Iris82 schreef:Of je nou met 1 of 2 handen deze oefening doet, dat maakt in principe niet zoveel uit. Een wending om de voorhand is voor veel paarden een lastige oefening omdat ze ontzettend op de voorhand vallen. Ik zou dus eerder verder gaan met wendingen om de achterhand. Begin gewoon met kwartwendingen of halve. Als je die met genoeg tact en impuls kan doen *wat ik nu nog niet verwacht* dan kun je het uit gaan breiden.
Je uitleg over het met 1 hand rijden kan voor sommige mensen best stuitend zijn hier. Je zegt dus dat je de hand die los hangt 'rust' wil geven, omdat je m net vastgezet hebt. Eigenlijk gebruikt iedereen wel eens een keer een weerstandbiedende hand, dus verkeerd is het niet. Ik krijg er ook wel eens kramp in mn hand van, betekent dat dan dat ik slecht bezig ben?
Het is alleen niet goed als je dit regelmatig op hetzelfde paard moet doen, en je zegt nogwel dat ie scherp aan de hulpen staat? Wat klopt er dan niet in dat verhaal?
Bedankt voor je uitleg. En over je laatste opmerking, hij hangt nog wel eens op m'n hand, en als ie fris is wil ie er nog wel eens doorheen lopen.