Ik & Oscar @ dressuur en springen. Record verbroken!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:57

springen zonder teugels heeft iedereen toch wel eens gedaan?

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:57

machie schreef:
springen zonder teugels heeft iedereen toch wel eens gedaan?
ik niet hoor

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:04

ZONDER teugels heb ik wel een gesprongen
maar niet met bungelende teugels en handen in de lucht

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:10

ik deed vroeger altijd een knoop in de teugels, en dan springen met mijn handen wijd Tegenwoordig zal ik dat niet meer durven denk ik

ChingYi_Dino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:37

ik weet dat ik geen profecionele or what ever instructrice ben...en ik ga dan ook niet zomaar iets onzinnigs uitkramen...zelf heb ik ook les en ik ben zelf erg veel met springen bezig...ik geef alleen door wat ikzelf geleerd heb en ik ga erop vooruit, de pony gaat erop vooruit dus waarom zou ik die kennis dan niet door mogen geven?
En over het van losse teugels springen, de teugels liggen in een knoop

Dankjewel Amie_x_mij

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:32

jullie beginnen het nou weer allemaal zo te brenegn alsof het de schuld is van chingyi..
Chingyi probeert gewoon iemand te helpen.. zeg..
Het is toch altijd beter dan gewoon losrijden..

En geef toe, het is vooruit gegaan!

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:37

Ik vind het persoonlijk niet zo raar dat je pony niet naar beneden komt, je hebt vaak nauwelijks contact met de mond. En verder, door een grondbalk kan je pony de afstand naar de hindernis beter inschatten.

Niet aan ChingYi persoonlijk bedoeld; Maar ik zou les nemen van iemand die echt veel ervaring heeft en je verder zou kunnen helpen. ChingYi heeft nou eenmaal nog niet de ervaring + kennis om jou echt serieus te kunnen helpen.

Succes ermee, ik hoop dat je wel iets met de tips uit dit topic doet, ondanks dat ze soms wat aanvallend zijn geschreven.

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:50

Lottew schreef:
Elena: een paard gaat niet ontspannen lopen en zijn rug ontspannen door hem naar beneden te rijden...Pas wanneer ie goed aan de hulpen staat, goed voorwaarts is en de tact en regelmaat in orde is kun je gaan denken aan nageeflijkheid. Van voor naar achter rijden, daar al ns van gehoord?

nou, mijn lesgever zegt, als je pony mooi naar beneden rijd, dat ze zich dan gaan ontspannen

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:30

@elena het begint met aan het been ontspanning en dan aanleuning of zo als jullie het noemen 'naar beneden rijden'
dus ik zou aan jouw les gever ook maar is vragen of die het helemaal snapt....

@ pattypaard leuk dat je je wil verdiepen in het springen maar neem in godsnaam les vaniemand die er kijk op heeft en je verder kan helpen
op deze manier leer je je alleen maar verkeerde dingen aan. en die zijn moeilijker af te leren als aangeleerd.

@chingyi leuk voor je dat je les krijgt nu
of je je er op vooruit bent gegaan kan ik niet beoordelen op dit moment maar de dingen die je over brengt kloppen niet echt...
waar is je grondbalk? waar is de pony die aan het been over de rug ontspannen loopt zodat de ruiter makkelijker kan rijden?
het is leuk dat je mensen wil helpen maar dit is meer van de drup in de sloot

Megamutsj

Re: Ik & Oscar @ dressuur en springen. Record verbroken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:36

Leuke pony en leuke foto's! Bij somige foto's dacht ik: whoo.. vloepen je voeten er zo niet uit.. want soms zat alleen maar je grote teen in je beugel, of ligt dat aan mij verder leuk paardje en leuke foto's!

