Rond de berg met een superwelsh :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Rond de berg met een superwelsh :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:49

Ze kost niet veel..........

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 17:52

Wat kost ze dan? Ach lama ik kan het toch niet betalen . Maar dat hoofdje. Waarom doe je dat nou

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:39

hee faas,heb jij eigenlijk een rem op jou kar.En inderdaad ik vindt het lamoen vrij breed.Maar verder ziet het er super uit.
Een concurent dus voor de mendurance.Ook weer niet want ik start bij de paarden en jij bij de pony's.
Ik zou blij zijn met zulke waardes.
Bij de laatste marathon had ted voor het e-traject 76 en na e 84 en daar was ik al blij mee.Want die wedstrijd daarvoor was het nog 92 en 104!!!!!!!
Ik heb wel eens gehoord(dat weten de endurance mensen vast wel)dat je een paard pas goed traint als je hem boven de 130 hartslagen laat lopen.Interval training zeg maar,klopt dat.Dat je hem dan pas op conditie traint.

Faas waarom kom je niet een keer gezellig naar olthuis,kunnen we samen mendurance training doen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:46

Deze wagen is niet geremd Baudy. Hij is dan ook erg licht. De pony remt hem met gemak inclusief ons af.

Met pony en kar naar Olthuis bedoel je? Of gewoon een keer met jou mee? Beiden lijkt me erg leuk

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:48

Het lamoen is overigens inderdaad iets breed maar het belemmert hem niet. En het is wel fijn als er misschien ooit nog een groter maatje tussen kan . Mocht het hem wel gaan belemmeren, dan komt er een ander lamoen uiteraard.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:52

daffodil schreef:
Faas wat een knapperd!!!!

Wat denk je, deze knapperd ernaast?????

Afbeelding

grapje.....alhoewel ze nog steeds "in de aanbieding is"

Wat is de maat van de pony Daf? Vraagt mijn man

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:53

Leuke foto's, mooie manier om je vrije tijd mee te vullen.

Wat wonen jullie mooi zeg als dat dichtbij is, begin steeds meer te denken dat ik aan de verkeerde kant van het land woon..

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:53

Dat hebben wij ook heel vaak gedacht Ingeborg toen wij nog in Lelystad woonden. Alleen was het bij ons zo sterk dat we de stap genomen hebben om richting Drenthe te gaan.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:01

Ja dat is ook de enige oplossing . Grote stap (vind ik) maar misschien komen we elkaar nog wel eens tegen aldaar in de buurt.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:11

leuke pony heb je!

150/160 vind ik wel een achterlijk hoge hartslag! ik mag met mennen na de marathon maximaal 90 hebben en anders worden ze afgekeurd. je hebt dan tussen finish en vet 15 min. 150/160 op een training vind ik te zot voor woorden.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:18

Je vergeet een ding laura2span. Jullie meten NA de arbeid. Wij meten TIJDENS de arbeid. En je gaat mij niet vertellen dat je in een galop een hartslag van 90 hebt.

Mijn RAak heeft tijdens een galop een hartslag van 130. Na de galop zakt ie direct terug = binnen 5 seconden naar 75/80. Kom ik bij de p/a waar direct de hartslag gemeten wordt dan is ie binnen een paar seconden 50 of lager.

Zo achterlijk is het dus niet .

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:27

1.35 als ik het goed uit mijn hoofd zeg, ik zal t morgen eens navragen. Pony heeft altijd in span gelopen, is aangekocht samen met haar broer om bij ons in de lessen te lopen, maar dat is dus geen succes. Houdt er niet van alleen te lopen en zet een moordend tempo in, kortom niet te houden voor de kinderen........

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:28

Oh dan is ze sowieso te groot. Die van ons is maar 1.10.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:30

Nee deze is echt een stuk groter, jammer want bij jou had ze t ongetwijfeld goed gehad.......

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:30

laura2span schreef:
150/160 vind ik wel een achterlijk hoge hartslag! ik mag met mennen na de marathon maximaal 90 hebben en anders worden ze afgekeurd. je hebt dan tussen finish en vet 15 min. 150/160 op een training vind ik te zot voor woorden.

De maximale hartslag van de meeste paarden en ponies zit ergens tussen de 220 en 240. Net als bij mensen train je pas cardiovasculair bij waardes van 60-70% van max. Dat is dus ergens tussen 132-168. In dat licht bezien is 150-160 helemaal niet zo gek. Trainen met een hartslag van minder dan 120-130 doet niets voor cardiovasculaire conditie, en al helemaal niets op al dan niet verzuren van je paard. Je doet dan niets meer of minder dan kilometers maken.

Je komt pas in het anaerobe gebied wanneer je op 85-90% of hoger van max traint. Dat is dus 187-216. Ook in dit gebied kun je heel specifiek trainen.

