Oleander voor de vierde keer onder het zadel (filmpjes)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkebel

Re: Oleander voor de vierde keer onder het zadel (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:45

Nou op een filmpje kun je zien wat er gebeurt.. En ik snap dat er miscomunicaties zijn maar dat harde getrek van jou is echt een fout van alleen jou, dat is geen miscommunicatie..

elle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:46

Citaat:
maar ja, sommige mensen MOETEN nu eenmaal commentaar hebben op een ander en denken dat ze het zelf beter kunnen.

het lijkt mij dat je filmpjes neer zet om commentaar te krijgen, zowel positief als negatief. en het feit dat bijna iedereen hier ongeveer de zelfde mening heeft (dat het paard niet goed ingereden word) geeft toch wel aan dat ze gelijk hebben.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:01

Sorry had voor mijn eerste reactie alleen filmpje 1 en 3 gezien, nu ook de tweede. Vind het echt niet slecht, paard is gewoon nog wat slap. Die rukjes duren 1 seconden en daarna wordt het paard met rust gelaten. Oke, het mcht iets meer van achter uit actief naar de hand toegereden worden, maar ik denk dat het paard hier nog niet sterk genoeg voor is, dan ben je alleen nog maar aan het douwen!
Het paard wordt wel steeds uitgenodigd om op eigen benen te lopen: na een hulp zit de amazone stil en laat ze het paard met rust, net zolang tot er weer even geholpen moet worden. Dan weer even hulp, en dan weer rust. Ga je zitten drijven en douwen als een gek, en flink eraan rijden, dan stompt zo'n paard helemaal af!
Dus kijk naar jezelf en houd het een beetje positief! Kijk naar menig ander paard dat net onder het zadel is en vergelijk dan maar eens!

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:02

Als ik naar de andere filmpjes kijk op je profiel (bij het inrijden van visca) dan schop je helemaal niet. Waarom doe je het dan bij dit paard wel? En als je al Z bent dan denk ik dat je weet dat je niet zo mag schoppen.

@Impala : een schaduwaccount of een dubbelganger?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:16

ik heb dan wel niet zo'n verstand van jonge paarden inrijden, maar het "trekken" ziet er wel behoorlijk grof uit. ik snap wel dat ie gigantisch ging hangen oid, maar moet het dan meteen zo grof? maarja, als je het zelf maar het beste weet veel succes nog met je paardje!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:32

ik schrik me rot van die ruiter zeg, leer alsjeblieft rijden...
Een paard schop je niet in zn buik, je drijft een paard.
Een paard trek je niet in de mond, een paardenmond is flink teer en daar doe je zacht mee...
Sturen doe je met je benen,,
Laat maar eigenlijk SUCCES met je paard, ik hoop dat dit nog goed komt...

btw, je ZIET gewoon dat het dier je niet begrijpt, dit is allemaal nieuw, en er werd gezegd dat deze ruiter Z is geweest ofzo? Nou, dan houdt ze de handen wel erg rommelig en een Z ruiter moet wel weten dat je een paard niet voortschopt en trekt,, toch?? Of heb ik het nu allemaal mis?

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:42

wat ik eruit begrijp op het eerste filmpje, is dat de ruiter probeerd het hoofd hoger te houden, omdat het paard ze hoofd zowat tussen zijn benen plaatst, mocht hij dan gaan bokken dan ben je hem kwijt.

op het laatste filmpje had de man in het midden meteen met de zweep moeten gaan wapperen en hup drrrraf! voorwaarts!!! moeten zeggen.
zo zal het paard automatisch naar de hoefslag wijken en al actief zijn.

zelf vind ik dit een tikkeltje onprofesioneel overkomen, er mist gewoon een heleboel activiteit, daarbij doel ik vooral op de helper die moet het paard voorwaarts houden!!

nu word de ruiter aan ze lot overgelaten en dan krijg je dus dit!

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:45

mariz schreef:
wat ik eruit begrijp op het eerste filmpje, is dat de ruiter probeerd het hoofd hoger te houden, omdat het paard ze hoofd zowat tussen zijn benen plaatst, mocht hij dan gaan bokken dan ben je hem kwijt.

op het laatste filmpje had de man in het midden meteen met de zweep moeten gaan wapperen en hup drrrraf! voorwaarts!!! moeten zeggen.
zo zal het paard automatisch naar de hoefslag wijken en al actief zijn.

zelf vind ik dit een tikkeltje onprofesioneel overkomen, er mist gewoon een heleboel activiteit, daarbij doel ik vooral op de helper die moet het paard voorwaarts houden!!

nu word de ruiter aan ze lot overgelaten en dan krijg je dus dit!

