welk bit bij 3-jarige merrie die heel fijn in de mond is??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: welk bit bij 3-jarige merrie die heel fijn in de mond is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:46

Dat vind ik echt veel te dun voor een groen paard.
Nergens voor nodig
verkoop praat noem ik dat

Te dik is idd niet fijn, maar te dun lijkt me ook niks, voor een jonkie zeker niet

En moet iegenlijk zeggen dat op een gewone dikte, nog nooit gaap bewegingen heb gezien
Op de voorhand heeft niks met het bit te maken, (evenals sterk zijn en hangen heeft dat met het achterbeen te maken)
schudden meestal met de handen van de ruiter

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:51

we zijn terug...
Pony ging nu beter, niet hangen niet onrustig meer, waardoor het gehele beeld "rustiger"werd vooral de hand van mijn dochter.
Pony boog gemakkelijker om het binnen been, stelling vragen ging gemakkelijker.
kijken of het morgen nog zo gaat. Mischien is het morgen wel helemaal mis
Het is geen wonderbit, dochter is er niet beter van gaan rijden.

vwb verkooppraatje ik kwam voor een KK ultra(en dan die met dat rubber bolletje) die bijna 30 euro duurder is dan de Myler....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:04

Ik ben het helemaal met RK eens dat de eerste kennismaking met de Myler was: slik, dat is wel erg dun( en dus scherp)

Maar ook die van ons bleek dit bit zeer goed te accepteren en nu ( half jaar later) wordt hij er nog steeds mee gereden en we zien geen enekele reden om er iets anders in te moeten hangen.

Ik hoop dat dat bij jullie ook het geval is, niks is zo erg als klooien met de aanleuning terwijl je de oorzaak niet snapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:30

je weet niet aan welk bit hij het meeste overhoud

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:26

Nou een te dik bit is inderdaad niks; ik reed mijn 3 jarige ruin in het begin met een vrij dikke enkelgebroken watertrens. Maar hij accepteerde dat bit niet fijn (schudden en trekken); met een simpel dubbelgebroken watertrensje van 18 mm is er al een hele vooruitgang. eigenlijk schud hij nu alleen nog met z'n hoofd op momenten dat ik het meer aan ongeduldigheid wijd, bv met halthouden; maar niet meer in de draf of galop.

In de toekomst wil ik nog wel eens een myler proberen, van iemand op stal kan ik er één lenen dus das makkelijk. Maar voorlopig hou ik het maar even bij dit bitje, want waarom wisselen als het goed gaat?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:55

Ik gebruik gewoon een K&K Aurigan bit voor de jonge paarden. Nergens geen last van, ze accepteren het bit lekker. Gaan er fijn op knabbelen en de dikte vind ik ook net mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:59

Die ervaring heb ik dus ook Vvalar
Bij ondertussen heeel veel paarden.
Van zadelmak tot verpest tot Z

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:07

verpest?

Ik gebruik die K&K bitten ook gewoon de hele basis door. Als ze er goed op lopen, waarom zou je dat dan veranderen? Het is in mijn ogen een vriendelijk bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:10

Ik bedoel daarmee verpeste paarden
die werden op de handelstal gebracht om ze weer "normaal" te krijgen

Dus paarden die zadelmak gemaakt moesten worden kregen een gewoon dikte bit
de verpeste paarden
Maar ook de paarden die al lekker in de sport liepen.
En ook met buitenritten en springen

Alleemaal lekker normaal bitje
En uiteindelijk zijn ze daar allemaal fijn op aan het lopen.
Hangen, trekken, sterren kijken enz, is allemaal een rt probleem.
Meestal door het niet goed reageren op het been en een daardoor niet genoeg werkend achterbeen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:14

VValar schreef:
Ik gebruik gewoon een K&K Aurigan bit voor de jonge paarden. Nergens geen last van, ze accepteren het bit lekker. Gaan er fijn op knabbelen en de dikte vind ik ook net mooi.

Wat is de dikte van zo'n bit? En is dat dan watertrens/bustrens, enkel of dubbelgebroken? Sorry ben niet zo thuis in K&K bitten behalve dat die vrij duur zijn?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:18

runningkawa: op zo'n manier, begreep al niet zo goed wat je bedoelde. Idd, alle paarden moeten op een 'normaal' bit kunnen lopen.

Javayo: de biten vind ik heel fijn, maar de prijs is daar idd ook naar Ik rij op een watertrens van K&K, dikte van 18 mm als ik het goed heb. Je hebt ze ook in een bustrens. Hij is dubbelgebroken en het tussenstuk is niet plat, maar ook dik en deze is 45 graden gekanteld. Hierdoor werkt het bit beter in op de tong in plaats van de delen daar omheen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:08

Kan best zijn dat ik over 2 weken weer gewoon traditioneel dik bit in ga hangen , de dubbel gebroken KK aurigaan.
Vond het alleen opmerkelijk dat de genoemde RT-problemen minder waren met dit bit, maar kan zo maar zijn dat het nieuwigheid is voor de pony en dat ze vanavond weer "normaal" loopt ....
Ik vond het alleen opmerkelijk dat bepaalde dingen zo goed als verdwenen waren/minder aanwezig...
ik wacht af

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:41

Ik ga voor de dubbelgebroken K&K, die van 21 mm, is even dik als een normaal gebroken bit. Een normaal gebroken bit schaart in de mond en op die manier in het verhemelte, dus nee die hoef ik niet weer En uit mijn ervaring heb ik de al mn jonge paarden lekker zacht in de mond