travers leren ...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Re: travers leren ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:17

Levy schreef:
Professor schreef:
De ervaring leert dat als men het in draf begint men teveel met de handen (teugelhulpen) moet werken.(uitzonderingen bevestigen de regel) Wanneer ik te veel met de handen werk gaat dit meestal ten koste van de beweging voorwaarts.

Dit leren UW ervaringen u, maar het kan dus terdege wel....

Niet alleen mijn ervaring maar meerdere van mijn collega´s instrukteurs.
Maar het kan wel. Maar dan moet een paard ook total uitgebalanceerd zijn in de verzamelde draf. Men moet niet vergeten dat Travers een zeer zware oefening is voor een paard (vooal in draf) om dat ik de gewrichten en de spieren in zowel de voor- en achterhand enorm belast. Meestal noemen we het Travers maar het is meestal traverartig (vertaald het lijkt erop) deze vorm benut men meestal in stap om het paard wat te rekken en te strekken, men kan het bij internationale bij dressuur wedstrijden en springwedstrijden wel zien voordat ze of nadat ze met de zware oefeningen beginnen, bij het springen in stap kort voordat ze in de ring gaan.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:21

Kijk! En daar hebben we elkaar eindelijk.....
Ergens voorin in dit topic opperde ik dat wanneer jij met een oefening als een travers aan he werk gaat, je de basis en daarop volgende dingen dermate goed onder controle acht te hebben....
Huppekee, vul me maar aan

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:21

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:23

Professor schreef:
Wie zijn geschiedenis niet kent kent ook de toekomst niet.

Verkeerde leus, hij hoort zo te luiden; wie de geschiedenis kent, kan het heden beter begrijpen en waarderen. (ik ben vierde jaars studente kunstgeschiedenis )
Bijvoorbeeld omdat die persoon weet welke ontwikkelingen er hebben plaats gevonden, wat het uitgangspunt was en hoe het er in latere stadia voorstaat. Zo krijgen de ontwikkelingen (nog) meer meerwaarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:50

Professor schreef:
Mijn weten stoelt op ca. 45 jaar les nemen en geven leren en studeren aan verschillende rijscholen (instrukteurs) in nederland zowel als in het buitenland. En studeer nog elke dag en rij ook.

Hardstikke leuk voor je, maar wat moet ik daar mee Ik denk dat wanneer je niet zo stellig je eigen visie hier had verkondigd als de enige ware/juiste en dan nog dat geleur met je eigen eeuwenlange ervaring, quotes van de grootmeesters, überstalmeisters, etc. mensen ook wat milder naar jou zouden reageren.
Ik krijg bij jou steeds meer het idee dat ik hier te maken heb met iemand die een beetje bedrijfsblind is vastgeroest aan zijn eigen vertrouwde kringetje waarin je zelf al bijna 45 jaar in verkeerd. Hoog tijd om je kennis een beetje op te frissen zou ik denken en dan zul je al snel ervaren dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. En heus, ze zijn allemaal even goed, het is maar net welke weg jou en je paard aanspreken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:11

Dan lees ik ineens dat de draf voor een paard gemakkelijker ZOU zijn dan de stap???? Zo een onzin de natuurlijke gangen voor een paard zijn galop, draf en voila STAP.

