij ik ook nog maar 1 of 2 x in de week les, waarbij ik mijn sporen om ga doen. Nu hoop ik dat er niet nog meer mensen commentaar gaan hebben op mijn spoor. Ik had net iedereen zo'n beetje zo ver dat ze het snapten, begint er weer eentje.. maargoed