mijn vader en zijn belg @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ssusan

Re: mijn vader en zijn belg @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:57

Wauw super!! Wat een mooi paard
Ik vind dat je vader er netjes op zit hoor!! Echt knap!

Om dan ook maar even te vertellen over mijn vader.. hij had vroeger een pony en kan dus ook wel rijden, maar dan wil hij alleen in het bos, anders vind ie t niet leuk Afgelopen zomer bosrit gemaakt met manege paard, mooi gezicht was dat

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:01

Dat beestje loopt nog aardig actief ook! Leuk hoor, je vader met een eigen paard..
Mijn pa stapt er ook wel eens op (hij heeft dan ook een Belg of een Shire nodig ) maar heeft voornamelijk commentaar op mijn rijden, alsof hij er ineens ontzettend veel van weet

_blut_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:03

Wat een gaaf beest zeg! En gave vader dat ie rijd

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 08:56

batje schreef:
Dat beestje loopt nog aardig actief ook! Leuk hoor, je vader met een eigen paard..
Mijn pa stapt er ook wel eens op (hij heeft dan ook een Belg of een Shire nodig ) maar heeft voornamelijk commentaar op mijn rijden, alsof hij er ineens ontzettend veel van weet

haha ja die van mij krijgt ook al "kapsones"

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:03

Wat leuk zeg, een paardrijdende vader op zo'n stoere Belg! Ik heb de mijne slechts één keer op m'n paard weten te krijgen en daarna wilde hij nooit weer - en dat terwijl hij alleen maar wat had gestapt

Ik zou je vader voor zijn eigen veiligheid alleen wel willen aanraden voortaan toch maar een cap op te zetten. Ik fiets en skeeler zelf en daarbij draag ik altijd een fietshelm, maar die zal me bij het paardrijden niet veel helpen. Waarom niet?
Een fietshelm en een paardrijhelm zijn beide gemaakt om de klappen van een verschillend soort val op te vangen. Als je van een paard valt, raak je de grond nagenoeg altijd onder een naar loodrecht neigende hoek en lig je ook praktisch meteen stil.
Wanneer je valt tijdens het fietsen of skeeleren (geen stuntskaten, da's weer een ander verhaal), val je met grote snelheid onder een veel kleinere hoek - vooral met fietsen, want eerst raakt je fiets uit evenwicht en dan val jij - en verlies je niet meteen je snelheid wanneer je de grond raakt. Je maakt een schuiver. Een fietshelm is er dan ook op gemaakt om je tijdens dit soort vallen te beschermen en is niet in staat de krachten die op je hoofd komen bij de val van een paard goed op te vangen. De bescherming die een cap biedt, kan bij een vervelende val net het verschil uitmaken tussen een (al dan niet flinke) hersenschudding of erger!

Verder vind ik het er wel goed uitzien hoor, het wordt vast wel wat met jouw vader en zijn Belg

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 16:00

Ja dat heb ik hem ook al heel vaak verteld! maar goed vaders... eigenwijs als t maar kan!
Ik zal het hem wel even laten lezen misschien is ie er dan toch van overtuigd

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:50

nog wat tips:
-de ruiter moet meer achterove zitten, hakken uitdrukken en schouders achteruit.
zeker op de belgen is een goede houding erg belangrijk, mede door zijn bouw heeft een belg erg veel moeite om in balas te lopen, om te verzamelen (was hij niet wat loperig?), om nageeflijk te worden, en om gedragen te lopen.
als ze wat contact aannemen zien ze er wel gedragen uit, maar zijn het belange niet
dit paard loopt erg op de voorhand, en doordat je vader zo zit kan hij gewoon niet gedragenb worden.

dus, wat moet je doen, eerst zorgen voor een ander bit , maakt veel verschil
en dan stap en galopwerk gaan doen.
dressuurzweep erbij, en maak hem actief
been=vooruit, geen rectie= tik
mijn paard is elektrisch voor het been.

eenmaal hij actief is neem je iets meer contact vanvoor, drijf hem tegen je teugels aan, veel draaien en keren, veel overgangen, zo krijg je hem meer op het achterbeen, normaal komt de aanleuning vanzelf.
ook veel aanspringen in galop, en terug naar draf, hoeken goed uitrijden!.
balkjes stappen en draven is goed om de passen iets te verruimen.
geloof me, dit helpt!
ik ben nu een klein jaar bezig met mijn paard (in december 2004 ingereden, was, wordt 26 maart 2006 10 )
en nu pas heb ik haar wat goed lopen, ze springt op een kleine hulpt vanuit stap in galop aan, op de linkerkant lukt het goed om de achterhand naar binnen te zetten, rechterkant oefenen we nog volop aan, een klein dressuurproefje lukt ook al redelijk, dus er is wsel degelijk hoop!