Travers aanleren nadat je je eigen basis bevestigd hebt is inderdaad niet zon probleem zo ook niet de renvers of in een later stadium de travesale.
Is de basis goed dan zet je de beweging in vanuit de hoek stelling bewaren en achterhand meenemen het paard doet het na inzet zelf en alleen geen en als het goed is het je niet meer nodig dan alleen je zit oftewel je gewichtshulp.
Waarom nu vanuit stap, a praten we over natuurlijke gang, tijd om de hulp tegeven en tijd voor het paard om met de benen weg te komen.
Impuls verlies zou niet aan de orde moeten zijn want het paard is dermate bevestigd dat die van allene gaat. Mijn ervaring rijkt nog niet zo ver als die van de professor, mijn ervaring is slechts een handjevol paarden groot en wonder boven wonder pastte de manier op ieder paard. Rijd je volgens principe 80% zit, 15% been en 5% hand dan past het toch.
Ieder zijn eigen manier van aanleren hoor, ik doe het ook het liefst vanuit stap dan heb ik meer tijd om te doen, te voelen.
En dan als het eenmaal bevestigd is in stap is de rest peanuts, in travers volte verkleinen en in renvers openen, in travers een wending om de achterhand pakken, zoveel mogelijkheden om een paard te gymanisteren, soepel te maken, recht te richten, sterk te maken.
En uiteindelijk hebben we weer allemaal hetzelfde doel en dat is samen met onze paardenvriend plezier hebben en ontspanning.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:31

Jippie schreef:
Professor schreef:
Mijn weten stoelt op ca. 45 jaar les nemen en geven leren en studeren aan verschillende rijscholen (instrukteurs) in nederland zowel als in het buitenland. En studeer nog elke dag en rij ook.

Hardstikke leuk voor je, maar wat moet ik daar mee Ik denk dat wanneer je niet zo stellig je eigen visie hier had verkondigd als de enige ware/juiste en dan nog dat geleur met je eigen eeuwenlange ervaring, quotes van de grootmeesters, überstalmeisters, etc. mensen ook wat milder naar jou zouden reageren.
Ik krijg bij jou steeds meer het idee dat ik hier te maken heb met iemand die een beetje bedrijfsblind is vastgeroest aan zijn eigen vertrouwde kringetje waarin je zelf al bijna 45 jaar in verkeerd. Hoog tijd om je kennis een beetje op te frissen zou ik denken en dan zul je al snel ervaren dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. En heus, ze zijn allemaal even goed, het is maar net welke weg jou en je paard aanspreken.

Ja joh kom op laten we het wiel opnieuw uitvinden want dat is er al zo lang .
Nee even alle gekheid op een stokje toevallig ken ik deze man, paardrijdend Duitsland is niet groot en als je op grote stallen komt, dan juist ja dan kom je deze man vroeg of laat tegen. Vooraanstaand, zeer gewild en veelal volgeboekte instructeur. Geeft les in hoe kan het ook anders met 45 jaar ervaring in dressuur, springen en veelzijdigheid. Heeft zelf op topniveau meegedraaid en heeft zelf bij vooranstaande grootmeesters mogen meedraaien, mogen lessen en mogen leren. Zijn ervaring, gevoel en bekwaamheid, ach daar kunnen wij allemaal alleen maar van dromen. Vastgeroest, mmmmmmm mischien en laat dat ook maar zo blijven want zoals hij daar zijn er nog maar weinig van.
En laten we maar blij zijn dat hij bokt wel grappig vind en dan in zijn moederstaal de moeite en de tijd neemt om te posten in plaats van te lachen en te denken onzin. We kunnen er met zijn allen veel van leren mits we natuurlijk ons open stellen.

Het is net als met het alfabet dat leren de kinderen van nu ook niet ineers van Z naar A inplaats van A naar Z omdat het in principe hetzelfde is en blijft. Nee die kinderen leren het al honderde jaren van A naar Z dit omdat dat gewoon al zolang gedaan wordt. Net al met opstijgen doen we toch ook allemaal van links, en niet van rechts. Of doe jij dat ook van rechts af omdat je uiteindelijk allebei boven in het zadel komt.
En zo is dat voor het met travers ook eerst vanuit stap omdat bijvoorbeel klimke dat ook deed daar denken we niet over na. Die generatie al helemaal niet het is zo en daarom doe je het zo traditie noemen we dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:57

Kafue schreef:

