Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ik geef der ook alleen maar advies wat IK vind hoor... en jouw mening ligt daarbuiten, ik zei alleen maar aan Bienotje hoe ik het oplos met een spoortje.. en ik heb nooit gezegd dat het "fout" is o.i.d. om met een zweepje te rijden, integendeel.. ik rijd mn paard ook weleens met zweepje.. ik zeg dus alleen maar mn mening.. !!OemmiejO schreef:@ klomp...
sorry hoor, maar omdat ik nou toevallig van mening ben dat ik het liever met een spoortje zie, hoef je daar niet meteen zo op te reageren.. dus jullie mogen wél zeggen dat jullie liever een zweepje zien en in níet dat ik het liever met een spoortje heb?Ik geef der ook alleen maar advies wat IK vind hoor... en jouw mening ligt daarbuiten, ik zei alleen maar aan Bienotje hoe ik het oplos met een spoortje.. en ik heb nooit gezegd dat het "fout" is o.i.d. om met een zweepje te rijden, integendeel.. ik rijd mn paard ook weleens met zweepje.. ik zeg dus alleen maar mn mening.. !!
enne.. omdat Sfiejj Bienotje toevallig vond zeuren, hoef je toch niet meteen mij erbij te betrekken? Ik heb geloof ik niet zoveel "fouts" gezegd, alleen wat ik het beste vind en wat mijn mening erover is..

) natuurlijk kan je daarvóór een zweepje gebruiken, maar na een tijdje zul je het ook zonder moeten en dan is het denk ik handiger als je het nooit aan hebt geleerd.. 
OemmiejO schreef:oke, dankje
haha.. nee hoor, ik gebruik mn zweep alleen maar om idd soms een tikje op zn achterhand te geven, maar om een of andere reden zie ik jonge paarden niet zo graag met een zweep..
en het is denk ik ook omdat ik altijd heb geleerd met mn benen alles te doen en als er pas echt "nood" is mn zweepje erbij te doen
en je paard moet op het laatst toch op je been reageren en niet op je zweep (ja, natuurlijk moet hij er wel op reageren, maar je snapt wat ik bedoel) natuurlijk kan je daarvóór een zweepje gebruiken, maar na een tijdje zul je het ook zonder moeten en dan is het denk ik handiger als je het nooit aan hebt geleerd..
ik zou het hem alleen wel proberen eraan te wennen, stel je voor je wilt toch een keer met zweep gaan rijden, hoef je dat iig niet meer te doen
... als ik met sporen rijd, gebruik ik ook eerst mn kuiten enzo hoor.. voordat ik de spoor "derin zet"
) of je nou eerst met je kuit doet en dan je spoor of eerst met je kuit en dan een tikje..
OemmiejO schreef:daar heb je wel gelijk in vind ik![]()
... maar... als ik met sporen rijd, gebruik ik ook eerst mn kuiten enzo hoor.. voordat ik de spoor "derin zet"
![]()
opzich maakt het niet zoveel uit denk ik (ben van mening veranderd) of je nou eerst met je kuit doet en dan je spoor of eerst met je kuit en dan een tikje..
![]()
![]()
je moet doen waar jij je prettig bij voeld en heel belangrijk het paard. maar vaak (zeker bij de wat minder geoefende ruiters) zie je dat mensen toch per ongeluk het paard raken met een spoor (dit omdat veel mensen hun been niet lang kunnen maken en met hun hak drijven). dan is het zweepje weer handiger omdat je die van het paard makkelijk kunt afhouden..en niet per ongeluk kunt slaan ermee... daarbij (en dan kom ik weer terug op mijn eerdere bericht) is een zwwep een veel nuttiger hulpmiddel om je paard attent te maken op je been dan een spoor, omdat je die ook voor zijgangen gaat gebruiken in de hogere fase van de dressuur.. 

