Trainen van paard in harmonie of dicht op de huid zitten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Re: Trainen van paard in harmonie of dicht op de huid zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:07

Goeie KiWiKo, zonder basis geen rijden, ben ik me zeer goed van bewust! Ik werk eigenlijk iedere dag aan de basis, doe ook geen oefeningen, alleen als een wedstrijd eraan komt... Over de rug rijden, verlengen, verkorten, overgangen etc.. Dit is immers al moeilijk genoeg, tenminste als je het goed wil doen! Bedankt Tyrza, ik wil ook eigenlijk teveel, ga rechtsom zeker persen en duwen..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:52

Het verschilt idd per paard, niet ieder paard accepteerd het als je ze dicht op de huid zit en niet ieder paard heeft het evenveel nodig.

Een van de paarden die ik op dit moment rijd heeft het zeker nodig, die heeft een tijdje terug heel erg in de staak gezeten. En op het voorwaarts zijn moet ik haar gewoon dicht op de huid zitten anders heb ik haar zo weer in de staak ben ik bang. Gelukkig accepteerd ze dat ook redelijk. In andere dingen ben ik bij haar wat milder, maar wel heel consequent. Die duidelijkheid heeft ze echt nodig.

De (3-jarige)pony moet ik ook goed duidelijk en consequent voor zijn, maar als ik die de hele tijd op de huid zou zitten kan ik volgens mij net zo goed niet op stappen. Die is behoorlijk schieterig en daar moet je dus meer de rust en ontspanning in rijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:01

Hoe graag ik ook in harmonie zou willen rijden, dat gaat toch echt (nog) niet op dit moment. Alfons is pas een half jaar bij ons, is errug groot en loopt het liefst met zijn neus bij zijn knieën, maar ja dat is geen rijden! Dus ik ben heel erg bezig met hem op te rijden en dat is nu sinds een week doorgeslagen in vreselijk hangen op de hand en hard gaan!!! Nou dat is dus nieuw voor mij, ben geen hardlopers gewend. En dat kost heel veel moeite om ermee om te gaan......vanavond dus ook echt een paar keer ingegrepen. Ik galoppeer aan, hij neemt de regie volledig over en is in drie sprongen de bak door, waarop ik ingrijp en een loeischerpe volte inzet om hem maar te dwingen in ieder geval terug te komen. En waar elk ander paard dus terug zou vallen in draf, galoppeert Alfons gewoon door......en bewaar dan je geduld maar eens, en rag niet t bit er een keer doorheen. Ik vind het moeilijk hoor. Gelukkig kan ik wel steeds makkelijker mezelf eroverheen zetten, dus even ingrijpen en wellicht wat nijdig zijn, maar daarna gewoon iets anders gaan doen en "opnieuw" beginnen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 06:11

Nou is Hanabel HET voorbeeld van een stociëins paard, die heb ik zelf nog nooit over de rooie gezien. Meestal is het idd Kitty die het snelst aan het been en rood is, maar is de aandacht van Hanabel verdeeld over de andere paarden, de vogeltjes, de hond en ohja, Kitty is er ook nog.

Dat zingen mag vandaag, ik moet werken maar aub wel iets zuiverder dan Anky!

Misschien moet je( helaas) over de hele linie scherper worden, ook met wandelen. Tenslotte bepaald Hanabel of jij wel of niet zin hebt in een praatje. Het is al net als bij Ulysses, Saskia loopt vooruit en Ukki sloft er achteraan. Links en rechts de tuintjes van de buren bekijkend.
Maar hoe je dat voor elkaar krijgt met Hanabel zal wel enige oefeningen vergen, boos praten denkt ze alleen, ze vind me lief. Tik tegen de benen, ik krijg vast zo een snoepje.
Laat je Ilona het wel eens proberen? Die heeft dat natuurlijke overwicht dat wij beide een beetje missen.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 06:20

Mooie uiteenzetting Amondi, lekker vroeg erbij vanochtend! Wel lachen om zo terug te lezen.. Nou, wat ik al zei; met de jaren moet je leren om immer consequent te zijn, dit is niet makkelijk omdat ik altijd voor de harmonie ben geweest. Hannabel is een beetje erg verwend en madam weet niet beter. Heb ik zelf veroorzaakt, maar een mens is nooit te oud om te leren, ik word strenger en vlugger met de dag, soms ga ik de fout wel weer in maar dat is menselijk toch. En op Hannabel kan je soms moeilijk boos worden, ze is zo'n intelligente schat, ben nu eenmaal erg verliefd op haar ... en dit weet ze!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 06:32