Het gaat niet over het opnieuw uitvinden van het wiel. Het gaat er over hoe en wanneer je die kennis toepast en welke ontwikkelingen je daar in toepast en in hoeverre je open staat voor nieuwe ontwikkelingen. Vroeger kenden we de ossenkar met 2 of 4 houten wielen, nu heeft bijna iedereen een auto voor de deur staan
Precies hetzelfde verhaal gaat op voor de sport. De Grieken waren ook al druk met athetiek en die deden dat op een iets andere manier dan wij nu. Het spelletje is nog steeds hetzelfde maar door de ontwikkeling van de wetenschap en daarmee ook de ontwikkeling van de sport zijn we tot heel andere conclusies gekomen aangaande de training en voorwaarden voor een training.
Gelukkig zit er in de paardensport ook nog steeds ontwikkeling en progressie. Als we maar vast zouden houden aan de grootmeesters dan hadden we nu de verlichte zit nog niet gekend.

Kafue schreef:
Nee even alle gekheid op een stokje toevallig ken ik deze man, ............ Vooraanstaand, zeer gewild en veelal volgeboekte instructeur. Geeft les in hoe kan het ook anders met 45 jaar ervaring in dressuur, springen en veelzijdigheid. Heeft zelf op topniveau meegedraaid en heeft zelf bij vooranstaande grootmeesters mogen meedraaien, mogen lessen en mogen leren.

Dat zou best waar kunnen zijn. Ik weet het niet, ik ken hem/haar niet. Zo lang mensen zich niet voorstellen of hun profiel invullen blijft het gissen. Ik heb hier al zo vaak meegemaakt dat mensen zich zeer bij de hand voordoen en bij het plaatsen van foto's gigantisch door de mand vallen.
Ik reageer puur op wat er geschreven wordt door 'professor' [je moet het maar durven, om je zo te noemen ], ik raak niet beneveld door een eventuele staat van dienst. Maar als ik alle reacties lees dan ben ik alles, behalve onder de indruk. Op mij komt hij over als een conservatief persoon met een starre houding die zich moet beroepen op anderen om indruk te maken. Dat zijn imo niet de kenmerken van een kundig instructeur of ruiter.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:06

Jip, zullen we het opgeven???

WoestJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 09:37

En ik leer maar bij

tis nog grappig ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:05

Jippie ik vind je geweldig Afbeelding

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:01

Ik raakgelukkig ook niet snel onder de indruk van, zou niet goed zijn.
Maar van zijn manier van rijden ben ik wel onder de indruk geraakt, hij haalt zoveel meer uit een paard.
Noem het hoe je het noemen wilt en denk erover hoe je erover denken wilt\.
Noem het gewaagd hoe hij zich noemt, echter ik weet dat hij zich waar kan maken tot op grand prix niveau. Profiel invullen of niet invullen tja een computer is enorm geduldig je kunt wel schrijven dat je miljonair bent terwijl je in werkelijkheid dat niet bent enne wie controleerd dat? Niemand. Je kunt fotos plaatsen van je beste vriendin en zeggen dat JIJ dat bent en wie controleerd dat? Niemand, de computer is geduldig.
Je kunt een geweldige foto plaatsen van een super middendraf moment, maar hoeveel tijd heb je nodig gehad om die foto te schieten en hoeveel fotos zijn er in de prullebak verdwenen? Dat weet alleen jij.
Je kunt je voordoen als heel heel erg kundig maar wie controleert dat, wie weet dat jij de waarheid spreekt dat weet alleen jijzelf.
Je kunt je altijd beter voordoen dan je bent maar waarom zou je dat willen. Natuurlijk is het gras bij de buren groener maar waarom zou je perse bij de buren willen staan, maakt dat je gelukkiger?

Ik ben bang jippie dat je nog heel veel zou kunnen leren van deze conservatieve persoon met zijn starre houding, maar aan de andere kant ben ik ook bang dat jij niets van hem aan zult nemen en daarom laat ik het verhaal maar rusten.