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 20:49

DEESenJAMBO, de pony's(oscar en marcus) zijn van een oudere man. het is ook niet écht les maar gewoon helpen.
eerst pakte ik altijd de manen vast. maar mede daardoor ben ik mijn handen gaan vastzetten, doordat ik ze bij de manenkam in de buurt vastpakte en daar dus ook mijn hande neerzette. dankje
Walco_Aqua,/b] ik reed ook aan naar de sprong en op het moment dattie afzette liet ik de teugels pas los. maar dat van de oren aanraken is idd een goed idee
[b]nella,
daar zou ik idd meer van leren. maar dat kost geld (moet zelf betalen) en je moet er ook een pony voor hebben(wat ik dus niet heb)
chingyi heeft geen diploma bij het balkjes draven zet ik mijn handen niet vast. juist bij het springen wel. dankjewel
NehnaDagmar,heb er idd ook veel plezier in, ik had al een hele tijd niet meer op de pony gereden maar de volgende keer word er als het goed is ook meer/beter aandacht besteed aan de dresuur voordat we gaan springen.
amie_x_mij, dankjewel ik heb idd wekelijks les op de manege en als alles goed is met nike ook met nike priveles(samen met andere vriendin)
mandy_b_s ik heb al écht les. ik moest de teugels goed op maat houden omdat oscar nogal fris was en vaker wou gaan draven. helemaal op het begin heb ik wel wat met een wat lossere teugel gestapt. als het goed is komt daar de volgende keer verandering in
Cloverdale ik trek ook echt niet aan de teugel! ik drijf hem wat aan en vang voor op, zonodig wat kleine kneepjes met de binnenteugel en zo gaat hij omlaag. lukt het zo niet, naja oefenen dan maar. ik ga niet trekken/zagen of wat dan ook om een pony 'aan de teugel' te laten lopen.
Missymerel, dankjewel
mOmmii ok, dankje.
veraA, ok, ik heb ook geleerd dat als een pony aan de teugel loopt hij zich ook ontspant. (niet dat je door een pony aan de teugel te 'trekken' hij gaat ontspannen) maar doordat die ontspanning er is naar beneden gaat lopen aan mun houding wordt aan gewerkt, wat zou ik volgens jou beter kunnen doen? (handig ) ik vind niet dat je bot overkomt hoor,
Jettie ok. word volgende keer ook aan gewerkt ik ga zeker iets doen met de tips! daarvoor zet ik ook foto's op bokt. om tips te krijgen. jammer dat sommige het zo brengen maarja. ik heb er wel iets aan
Megamutsjhaha me voete zijn der maar 1 keer uitgevloge toen oscar te vroeg sprong/ik te laat meeging. (staat bij de foto )
nelis springles nemen is allemaal wel makkelijk gezecht. maar daar moet je dus geld voor hebben, een pony voor hebben en nog eens een voor jou goede lesgever vinden

Lucy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:55

Persoonlijk doe ik meer dressuur dan springen maar wil hier toch even mijn mening over geven
Ik vindt zonder teugels springen zelf best wel gevaarlijk, stel nou voor dat je paard in eens schrikt? Dan boem en lig jij op de grond Neem gewoon voor de zekerheid dan een touwtje of iets om de hals dat je, je daar desnoods nog aan kan vastgrijpen
Veder vindt ik ook dat de peesbescherms te groot zijn maar dit is al zo vaak gezegt
Ik vindt dat je nog wel op de pony past Als je maar geen intensief werk gaat doen met het paardje
Kijk ik vindt het ook heel fijn dat je een beetje les krijgt van een vriendin maar ik snap best dat sommige bokkers dan denken 'huh?' je kan dan beter zeggen dat je vriendin je helpt En als ik jou was zou ik als je echt wilt leren springen gewoon springles nemen Ik heb ook 1x in de 2 weken springles En ik zag dat je geen paardje had die er zin in hebt dan moet je er maar zin in maken Ga eens aan de hand springen of vrijspringen ofzo En dan steeds op bouwen totdat hij het wel leuk vindt
Owja en met het losrijden met dressuur: ik ben al blij als me paardje niet met zijn hoofd de lucht in gaat en voor zover ik zie heeft het paardje geen echte hals en loopt hij groten deel met zijn hoofdje in de lucht dus leer hem dat nou eerst eens af Niet aanvliegend bedoeld
Maar ChingYi: jij hebt 2 eigen pony's en heel veel verzorg of bijrijdpony, hoe red je dat? ik heb zelf ook 2 pony's en 1 is dan een shet, doe ik niet veel mee, maar ik heb het al mega druk Niet aanvliegend bedoeldt ofzo maar wou het wel eens weten
Nou dat was z'n beetje mijn mening Sorry maar moest er effe uit

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 20:56

Elena schreef:
daar gaat het ook niet alleen maar om, maar wel voor een deel
als een pony mooi naar bereden rijd, is hij lekker ontspannen en is dat goed voor de rug
ik vind de foto's er heel vriendelijk uitzien, en dat je te groot bent, valt mij niet op
en oja, ik vind de peesbeschermers ook te grootz
ze passen niet mooi om de pesen van de pony..
het valt me wel op met toppics die jij hebt, dat er altijd veel mensen zijn die het niet altijd met je eens zijn, wat terecht is. je bent niet altijd even goed bezig
maja wij zijn ook nog maar kinderen
Ik vind het er verder netjes uitzien, en je neemt toch al serieus privelessen op nike? helaas is nike nu weer een dip..
veel plezier en succes verder!

