Filmpjes achterwaarts, keertwending om de voorhand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Re: Filmpjes achterwaarts, keertwending om de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:14

DjunDjun schreef:
FreiaLover schreef:
Bij die keertwending lijkt het op een klein stukje net of je hem zaagt....zo erg gaat zijn hoofd heen en weer.......:S

Ooit gehoord van een paard die last heeft van muggen en met z'n hoofd zwaait? Sodeju wat een dilemma weer zeg.. :S

Ja tuurlijk! Als een paard last heeft van steekvliegen ofsoo, dan gaat ie heus niet met zijn hoofd heen en weer hoor....
Want hij zwaait niet met zijn hoofd, het gaat gewoon heen en weer...
En trouwens...muggen? Tsjaa....

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:15

maakt niet uit wat voor excuus je hebt, je rijd paard met 2 benen, 2 handen, 2 teugels.... duss dan houd je ook beide handen aan je teugels.. anders kan je ook niet van je paard verwachten dat hij gehoorzaamd.... als hij jou bijv. niet helemaal begrijpt.. zoals duidelijk te zien is in de filmpjes.. ga dan aub gewoon met 2 handen rijden...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:24

Graag op een normale manier met elkaar omgaan hier. Commentaar mag maar wel op een opbouwende manier, en dat geldt voor alle partijen.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:25

1e filmpje:Kgeef Taaclover groot gelijk. Ik snap die logica niet.
2e filpmje:Ga western rijden!

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:26

Hoe dan ook, die pony is wel ontzettend mooi
en hij luisterd zover ik het kan zien heel goed!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:33

Ik heb anderhalve bladzijde gelezen, maar ik vind 't weer bokkig worden lui

Op iedereen die negatief commetaar geeft: Nee, 't ziet er niet perfect uit, maar daarom leert ze toch?! Ga nou niet door op dat 'met 1 hand rijden' want dát weet ze wel!

Op de 'maker' ( ):
Ontspan, leer gewoon echt te ontspannen.. ik doe met mijn paard nog helemaal niets met dat soort dingen, maar je hebt wel sommige mensen in jouw buurt, die je willen attenderen(of hoe je het dan ook schrijft) op hoe je het doet, les hoeft niet echt perse, je hebt verschillende andere mogelijkheden! Tuurlijk hoef je er geen honderden euro's in te gooein! maar 't is wel 't beste dat je 't onder begeleiding doet, want straks draai je je pony wél kreupel en dan ben je verder van huis!

Veel plezier, leuk paardje

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 16:51

Nikki_jimmy schreef:
Ik heb anderhalve bladzijde gelezen, maar ik vind 't weer bokkig worden lui

Op iedereen die negatief commetaar geeft: Nee, 't ziet er niet perfect uit, maar daarom leert ze toch?! Ga nou niet door op dat 'met 1 hand rijden' want dát weet ze wel!

Op de 'maker' ( ):
Ontspan, leer gewoon echt te ontspannen.. ik doe met mijn paard nog helemaal niets met dat soort dingen, maar je hebt wel sommige mensen in jouw buurt, die je willen attenderen(of hoe je het dan ook schrijft) op hoe je het doet, les hoeft niet echt perse, je hebt verschillende andere mogelijkheden! Tuurlijk hoef je er geen honderden euro's in te gooein! maar 't is wel 't beste dat je 't onder begeleiding doet, want straks draai je je pony wél kreupel en dan ben je verder van huis!

Veel plezier, leuk paardje

Dank je voor je advies Ik vraag volgende keer aan de gene die het me uitgelegd wel hoe ze het precies doet enzo.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:16

Typisch bokt..
ZIJ heeft het zo geleerd.. weet ZIJ veel hoe dat dan goed moet!
Als je het er niet goed vind uitzien, dan geef je haar tips hoe ze het WEL goed kan doen!
Mensen..

TS; sorry heb niet veel verstand met wendingen om de voorhand, kan dus geen tips geven.. sorry!
Leuke pony verder!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 17:19

Dreamy schreef:
Typisch bokt..
ZIJ heeft het zo geleerd.. weet ZIJ veel hoe dat dan goed moet!
Als je het er niet goed vind uitzien, dan geef je haar tips hoe ze het WEL goed kan doen!
Mensen..

