Discussie?: "Paard loopt te diep."

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:14

De nek hoort het hoogste punt te hebben. tuurlijk moet je VOOR de oprichting de achterhand er onder hebben. het maximale + uitgestrekte/middendraf als je wilt dat dat goed uitkomt moet je eerst zijn hoofd+hals in oprichting hebben. Ooit een uitgestrekte draf gezien met een paard dat lang en laag loopt? kwam het paard goed uit de voeten?

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 19:03

Applelove schreef:
De nek hoort het hoogste punt te hebben. tuurlijk moet je VOOR de oprichting de achterhand er onder hebben. het maximale + uitgestrekte/middendraf als je wilt dat dat goed uitkomt moet je eerst zijn hoofd+hals in oprichting hebben. Ooit een uitgestrekte draf gezien met een paard dat lang en laag loopt? kwam het paard goed uit de voeten?

De nek hoeft helemaal niet het hoogste punt te zijn in de training. En daar doel ik naar. Daarbij wordt dat in een B proef oid ook nog helemaal niet verwacht dergelijke oprichting. Maar je zegt in je vorige bericht dat je om een paard op de achterhand te kunnen rijden je eerst zult moeten oprichten. Leg dan eens uit hoe jij daarnaar toe traint zonder vast te lopen.

Om antwoord te geven op jou vraag, já ik heb paarden al eerder laag en rond zien lopen in een uitgestrekte draf. Sterker nog, in mijn training rijd ik bijna constant met een lage hoofdhals houding om de rugspieren op te rekken. Lijkt me niet verstandig om dat te doen als ze niet 'uit de voeten' zouden komen.

Het is juist de kunst om VWNW/LDR je paard op de achterhand te rijden, dán ben je pas de rug aan het trainen en voorkom je ook dat je vast loopt op een bepaald punt door aanleuningsproblemen/blessures/rug- en/of nekklachten van het paard.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:00

Okkie1 schreef:

Het is juist de kunst om VWNW/LDR je paard op de achterhand te rijden, dán ben je pas de rug aan het trainen en voorkom je ook dat je vast loopt op een bepaald punt door aanleuningsproblemen/blessures/rug- en/of nekklachten van het paard.

Hoe doe jij dat dan precies? Ik heb nl een 'probleempaard' die erg veel moeite heeft met aanleuning en vaak zijn rug wegdrukt. Hij is heel moeilijk over zijn rug te rijden. Hij krijgt het nu een beetje door dat hij zijn rug kan ontspannen, maar dan moet ik erg mijn best doen om zelf ontspannen te blijven en vooral niks vragen. Hoe krijg je dan die achterhand aan het werk?
Deel de kunst en mijn probleem is voorbij (misschien )
Met mijn andere paarden die ik zelf heb aangereden heb ik nooit problemen gehad met aanleuning. Deze op 8 jarige leeftijd gekocht is echt een drama. Ik snap hem niet en hij mij niet

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 20:49

Dat is vooral een gevoelskwestie. Je moet elke seconde aanvoelen hoe je paard reageert. Mijn baas/trainer zegt ook wel: "Je moet luisteren naar wat de rug je verteld."
Uit ervaring en met begeleiding leer je vanzelf welk gevoel je moet nastreven. De een wat sneller/beter dan de ander omdat niet elke ruiter ook 'ruitergevoel' heeft. En dat gevoel blijf je creeëren tot je stopt met paardrijden als het goed is.

In mijn training probeer ik de paarden laag en rond in te stellen over het algemeen, in een rustig beheerst tempo met een actieve achterhand. Maar dat verschilt gewoon heel veel per paard. Ik train iig nooit vanuit een oprichting. Behalve bij het passage-achtig draven, maar dan is de aanleuning al bevestigd.

Je moet er zowieso in eerste instantie voor zorgen dat je paard 100% fel aan de hulpen is. De minste hulp moet super reactie veroorzaken. Dan gaat de rest al een stuk makkelijker. Zelf heb ik dan de voorkeur voor ze eerst vwnw los te werken zo lang als nodig is, bij paarden met dergelijke problemen. Maar dan wel góed vwnw, dat is heel wat anders dan de hals zomaar strekken. En hier heb je gewoon veel en goede begeleiding vanaf de grond nodig.

Wanneer hij vwnw in orde is werk ik aan de verzameling (ook vrij laag en rond, omdat de paarden dan optimaal hun rug en hals spieren op moeten rekken).

Even mezelf gequote hoe ik persoonlijk het fijnste de verzameling train:
Citaat:
Ik train de verzameling door het paard in een rustig, beheerst en constant tempo te laten lopen. Met (meestal) in elke hand één zweep, daarmee tik ik in het ritme op het kruis van het paard om elk achterbeen apart aan te kunnen moedigen dat sneller te verzetten zonder het tempo te verhogen. Daarbij wil ik dat het paard over de rug en door de hals door blijft treden, vrij rond ingesteld met zo min mogelijk druk op mijn teugels zodat het paard zichzelf blijft dragen. Wanneer het zwaar wordt en het paard op mijn teugels wilt hangen maak ik een ophouding en laat ik de achterhand even extra ondertreden, daardoor verleg ik de grens en na een paar passen extra vragen, als ik tevreden ben laat ik het paard een paar rondes stappen. Dat herhaal ik tot ik een beetje vooruit ben gegaan in mijn training.

