pirouette

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: pirouette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:15

Inderdaad.............. ze moet het zelf weten, maar niet achteraf lopen huilenbalken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:42

KiWiKo schreef:
Inderdaad.............. ze moet het zelf weten, maar niet achteraf lopen huilenbalken

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:12

ik vind het allemaal maar onzin.. pirouettes... bahbah je bent niet in het circus

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:16

Hmm Anky is een circusartiest

Maar pirouetten kun je gebruiken om de achterhand sterker te maken, je paard meer te verzamelen in galop en de achterhand actiever maken. Zijn dit doelen van het circus?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:48

Pirouettes is toch geen probleem? Mijn 5 jarige kan dat al vanaf zn 2e Sinds kort kan hij zelfs de handstand onder zadel! Op de koprol zijn we aan het oefenen

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:58

tjah, ik zie het probleem ook niet, als het wil wil het, maar als ie het niet kan, kan je der ook echt niks aan verprutsen...

Ik ga het op ten duur ook zeker wel proberen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:51

op den duur Oscarlover op den duur...

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:35

jah zeker.. Mijn pony is nu nog maar 4 jaar, en heeft de achterhand er nog niet voldoende bij, zeker niet in de galop... En ik rij nu ook nog maar L2... Maar als ik in de Z1 zit.. Wat denk ik wel ga lukken, ga ik het zeker wel proberen te leren..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:40

Ik hoop niet dat je serieus bent, Oscarlover...

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:46

okee, wat is der mis aan??/

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:53

Heb je zelf wel eens een pirouette gereden?

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:57

nog niet... Ik heb veel les, en van goede ruiters... Ik zeg ook niet dat het gaat lukken ofzo, maar wel dat ik toch wel wat ga leren, dat hij ook op de kleinere volte wat meer op de achetrhand komt enz... Maar ik ga het ook alleen maar proberen wanneer hij er ook echt aan toe is, en goed op de achterhand loopt... Niet zomaar uit het wilde weg

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:00

Oscarlover ik zou je tijd wat ruimer plannen (op zijn zachtst gezegd)

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:02

jow.. ik zeg toch ook niet dat ik het meteen ga doen ofzo... Ik neem er echt wel ruim de tijd voor... En ga er ook niet van uit dat ik a la minute Z ben ofzo. Ik neem er echt rustig de tijd voor, en zorg eerst dat ik alle andere oefeningen ook met deze pony goed onder de knie heb... En misschien op ten duur dat ik het ga oefenen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:04

Ik bedoel het ook niet als kritiek, maar je begint al aan pirouettes te denken terwijl je pony nog maar 4 is. Vond dat je iets op de zaken vooruit liep

Als je echt een pirouette wilt rijden, zou ik je adviseren om eens op een leerpaard te stappen en zo de basisbeginselen onder begeleiding te leren.

Ik zeg niet dat ponys geen pirouette kunnen draaien, maar toch heb ik er geen fijn gevoel bij. Ponys zijn qua bouw wat gedrongener dan een paard en ook de verzameling in (draf en) galop is heel anders.

Persoonlijk zou ik zeggen: niet doen als het niet hoeft. Heeft niets te maken met het niet gunnen, maar gewoon ter behoud van je pony

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:06

Okee, niet dat ik het snap ofzo... Maare, het topic ging niet om mij, duzz je hoeft niet om mij te zeuren nou

Ik doe het alleen maar als ik heel, maar ook heel zeker weet dat ik er aan toe ben.. En dit heeft ook niks met gunnen te maken, denk ik zo..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:10

Ik praat even in het algemeen, met jou als voorbeeld

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:12

Als je nu L1 rijdt heb je nog een weg te gaan eer je Z1 bent... Daarbij is je pony pas 4 jaar oud. Imo een beetje doelloos om nu al te willen weten hoe je een pirouette moet maken. Ik ga helemaal met Tyrza mee...

Jij kunt er wel aan toe zijn, maar je pony nog zeker weten niet. Ik hoop van harte dat de TS er inmiddels ook een nachtje over geslapen heeft...

Maar idd, zoals KiWiKo al zegt: zelf weten, maar niet hier komen jammeren.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:16

Jow, ik zeg toch niet dat ik het nu ga doen, eerst even lezen..

En ten tweede, ik verdedig een beetje degene die dit topic geopend heeft, het is immers eigen keus, leg uit hoe het moer, en zeg anders niets..

Ik hoef ook echt nog niet te weten hoe het moet, dat hetb je mij niet horen zeggen hoor

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:17

Mijn fout. Ik had even gemist dat jij de vraag niet gesteld had hoe het moest...

Corelli_2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:18

wat een gezeur zeg over oscarlover.. ze zegt tog als ik Z ben dan ga ik er ook over nadenken.. en ze is nu L1 dus dat duurt nog eventjes.. en wat maakt het uit.. als haar paard denk ik 6 ongeveer is kan die tog wel gewerkt worden aan de werkpirouette's.. ik ben nu ook z1 en doe ook met mijn pony pirouettes rijden enzo wat maakt dat uit,, er is alleen voordeel aan dat je pony meer de achterhand gaat gebruiken en sterker maken..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:22

Oscarlover, schijnbaar kijk je nu nog een beetje tegen het Z op, gaat er vanzelf af tegen de tijd dat je dat niveau nadert... het Z stelt nl. niet zoveel voor en daarna is het nog een hele lange weg. Het Z is gewoon nog niet HET moment om pirouettes te gaan rijden omdat een Z-paard nog niet sterk genoeg is. Arbeidspirouettes kan soms wel, afhankelijk van het paard maar dat is nog wat anders dan DE pirouette.

Als iemand vraagt hoe een oefening gedaan moet worden die te belastend is voor het paard en dus schade toebrengt/ toe kan brengen willen de Bokkers graag het paard in bescherming nemen en de poster er vanaf houden. Dit is niet persoonlijk bedoeld en niet beledigend bedoeld. Hoe je de oefeningen rijdt leggen de Bokkers dan ook niet uit omdat je er altijd mensen tussen hebt zitten die toch thuis gaan prutsen met alle gevolgen vandien. Alleen maar goed bedoeld dus okay?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:23

Niemand zeurt, maar mensen hier geven advies, Tummielover.

een arbeidspirouette is eigenlijk niets meer dan een verkleinde volte in travers galopperen. Er komt nog wat meer bij kijken bij een echte pirouette.

En mocht je die laatste willen oefenen: begin dan eerst met een kwartpirouette: die zijn moeilijker uit te voeren omdat je heel precies een begin en een eindpunt hebt. Bij een halve of volledige pirouette bestaat de kans dat je teveel door draait, paard/pony te traag wordt, pirouette te groot of te klein maakt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 01:35

Juist, wat Tyrza al zegt... En zij kan het weten...ze is niet voor niets GP amazone...hihi...

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:09

Ik heb afgelopen 5 maanden bij een GP amazone gewerkt, waar ik ook vaak zonder begeleiding reed. Toen heb ik op een GP paard ook pirouettes geoefend en een beetje passage/piaffe. Tuurlijk ging het niet perfect (had er nog niet veel les in gehad) maar het paard leerde mij veel. Ik heb het paard echt niet verpest, maar ben zelf wel een hele ervaring rijker!
Zo, nu hebben jullie weer iemand om af te gaan zeiken...