Alleen een ding nog als je het niet aandurft je paard een travers vanuit stap aan te leren omdat je bang bent voor impuls verlies dan ben je simpelweg de basis nog niet uit. Aan de zit betekend dat takt, impuls en schwung bevestigd zijn. Kun je die bevestiging niet vinden begin dan niet aan de zijgang, impuls is net zo gemakkelijk te verliezen in draf als in stap.

O ja en jouw profiel is toch ook niet ingevuld? Een foto van het koppie van een paard, jouw paard het paard van je vriendin of toevallig zomaar een paard wie zal het zeggen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:53

Jippie schreef:
Kafue schreef:

Het gaat niet over het opnieuw uitvinden van het wiel. Het gaat er over hoe en wanneer je die kennis toepast en welke ontwikkelingen je daar in toepast en in hoeverre je open staat voor nieuwe ontwikkelingen. Vroeger kenden we de ossenkar met 2 of 4 houten wielen, nu heeft bijna iedereen een auto voor de deur staan
Precies hetzelfde verhaal gaat op voor de sport. De Grieken waren ook al druk met athetiek en die deden dat op een iets andere manier dan wij nu. Het spelletje is nog steeds hetzelfde maar door de ontwikkeling van de wetenschap en daarmee ook de ontwikkeling van de sport zijn we tot heel andere conclusies gekomen aangaande de training en voorwaarden voor een training.
Gelukkig zit er in de paardensport ook nog steeds ontwikkeling en progressie. Als we maar vast zouden houden aan de grootmeesters dan hadden we nu de verlichte zit nog niet gekend.

Dat zou best waar kunnen zijn. Ik weet het niet, ik ken hem/haar niet. Zo lang mensen zich niet voorstellen of hun profiel invullen blijft het gissen. Ik heb hier al zo vaak meegemaakt dat mensen zich zeer bij de hand voordoen en bij het plaatsen van foto's gigantisch door de mand vallen.
Ik reageer puur op wat er geschreven wordt door 'professor' [je moet het maar durven, om je zo te noemen ], ik raak niet beneveld door een eventuele staat van dienst. Maar als ik alle reacties lees dan ben ik alles, behalve onder de indruk. Op mij komt hij over als een conservatief persoon met een starre houding die zich moet beroepen op anderen om indruk te maken. Dat zijn imo niet de kenmerken van een kundig instructeur of ruiter.
[/quote]

Ik vind het grappig dat hier alleen gepraat wordt over mijn persoon, jullie hebben nog niet in de gaten dat ik helemaal niet belangrijk ben maar de goede rijsport. Ik heb jullie er alleen op gewezen dat er mensen geweest zijn die bijgedragen hebben tot de ontwikkeling van de dressuur, de ontwikkeling in de dressuur is de laatste jaren juist achtuitgegaan, men ziet veel meer schlecht rijdende ruiters, de enorme ontwikkeling in de sport hebben wij te danken aan de fokkers, de paarden zowel in de dressuur als in het springen zijn veel makkelijker te rijden als 20 jaar geleden. En doordat dat zo is gaat het rijtechnische achteruit. Misschien kom ik ouderwets over, mijn ontwikkeling in de sport loopt nog steeds verder, ik ga elke dag om met mens en dier (mensen vanaf 7 jaar) ik geef niet zo les als vroeger, ik heb mezelf ook moeten veranderen vooral op de manier van (didactiek)
Maar de techniek van het rijden is het zelfde gebleven.
Autorijden is als voorbeeld gegeven. Goed voorbeeld.
Vroeger en tegen woordig rijdt men precies zo auto. Gas geven, koppelen en remmen. Alleen tegenwoordig als ik eens een noodstop moet maken ondersteund de elektroniek van de auto(ABS) de vering is beter geworden de motor is zuiniger geworden. Maar een ding is het zelfde gebleven men moet zelf sturen.
En dat is nu het zelfde met paardrijden, doordat het paard zo goed is geworden, dank de fokkerij worden vele dingen in de schoot geworpen van de ruiters. En daardoor denken vele ruiter dat ze enorm goed rijden, maar komen er problemen, dan is het mis. Bovendien heb ik in dit topic verschillende vragen gesteld waarop ik ook geen antwoord heb gekregen. En dat zou ik graag nog willen voordat ik er een punt achterzet om hier nog verder mee te gaan. Bovendien ben ik als persoon niet conservatief (behoudend) ik ben alleen met mijn overtuiging over het rijden consevatief d.w.z. de hulpen is zo aangepast op de biomechaniek van het paard dat men die niet veranderen kan.
En ik geloof of ben stellig ervan overtuigd, dat paardrijden (hulpen en oefenigen in de dressuuur) op maar een mannier kan en dat is die we met z´n alle vast gelegd hebben. Dat men er op verschillende manieren mee omgaat is niets anders als een ander handschrift, maar de letters zijn het zelfde. En van mij mag iedereen dat handschrift vervalsen maar de letters niet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:59