ik krijg misschien wel veel reacties met kritiek. maar ik leer er wel van en probeer het ook te veranderen. ik ben maar een kind idd..een kind dat alles maar alleen uit moet zoeken en eigenlijk niet echt iemand erbij heeft die fatsoenlijk alles weet. al heb ik nu dan wel (pas 3 keer geloof ik) les met nike. de rest van de tijd is de lesgever of iemand anders er niet en moet ik het zelf uitzoeken. dan gaan er soms wel wat dingen fout of doe ik dingen verkeerd, daar leer je alleen maar van
idd erg jammer van nike! t is nog steeds niet goed met haar (loopt nog steeds niet goed, been word dikker en dunner, dan weer dikker enz.)
dankjewel, plezier zal wel lukken

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:02

Kim4Bibi, maakt mij niet uit wel je wel of niet doet..je mening geven mag altijd het is misschien wel gevaarlijk.maar paardrijden in het algemeen is ook gevaarlijk. een paard kan ook zo gewoon schrikken of iets onverwachts doen en dan kan ik er ook vanaf liggen. (betekend niet dat dit misschien net wat gevaarlijker zou zijn)
zoals al heel vaak gezecht. Les kost geld, je moet een pony hebben die er zin in heeft!
mijn verzorgpony's : mariska(27) vind vrijspringen erg leuk. dat laat ik haar ook doen. zodra er iemand opzit met springen vind ze er niks meer aan (vandaag nog geprobeert, resultaat was > pony sprong wel..oren helemaal naar achteren geen plezier meer erin. patty eraf..pony springen oren naar voren ogen vol plezier) andere pony Nike : vind springen helemaal geweldig! (heeft ook op concour gesprongen) maar mag het niet meer. liever niet springen dan of pony pijn doen en helemaal verkloten of het plezier van een pony bederven. dan maar zelf niet springen
afleren is makkelijk gezecht, zal ook nooit helemaal afgeleerd worden denk ik. er kan wel verbetering inkomen maar ik had ook al een half jaar ongeveer niet meer op de pony gereden. dan gaat het op het begin gewoon wat moeilijker.
ook niet aanvallend bedoelt

ChingYi_Dino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:17

Nou uhmm over de vraag hoe ik het red met 2 eigen en nog verzorgpaarden...uhmmm zoiezo mijn eigen paarden staan bij elkaar en een verzorgpony staat erbij, dus dat is al makkelijk gedaan
En die bijrijdpaarden doe ik in het weekend...de eigenaar rijdt zelf ook dus veel meer hebben ze niet nodig
En ik heb nu een verzorgster, dus die komt ook nog als ik het niet zou redden enzo...
Nja binnenkort krijg ik er nog een...een jonge hengst waarschijnlijk...die gaat gewoon in de opgroei en laat ik verder met rust
Ohja en huiswerk altijd savonds

En die dag was Oscar trouwes erg fris...en niet alles gaat in een keer goed...Oscar is gewoon geen automatische pony die alles voor iedereen doet...ik heb er zelf eerst ook 2,5 op moeten oefenen, maar hij loop wel direct aan de teugel als ik dat vraag, hij gaat BTW op mijn benen omlaag, en voor Patty is dat dus weer wat anders gloof ik...wat voor haar dan ook in het begin wat moeilijker is...als ik zie dat er gezaagd wordt mag die gene er direct afkomen, dus trekken wordt er absoluut niet gedaan

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:19

@ pattypaard
inderdaad is het misschien makkelijk gezegd maar het nu eenmaal de waarheid als je geen geld heb voor les ga dan niet zelf aan lopen modderen daar krijg je namelijk 9 van de 10 keer die zogenaamde 'wilde 'pony's van of die zo'n angst hebben op gebouwd door foute afstanden dat ze niks meer springen.
ik zal je een tip geven hou het gewoon bij wat je machtig bent en ga geen dingen doen waar je geen verstand van heb

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:25

Ben het met nelis eens Doe gewoon waar jullie goed in zijn, en ga verder niet aanmodderen met dingen. Als je meer oefeningen enzovoort wilt oppakken zul je toch echt les moeten nemen.

Hoeveel verzorgpony's heb jij wel niet ? Volgens mij best veel. 'Kies' er 1 uit, waar je dan serieus mee gaat lessen, en doe met die anderen gewoon buitenritjes of 'simpele dressuur'. Zo leer je veel meer

Over je houding ;

Bij de dressuur foto's. Je handen íets hoger(echt heel klein stukje), en rechtop houden. Beugels kunnen eventueel wel een gaatje langer, maar hoeft niet persee.

springhouding, beugels korter ! Benen 'aan je pony houden' (niet afsteken dus). Handen hoger en meer meegeven, en niet op de hals v/d pony steunen. Je kijkt wel heel erg goed vooruit

Je zadel lijkt me ook niet ideaal om op te rijden, en dat verpest je houding wel een beetje denk ik

