los-/in-rijden -> Meteen galop, slecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliek

Re: los-/in-rijden -> Meteen galop, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:51

Nee, kan geen kwaad, maar je moet hem wel van te voren goed losstappen.

Ik stap 5 minuten of meer met Torro, draaf ook 3 minuten en spring dan in galop aan. Anders wordt ie er gewoon niet fijner op..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 00:36

MIjn paard heeft in het begin dat hete gehad, stapte eerst maar wat aan de hand, stapte dan op, voelde haar al vooruit gaan tijdens het stappen, opwinden, huppelen en gek doen, in het begin had ze na een paar rondjes zoiets van Ok als jij neit gaat ga ik wel
En dan had ik dus echt niets meer te vertellen.

Dat hebben we dus veranderd in iets eerder naar voren, soms draf, soms galop, op mijn hulpen, in mijn tempo *en daar was veel oefenen voor nodig * en tegenwoordig stappen we gewoon in, relaxed, en is ze niet meer zo opgefokt.

Wel springen we al vrij vroeg in galop aan, omdat ze heirna gewoon lekkerder en losser loopt.

Ik denk dat het per paard verschillend is, en als die van jou zo ook nog de lol er in houdt is dat alleen maar fijn toch?
Wellicht heeft hij na een paar jaar ook zoiets van en nu even easy

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:34

Ik galopeer altijd eerst aan, uiteraard stap ik der eerst ff wat los, dan galop, en lekker voorwaarts.

Sabiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:02

het is niet zo heel goed dat je direct gaat galoperen maar het is niet super slecht als jij zegt dat je pony dar los van wordt en daarna gewoon luistert dan lijkt het mij wel beter zo verder te gaan zelf rij ik mijn pony gewoon wel in stap los.. maar als de jouwe zo goed loopt dan zal ik me niet te veel zorgen maken over de problemen en trekken is zowiezo al niet zo goed ( als je hem terug gaat trekken in de galop) dus .. maar veel succes nog verder

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:12

Ik longeer mijn verzorgpony meestal eerst. Dan gewoon draven en galop.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:13

Met rustig losgaloperen lijkt me weinig aan de hand, doe ik ook wel met mijn paard, hij is daarna lekker los en vrolijk. Ik probeer wel altijd eerst even te stappen en te draven, soms vindt hij dat ik een galophulp geef als ik wil draven, hij reageert tenminste op de voorwaartse hulp, het galoperen gebeurt dan wel op mijn voorwaarden.
Het klinkt mij toch in de oren dat je paard de controle overneemt als hij galoppeert. Als je gaat galoperen zet hem dan wel gelijk aan het werk. Rij bijvoorbeeld voltes en tempowisselingen, zodat jij wel degene bent die de controle heeft.
Als je dit niet doet denk ik dat het van kwaad tot erger wordt.

Zie dat je ook uit Terborg komt, waar in Terborg staat je paard? Mijn paard staat in Silvolde.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 16:14

Esther schreef:
Met rustig losgaloperen lijkt me weinig aan de hand, doe ik ook wel met mijn paard, hij is daarna lekker los en vrolijk. Ik probeer wel altijd eerst even te stappen en te draven, soms vindt hij dat ik een galophulp geef als ik wil draven, hij reageert tenminste op de voorwaartse hulp, het galoperen gebeurt dan wel op mijn voorwaarden.
Het klinkt mij toch in de oren dat je paard de controle overneemt als hij galoppeert. Als je gaat galoperen zet hem dan wel gelijk aan het werk. Rij bijvoorbeeld voltes en tempowisselingen, zodat jij wel degene bent die de controle heeft.
Als je dit niet doet denk ik dat het van kwaad tot erger wordt.

Zie dat je ook uit Terborg komt, waar in Terborg staat je paard? Mijn paard staat in Silvolde.

Met de controle is niet zo veel aan de hand gelukkig, als ik wil dan doet hij echt niets wat ik niet zeg... Gelukkig. Tempowisselingen doe ik altijd... voltes pas als hij al wat losser is.
En even losstappen doen we natuurlijk ook wel... buiten de rijbak zoals ik al eerder zei .

Heb je gePB't.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:27

Lusitana schreef:
, want bokken gaat niet in draf, .

oh maar die van mij kan het het in stap draf en gallop hoor !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:30

Saskia9 schreef:
Lusitana schreef:
, want bokken gaat niet in draf, .

oh maar die van mij kan het het in stap draf en gallop hoor !

Ik wou net zeggen, ken paarden die het vanuit stilstand nog voor elkaar krijgen :D

Vanuit alle gangen kunnen demeest gekke sprongen gedaan worden :D

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:53

Ik stap eerst los, dan draaf ik kort, en spring dan vaak aan in galop.
Wordt hij heel fijn los van.

Maar dat rennen zou ik niet pikken, desnoods zou ik hem longeren, maar nooit laten rennen als ik erop zit. Mijn ervaring is dat het van kwaad tot erger gaat, nu een paar minuten, straks misschien ook als hij daardoor onder het werk kan uitkomen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:18

Mij is altijd geleerd, altijd instappen en rustig de spieren opwarmen. Nu komt je paard uit de wei, waardoor ie snel al wat losser is dan een stalpaard. Echt kwaad zal die galop denk ik niet kunnen, mits gecontroleerd en zoals al genoemd op jouw hulpen. Maar dit neemt niet weg, dat langer instappen beter zal zijn.