TS; sorry heb niet veel verstand met wendingen om de voorhand, kan dus geen tips geven.. sorry!
Leuke pony verder!

Heel erg bedankt voor je reactie
Dit was precies mijn standpunt, maar moeilijk om mensen daarvan te overtuigen..

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:37

hmm ik snap niet dat mensen nou zeggen dat je zaagt of je pony in je mond trekt! ik heb t filmpje goed bekeken en zie niks hoor! Maar wat ik alleen niet snap is: Wat is het nut van een wending om de voorhand?? Ten eerste heb je dat niet in de proeven nodig en ten tweede wordt alles vanuit de ahcterhand naar de voorhand gereden, de achtehand moet het laagste punt worden. Dus daarom ook de wending om de achterhand. Heel veel later komt er dan natuurlijk ook de pirouette. Die zouden ook niet op de voorhand kunnen! Nou weet ik wel dat je geen GP rijdt maar toch zie ik nog steeds t nut niet van de wending om de voorhand. Waarschijnlijk krijg je t er ook niet meer uit noi dat is wel sunt als je ooit de wending om de achterhand wil maken :J

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:30

tja ik weet ook niet maar ik weet ook 't nut niet van verschillende dingen;)

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:30

Ik weet het nut idd van wel meer dingen niet...
Waarom bestaan er irritante insecten?...

Maar waar ik dus les krijg, moeten wij ook wel eens een keertwending om de voorhand doen....
Maar okay...

eSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:37

DjunDjun schreef:
OrissE_GipsY schreef:
hehe, eindelijk iemand die het wel snapt....jansje..

en trouwens als jou pony aan de hulpen staat, gaat hij niet achterwaarts, terwijl jji wil dat hij voorwaarts of opzij gaat.... daaruit concludeer ik dat hij niet aan de hulpen staat....

Hij is misschien niet zo perfect aan de hulpen als een GP paard (tsjah stop een paard een stang en een onderlegtrens in de mond dan kan ik het ook.. )
quote]
Jouwhoor rijd jij morgen je paard maar met stang en trens en alle Grand Prix oefeningen zullen er vloeiend uitkome...

slaat dus helemala nergens op.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:03

****Toen dacht ik: wil je achteruit? dan ga je ook achteruit dus toen heb ik hem in de achteruit gezet.****

Ik heb het ook zo 'geleerd' (als het niet goed is, wil ik wel beargumenteerde kritiek horen!!!! en wil het dan in het vervolg best anders doen...).

Ik doe het alleen niet bij rijden, omdat mijn pony misschien reageert op iets wat IK fout doe, en dan vind ik het niet eerlijk om hem daarom te straffen. Wel doe ik het bij longeren

Ik beredeneer dat zo: als je pony/paard je 'test' test hij jouw leiderschap. Hij wil weten of het wel veilig is jou te vertrouwen, anders neemt hij het over, voor zijn eigen bestwil.
Hij neemt dus zelf een initiatief, maar als jij de baas wil worden, moet je eigenlijk zorgen dat JIJ altijd het initiatief neemt. Dus maak je van een initiatief van je paard, een initiatief van je paard. Dus als hij gaat rennen voor iets moeilijks, dan jaag je hem/haar op. Net zolang totdat ze onderdanigheid aangeeft (hoofd laten zakken, kauwen, mond aflikken) en dan stop je met opjagen en vraag je de oefening opnieuw. Doet hij het dan niet: jaag je weer op. Doet hij het wel: vind ik het genoeg voor vandaag en beloon ik hem uitvoerig...

Nogmaals, zo denk ik erover. Kritiek is welkom, ik heb het zelf zo beredeneerd, dus weet niet of het wel klopt...

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:24

Opzich snap ik je punt betreft 'hij wil achteruit, dan gaat 'ie ook'. Maat paarden zijn niet de allerslimste en ik kan me aardig voorstellen dat een pony niet snapt dat hij eerst een keertwending moet maken en dan ineens achteruit moet.
Dit kan heel onduidelijk zijn want tegenstrijdig gedrag dat wordt getoond in het eerste filmpje is geen verzet maar een teken van niet snappen. Met achteruit gaan maak je het alleen nog maar onduidelijk.
Beter is het om in zo'n geval het paard te laten weten dat dit niet de bedoeling is, even te wachten en opnieuw te proberen. Wees heel duidelijk!!
Een keertwending is niet de gemakkelijkste oefening, in tegendeel zelfs. Deze moet met een lichte hand gereden worden, voldoende gelijke beendruk en tja; ik zou deze zeker niet met een hand gaan rijden, als je bedenkt dat dit niet is bedoelt als western. Net als hierboven; een paard wil je best graag snappen maar je kun jezelf veeel beter duidelijk maken met twee handen.

