Hoe trainen jullie een 4jarige??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 10:04

Bedankt Katja voor het zichtbaar maken van mijn foto, maar ik kan je persoonlijke bericht niet lezen hoe moet dat?
Op de foto ga ik net een bocht in en vroeg net wat stelling door.
Ja het neusje moet er iets meer uit, maar haar hoger rijden wacht ik nog ff want ze wil juist hoog lopen daarom wil ik haar juist wat lager hebben en dan van achter er meer bijrijden.
Wat Roelinda bedoeld met wat tegenslagen is dat mijn paard wat last heeft van een spier achter der oren, dat komt doordat ze eerder veel ging hangen als ze vast stond en omdat ze juist te hoog wil lopen met rijden en ik daarom haar wat lager en langer laat en vanachter toe rijd. En dan kleine stukjes haar iets meer oppakken en dan wat hoger rijden doe ik ook maar daarna weer laag en langer zodat ze die spier en der rug gebruikt vanachter uit.
Bedankt voor de leuke reacties op mijn foto.
En ik zal op mijn binnenhand letten, dat gaat moet ik zeggen al beter. Ik zal binnenkort weer eens foto's laten maken en een recente foto plaatsen.
Groetjes Miranda en Unique.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 10:07

Hey Roelinda, bedankt voor je leuke reactie.
Maar jij gaat er ook zeker komen.
Volgend jaar gezellig met z'n 2tjes op wedstrijd.
Groetjes Miranda.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:13

Ja dat is waar.
Mensen hebben jullie nog tips oefeningen voor een 4 jarige???
Ik zal binnenkort even foto's laten maken en plaatsen dan kunnen jullie kijken hoe het eruit ziet en wat er beter kan.
Groetjes Miranda.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:30

Tekst over pb gesplit.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:42

Met mijn 4 jarige friese merrie rij ik veel overgangen, tempowisselingen, voltes, gebroken lijnen, maar daarnaast neem ik ook het wijken in stap en draf mee en schoudervoor/ binnenwaarts in stap en draf mee. Dit alles om haar achterhand sterker te maken.

Ze wordt 3 x per week onder begeleiding gereden. 1 keer in de week tijdens de clubles, die gegeven wordt door een ZZ-licht ruiter en de andere 2 keer heb ik priveles of wordt ze gereden door mijn instructrice, die meerdere paarden naar het Z heeft opgeleid.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:51

Hoi _Anke_ bedankt voor je tips.
Ik heb even in je profiel gekeken en je hebt een mooie fries, maar vind haar ook wel wat weg hebben van een rijpaard, is ze een volle fries? Ik bedoel dit niet verkeerd maar ze loopt zo makkelijk, zo ziet dat eruit of de foto's.
Succes met je paard verder.
Groetjes Miranda.

PintoNatal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:27

Mijn vierjarige, ga ik over 2 weken rijden, want ik heb hem dan pas thuis, vandaag gekocht
door 3 maanden 20 min te rijden, dan 3 maanden een half uur, dan drie maanden driekwartier en na die negen maanden een uur.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:51

PintoNatal schreef:
Mijn vierjarige, ga ik over 2 weken rijden, want ik heb hem dan pas thuis, vandaag gekocht
door 3 maanden 20 min te rijden, dan 3 maanden een half uur, dan drie maanden driekwartier en na die negen maanden een uur.

ik houd me niet aan tijd met een 4 jarige....ik stop wanneer het goed is

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 09:11

Hoi,
Ik hjoud me ook niet echt aan tijd, ik vroeg me alleen af hoe jullie een 4jarige trainen en wat voor oefeningen jullie doen.
Ik vind ook als het goed gaat, ook al heb ik niet alles geoefend wat ik had willen doen, ga ik lekker uitstappen en dan komt de rest de volgende keer als we weer gaan rijden.
Dan oefenen we dat wat we de vorige keer niet geoefend hebben, beetje bij beetje.
Groetjes Miranda.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:49

@ Mirande21
Mijn paard is een volle fries, echt 100 % zuiver. Is alleen luxe gefokt, wat ze van haar vader heeft gëërfd.

Ik vind het een compliment als mensen haar niet zeker weten of het een fries is.

Tijdens het rijden wissel ik veel af met ff een rondje aan de lange teugel stappen. Vooral als ze ff een moeilijke oefening heeft gedaan als beloning aan de lange teugel stappen.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 10:54

Hoi Hoi,
Bedankt voor alle leuke reacties en voor de oefeningen die jullie met je 4jarige paard oefenen.
Daar heb ik zeker wat aangehad en oefen ze nog steeds.
Ik rijd allerlei figuren zodat ze niet weet wat er komt en daartussen in lekker een rondje ontspannen draven of stappen. Zodat we niet steeds aan het figuren rijden zijn, maar dat ze moet wachten op wat komen gaat.

