tong buiten mond gooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

Re: tong buiten mond gooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:25

nannes schreef:

"marloezzke schreef:
Citaat:
ik hoor hier veel dingen over rug, het gaat niet uit van de rug, maar vanuit het achterbeen. wanneer het paard zijn achterbeen niet goed gebruikt hoeft het niet zo te zijn dat hij ook zijn rug niet goed gebruikt deze kan best ontspannen en rond zijn, maar de stuwing van uit het achterbeen is dan weg waardoor hij dit soort dingen gaat doen.

voor de meeste rijtechnische problemen geld, naar voren oplossen, dat wil zeggen met meer activiteit van achter naar voren. het achter been moet constand actief zijn en genoeg onder te brengen. "

nannes schreef:
dus je bedoeld dat als een paard weinig doet met zijn achterbenen je kans hebt dat zijn tong eruit gaat hangen??

het is een van de vele dingen die een paard kan tonen als te weinig achterbeen gebruik en dus geen volledige corecte aaleuning.
ieder paard heeft daar zijn eigen manier voor omdat te tonen, de een doet het door zijn tong eruit te steken, de ander door zijn tong over het bit te gooien, weer een ander door zijn tanden te knarsen, nog een ander door gewoon weg te gaan hangen, weer een ander door stug te worden, weer een ander door te veel voor de loodlijn te gaan lopen en weer een ander door teveel achter de loodlijn te gaan lopen en zo zijn er nog veel meer dingen die een paard "zou kunnen" tonen.
het hoeft niet altijd een rijtechnisch probleem te zijn het kan ook een medisch probleem zijn of een probleem dat ontstaat uit niet goed passens of goed in staat zijnt harnasement.

maar de meeste rijtechnische problemen komen omdat een paard niet genoeg van achter naar voren is, dit is zo'n belangrijk punt op rijgebied dat je de activiteit en de reactie van het achterbeen niet genoeg kan blijven perfectioneren.

assiejlover schreef:
Citaat:
daar slaat volgens mij niks op, want heb dat nog nooit meegemaakt met vorige verzorgpony, die kon eerst de achterhand nooit goed mee nemen en die deed het ook niet.
Het is bij norma gewoon een tic geworden met de tong, die achterhand gaat er bij haar super erbij..

bij alle dingen die andere bokkers hier schrijven zeg jij dat het niet de oorzaak is, het is niet medisch, je harnasement klopt en rijtechnisch is het volgens jou ook niet, een paard doet zo iets niet voor niks. als het een tick zou zijn zou ze het normaal in de wei en in de stal ook moeten doen en dat doet ze niet wel. het komt onder het rijden voor zeg jij, dan is het aan jou de taak om je er aan te wagen om het eruit te rijden en de oorzaak te zoeken. wil je er niet aan geloven en vind jij dat het een tick is dan moet je je ook niet druk maken over je wedstrijden en je er bij neerleggen "zo van, mijn paard doet dit nou een maal klaar, ik doe er verder niets aan" dan moet je gewoon verder rijden en er geen aandacht meer aanschenken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:42

Heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is t al gezegd. Laat een osteopaat maar eens naar je paard z'n tongbeen (geloof dat ie zo heette) kijken. Waarschijnlijk zit daar een blokkade. Dat veroorzaakt heel vaak t naar buiten steken van de tong.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:54

Je hebt speciale tongenbandjes in de handel, wij maken ze meestal vast met een kousenbandje.

Dit gaat er vooral over als een paard de tong over het bit gooit, in dat geval hebben wij echt geen stuur meer.

Ik kan vanuit hieruit niet zeggen of het een probleem is vanuit de achterhand of wat dan ook ( knappe bokker die dat kan zeggen vanachter zn pc ) ....

Haal er hulp bij, dat kost minder dan elke week een nieuw bit kopen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:55

daar heb je gelijk in dat je het niet kunt zien van achter je pc.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:00

@ Marloezzke: kan kloppen ja, want mijn verzorgpony doet ook haar tong naar buiten en neemt haar achterhand ook niet mee. haar zadel past gewoon super goed, dus daarkan het niet aan liggen en ze heeft ook geen last van haar rug.
en aan je hangen heeft ze ook een handje van ja.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:12

Ik heb echt nog nooit gehoord dat een paard z'n tong naar buiten doet omdta de achterhand niet meekomt! Het paard van iemand van onze vereniging loopt Z, en gebruikt z'n achterhand goed. Maar die doet t ook. Ik heb t aan Steffi vd Laarse gevraagd, en zij zegt dat t tongbeen dan meestal vast zit dan. (=blokkade) Dus waarschijnlijk heel wat simpeler op te lossen dan iedereen denkt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:20

Die van mij doet het alleen met bit, hij heeft nergens last van, is helemaal nagekeken. Als ik dressuur doe en veel achterhand gebruik vraag komt zijn tong naar buiten. Het is een draver en heeft ook op de baan gelopen. Het is verder ook alleen een reactie op het bit want zodra ik bitloos rij is het helmaal over.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 11:17

ik zeg nogmaals, helaas is mijn portomonnee niet erg gevuld, ben een jong meisje die zelf ook geen Anky is, ik weet niet hoe het is als ze bitloos rijd want dat doe ik gewoon niet.