Dus mijn conclusie en kritiek: wees duidelijker.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:50

Of je nou met 1 of 2 handen deze oefening doet, dat maakt in principe niet zoveel uit. Een wending om de voorhand is voor veel paarden een lastige oefening omdat ze ontzettend op de voorhand vallen. Ik zou dus eerder verder gaan met wendingen om de achterhand. Begin gewoon met kwartwendingen of halve. Als je die met genoeg tact en impuls kan doen *wat ik nu nog niet verwacht* dan kun je het uit gaan breiden.

Je uitleg over het met 1 hand rijden kan voor sommige mensen best stuitend zijn hier. Je zegt dus dat je de hand die los hangt 'rust' wil geven, omdat je m net vastgezet hebt. Eigenlijk gebruikt iedereen wel eens een keer een weerstandbiedende hand, dus verkeerd is het niet. Ik krijg er ook wel eens kramp in mn hand van, betekent dat dan dat ik slecht bezig ben?
Het is alleen niet goed als je dit regelmatig op hetzelfde paard moet doen, en je zegt nogwel dat ie scherp aan de hulpen staat? Wat klopt er dan niet in dat verhaal?

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:56

lilykashmir schreef:
Maar waar ik dus les krijg, moeten wij ook wel eens een keertwending om de voorhand doen....
Maar okay...

nou dat snap ik echt niet! echt bij een keertwending om de achterhand of wending om de achterhand is het echt een grote fout als je om de voorhand draait! deze oefeningen komen voor in de dressuur en volgens mij draaien zelfs bij western ook om de achterhand heen toch? En zoals ik al zei slaat het ook nergens op met het paard rechter maken en vanuit achter naar voren rijden. dus vanuit de achterhand naar voren draaien. Vanuit het punt zakken in de achterhand zal die wending om de voorhand helemaal niet meewerken..
Ik vat t echt niet..

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 22:03

PolosportJ schreef:
hmm ik snap niet dat mensen nou zeggen dat je zaagt of je pony in je mond trekt! ik heb t filmpje goed bekeken en zie niks hoor! Maar wat ik alleen niet snap is: Wat is het nut van een wending om de voorhand?? Ten eerste heb je dat niet in de proeven nodig en ten tweede wordt alles vanuit de ahcterhand naar de voorhand gereden, de achtehand moet het laagste punt worden. Dus daarom ook de wending om de achterhand. Heel veel later komt er dan natuurlijk ook de pirouette. Die zouden ook niet op de voorhand kunnen! Nou weet ik wel dat je geen GP rijdt maar toch zie ik nog steeds t nut niet van de wending om de voorhand. Waarschijnlijk krijg je t er ook niet meer uit noi dat is wel sunt als je ooit de wending om de achterhand wil maken :J

Ik heb hem op mn andere bijrijdpaard geleerd met het doel hem wat actiever te maken op het been. Misschien dat je dat doel niet snapt maar het werkt wel.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:05

wending doe je om de achter ahnd en niet om de voorhand!!!!
dus als je hem iets wil leren doe dat dan om de achterhand heen???
weet niet wie je dit leert maar als je serieus bezig bent met je pony doe je het niet zo vind ik.
vraag iemand of ze je de wending om de achterhand wil leren

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:15

Tja, ik zou ook niet precies weten hoe het moet, maar met wat hulp van andere bokkers moet je er vast wel uitkomen want hij is super rustig en braaf, dus succes

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 22:17

Suusiej schreef:
Tja, ik zou ook niet precies weten hoe het moet, maar met wat hulp van andere bokkers moet je er vast wel uitkomen want hij is super rustig en braaf, dus succes

hoe weet jij dat hij super braaf en rustig is? zo zou ik hem nou niet bepaald noemen

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 22:18

abcde schreef:
wending doe je om de achter ahnd en niet om de voorhand!!!!
dus als je hem iets wil leren doe dat dan om de achterhand heen???
weet niet wie je dit leert maar als je serieus bezig bent met je pony doe je het niet zo vind ik.
vraag iemand of ze je de wending om de achterhand wil leren

Zo is dat mij geleerd..