Wie start er al met zijn 4jarige??
En wat voor niveau rijden jullie??
Groetjes Miranda.

Anoniem

Re: Hoe trainen jullie een 4jarige??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:05

Behalve trainen onder het zadel rijd ik ze graag dressuurmatig voor de wagen.
Je zit dan niet in de weg en kan ze goed gymnastiseren zonder ze uit balans te halen.

viewtopic.php?f=10&t=491277&hilit=

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:16

Hoi Ilindra,
Mooi paard heb je zeg.
Staat goed voor de wagen, maar ik rijd mijn paard niet voor de wagen.
Het zou zeker een goede oefening voor der zijn, maar ik zelf zie dat niet zo zitten, ze is best wel een heethoofd afentoe en als dat dan voor de wagen gebeurd denk ik dat dat niet goed gaat.

Mijn paard loopt overdag lekker in het land totdat ik haar ga ophalen en rijden dat is meestal rond 3uur. En 's ochtends gaat ze rond 8uur naar buiten dus ze loopt lekker lang in het land.

Hoevaak en hoelang rijden jullie je 4jarige in de week??
Ik rij sinds kort mijn paard ong 4 a 5 keer in de week een half uur, soms iets langer maar dan de dag erna weer korter.
Ik merk wel hierdoor dat ze de dingen die we de dag ervoor gedaan hebben zo weer doet.
Alleen als ik dan een keer een slangenvolte gereden heb dan doet ze dat zo zelf of een gewone volte.
Dan rijd ik bijvoorbeeld gewoon de bak rond maar dan buigt mijn paard netjes in en rijd zo een volte, terwijl ik dat niet aangeef, eigenlijk denk ik er alleen maar aan van we gaan zo weer een voltetje rijden en dan doet ze het al.
Als ze dat uit derzelf doet en zo netjes inbuigt vind ik het ook zo wat om haar meteen weer terug te zetten van dat mag niet, ik wil haar der niet volop voor straffen want eigenlijk doet ze nix verkeerd alleen ik gaf het niet aan dacht er alleen aan.
Hoe lossen jullie dat op??
Wel ga ik dan meestal van handveranderen, ipv de volte afmaken.
Maar soms maak ik ook gewoon de volte af.
Groetjes Miranda.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:18

Uhm ik rijd wel meer voltes als ik haar rijd maar ik bedoel ermee dat ze uit zichzelf een volte rijd terwijl ik er alleen aan denk.
Groetjes Miranda.

Anoniem

Re: Hoe trainen jullie een 4jarige??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:27

Ik varieer nogal in de tijd die ik rijd.
Soms ben ik met 20 minuten weer klaar, soms rijd ik een uurtje en soms stappen we 1,5 uur door het bos.
Toen hij 3,5 was reed ik 2 a 3 per week een klein half uurtje en na 25 minuten was hij dan gewoon klaar
Heb hem er echt van moeten overtuigen dat hij best langer door kan werken.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:33

Ja dat ken ik, dat ze dan denken klaar te zijn.
Die van mij kon niet meer uitstappen aan het eind want ze vond dat ze klaar was en dan stappen we niet meer ook niet als ik ernaast ging lop, maar nu doet ze dat wel.
Eerst stap ik nog een paar rondjes op haar en dan stap ik af doe de singel losser beugels omhoog en neusriem losser en ga ik nog even aan de hand stappen in de bak.
Dat vind ze heerlijk vooral als ze al lopend schuurt aan mijn arm met der hoofd.
Groetjes Miranda.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:39

even een reactie op je post over de voltes en slangevoltes;

ik sta niet toe dat mijn paard voor zichzelf gaat denken. pas als ik aangeef dat er een volte gereden moet worden dan mag hij anders niet.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:45

Ik weet dat ik consequent moet zijn maar als ze nou netjes en goed voorwaarts ect loopt dan kan ik hem beter afmaken denk ik dan dat ik haar terug zet.
Ik zal erop letten en toch maar wat consequenter zijn want denk dat ik er anders later moelijkheden mee krijg.
Mensen nog tips om te voorkomen dat ze uitzichzelf wat gaat doen?
Ik rijd al zoveel mogelijk elk rondje wat anders, binnenhoefslag dan weer op de hoefslag en voltes, gebroken lijnen, tempowisselingen en halthouden en dan de ene keer wegstappen en de andere keer wegdraven.
Wijken doe ik nog niet want wil eerst dat ze lekker constant contact en lekker aan de teugel loopt.
Hebben jullie nog andere dingen die jullie oefenen?
Groetjes Miranda.