Wat mij meer negatief overkomt is dat het er echt op lijkt in je verhaal dat jij niet de controle hebt. Dat je paard even wil uitrazen, ok. Een week heeft maar liefst 168 uur, waarvan misschien 5 uur die hij moet inleveren voor het werk onder het zadel. De rest is allemaal zijn eigen tijd, dan kun jij wel verwachten dat hij dan naar jou luisterd.

Dat je galop gebruikt tijdens het losrijden moet je zelf weten. Maar zorg er wel voor dat dit niet gebeurt omdat je anders gewoon geen controle heb over je paard. Instappen hoort er nu eenmaal ook bij..

Trouwens, wat je zelf zegt. Als ie nooit iets doet wat jij niet wil en met de controle nix mis is. Wat is dan het probleem? Dan kun je toch gewoon in het vervolg voor de zekerheid iets meer tijd (ook onder het zadel) nemen voor het instappen om daarna pas gecontroleerd los te galopperen?Weet je zeker dat er nix gebeurt met de spieren..

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:17

ik moet mn paard altijd enthousiast maken voordat hij lekker gaat lopen en met galop lukt me dat het beste...
ik stap wel eerst even in natuurlijk, maar daarna vaak eerst proberen of het in draf lukt, maar ik ga al snel over naar de galop, want in draf wordt hij niet los.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:40

Zover ik weet doet een Albert Voorn ook veel met aan een lang teugeltje in laten galopperen.

Inderdaad merk ik bij mijn eigen paard ook heel goed dat ze pas echt lekker los is na de galop.

Echter blijft goed instappen heel belangrijk, dit om het gewrichtssmeer op gang te laten komen.
Daarna draaf ik wel, ook daarin lekker loswerken, dan het galopje en pas als ik dat allemaal gehad heb en ze los aanvoelt ga ik verder met oefeningen.

Gelijk vanuit stap naar galop lijkt me geen kwaad te kunnen, hoor er wel meer positieve reacties over, ikzelf doe het dus niet gelijk vanuit stap, dit omdat het gevoelsmatig niet klopt (zo is het niet aangeleerd)
En de fysio zei laatst dat ze het bij mijn paard ook niet aanraad (ben vergeten te vragen waarom niet).

Overigens ben ik het wel met anderen eens dat het wel op initiatief van de ruiter/amazone moet. Anders krijg ik het idee dat het dier vlucht.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 19:25

Bienotje schreef:

Trouwens, wat je zelf zegt. Als ie nooit iets doet wat jij niet wil en met de controle nix mis is. Wat is dan het probleem? Dan kun je toch gewoon in het vervolg voor de zekerheid iets meer tijd (ook onder het zadel) nemen voor het instappen om daarna pas gecontroleerd los te galopperen?Weet je zeker dat er nix gebeurt met de spieren..

Hier heb je inderdaad een punt.
Ik ben nadat ik dit topic ben gestart ook al bezig met het stappen en draven wat langer te laten zijn tijdens het losrijden. Wat ook heel prima gaat.
Ik wilde dus alleen weten of het kwaad kon, ik wil natuurlijk nooit of te nimmer dat er iets ernstigs met mijn paard zou gebeuren door mijn eigen domme fout(en).
Aan de andere kant, wil ik mijn paard ook gewoon even zijn lolletje laten hebben, hem even gek laten doen. Niemand gaat voor zn lol zijn paard beperken, om hem te pesten... toch?
Een beetje met dat punt zat ik dus te dubben.

En ik ben er mede dankzij jullie nu over uit.
Hij word nu dus buiten de bak (gewoon onder het zadel hoor!) lekker rustig losgestapt, dan in de bak rustig verder stappen... en dan als hij lekker rustig is een lekker ontspannen drafje, waarbij ik hem lekker laag rijd. Als hij de neiging krijgt om te gaan huppelen, zijn manier van aangeven dat hij wil galloperen... ga ik figuren rijden. Dan houd hij direct op. Na zo wat rondgedraaft te hebben, pak ik hem op... rijd hem dus mooi rond op de 'normale' hoogte... rij zo nog wat tempo wisselingen en figuren, om hem aan het werk te houden. En dan als hij lekker rustig is, verzamel ik hem eerst, waarna hij in een heerlijk verzamelde galop aanspringt. En vanuit dat rij ik weer tempo wisselingen... en laat hem dan ook even lekker uitrazen ( ik bedoel daarmee dat ik mijn teugels losser laat, en hij dus even lekker met zijn hoofd kan gek doen ) en doordat ik daarvoor al zo lekker los heb gereden, blijft hij lekker op mijn tempo doorgaan. Na het galloperen haal ik hem terug op mijn zit... en laat hem dan nog even lekker draven met lange teugel. Stappen met lange teugel. En dan pak ik hem daarna op om aan de slag te gaan.

Dat is dus ook wat ik nu doe En het gaat goed. Oefening baart kunst. En hij vond het in het begin ook echt niet leuk hoor!
Toch is hij na een lekker gelopje met een losse teugel heerlijk los en loopt hij voortreffelijk Dus dat lekkere losse galopje schaffen we zeker niet af voor dat het echte werk begint.
Op deze manier heeft hij zijn lolletje, en maak ik me nergens druk meer om.

Iedereen bedankt voor jullie mening.