Over dat fokken ben ik toch niet helemaal met je eens Professor. Ik ben juist van mening dat er tegenwoordig paarden worden gefokt die niet (meer) geschikt zijn voor een gemiddelde of beneden gemiddelde ruiter, om de bloederige beestjes wel te kunnen rijden moet de ruiter zich veel meer rijkunst eigen maken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:58

Maar er worden ook paarden gefokt die over een exelente beweging beschikken en zich enorm makkelijk aanbieden waardoor de beneden gemiddelde ruiter niet echt er meer aan hoeft te rijden en toch hoog kan scoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:46

Kafue schreef:
Je kunt je voordoen als heel heel erg kundig maar wie controleert dat, wie weet dat jij de waarheid spreekt dat weet alleen jijzelf.

Precies iedereen heeft zijn eigen waarheid . Daarom zal ik niet gaan verkondigen dat mijn eigen manier van rijden de enige ware en juiste manier van rijden is en dat iedereen die zich daar niet in kan vinden of het er niet mee eens is
A]
zijn paard niet voor elkaar heeft en
B] helemaal verkeerd bezig is.

Kafue schreef:
............... maar aan de andere kant ben ik ook bang dat jij niets van hem aan zult nemen..................

In tegendeel in vind juist dat je van iedereen wat kunt leren, al is het maar om scherper op je netvlies te krijgen waarom je iets juist helemaal niet goed vind of pertinent niet op een dergelijke manier wilt rijden . Dat is ook de reden dat ik al menig clinic/demonstratie/publieke les heb bijgewoond of aan deelgenomen. Of dat nu van spring- of dressuurruiters was, van NH-trainers of ex-Bokkers met revolutionaire methoden. Inmiddels heb ik daar wel een grote les uit kunnen halen: er is nooit één pasklaar antwoord of één 100% waterdichte methode die je standaard op alle problemen en paarden kunt loslaten [met garantie tot aan de Grand Prix ]

Professor schreef:
Vroeger en tegen woordig rijdt men precies zo auto. Gas geven, koppelen en remmen.

Leuk en illustratief voorbeeld. Dit geeft precies aan hoe ik je inschat als instructeur. Alle auto's zijn hetzelfde alle bediening is hetzelfde dus er is maar één manier om te leren autorijden. Vervang auto door paard en vervang de handleiding van je auto door de geschriften van de klassieke grootmeesters Et Voila _/-o_ : je hebt jouw methode .
Mijn stelling is dat je een Lada niet met een Ferrari moet vergelijken en dat je paardrijden niet kunt reduceren tot het bedienen van een machine. Paardrijden vergt een flexibele en individuele aanpak. Ieder paard is anders en ieder paard heeft zijn eigen benadering nodig, in de omgang met paarden [dieren in het algemeen] gaat het er toch om, dat je je als africhter kunt aanpassen aan, en verplaatsen in, de belevingswereld van je paard. Doe je dat niet dan verval je imo terug tot het aanleren van kunstjes en dan kom ik zo toch weer terug bij jouw circusdressuur .