Sorry hoor, maar ook al wordt de ruiter aan zijn lot over gelaten dan nog hoef je niet zo te gaan rijden.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:05

Rowy schreef:
Ik vind het nogal meevallen hoor, ik zie dr wel trekken, maar dat is volgens mij omdat het paard af en toe veel te diep duikt. Ze probeert hem dan te corrigeren. Veel mensen zeggen dan van laat hem toch lopen, maar als een paard eenmaal zich zoiets aangeleerd heeft, probeer het dan maar eens af te leren als je het eerst steeds toelaat. Ik vind het by the way een supermooi paardje.

Ja, daar heb je wel gelijk in, maar als zij nu al begint met schoppen, en trekken en ik weet niet wat, dan denkt dat paard dat hij daar alleen maar op hoeft te reageren. En dan krijg je dus wat er gebeurt met zoooveel manegepony's, dat je eerst 20 x moet schoppen voor ze lopen, ipv. dat je hem een klein beetje aandrijft en dat het paard dan al reageert.

Het ziet er trouwens ook helemaal niet fijn uit als iemand zoveel schopt, je kan dan toch echt beter een zweepje gebruiken. Maar je moet dan wel consequent zijn, niet meteen als het paard van stap naar draf moet slaan, nee je drijft hem eerst aan (niet schoppen maar ook weer niet overdreven zachtjes) als het paard daar dan niet op reageert geef je hem een klein tikje. Zo leert het paard dat hij snel moet reageren op kleine signalen.

En trouwens, een paard dat niet is ingereden kan niet in een klap patsboem aan de teugel lopen, dat is een nieuw evenwicht voor hem/haar. Een klein kind kan ook niet 1, 2, 3 schaatsen, dat heeft tijd nodig om dat evenwicht te ontwikkelen. Als je de hele tijd zit te trekken om hem omhoog te krijgen, dan raakt het paard juist gespannen en krijg je het tegengestelde effect van wat je wil bereiken; namelijk dat het paard zijn/haar rug ontspant, en zijn/haar achterbenen meer gaat gebruiken.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:29

Ik snap wel dat je dit moet beleren en dat je niet over alles lang kan gaan doen en dat je er vaart in moet zetten maar toch...
Het beeld oogt onvriendelijk door de flinke rukken af en toe en het drijven waar totaal geen reactie uitkomt. Nou is dit paard al wat ouder, maar toch lijkt het mij niet prettig rijden zo... Het is knap frustrerend als je paard continu met zn kop tussen zijn benen wilt lopen, daar wil je ook wat aan doen.. maar gebruik dan je benen.. Ik vergelijk het altijd met dat je zelf op een stoel gaat zitten en de teugels aan de poten vastmaakt... probeer dan die stoel maar eens omhoog te trekken... dat lukt je niet!! In dit geval zou het dus prettiger zijn als het paard beter aan de beenhulpen is zodat je zijn hoofd omhoog kan drijven.. Jammer dat ie dan even niet in de krul loopt en waarschijnlijk wat harder gaat, dat gehang in je handen is ook niks...
Succes met het verder beleren en hoewel sommige denken dat het nooit meer goed komt zie ik dat anders.

Heleendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:14

Citaat:
mijn instructrice is madeleine vrees. voor diegene die haar niet kennen: rijdt op dit moment verdienstelijk grand prix. ik heb zelf vele jonge paarden zadelmak gemaakt. bij meerdere grand prix ruiters gereden en gewerkt. zelf heb ik ongeveer 10 paarden op Z niveau meegereden en twee paarden in het ZZlicht. ben haast elk weekend op wedstrijd en rij altijd bovenin mee. Ben 3 x gelders kampioen geweest, 1x reserve kampioen op het N.K. en stamboek kampioen van het NRPS. Dus wie gaat mij nog vertellen hoe ik een paard moet rijden. Doe dit dan eerst maar eens na.
maar dan zal ik het even uitleggen: mensen die een paard bij mij neerzetten om te rijden willen graag dat dat in een maand gebeurd. en
terecht

want het kost genoeg. dus wees eens eerlijk dan heb je niet zoveel tijd om een paard super braaf gereden te hebben. ik heb zelf meerdere paarden die ik zelf heb ingereden naar het Z gereden dus ook met dit paard komt dat best goed.

