Verschil hulp galop vs. travers/appuyement

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 09:21

Ik denk dat wat jij wilt of doet Urielle, alleen opgaat voor een zeer bevestigd paard. Dan moet je al heel wat km's gemaakt hebben in die oefening, om het zo maar te zeggen .

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:30

Ja, daarom schreef ik er ook bij dat dat het streven was

Maar ik begon ineens een beetje aan mezelf te twijfelen toen ik dat van die pulserende beweging zag, omdat ik dus juist geleerd heb (en verder probeer te leren ) dat je er zoveel mogelijk af moet blijven tenzij er dus extra hulp nodig is (zoals Ellepel hiervoor zegt).
Dus dat er dan geen sprake is van een pulserende hulp want die komt met een bepaalde regelmaat (verm. met het afzettend achterbeen) in en dat zou dan dus juist niet de bedoeling zijn.

Maar jullie proberen dus ook er alleen met je been in te komen in travers, appuyementen etc. wanneer nodig?

ClauH

Re: Verschil hulp galop vs. travers/appuyement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:11

Citaat:
aan te galloperen met mijn binnenbeen waarbij het buitenbeen waakt achter de singel.
Bij travers drijf ik met mijn buitenbeen en bewaakt mijn binnenbeen de stelling.

Zo heb ik het dus ook geleerd.... galop aanspringen op het binnenbeen, travers inzetten op het buitenbeen, appuyeren beginnen met schouder binnenwaarts.
Wat hebben wij inderdaad toch een knappe paarden als je er eens goed over nadenkt !

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:31

Urielle schreef:
Ja, daarom schreef ik er ook bij dat dat het streven was

Maar ik begon ineens een beetje aan mezelf te twijfelen toen ik dat van die pulserende beweging zag, omdat ik dus juist geleerd heb (en verder probeer te leren ) dat je er zoveel mogelijk af moet blijven tenzij er dus extra hulp nodig is (zoals Ellepel hiervoor zegt).
Dus dat er dan geen sprake is van een pulserende hulp want die komt met een bepaalde regelmaat (verm. met het afzettend achterbeen) in en dat zou dan dus juist niet de bedoeling zijn.

Maar jullie proberen dus ook er alleen met je been in te komen in travers, appuyementen etc. wanneer nodig?

Nou, dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik laat mijn benen wel in de travers-houding liggen, maar ik spoor er niet meer mee aan. Tenzij je natuurlijk buiging verliest of er iets anders gebeurt wat je moet herstellen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:13

Ja het been er wakend bij houden tenzij ingreep nodig is
dan doe ik het toch nog goed

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:00

Nouja, dat ik het zo doe wil niet zeggen dat het ook echt goed is...

benneton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:20

Ik rij eigenlijk ook op gevoel.. weet ook niet exact hoe elke hulp gegeven moet worden (rij wel al een aaantal jaren Z).

Nu heb ik een pony die inderdaad wel eens aangalopeerd bij de inzet van het appuyement. De fout die ik dan maak is volgens mij m'n gewicht op de verkeerde zit been knobbel leggen.

Als ik wil aangaloperen, zet ik mijn gewicht op mijn buitenste zitbeen knobbel, en met trqavers/appuyement op het binnenste (net als in de keertwending, en dat is dezelfde buiging !!)
Teugelvoering is ook wel heel belangrijk denk ik .

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:49

Moeilijk dit inderdaad!

Aangalloperen doe ik met mijn buitenbeen met mijn binnenbeen erbij.
Travers doe ik door mijn buitenbeen naar achter te leggen en mijn binnenbeen er licht bij en door mijn buitenhand laag te houden.
Appuyement is nog niet goed bevestigd maar ik doe dit door eerst licht schoudervoor te doen en dan mijn buitenteugel licht tegen zijn hals aan te leggen en dan zijn lichaam meenemen.

Het is idd raar dat paarden dit allemaal begrijpen!

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:41

Kun je nagaan hoe lastig dat af en toe voor zo'n paard is...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:06

Ze zijn echt niet zo dom als ze eruit zien hoor, die paarden

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:31

Nee, het valt nog mee! Haha

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:34

Wij zijn dommer Onder elkaar liggen ze helemaal dubbel om ons

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:11

Als jeje paard heel goed aan de hulpen hebt kan hij ook aanspringen bij het verplaatsen van je zitbeenknobbels. De hogere dressuurruiters leggen niet allemaal hun been aan achter de singel, mijn paard ging ook in de travers als ik wilde aangalloperen, ik heb het nu alleen geleerd met het verplaatsen van mijn gewicht inde juiste richting (eerst een klakje van je tong) maja dan moet je wel een voorwaarts paard hebben

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:18

Bombarie schreef:
Als jeje paard heel goed aan de hulpen hebt kan hij ook aanspringen bij het verplaatsen van je zitbeenknobbels. De hogere dressuurruiters leggen niet allemaal hun been aan achter de singel, mijn paard ging ook in de travers als ik wilde aangalloperen, ik heb het nu alleen geleerd met het verplaatsen van mijn gewicht inde juiste richting (eerst een klakje van je tong) maja dan moet je wel een voorwaarts paard hebben

Verplaatsing van de zitbeenknobbels... Ik heb het slANKY nog nooit zien doen...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:20

Kijk maar eens bij de wissels Bombarie, daar zie je altijd het been naar achteren geplaatst worden, bij de wissels om de pas kun je dat heel goed zien.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:00

Hierbij een overzicht van dressuur hulpen op de "traditionele manier".

Link:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=8H3J4OIM

Het verschil tussen de gevraagde hulpen wordt hierdoor duidelijk.
Het schema is eenvoudig te vergroten, waardoor de figuren en de tekst duidelijker worden.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:35

Het schema voor de hulpen is verwijderd.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:37

Goofy44 schreef:
Het schema voor de hulpen is verwijderd.

Waarom eigenlijk ?