Nu weer on topic: Ik heb een probleem met het feit dat jij stelt dat travers enkel vanuit de stap aangeleerd kan worden. Ik vind dat getuigen van kortzichtigheid en een gebrek aan inzicht. Ik vraag me na al je uitlatingen echt af of je een paard wel in zijn waarde kunt laten .

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:54

rensju schreef:
wat is de travers eigenlijk?

dat is dat je paard/pony met zijn achterhand van de hoefslag loopt, maar zijn hoofd kijkt nog gewoon naar voren, dus niet naar de muur/buitenkant (hij kijkt dus gewoon de richting op waar hij heen loopt)
een beetje het omgekeerde van schouderbinnenwaarts

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:46

Jippie schreef:
Kafue schreef:

Precies iedereen heeft zijn eigen waarheid . Daarom zal ik niet gaan verkondigen dat mijn eigen manier van rijden de enige ware en juiste manier van rijden is en dat iedereen die zich daar niet in kan vinden of het er niet mee eens is
A]
zijn paard niet voor elkaar heeft en
B] helemaal verkeerd bezig is.

Kafue schreef:
............... maar aan de andere kant ben ik ook bang dat jij niets van hem aan zult nemen..................

In tegendeel in vind juist dat je van iedereen wat kunt leren, al is het maar om scherper op je netvlies te krijgen waarom je iets juist helemaal niet goed vind of pertinent niet op een dergelijke manier wilt rijden . Dat is ook de reden dat ik al menig clinic/demonstratie/publieke les heb bijgewoond of aan deelgenomen. Of dat nu van spring- of dressuurruiters was, van NH-trainers of ex-Bokkers met revolutionaire methoden. Inmiddels heb ik daar wel een grote les uit kunnen halen: er is nooit één pasklaar antwoord of één 100% waterdichte methode die je standaard op alle problemen en paarden kunt loslaten [met garantie tot aan de Grand Prix ]

Professor schreef:
Vroeger en tegen woordig rijdt men precies zo auto. Gas geven, koppelen en remmen.

Leuk en illustratief voorbeeld. Dit geeft precies aan hoe ik je inschat als instructeur. Alle auto's zijn hetzelfde alle bediening is hetzelfde dus er is maar één manier om te leren autorijden. Vervang auto door paard en vervang de handleiding van je auto door de geschriften van de klassieke grootmeesters Et Voila _/-o_ : je hebt jouw methode .
Mijn stelling is dat je een Lada niet met een Ferrari moet vergelijken en dat je paardrijden niet kunt reduceren tot het bedienen van een machine. Paardrijden vergt een flexibele en individuele aanpak. Ieder paard is anders en ieder paard heeft zijn eigen benadering nodig, in de omgang met paarden [dieren in het algemeen]
gaat het er toch om, dat je je als africhter kunt aanpassen aan, en verplaatsen in, de belevingswereld van je paard. Doe je dat niet dan verval je imo terug tot het aanleren van kunstjes en dan kom ik zo toch weer terug bij jouw circusdressuur .

Nu weer on topic: Ik heb een probleem met het feit dat jij stelt dat travers enkel vanuit de stap aangeleerd kan worden. Ik vind dat getuigen van kortzichtigheid en een gebrek aan inzicht. Ik vraag me na al je uitlatingen echt af of je een paard wel in zijn waarde kunt laten .

Ik moet twijvelen aan jouw beoordelings gave, of je wilt me niet begrijpen of ik moet het je grover zeggen.

Ik zeg toch aan het eind dat alleen de techniek van de hulpen het zelfde gebleven is, alleen en hier komt een woordje want alles zegt dosering van de hulpen is steeds anders. Natuurlijk moet je elk paard anders benaderen maar de techniek die we aan hulpen hebben blijft hetzelfde.