Nee, dat vind ik niet terecht. Gun dat paard de tijd! Ga hem niet koste wat kost binnen een maand inrijden, daar schiet je niks mee op. Je kan er beter langer over doen zodat het straks een fijn paard is, dan dat je hem binnen 1 maand beleert en verpest. Want dat doe je op deze manier.
En nee, als je Z rijdt betekent dat niet dat je alle paarden goed kan inrijden. Dat is een heel verschil.

Citaat:
maar ja, sommige mensen MOETEN nu eenmaal commentaar hebben op een ander en denken dat ze het zelf beter kunnen. Dit slaat niet alleen op jou maar op iedereen die hetzelfde denkt als jou.
en heus, ik zie echt wel ergere dingen. er zijn genoeg mensen die hun paarden veel erger rijden en veel erger straffen als ze het niet goed doen of als ze de ruiter niet begrijpen.

Ik MOET geen commentaar hebben, ik geef mijn mening over een geplaatst topic (daar plaats je toch zeker een topic voor? Of om ermee op te scheppen natuurlijk, maar die gedachtegang begrijp ik niet). Ik heb ook nooit gezegd dat ik het beter kan, maar ik weet wel dat ik het heel anders zou aanpakken. En als er mensen zijn die erger bezig zijn met hun paard, maakt dat jou nog niet gelijk paardvriendelijk. Dan kan jij ook nog steeds heel slecht bezig zijn...

Heleendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:16

Citaat:
luister goed paarden verpesten doe ik niet, dat laat ik wel aan andere mensen over.

Op deze manier doe je dat wel, maar dat is mijn mening. Ik zou het trouwens nooit aan andere mensen overlaten, geen enkel paar verdient het om verpest te worden!

Citaat:
ik weet niet of je de andere berichtjes hebt gelezen maar zoveel tijd heb je niet als mensen een paard bij je neerzetten om hem te beleren.

En dat is het hem nou juist. Een paard moet niet even snel ingereden worden. Een paard leeft en voelt dus, je kan niet aan de lopende band paarden gaan inrijden.

Heleendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:16

Citaat:
jeetje zeg, weer echt een bokt topic he. 10x het zelfde herhalen en maar lekker blijven zeiken.Waar zijn jullie filmpjes dat jullie een paard aan het inrijden zijn. Plaats ze effe dan kan de TS jullie ook lekker effe afzeiken.

Komt er natuurlijk ook ff zo eentje langs... Waarom zou de TS ons moeten afzeiken, doen we ook niet bij haar. Zij vraagt om onze mening (door een topic te openen), en die geven wij gewoon.

Citaat:
sommige mensen snappen nog steeds niet dat ze eerst naar hun zelf moeten kijken.

Dat snap ik heel goed en dat heb ik ook vaak genoeg gedaan. Ik denk alleen dat ik een wat beter zelfbeeld heb dan jij.

Heleendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:17

Citaat:
ik bereik z DUS ik doe het goed.

O mijn god! Hoe kan je dat zeggen! Denk je nou echt dat je goed rijdt als je Z rijdt??? Er zijn zoveel Z-ruiters die helemaal niet goed rijden!

Citaat:
er zijn genoeg mensen die vinden dat het super gebeurd. en wat kun je eigenlijk zeggen van 1 zo'n filmpje.

Dat betekent niet gelijk dat het ook zo is. En van 3 van die filmpjes kan je toch heel wat zeggen, dat blijkt.

Sorry voor de vele posts, maar je kan maar maximaal 2 quotes per bericht plaatsen...

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:24

ik vind het er ook niet echt vriendelijk uit zien
en sorry het lijkt net of jij hem inhoud en dan ook nog eens hard been geeft dat vind ik niet zo vriendelijk staan

verder geeft de rest commentaar..

btw. mooi paardje

wesleyz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:28

Zeg het maar gewoon; Dit lijkt nergens op. Kun je niet beter op een mountain bike stappen. Trek je daar het stuur er maar af.
daar kun je net zo hard tegen aan schoppen als je wilt. Zeg het maar gewoon; Dit lijkt nergens op. Kun je niet beter op een mountain bike stappen. Trek je daar het stuur er maar af.
daar kun je net zo hard tegen aan schoppen als je wilt.Zeg het maar gewoon; Dit lijkt nergens op. Kun je niet beter op een mountain bike stappen. Trek je daar het stuur er maar af.
daar kun je net zo hard tegen aan schoppen als je wilt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:50