Wanneer de aanleuning dan in orde is, gaat de oprichting vanzelf.

Ik werk dus van onder naar boven en niet van boven naar onder.

karijn

Re: Discussie?: "Paard loopt te diep."

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:07

So what als je paard niet het bergopwaartsmodel heeft? Staar je daar niet op blind, je paard hoeft niet al zijn gewicht op zijn achterhand zetten. Als hij mooi in balans over 4 benen loopt, kun je net zoveel bereiken als een paard dat wat meer bergopwaarts gebouwd is. Trouwens, ook die bergopwaartsgebouwde modellen dragen het meeste gewicht op de voorhand in rust. Ze hebben alleen wat meer ruimte in de schouder en kunnen van nature van achteruit meer schakelen. Ik heb een springgefokt paard dat niet dat dressuurvoorbeentje heeft maar wel enorm veel power achter heeft.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:39

De nek moet ALTIJD het hoogste punt zijn. Zelfs in het VWNW is de nek het hoogste punt.
\
Als je eerlijk rijd en niet gedwongen in de houding trekt dan is en blijft de nek altijd het hoogste punt. Oneerlijk geeft de derde nekwervel als hoogste punt.
In ongewone houdingen dan kan het wel in bepaalde gevallen zo zijn dat de nek niet meer het hoogste punt is, alsmede bij het achter de loodlijn rijden/trekken.
Het echte LDr zet het paard altijd op de voorhand om een actief verder ondertreden achterbeen te krijgen.

En als je de hals van een paard wilt gaan plaatsen kun je dat alleen bereiken door het dier van achter naar voren met zit en been naar de vragende hand toe te rijden. Waarbij 80% zit, 15%veen en slechts 5% handwerking is.
Trekken naar een houding is uit den boze daar een blokkerende hand het binnenachterbeen blokkeert en takt verloren gaat.
Voor het oog mag iets mischien goed lijken, we moeten echter net even iets verder kijken, wat goed lijkt kan wel helemaal verkeerd zijn.

Een houding moet bij het paard en zijn niveau van spier, pees en botwontwikkeling passen niet bij het idee van de ruiter.
Rijd met je gevoel, rijd eenvouding en vriendelijk.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 00:56

Kafue schreef:
De nek moet ALTIJD het hoogste punt zijn. Zelfs in het VWNW is de nek het hoogste punt.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het ook niet met de klassieke rijkunst eens ben. Waarom zou dat volgens jou moeten? Als je een punt aanhaalt zou het verhelderend zijn als je dat goed onderbouwd.

Kafue schreef:
Als je eerlijk rijd en niet gedwongen in de houding trekt dan is en blijft de nek altijd het hoogste punt. Oneerlijk geeft de derde nekwervel als hoogste punt.
In ongewone houdingen dan kan het wel in bepaalde gevallen zo zijn dat de nek niet meer het hoogste punt is, alsmede bij het achter de loodlijn rijden/trekken.

Bij correct vwnw rijden, wat naar mijn mening toch wel een van de eerlijkste manieren is komt de nek niet als hoogste punt en hoeft het paard helemaal niet achter de loodlijn te komen! Daarbij, jou avatar (jou paard?) is dan toch ook niet rijtechnisch in orde, achter de loodlijn én met de eerste 2 wervels zeker niet als hoogste punt? How come?

Kafue schreef:
Het echte LDR zet het paard altijd op de voorhand om een actief verder ondertreden achterbeen te krijgen.

Niet mee eens, het echte LDR volgt dezelfde principes als de klassieke dressuur alleen anders uitgevoerd.

Kafue schreef:
En als je de hals van een paard wilt gaan plaatsen kun je dat alleen bereiken door het dier van achter naar voren met zit en been naar de vragende hand toe te rijden. Waarbij 80% zit, 15%veen en slechts 5% handwerking is.

Zelf ben ik geen voorstander van het 'op de zit' rijden ik vind dat een paard zó fel aan de hulpen moet zijn dat je met je zit nauwelijks doet. Maar dat heb ik in het andere topic ook al uitgelegd.

Kafue schreef:
Trekken naar een houding is uit den boze daar een blokkerende hand het binnenachterbeen blokkeert en takt verloren gaat.
Voor het oog mag iets mischien goed lijken, we moeten echter net even iets verder kijken, wat goed lijkt kan wel helemaal verkeerd zijn.

Zeker weten! Trekken heeft gewoon geen nut. Maar wat heeft dit met te diep rijden te maken?

Kafue schreef:
Een houding moet bij het paard en zijn niveau van spier, pees en botwontwikkeling passen niet bij het idee van de ruiter.
Rijd met je gevoel, rijd eenvouding en vriendelijk.

Inderdaad, niet alleen mentaal maar ook fysiek, hoe kon jij dan in het andere topic zien dat de paarden er klaar voor waren om in oprichting te lopen? Dat is namelijk een zeer zware houding wanneer die uitgevoerd wordt. Daar gaf je aan dat het alleen met de bespiering en de leeftijd te maken had. Terwijl je de bespiering niet eens goed kan beoordelen zonder het paard 'in real life' mee te maken.