@ needje : wat is de oplossing dan, de tong laten na kijken ofzo?

misschien is het net zoals judith_cloud dat het gewoon reactie op het bit is.. maar ik weet het ook allemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:47

Misschien moet je gewoon eens een bitlooshoofdstel proberen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:53

Normaal gesproken zou ik zeggen, vraag Steffi vd Laarse. Maar ik weet dat ze op dit moment geen nieuwe aan neemt, en die is vrij prijzig. Maar als je r een mailtje stuurt, weet zij misschien iemand anders. Gewoon even uitleggen wat je paard precies doet, en of dat dus daar aan ligt. Ik denk dat als je een osteopaat er naar laat kijken die t ook wel kan.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:36

hoi,

Hangt zijn tong slap naar buiten of loopt hij er echt mee te zwaaien er en er mee te kloten? Want ik denk dat als we dat weten dat we al veel oorzaken aan de kant kunnen schuiven.

Als de tong echt slap naar buiten hangt, dan zou ik eens gaan kijken bij de medische oplossingen enz. Dat hoeft niet altijd duur te zijn, je kan je er ook gewoon in gaan verdiepen en er tijd in stoppen zodat jezelf al kan gaan inschatten wat voor medische probleem het is voordat je echt actie gaat ondernemen.

Als het paard er mee loopt te zwaaien en te kloten enz dan is het vaak een aanleudingsprobleem. Ga dan bezig (als je daar de kennis en de ervaring voor heb) met rechtrichten. En maak het paard lekker soepel door zijn gehele lichaam. Als je hier niet de kennis en ervaring voor heb, vraag je instructrice dan of ze met je daaraan wil werken.

Ik heb ook wel eens op een stal gewerkt waar er een paard was die regelmatig zijn tong uitstak en ermee liep te zwaaien. Dit paard was een van de verder gevorderde paarden op stal en dus al erg soepel. Alleen tijdens de wedstrijden ondervonden wij hier geen hinder van want met stang en trens hielt hij de tong binnen. Maar thuis wou ik gewoon lekker kunnen trainen op een trensje zonder die vervelende tong. Uiteindelijk reed ik mee in een clinic van een australische mevrouw en zij had dus zoiets van iedere keer zodra hij de tong eruit gooit in de schouderbinnnenwaarts overgaan en verrek hij slurpte de tong direct weer op. Uiteindelijk ging dat schouderbinnenwaarts over in de schouder een heel klein stukje verplaatsen (bijna niet waarneembaar voor de jury en publiek) en de tong kwam er nu nog maar 1 keer tijdens het rijden uit en uiteindelijk deed hij hem er helemaal niet meer uit. Je moet gewoon rijtechnisch samen met je instructrice gaan uitproberen en uiteindelijk vind je heus wel wat waar hij op reageert maar het heeft bijna altijd wel wat te maken met aanleuning.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 16:49

ja ze modderd er wel mee ja, aanleuning kan misschien wel kloppen, omdat ze nog niet altijd lekker naar beneden wil moet ik haar soms de ene kant meer vragen of de andere kant.
ik zal het me instructrice zeggen en dan gaan we daar mee aan de gang.. ( denk dat dat het dan is, de probleem )

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:04

Mijn pony steekt ook erg snel zijn tong uit bij de minste druk. De DA was er laatste en die zag toen dat een bult op zijn tong had, maar die was helemaal niet pijnlijk als er in geknepen werd(hij kneep hard). De tong zit ongeveer achter het bit en is vrij groot. Zou dit met dat tong uitsteken te maken kunnen hebben?

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:49

Liza, dat hangt er vanaf of hij weer met zijn tong buiten de mond loopt te klieren of dat deze slap hangt. Als hij ermee loopt te klieren en hij heeft last van die bult zou hij op dat moment er ook last van hebben dus dan zou hij de tong er wel uitgooien maar laten hangen zodat hij hier geen pijn aan heeft.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:57

Euhm ik weet niet precies. Maar als ik geen contact heb met de mond dan doet ie het iig niet. Het is alleen als je contact hebt en je iets moeilijks vraagt. Bij middendraf bijvoorbeeld doet het hij wel vaak.

Hier doet ie het bv. Ik moet er wel bij zeggen dat ie hier de bak extreem eng vond dus ik had hem ff heel kort(drukt ie ook zn rug weg) Maar voor het idee, zo doet het ook als het hem iets te moeilijk wordt, soms heb ik echt het idee dat ie het gebruikt om der onderuit te komen.
Afbeelding

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:31

hoi,

mijn pony heeft jarenlang zijn tong uit de mond gedaan, en doet het nu nog steeds. bij mij begon hij zijn tong eruit te doen omdat we een aanleuningsprobleem hadden. vaak was ik te streng in mijn had en dan ging de tong eruit. op het moment dat ik nagaf, ging de tong weer naar binnen omdat hij dan op zijn bit ging kauwen. zorg dus dat je steeds 'luchtig' bent in je hand, dus telkens klopjes op de hals.