Om dat je me niet altijd begrijpt (of begrijpen wil) Het is het ruitergevoel, en de sensibiliteit van de ruiter en vooral en dat is het belangrijkste het aanvoelen wanneer, en op wat voor moment, en de dosering (ietsje meer of minder). En ik vind het een veronderstelling om te zeggen dat ik mijn ruiters en hun paarden niet ken en ook niet weet wat in hun omgaat omdat ik ze behandel als maschines. Als ik een vergelijk maak met een auto had dat alleen betrekking op de hulpen.

Ik kan niet zeggen ik druk op die knop en mijn paard doet dit en dat, want dat is juist zo intressant om met dieren omtegaan en met mensen, ze zijn niet elke dag hetzelfde.

Maar de hulpen zijn wel het zelfde,alleen niet altijd het zelfde gedoseerd.

En het verschil tussen een goed ruiter en mindere goden ligt in het aanvoelen van de paarden, en op het juiste moment de hulpen(doseringen timing) te geven.

En men moet mij ook mij niet zeggen want dat slaat nergens op dat ik de paarden en ruiters waarmee ik werk allemaal het zelfde benader.

Ik mededelen in mijn antwoorden wat ik weet en geleerd heb.

En als er mensen zijn die een andere mening hebben vindt ik het zo dat zij dan ook gefundeerd kunnen vertellen wat zij daar mee bedoelen, en dat dat natuurlijk in een gesprek eenvoudiger is als op een toetsenbord te rammelen dat begrijp ik maar al te goed.

Maar ik heb dat nog niet gehoord dat gefundeerde, men heeft alleen mij aangevallen omdat ik niet begrepen wordt, oftewel dat ik het misschien verkeerd heb opgeschreven of dat ik misschien niet duidelijk geweest ben?? Of dat ik een andere misschien ouderwetse toon aansla, daar ga ik in mee want als je 29 jaar in het buitenland woont ga je met de veranderringen van de taal niet zo mee, wel in het land waar je woon.

Maar ik vindt als het de bokkers werkelijk intresseert om andere bokkers te helpen of te ondersteunen bij wat voor problemen ze hebben, waarom mag ik dit niet op mijn aard???

Waarom valt men mij aan???

Is dit een manier van ruiterlijk benemen????????

Is dit het beantwoorden van de vraag die gesteld is?????????

Maar van nu af wil ik op dit topic niks meer kwijt, bokkers die nog wat meer willen weten kunnen dat ook op een andere manier, dat is ook beter voor dit topic.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:39

Er staat hier nergens dat het alleen maar vanuit stap aangeleerd kan worden net zo min als hier ergens staat dat het alleen maar vanuit draf aangeleerd kan worden.
Ieder doet het op zijn manier, ik begin vanuit stap en zo zijn er mij al vele jaren mensen voorgegaan die vanuit stap begonnen.

Welk boek je ook open slaat telkens staat er het is aanbevelenswaardig vanuit stap te beginnen ofschoon de oefening aan zich een gunstiger uitwerking op het paard heeft in draf. Natuurlijk is het vanuit stap aanleren moeilijker als je paard nog niet bevestigd genoeg is, maar is het niet zo dat we pas beginnen met het werken op twee hoefslagen als we gevorderd zijn en bevestigd?

En dan kom ik maar even terug op het niet rijden van zijgangen vanuit stap, hoe doen sommigen van jullie het dan met de wending om de achterhand, daarin is het toch belangrijk dat het paard de zuiverheid in de stap kan bewaren en de takt? Die wending om de achterhand leer je al vrij vlot aan, hoe doe je dat dan?
Ik zal het wel verkeerd zien maar eerst de basis bevestigen de rest komt dan later. Het is niet de moeilijkheid van de oefeningen het is de correcte basis die belangrijk is. Is die basis goed, is de rest geen probleem.