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:03

Leuk hoor. Ik vindt het er erg netjes eruit zien voor zo de eerste keren weer. Hij zit er ook best netjes op (op de hakken na maar dat had je al gezegd.)
Het bit kan prima hoor. JE vader heeft geen teugeldruk en zal waarschijnlijk het paard ook niet aan de teugel (willen) rijden dus daar ziet ik absoluut geen probleem in.
Eerst even lekker aan elkaar wennen en dan komt het andere vanzelf wel

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:06

van het bit: ik denk gewoon dat een paard een gebroken bit handiger vind dan die stang
ik heb ondertussen 3 paardne gereden zowel met liverpool als met een watertrens, en alledrie lopen ze stukken beter met de trens
ik heb veel minder gewicht in mijn handen, kan ze alledrie op mijn pinken sturen, terwijl met de stang dat ze zich durven sterk maken en erop vastzetten.
wat de TS ervan doet is hun keuze, ik geef enkel maar een tip, en die is om er een gewone trens in te hangen, een liverpool is een koetsbit, en dus niet geschikt voor onder het zadel. punt uit.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:11

Ik zag niet eens dat hij een fietshelm op had ipv een cap

Maar het ziet er super gaaf uit! Wel leuk beest trouwens!
Leuk van je pa ook dat hij wilt paardrijden

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:12

Paard is niet anders gewend dan dit bit, dus waarom moeten ze een ander bit erin hangen als dit verder goed bevalt.

Je bent wel een beetje aan het drammen hoor. Jij geeft jouw mening en ik de mijne en vervolgens ga je daar weer over heen. Dat is toch nergens voor nodig als je al eens duidelijk hebty gemaakt wat jij er van vindt. Wat ie niet kent zal die ook niet gaan missen hoor

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:23

@Dutske: Geef je niet ietwat teveel tips voor een ruiter die pas net is begonnen met paardrijden?
Beetje bij beetje komt alles wel, je kan niet verwcahten dat als iemand op een paard stapt, diegene gelijk de sterren van de hemel rijd!

Jessicoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:23

Haar vader kon al wat rijden hoor..... Mja dat maakt tog niet uit.... Als zij dat kwijt wil...en dan zien zij wel wat ze er mee doen tog?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:25

Wilde dat mijn vader paard reed
Ziet er leuk uit hoor Grappige Belg ook

Mactime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:48

Hihi roos je vader had ik nog niet op Santos gezien leuk zeg.. en die fietshelm.. ja ze passen wel goed bij elkaar..
leuke fotos ook.. nou ik zie je zondag ..

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 12:01

@ Dutske: Mijn vader rijdt naar 20 jaar ongeveer weer.
Dan kan je niet verwachten dat het in 1 keer super gaat.
We weten dat er nog een lange weg te gaan is.

@JesS_OsCar: dat zou jij ook beter moeten weten!

@ Mactime: Dankje wel Ja dat wordt gezellig

Mactime

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:15

ja en nu je vader weer rijdt zit ie nog vast niet aan die verzameling van dutske te denken ( waar niks verkeerd mee is hoor dutske ) en ik denk ook niet dat ie daar aan gaat denken..