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:28

over wat chingyi zei:
ik rijd zoiezo pony's naar beneden op de benen zegmaar.
op de manege, bij nike en overal eigenlijk wel.
alleen toen bij vera in de les moest ik ook wat meer met de teugels doen omdat nike niet luisterde. (was aan het klieren. eerst wel luisteren dan ineens niet meer enz.)

nelis, ik vraag daarom ook anderen op tips te geven en een beetje 'les' te geven. van wat springen heb ik wel wat verstand. van hoger springen heb ik geen verstand ik weet wel hoe het hoort(met houding) het is moeilijk om dat goed uit te voeren. (daarvoor vraag ik dus ook tips)

veraA, ok. ik heb 2 verzorgpony's (mariska en nike) oscar is een verzorgpony van chingyi. met nike wil ook serieus lessen (doe ik ook als alles goed met nike is wat nu niet het geval is. en ze kan/mag niet al te veel doen..niet dat dat heel erg is)
ok bedankt voor de tips! t zadel is idd niet echt zo geweldig. ook wat te klein voor me eigenlijk

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:38

@pattypaard via internet kan je inderdaad tips krijgen ja maar in dat geval zal het je niet veel verder helpen.
en als je van wat springen wel verstand had ... adn had je niet zonder grondbalk gesprongen en gezord dat het er wat beter uitzag springen is namelijk vooral veel dressuur tussen de balken.
er is dus ook geen verschil tussen hoger en lager springen mits de basis goed is,en die is in dit geval ver te zoeken. wees eerlijk naar jezelf en neem of goed les of indien er geen financiele middelen zijn blijf dan lekker gewoon een bosritje maken en knuffel je pony maar ga geen dingen doen waar je geen verstand van heb
voor de rest sluit ik me aan bij veraA qua tips ed

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:43

nelis, het zal me wel iets helpen. (dat ik het weet een weet dat ik dat dus ook moet proberen te veranderen )
daarmee ben ik dus ook bezig; zorgen dat het er beter uit komt te zien. dat bedoel ik dus eigenlijk ook. van de basis. iets verstand heb ik daar wel van. maar niet genoeg (weet ik zelf ook) voor mij is er wel degelijk een verschil met hoger en lager springen hoor met echt laag springen ziet het er niet echt goed uit..word het wat hoger dan wel al wat beter.
de basis van springen is dressuur..en je moet lage sprongen ook goed kunnen nemen. dat lukt nog niet helemaal en daar zal dus eerst aan gewerkt moeten worden voordat je hoger zal gaan tog?

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:55

je begint niet met hoog noch laag als je je paard niet dressuur matig voor elkaar heb
dan kan je gaan beginnen met balkjes in uitjes etc
lage sprongetjes lijntjes etc
ik spring thuis nooit hoog alleen op concours
maar ik geloof dat de tendens onder jullie jonge meiden maar is hoe hoger hoe beter..

ChingYi_Dino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:02

nope..eige poony
maar uhmm ik doe met 1-tje ook echt wat...nja met 2...
een eigen een een bijrijdt...en met de rest gewoon wat simpel rijden aangezien de een nog wat jong en fris is...daar wordt nooit erg veel van gevraagd
En met de ander valt gewoon nisk te beginnen..daar rijdt ik vooral mee buiten

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 22:02

ok. aan het dressuur zal dus eerst meer gewerkt aan moeten worden
even ter duidelijkheid: bij mij gaat het echt niet om de hoogte hoor! meer de houding enz. dan de hoogte!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:27

Zo dat zijn lekker veel foto's!! Ziet er wel leuk uit.. Goed van je da je je record verbroken hebt!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 00:15

Wij moesten vroeger ook altijd met een knoop in de teugels springen om te leren dat je van die mond af blijft tijdens het springen...bbrrr heb er nog nachtmerries van, maar helpt wel.

Vriendinnen die elkaar onderling wat advies en tips geven deden wij vroeger ook, mits je idd niet de grand prix instructrice gaat uithangen kan dit ook weinig kwaad.

Maar hoe kan je verwachten dat je pony naar beneden komt als je zadel veelste klein is, jij dus op de lepel zit en dit prikt in de rug van de pony waardoor hij zijn rug wegdrukt en dus omhoog komt met zijn hoofd?
Zadel een beetje te klein ok, maar er is wel een reden waarom je een zadel moet hebben wat op je pony past maar waar je zelf ook je billen nog ingefriemeld krijgt.
Ik denk zelf dat als jij een iets groter zadel neemt waar jij zelf beter in kan zitten en de pony dus ook niet hindert dat het zo voor elkaar is, vooral omdat hij met dit zadel al zo zijn best voor je doet.

Niet aanvallend bedoeld by the way, gewoon als extra tipje om het wat extra voor elkaar te krijgen.