Trainen in harmonie natuurlijk, anders kan je het werken vanuit de ontspanning wel vergeten!!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:55

ja maar als je alleenmaar probeert te trainen vanuit harmonie kan je paard je weleens de baas worden (bij sommige combinatie's dan heh)
Stel... je wilt graag een gebroken lijn rijden, je paard steekt leuk over, je probeert het lief weer, je paard doet het ook weer... zo kan ik uren bezig zijn, als die van mij iets EXPRES (als ik denk dat hij me wel snapt) 2 x doet krijgt hij een stemverheffing, een tik of wat dan ook wordt hij bang van, begint te rennen etc.
Je hebt wel gelijk maar als je paard gewoon vervelend doet en hardleers is kan ik niet doorgaan met ''in harmonie werken''..
Maar! Het verschilt per paard, een jong dier zit zelfs nog verschil in, bij de ene op de huis zitten anders neemt ie een loopje met je, de andere een beetje laten gaan, verschilt per combinatie paard/ruiter toch?!

(sorry voor mijn taalgebruik, jou paard, je paard en dan zit ik er ineens op )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:59

IDD, of paarden die niet klierig zijn maar gewoon lui moet je ook echt wel even achter hun broek zitten. Met alleen harmonie vieren ze feest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:05

Maar tussen consequent zijn en duidelijkheid geven, is ook weer wat anders als op de huid zitten.
Tenminste dat laaste stel ik me te drammerig vanuit de ruiter voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:09

ja, het kan zijn dat we idd anders denken over het begrip
Ik bedoelde ermee dat je je paard voortdurend aan het werk zet - dat kan dus in alle harmonie gaan maar kan ook flinke tegenwerking van het paard opleveren. Uiteindelijk los je dat dan op en kom je weer op harmonie uit als het goed is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:12

uiteraard wil je in harmonie samenwerken, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel eens toegeef, zeker als het paard net een voor hem moeilijk iets gedaan heeft. Maar in de regel wil ik het wel uitmaken

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:14

voortdurend aan het werk zetten kan idd tegenwerken maar in constante harmonie werken ook!
Zodra ik erop stap vraag ik van mijn paard oplettendheid en alertheid, zodra hij indut omdat ik hem rustig aan laat doen zet ik hem weer even flink aan het werk, maar na elke keer rijden verdiend hij een lange uitstapbeurt en een flinke bak bix...

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 16:48

Nou dames, kom net van mijn paard af en... heb even Frans Bauer gezongen (dit lied kwam als eerste bij mij op, erg he). Dit was een paar seconden en daarna gingen we weer vrolijk en effectief verder. Moest wel lachen in mezelf hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:49

hahahaha zingen is zoooo effectief fijn hoor

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:58

fijn dat het hielp over de nummerkeuze zou ik me geen zorgen maken, ik zing alles wat in me opkomt ook - soms zijn dat zelfs reclamejingles
Kittekahat ! Da's lekker! Oehoeeeee Kittekat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:04

welk liedje was het?

heb je even voor mij als hij niet op je let

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:41

Wel nee, communiceren kan je ook in harmonie doen zonder dat je paard de baas wordt hoor!!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:45

Mens, dat woont naast mij! Frans Bauer, hoe kun je!
Heb je even voor mij... Het is wel toepasselijk.

De Habanera uit Carmen kun je lekker fluiten! moet ook goed zijn en het tilt het niveau wat omhoog.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:49

Aqua8horse schreef:
Wel nee, communiceren kan je ook in harmonie doen zonder dat je paard de baas wordt hoor!!!

Alleen als je paard weet wie de baas is! Hij moet zich wel degelijk bij jouw beslissingen neerleggen.
Jij bepaalt wanneer jullie gaan rijden.
Jij bepaalt de oefeningen.
Jij bepaalt wat voor een zadel, bit etc er gebruikt wordt.

Als het paard zich daarin schikt kun je harmonie krijgen, maar toch zal je iedere dag( bewust of onbewust) de rangorde moeten bepalen!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:04

Ha ha, ja ik zong " heb je even voor mij", gelukkig zag ik de buurvrouw nergens! Zou dat zingen trouwens ook helpen op de wedstrijd? Als de jury daar dan een opmerking over geeft, zeg ik dat het advies van de boktdames was.. hihi