Umi(v. Gribaldi)@Work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Umi(v. Gribaldi)@Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:54

Dan zou ik niet snel een jong paad aanraden, wat voor bloed ook

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:54

Ik snap niet wat Gribaldi ermee te maken heeft. Ik mijn 4 jarige na 3.5 mnd zwangerschapsverlof (was voor die tijd wel 3 mnd zadelmak) zonder problemen gepakt.
Naar mijn idee als je voor het eerst een paard opleidt maakt het weinig wie de pappa is. Je kan het of je kan het niet. Ik vindt het rond uit overdreven hoe er hier gereageerd wordt.
De vorige keer was heel bokt boos omdat ze geen begeleiding had. Ze krijgt nu les en paard is weg geweest. Toch niet geheel onverstandige keuze's. Bij de een gaat het idd sneller dan de ander.
Dan lopen ze na een maand in oprichting.
Het is duidelijk genoeg dat amazone haar paardje even op het matje moet roepen. Maar dat zal ze zelf ook wel doorhebben.
Als je maar consequent blijft. Vandaag nee is morgen nee en de week daaarop ook nee en over 3 jaar ook nog nee.
Kan je dat niet aakt het weinig of het paard nu 3 of 6 is. Die opvoeding zullen ze nodig blijven hebben.
Dus blijf consequent blijf naar les gaan en dan komt het langzaam maar zeker goed.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:55

fransheijs schreef:
Ik rij nu ook een jonge gribaldi hengst van 4! en ik heb niet de mening dat ze moeilijk zijn! In tegendeel zelfs, het zijn fijne paarden, maar wel een beetje laatbloeiers en daarom iets minder snel van begrip, vandaar dat er ook iets meer aandacht en moeite voor gedaan moet worden

Ik vind gribaldi's ook niet moeilijker dan anderen, dat ligt niet aan de afstamming, maar dat kun je alleen per paard. Ik vind de meeste Gribaldi's die ik ken inderdaad wel laatbloeiers.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:56

runningkawa schreef:
Dan zou ik niet snel een jong paad aanraden, wat voor bloed ook

Heeft er ook weinig mee te maken. Ikzelf kwam ook als L ruiter bij de pony's af en heb mijn paard ook onbeleerd gekocht toen die tijd.
Je kan het of niet heeft weinig te maken met het nivo wat je op het wedstrijd terein hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:59

Das waar
Maar als ik de topics hier eens bekijk is dat ook het hoogste nivo van de ruiter, ook thuis dus.

En op een jonke, moet je toch wel ff wat ervaring hebben.
Uitzonderingen van erg brave jonkies na

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 18:06

Mandyv schreef:
Het ziet er allemaal erg gespannen uit en ik geloof nou niet echt dat het een lastige donder is?! Ze loopt er ook inderdaad niet bij dat ze het leuk vind. 3 maanden mee bezig en dat loopt dan zo....sorry maar dan inderdaad nog niet aan kunnen galloperen enz..en dan nog met sporen oooooooooooooeeeeeeeeeei grrrrr. HEt is meer dat ze het niet snapt of niet aankan wat je van haar vraagt! Je moet niet alles tergelijk van haar kunnen verwachten en recht lopen en ook nog galloperen....

ps over Rosanna Ansems...dat meisje op de foto dat is ze niet. Tenminste als ik denk over wie je het hebt.

heb ik er al bij gezet ze is nog erg eenkennig...zodra er een anderen ruiter op stapt gaan de oortjes al naar achteren. een lastig paard is t zeker wel ze probeert van alles uit om onder t werk uit te komen. Ze is nu ongeveer vanaf januari onder t zadel en heeft wel normaal kunnen galopperen alleen sprong ze dan steeds verkeerd aan. Ik bedoel niet degene waar jij het over hebt....
over de sporen...daar moest ik van m'n instructrice mee gaan rijden en daar stop ik nu mee omdat ik t er gewoon niet mee eens was en ik weet dat ze dus zonder sporen ook gewoon kan lopen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:08

Toch was het een heel verschil tussen het aanrijden van een 3 jarige Groninger( zadelmak na eerste keer opstijgen) 4 jarige Kigali( altijd goedgehumeurt en nooit uittesten van de ruiter plus nimmer onder de indruk van buitenaartse zaken) Diverse pony's of Ulysses.

Ik ben heel blij dat Ulysses niet de eerste was. Ukkie heeft meer kwaliteit in zijn linker voorhoef dan alle anderen bij elkaar, maar mens wat ben ik blij dat we een topruiter naast ons hebben wonen die alles in de gaten houdt, ook het rijden. Want je weet niet half op wat voor "kleine" punten het helemaal fout kan gaan.
Maar idd dat kon TS niet weten toen ze hem kocht, ze doet er alles aan om haar paardje zo goed mogelijk te krijgen.

Ik vind het alleen jammer, want inrijden en aanrijden kan zo leuk zijn! Daar hoef je geen angst of schrik voor te hebben. Dat zou juist gewoon iedere week wat makkelijker moeten gaan.