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:16

nogmaals: het zijn gewoon maar tips hoor, ikzeg toch ook bniet dat het perfect moet gaan!?
ik geef gewoon tips hoe hij iets kan verbeteren, en met dat ik toch wat ervaring heb met koudbloeden dacht ik dat ik misschien wat specifieker kon helpen
sorry dat ik zo dacht hoor

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 12:27

Oke.. bedankt voor de tips , het kwam wat drammerig over.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:46

Wat super stoer!
Ik wou dat mijn vader ook eens op een paard kroop . Helaas...

kiekpjot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:56

Haha kei leuk !
Ik zie mijn vader wel op een paard zitten maar op zo'n paard durft hij niet

Ik vind het wel leuk en het gaat toch niet slecht als je zo naar de foto's kijkt

Leuk paard (je)

bakstertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:00

gaaf man.. ik heb een penny-vader:p haha hij gaat wel eens op het paard zitten als wij de hindernissen moeten afbouwen.. maar mijn moeder krijg ik het paard niet op hoor.. ze houdt ze weleens vast en kriebeld er ook mee maar meer ook nie

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:17

Ziet er leuk uit!

Je vader rijdt met een Liverpoolstang. Dat is het gangbare bit voor trekpaarden. Daar worden ze vaak standaard mee beleerd. En natuurlijk ook omdat dit 1 van de weinige bitten is die je in maat 17 en groter kunt krijgen.

Ik heb ook een trekpaard. Je kunt ook een hoofdstel kopen bij divoza of horselover. Die verkopen de Kieffer Koudbloed, die past heel goed bij een Belg.

Nu nog even een fotootje van de mijne onder het zadel. Ik ben het overigens niet, die erop zit. Kun je zien dat ze goed berijdbaar zijn!

Afbeelding

Afbeelding

RainyDays

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:32

Dutske, ik vind dat je niet zo heel aardig doet. Je geeft de tips alsof ze feiten zijn, maar het zijn jouw persoonlijke ervaringen. Er zijn hele trekpaard-verenigingen die rijden met een Liverpool.

Als je goed en bewust rijdt, dan maakt het niet uit of je met een Liverpool rijdt. Die kun je net zo zacht gebruiken.

Ook hebben niet alle Belgen moeite met de balans.

Een Belg rijdt heel anders dan een 'luxe'paard. Ik heb al jaren een trekpaard en het is heel prettig. Je schommelt een beetje, omdat ze veel meer massa hebben en natuurlijk veel breder zijn.

Ze zijn niet rustiger, ongevoeliger of harder dan andere paarden. Ook trekpaarden kunnn fel, bang of vervelend zijn.

En voor wie het eens wil proberen en in de buurt van Strijen / Rotterdam woont.... kom maar eens een rondje doen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:08

ik zeg ook niet dat ze veel ongevoeliger zijn, integendeel zelfs
en ik geloof gerust wel dat er veelop liverpool gereden worden, maar ikzelf heb de ervaring bij meerdere koudbloeden, dat ze veel fijner te rijden zijn op een trens dan op een liverpool
ongeacht of de liverpool op de bril, het 1 ste of het 2 de gat stond.
ik zeg ook niet dat een liverpool hard is, heb er zelf een half jaar mee rondgetuft, dat ging ook, maar op de trens lopen ze beter, vind ik persoonlijk.
ik weet ook wel dat ze bang, of hitsig kunnen zijn,
woensdag bv heeft ze zich in een uurtje tijd 4 keer losgerukt (en ook 4 touwen gebroken), ze krijgt nu en dan zon snokjes.
ze heeft ook al een paar keer aan de haal geweest, zowel voor de kar als onder het zadel, en kan zich erg druk maken bij andere paarden.

ik ben wel benieuw wie ze prettig vind zitten, ik vind de stap en galop zaaalig, maar haar draf is praktisch niet uit te zitten, ben nu een jaar verder, en nu pâs begint het te lukken om er echt in te zitten.

en van het balans probleem: ze hebben er niet allemaal moeite mee, maar bij gelijk welk trekpaard (behalve de shire dan mss) zal het toch meer moeite kosten om ze netjes rechgerichti n balans de piste door te krijgen dan bij een gemiddeld dressuurpaard.
overigens heef tze op rechte zware stukken meer balans dan de gewone rijpaarden.
we galoperen moeiteloos omgeploegd land door, terwijl we de andere paarden het nazien laten.

ps: sorry als ik soms wat "bot" reageerde, het was zeker mijn bedoeling niet, maar internet laat dingen anders overkomen dan ze zijn, en ik ben niet echt goed in het formuleren van dingen.