Toch blijft het gedurft om zo'n filmpje op Bokt te zetten. Dat is bijna vragen om moeilijkheden.
Ik vraag me toch nog steeds af waarom dat paard haar hoofd zo persé al naar boven moet hebben. Mij lijkt het nog steeds belagnrijk dat een paard zichzelf leert dragen en daarbij zelf zijn evenwicht vindt. Dan komt die hoofd-halshouding vanzelf wel wat hoger.
Ik ben het er wel mee eens dat het niet handig is om een paard in een maand rijklaar te moeten maken. Dan ben je jezelf alleen op de lange termijn aan het tegen werken.
Anyway: verpesten is een groot woord en het blijft een leuk dier! Suc6 verder!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:53

Als eerste: Ik vind het een schitterend paard! Waarom is ze eigenlijk pas zo laat zadelmak gemaakt? Drachtigheid misschien? Ik vind het een schiterend dier wat ook zeker het nodige bereiken kan!

Ten tweede: het inrijden doe ik je absoluut niet na, maar dan heb ik het nu over het lef-gedeelte, want dat heb ik namelijk niet, qua rijstijl doe ik het je ook niet na want dat vind ik vreselijk grof en lomp.
Jij maakt je paard zelf zadelmak toch? Of doet Impala dit, is zij de amazone op het filmpje? En niet de eigenaresse?
Zo ja dat zij wel de eigenaresse is, waarom doe je het zo snel en grof als je het immers zelf doet, bij vreemde paarden dan is het de verantwoording van de eigenaar maar waarom zo snel willen bij je eigen dier?

Aan het filmpje af te zien kan ik er niet van opmaken dat je ZZ-licht ben t geweest, je zit niet rustig en bent een storende factor voor het dier, zelf heb ik overigens het idee dat je het dier persé met de kop naar boven wilt hebben met eventuele boksalvo's, ben je daar bang voor?
Nogmaals ik maak zelf absoluut geen paard zadelmak, mij ontbreekt het lef en dat heb je juist wel nodig om de dieren op eigen benen te laten lopen en ze los te kunnen en durven laten van voren, als ik het zou doen zou ik ook te snel naar de teugel pakken, daarom kies ik er juist voor om dit niet zelf te doen...........

Nogmaals heel veel succes met je paard, ik hoop voor je dat ze alles straks nog begrijpen gaat want ik vind het een leuk dier!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:19

Ik vind het een heel erg leuk paard, maar deze manier van inrijden is ook ab-so-luut niet mijn stijl. Ik kan alleen maar zeggen: braaaaf paard..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:31

wesleyz2 schreef:
:( Zeg het maar gewoon; Dit lijkt nergens op. Kun je niet beter op een mountain bike stappen. Trek je daar het stuur er maar af.
daar kun je net zo hard tegen aan schoppen als je wilt. Zeg het maar gewoon; Dit lijkt nergens op. Kun je niet beter op een mountain bike stappen. Trek je daar het stuur er maar af.
daar kun je net zo hard tegen aan schoppen als je wilt.Zeg het maar gewoon; Dit lijkt nergens op. Kun je niet beter op een mountain bike stappen. Trek je daar het stuur er maar af.
daar kun je net zo hard tegen aan schoppen als je wilt.

beetje overdreven.........

wesleyz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:47

gewoon eerlijk wezen .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:52

Wat ben je nou in godsnaam aan het doen?

Probeer eerst eens zelf je balans te vinden!

visca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 17:58

Charlotjuuh schreef:
Als ik naar de andere filmpjes kijk op je profiel (bij het inrijden van visca) dan schop je helemaal niet. Waarom doe je het dan bij dit paard wel?

Omdat dit 2 verschillende paarden zijn Viscaria was ten eerste meer in conditie omdat die al in training had gestaan voor de stamboekkeuring.
En Oleander heeft alleen maar veulentjes groot gebracht.
Dan de bij Viscaria is ook looplustiger dan Oleander.

En Impala is geen schaduwaccount

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:02

Citaat:
Charlotjuuh schreef:
Als ik naar de andere filmpjes kijk op je profiel (bij het inrijden van visca) dan schop je helemaal niet. Waarom doe je het dan bij dit paard wel?

Omdat dit 2 verschillende paarden zijn Viscaria was ten eerste meer in conditie omdat die al in training had gestaan voor de stamboekkeuring.
En Oleander heeft alleen maar veulentjes groot gebracht.
Dan de bij Viscaria is ook looplustiger dan Oleander.

En Impala is geen schaduwaccount

dus dat is dan meteen een reden om te gaan schoppen..? dat snap ik dus niet, verder ben ik het helemaal met Heleendje eens...

Heleendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:06

Citaat:
verder ben ik het helemaal met Heleendje eens...

Dank je. Ik ook wel eigenlijk.