OemmiejO schreef:Ja, das waar.. maar dat is ook zo moeilijk beoordelen, ik weet de "rijstijl" van Sfiejj niet, dus kan ook niet zeggen hoe ze der benen houd enz.
ik kom onder mn pony uit en houd mijn benen (naar mijn idee) best stil, dus dan kan het
ik was btw helemaal vergeten dat sommige mensen maar blijven schoppen.. maar k weet dat van Sfiejj niet, dus kan daar ook moeilijk wat over zeggen..![]()
ik ken Sfiejj ook niet dus geef ik net als anderen hier een mening...daar wordt immers om gevraagd, toch?
OemmiejO schreef:ja idd.. das waar![]()
klomp schreef:OemmiejO schreef:ja idd.. das waar![]()
zo vult het topic zich wel snel, haha!!
Sfiejj schreef:jezus, nu word ik echt kwaad!! ik vroeg ook alleen maar advies over hoe ik niet zo tegen de les op kan zitten, maar ik heb niet om commentaar op mijn spoortjes gevraagd. En het irriteerd mij gewoon mateloos op bokt, dat heel veel mensen toch altijd daar weer ff commentaar op moeten hebben. Ik ben hartstikke blij met de goede adviezen, maar niet met dat ik honderd keer moet horen dat jullie niet snappen dat mijn paard goed aan het been is en dat hij niet eens een volte kan lopen! ga er zelf maar is opzitten dan, dan kijk maar hoe erg hij reageert op het been. En mijn pony is ook absolluut niet bang voor de zweep, maar hij reageert er gewoon te heftig op, hier heb ik geen zin in, dus rij ik met een spoortje. En dat is maar 1x in de 1 of 2 weken, dus dat is ook echt niet zo'n ramp. En Klomp wel errug overdreven dat ik niiks van jullie goede adviezen aantrek! Kijk maar is in mijn andere topic.. Ik kan hier echt kwaad om worden. Voelen jullie mijn pony maar is aan. Enne, oké misschien moet ik niet zo heftig reageren, maar ik heb het gevoel dat mensen hier op bokt nooit gelooft worden enne.. dan moet ik dit toopicm aar niet starten? sorry maar dat is een beetje raar, want ik starte het topic omdat ik bang was voor de les en niet om al dit gezeur.. Sorry als het erg bot eruit komt, maar ik word soms een beetje gestressd hiervan.. En ik weet dat jullie me niet snappen, maarja, jullie weten niet hoe mijn pony is. Ik zoek het ook wel met de instructrice uit hoor, maar ik vroeg gewoon om wat hulp hoe ik niet zo tegen de les op kon zitten, en dat was de reden dat ik DIT topic opende, klomp dan moet je maar eerst ff goed lezen (het eerste berichtje) voordat je wat terug zegt

je hebt wel gelijk. Maar ik heb hem verder (meestal) wel onder controle, maar met dit nog niet, omdat hij het zoooo moeilijk vind. En dat wil denk ik niet gelijk zeggen dat ik hem niet onder controle heb ofzo, maar goed! En je hebt helemaal gelijk dat mensen weinig tot niets mogen zeggen over spoorgebruik en hulpteugels, behalve als je op foto's ziet dat het paard er gewoon mee gemarteld word. Maar dit is echt niet mijn bedoeling hoor
gewoon ter verfijning van mijn kuit, zodat hij net op 1 stukje van de volte heel ietsje meer word aangespoord om toch op de linkerhand verder blijft gaan. Hij snapt gewoon nog niet helemaal dat als ik mijn buitenteugel er goed aan heb en mijn binnenteugels losjes, dat hij dan gewoon op de vlte moet door blijven lopen
maar er word aan gewerkt en het gaat ook wel steeds beter
ik vroeg net om geen commentaar meer op mijn spoortje. Nu begin jij weer? Nouja ik volg mijn instructrice haar tips op
en dit was een spoortje.. en ik doe het niet gelijk, want het is al wel langer dati k met dit probleem rondhobbel. Bedankt hoor voor je tip, maar sorry ik heb er niks aan. En daarbij als hij naar rechts wil druk ik met mijn spoor en voor de rest niet. Dan rij ik hem met mijn kuit. En daarbij rij ik ook nog maar 1 of 2 x in de week les, waarbij ik mijn sporen om ga doen. Nu hoop ik dat er niet nog meer mensen commentaar gaan hebben op mijn spoor. Ik had net iedereen zo'n beetje zo ver dat ze het snapten, begint er weer eentje.. maargoed