Ik vergeet nooit meer de wijze woorden van een goede kennis waar ik echt tegenop keek, reed met een paard ZZ-licht en had de punten voor zwaar. Dat vond ik echt heel wat ach zei hij meisje als je basis goed is de rest peanuts dan is de weg van Z naar grand prix niet zo mega groot.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:32

Kafue schreef:
Er staat hier nergens dat het alleen maar vanuit stap aangeleerd kan worden

Is dat zo? Ik lees toch andere dingen:

Professor schreef:
Bovendien hoe kan ik een paard traver direkt in draf rijden.

Professor schreef:
Iedere grootmeester, en idereen die met paarden omgaat leert het eerst vanuit de stap, en ik kan het me niet voorstellen dat men dit het eerst in draf leert.

Citaat:
Het is inmijn ogen niet fout, maar het is bijna onmogelijk om travers in draf te leren.

Citaat:
De ervaring leert dat als men het in draf begint men teveel met de handen (teugelhulpen) moet werken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:57

LEZEN!!!!!!!!!!!!!! en intrepeteren is een moeilijk ding.

Professor schreef:

Professor schreef:
Iedere grootmeester, en idereen die met paarden omgaat leert het eerst vanuit de stap, en ik kan het me niet voorstellen dat men dit het eerst in draf leert.

Quote:
Het is in mijn ogen niet fout, maar het is bijna onmogelijk om travers in draf te leren.

Ik zie werkelijk nergens staan dat het absoluut niet zou kunnen. Ik zie alleen maar een persoon die schrijft dat hij niet inziet dat je vanuit draf zou gaan werken bij het aanleren.

Bovendien wat ziften we toch allemaal op elkaar. Er staat hoe aan te leren, de een doet het zo en de ander zus.
De een doet het vanuit stap en de ander vanuit draf.
En in de boeken staat aanbevelenswaardig is om het vanuit stap aan te leren terwijl draf wel voor de oefening beter is.

Ach maar ja gelukkig zijn de manieren verschillend anders hadden we niet meer zoveel te zeuren en te happen en zouden we verkommeeren van ellende omdat ik niks meer te klieren valt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:16

Kafue schreef:
LEZEN!!!!!!!!!!!!!! en intrepeteren is een moeilijk ding.

Professor schreef:

Professor schreef:

Quote:
Het is in mijn ogen niet fout, maar het is bijna onmogelijk om travers in draf te leren.

Ik zie werkelijk nergens staan dat het absoluut niet zou kunnen. Ik zie alleen maar een persoon die schrijft dat hij niet inziet dat je vanuit draf zou gaan werken bij het aanleren.

Bovendien wat ziften we toch allemaal op elkaar. Er staat hoe aan te leren, de een doet het zo en de ander zus.
De een doet het vanuit stap en de ander vanuit draf.
En in de boeken staat aanbevelenswaardig is om het vanuit stap aan te leren terwijl draf wel voor de oefening beter is.

Ach maar ja gelukkig zijn de manieren verschillend anders hadden we niet meer zoveel te zeuren en te happen en zouden we verkommeeren van ellende omdat ik niks meer te klieren valt

Ik wel.........
Dit wordt toch ter dege als een feit neer gezet.....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:15

Nee het wordt als een eigen mening neergezet. Er staat nergens dat het niet kan. Er staat dat hij denkt dat het niet kan .

Maar eigelijk is het wel een hele leuke discussie.
Lezen er staat het is bijnaonmogelijk om het in draf aan te leren. Wees dan blij als het jou lukt want dan is het bijna onmogelijke je gelukt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:20

Goed Kafue....je hebt gelijk

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:27

Levy schreef:
Goed Kafue....je hebt gelijk

thanks zo en nu even boterhammetje eten met mijn dochter, even opletten voorts zit de jam hoog aan de muur als ik niet oppas.