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 22:20

Iris82 schreef:
Of je nou met 1 of 2 handen deze oefening doet, dat maakt in principe niet zoveel uit. Een wending om de voorhand is voor veel paarden een lastige oefening omdat ze ontzettend op de voorhand vallen. Ik zou dus eerder verder gaan met wendingen om de achterhand. Begin gewoon met kwartwendingen of halve. Als je die met genoeg tact en impuls kan doen *wat ik nu nog niet verwacht* dan kun je het uit gaan breiden.

Je uitleg over het met 1 hand rijden kan voor sommige mensen best stuitend zijn hier. Je zegt dus dat je de hand die los hangt 'rust' wil geven, omdat je m net vastgezet hebt. Eigenlijk gebruikt iedereen wel eens een keer een weerstandbiedende hand, dus verkeerd is het niet. Ik krijg er ook wel eens kramp in mn hand van, betekent dat dan dat ik slecht bezig ben?
Het is alleen niet goed als je dit regelmatig op hetzelfde paard moet doen, en je zegt nogwel dat ie scherp aan de hulpen staat? Wat klopt er dan niet in dat verhaal?

Bedankt voor je uitleg. En over je laatste opmerking, hij hangt nog wel eens op m'n hand, en als ie fris is wil ie er nog wel eens doorheen lopen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:32

Hai! hier een westernruiter, wel grappig dat als je met 1 hand rijdt je gelijk western moet gaan rijden. Ik rij dus gewoon met 2 handen, zoals de meeste westernruiters

Deze oefeningen doe ik trouwens ook met mijn 3 jarige, die pas net onder het zadel is. Het enige verschil is dat ik niet zoveel aan de teugels kom. Ik noem het ook geen keertwending om de voorhand maar het omzetten van de achterhand en dat gebeurt vanuit stilstand. Ook het omzetten van de voorhand gebeurt en dat gaat later wel allemaal vanuit een beweging om vervolgens in een spin te komen (over een paar jaar pas, hij krijgt nu de basis mee, been naar achter of naar voor betekent voor of achterhand omzetten)

Dus ik zie ook niks verkeerds aan deze filmpjes, hou me ook weinig bezig met rijtechnische regeltjes etc. De enige tip die ik je geef is dat je hem van voren wat losser moet laten, dus alleen je been aanleggen en misschien in het begin met je binnenteugel wat steun geven (zo van die kant moet je op) En wees tevreden met elk pasje wat hij goed doet ipv gelijk een hele cirkel te maken die erg slordig is. Vooral in het eerste filmpje zag het er slordig uit, het tweede filmpje was een stuk rustiger. Ik geef je nu gewoon tips in hoe ik het logisch vind en niet wat er in de boekjes staat o.i.d. Veel succes ermee! En niet teveel aantrekken van dat typische bokt kritiek

*edit* over dat achterwaarts. Mijn pony gaat ook achteruit als hij een oefening niet snapt, nou heb ik achteruit ook vaak als correctie gebruikt bij het grondwerk en als hij nu iets niet snapt gaat hij achteruit want dan doet hij iig iets goed. Zo ook bij het aanleren van het omzetten van de voor en achterhand doet hij dit. Dit negeer ik volkomen, ik blijf dus gewoon de hulp geven net zolang tot hij stopt met achteruit gaan en iets anders gaat doen en zodra hij de goede richting opgaat beloon ik en stop ik met de hulp. En dan telkens iets meer vragen.

janie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:53

OrissE_GipsY,wat ben jij negatief zeg, en als je iemand af wil kraken...zorg dan dat je zelf perfect rijdt.Als ik zo die fotoos in jou profiel bekijk...jij zit niet bepaald mooi op je paard,tenen helemaal naar beneden gewezen...ehhh heb jij nooit geleerd hakken naar beneden?Dus ga eerst aan jezelf werken voordat je andere mensen zo af gaat lopen zeiken asjeblieft,laten we het hier wel gezellig houden!