Het hartslaggebied ertussenin, dus 168-187, is het gebied waarin je tegen verzuring aanzit. Ook dit trainingsgebied kun je heel specifiek opzoeken (dmv intervaltraining) om het verzuringspunt te verleggen (je paard dus ongevoeliger maken voor verzuring). Tevens kun je, op die manier trainend, heel snel de hersteltijd van je paard verbeteren. Binnen 1 intervalsessie van een stuk of 10 galop-intervallen van een paar minuten kun je zelfs al verbetering zien.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:34

Stoere Welsh zeg!
Flink dat ie dat allemaal kan,
hij is wel om op te eten :D

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:36

daffodil schreef:
Nee deze is echt een stuk groter, jammer want bij jou had ze t ongetwijfeld goed gehad.......

Dank je. Maar inderdaad. Slecht had ze het niet gehad. De maat is alleen net iets te verschillend voor Myr.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:37

Kan ik me voorstellen, dat is dus echt geen gezicht!!!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:45

mwoah, het plaatje maakt me niet zoveel uit. Maar het werkt (naar wat ik gehoord heb) in het span niet zo goed.

Mij maken plaatjes niet uit. Dat moet je toch weten???

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:48

Ja nee dat weet ik wel.......

Ik heb ook niet zoveel verstand van aangespannen toestanden, ben meer van de overspannen dingen....... maar t schijnt inderdaad niet te kunnen zoveel verschil!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:51

Faas: had jij dit jaar in Zelhem niet een 2-span bonten gefotografeerd die ook flink in stokmaat scheelden? Zo op die foto te zien al gauw 15 cm of meer.

En anders zet je Myrretje toch gewoon op hoge hakken?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:03

Hahahaha Faas, ik heb een medestander!!!!! Bedankt Ibbel

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:32

Ibbel schreef:
Faas: had jij dit jaar in Zelhem niet een 2-span bonten gefotografeerd die ook flink in stokmaat scheelden? Zo op die foto te zien al gauw 15 cm of meer.

En anders zet je Myrretje toch gewoon op hoge hakken?

. Ja inderdaad dat is ook weer zo. Maar Myrretje op hoge hakken, het is wel een man he

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:14

laura2span schreef:

Je zou eens een meter moeten lenen en TIJDENS het rijden naar de hartslagen van je span moeten kijken. Want daar heeft Faas het over.

Overigens vind ik HF 90 na 15 minuten een hele losse grens. Eigenlijk te hoog, dat krijg je gewoon cadeau. In de endurance moet het dan onder de 60 zijn. En niet voor niets - onder de 90 is een paard altijd te krijgen tenzij 'ie er bijna bij neervalt. Die laatste 10 slagen van 70 naar 60 krijg je alleen naar beneden als je echt zorgvuldig gereden hebt en je paard nog lekker is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:17

laura2span schreef:

Laura, even een beetje dimmen, je weet duidelijk niet wat de hartslag tijdens arbeid doet.

Zoals Faas en Ibbel al hebben uitgelegd, ligt de hartslag van een paard tijdens een training of wedstrijd gemakkelijk een eind boven de 100. Een HF van 130 in galop is meer regel dan uitzondering bij een redelijk getraind endurancepaard (zoals ik al zei kunnen extreem getrainde endurancepaarden galopperen met 80-100), 150/160 komt ook voor en bij een flinke sprint kan de 200 wel gehaald worden.

NA de training of wedstrijd moet-ie idd binnen een bepaalde tijd naar een bepaalde waarde zakken. Maar TIJDENS arbeid kan de HF gerust enkele tientallen slagen boven de 100 zitten. Sterker nog: conditie wordt pas opgebouwd bij een bepaalde hartslagfrequentie ruim boven de 100, zie de uitleg van Ibbel en de quote hieronder.

Een (Engelstalig) artikel over het in conditie brengen van paarden om prestaties te leveren ('Conditioning the Performance Horse') zegt het volgende:

http://www.horse-vacation.com/artConditioning.htm
Citaat:
It is most efficient, however, for horses to work aerobically with a working heart rate of between 120-160 BPM. A conditioned horse's heart rapidly drops back towards the resting rate the very moment he stops working. Most endurance riders find that no matter how steep the hill they just went up, or at what speed, it is hard to catch the heart rate at higher than 120 or 130 BPM after dismounting. Within 10 - 15 minutes the fit horse's pulse is in the low 60's.

Typisch, dat verschil in opvatting tussen de endurancemensen en de aangespannen mensen in dit topic. Misschien is het voor degenen die uitsluitend aangespannen rijden handig om eens niet alleen de HF te meten na de arbeid, maar ook tijdens de arbeid. Meten is weten, pas als je het met eigen ogen hebt gezien heb je IMO recht om te oordelen over 'achterlijk hoge hartslagen'.