Voor je wedstrijden is de tong niet een erg groot probleem.
Ik heb met mijn pony succesvol Z2 dressuur gereden en twee keer regio kampioen geweest.
Ga niet zoals sommigen doen je neusriem strak trekken, of een ander bit nemen, dan ontwijk je het probleem alleen maar.

maar, als het bovenstaande niet helpt, zul je ook gewoon moeten accepteren dat hij het gewoon doet. sommige paarden maken er een gewoonte van. voor mijn zusje (nu m1 met dezelfde pony) is het uiteindelijk alleen maar handig dat mijn pony soms zijn tong eruit doet, want dan is hij niet goed nageeflijk

succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:47

assiejlover schreef:
ze heeft geen pijn, het is niet mijn eigen pony dus ik kan er verder ook niet hoge kosten ofzo aan over laten omdat t de pony van me buurman is. Maar gelijk de eerste keer toen ik er op zat was het ook al zo, en echt verzet nee dat is het niet, ik kan gewoon door rijden alleen speelt ze met haar tong mooi buiten de mond..

Dit herken ik en dit doet mijn paard als hij heel ontspannen is en zeker wel aanleuning heeft. Hij gaat het schuim van zijn mondhoeken oplikken en is bezig met zijn mond, heeft niets met verzet of pijn te maken.

Soms rij ik zonder sperriem en dan zeker doet hij het. Ik ben juist van bit veranderd omdat hij zo ontzettend druk met dat bit altijd bezig was en zo ontzettend veel schuimde dat hij zich helemaal kon verliezen in dromerig rommelen met zijn bit en likken.

De neusriem en de sperriem loeistrak zetten, is dus iets wat ik absoluut niet van plan ben.

hamsterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:20

[b]Het paardje van Danielle is heel erg ontspannen altijd met rijden en in de stal heb ik het tonggooien ook een keer zien gebeuren dus ik denk dat het wel degelijk een tic is. Ik snap dat jullie graag willen dat het goedkomt, maar als jullie het zo goed weten waarom betalen jullie die kliniek dan niet? begrijp me goed ik bedoel het niet onaardig echt niet, maar vanachter je pc kun je echt niet zien wat een pony nou precies heeft ja sorry hoor maar als dit geen ontspannen pony is weet ik het ook niet meer...!

Afbeelding

omdat dit met het inrijden was, gaat ze hier niet naar beneden. Normaal is dat wel het geval! Danielle heeft alles al geprobeerd, van een ander bit tot mensen die er verstand van hebben en niks helpt.

Om even terug te komen op die kliniek: Hoe zou zij daar met haar pony moeten komen? rijdend? nou daar word hij ontspannen van! Haar vader en moeder gaan echt niet met een pony van een ander naar de kliniek hoor! Zouden jullie dat wel doen? Danielle wil zelf ook wel naar een kliniek maar heeft het geld er niet voor en de eigenaar ziet volgens mij het nut er niet van in.

Nogmaals, ik bedoel het niet onaardig maar ik kan het niet uitstaan dat jullie danielle zo aanvallen. Tenminste daar begint het al aardig op te lijken!

liefs, kelly

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 20:45

yeahh een update!

vandaag had ik les van een invalster, en ik moest haar supervoorwaarts rijden en verdomd de laatste half uur heeft ze tong niet meer buitenboort gehad!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:50

Nou fijn voor je!!! Klinkt goed in elk geval. Drang naar voren vanuit de achterhand is belangrijke element. Succes verders.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 10:26

vandaag ga ik weer verder oefenen. Ik had haar wel voorwaarts maar het moest nog meer! maar bij haar is het probleem dan, dat ze niet voorwaartser kan omdat ze nogal klein uitgevallen is en haar beentjes willen dan niet nog sneller.. maar dat geeft niks, we oefenen door..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:29

Even opletten, voorwaarts zijn wil niet altijd zeggen dat ze sneller moet zijn!! Activiteit/drang vanuit de achterhand kan namelijk ook in verzameling optreden. Dus let op dat je dat niet gaat verwarren.
Je moet gevoel hebben dat je paard/pony gaat duwen/stuwen vanuit de achterhand zodat je van voren wat meer druk gaat voelen in de aanleuning. Maar dat wil niet altijd zeggen dat je paard/pony daarvoor harder of sneller moet gaan .

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:35

nee maar dat moet ze wel..
als je haar ziet lopen ga jij het ook gelijk zeggen, bij haar, draf = draf en meer niet... en als je haar nageeflijk wil rijden ofzo dan gaat ze ook altijd nog langzamer dus ik moet van instructrice ook sneller..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:38

Nee oke dan, was gewoon even ter verduidelijking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:30

Mooizo