Als Ulysses zijn kop in de lucht steekt met draven kan Sas hem nu weer nageeflijk ( of in ieder geval weer rond) krijgen door op zit en been een ander tempo aan te nemen. Dat is toch heel iets anders dan: op zijn donder geven!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 18:12

sorry hoor maar als een paard omhoog komt, bokt en steigert vind ik dat een reden om een paard dus te straffen anders word het de volgende keer alleen nog maar erger.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:14

misschien eens afvragen waar dta verzet vandaan komt...

en mijn paard kwam ook vaaak in verzet, niets hielp, ben er zelf me eomgeklapt
het enige wat echt werkt is doen of je gek bent en gewoon doorrijden, en voorkomen dat ze de kans krijgen om omhoog te komen!
zodra ze de lucht in gaan ben je toch al te laat om er nog wat aan te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:15

Toch zou ik dan eens na gaan denken waarom hij dat doet
want de oorsprong komt toch meestal door de ruiter.
En nee, dat doe je niet expres

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:18

elmiran schreef:
sorry hoor maar als een paard omhoog komt, bokt en steigert vind ik dat een reden om een paard dus te straffen anders word het de volgende keer alleen nog maar erger.

Idd Renske, zover mag het helemaal niet komen met zo'n kleuter.
Meestal een teken dat hij het echt niet meer snapt! Op zijn donder geven maakt hem dan alleen maar onzekerder.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:35

Laat je niet van de wijs brengen maar ik zou, als ik de eigenaresse was, echt goede 'full-time' hulp zoeken. Je hebt gemerkt dat het jezelf niet goed lukt, en om je paard niet nog meer slechte ervaringen te laten beleven, en slechter te laten worden, zou goede instructie en als het kan een goede medeberijder misschien helpen. Idd zonde van het paard. Maar het bokken en steigeren met het galopperen zal niet zomaar ergens vandaan komen, er zit vast iets lichamelijks niet goed.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:01

lichamelijk, of de ruiter
je kan een paard net zo lang verkeerd rijden, overvragen etc etc tot hij er echt niets meer van snapt en dus maar 1 uitweg ziet: verzet!

zn rug laten nakijken kan nooit kwaad, die van mij deed het oa ivm serieuze rugproblemen!

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:29

runningkawa schreef:
Een goede houding neem je echt niet zomaar aan hoor
dat gaat ook vaak gepaard met een stukje samenspel, iig niet met een mafkees onder je die onder het werk uit wil komen.

De strake hand kan ik ook niet mee zitten als het paard gewend is dat hij door mag denderen en zijn zin mag hebben.

Maar daarom vind ik het wel zonde dat het zover komt, dat is niet nodig

Op zich klopt dit natuurlijk wel, maar als je niet goed zit, kun je onmogelijk goed op een paard inwerken ... (of deze ruiter nou echt slecht zit zou ik niet durven zeggen)

Van een strakke hand word je paard niet beter lijkt me, maar als je goed begeleid word weet je instructeur vast hoe je dit probleem zonder trekken kunt oplossen...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:32

Rosanne zei dat ze dit doet om onder het werk uit te komen. Dat ze nu dus omhoog komt enz. om mij bang te maken. Ze begrijpt de hulpen enz. gewoon wel. Toen Rosanne haar even goed had laten merken dat ze de baas is kon Umi gewoon normaal galopperen, de foto's die ik van de galop heb zijn nog van t verzet...dus ziet er ook niet zo prettig uit. uiteindelijk heeft ze wel normaal kunnen galopperen en liep ze later zelfs nagevelijk.

aan d'r rug mankeerd ze niks. Als ik aan t rijden ben ontspant ze die na een tijdje helemaal. Zadel is voor haar op maat gemaakt dus daar ligt het ook niet aan, tanden bekeken maar ook niks gevoelt of gezien. Tandarts komt 1x in t jaar en heeft vorig jaar nog haakjes weg gevijld. We hebben nog goed gevoeld maar er zit verder niks scherps ofzo, en ze wisselt ook nog niet.

Ik rijd haar zelf in t begin met een lang teugeltje, daarna pak ik haar gewoon steeds meer op en rijd d'r dan diep en rond zodat die onderhals spier zich beter ontwikkeld en daarna rijd ik haar pas nagevelijk. Rijd vooral veel overgangen en gebrokenlijnen, links/rechts omkeerd enz. m'n instructrice was er de laatste keer erg tevreden over, ze liep lekker door en de stelling was goed. De galop heb ik toen ook gedaan, linksom kreeg ik haar zonder problemen in galop, wel vaak op t verkeerde been maar ze bleef teminste door galopperen. Sinds ik samen ben gaan rijden met me zusje lijkt het net of ze het gedrag van m'n pony over genomen heeft, die deed dit precies op dezelfde manier...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:37

Die galopfoto's zien er heftig uit. Ik zou, net als hierboven al gezegd is, toch echt eens de rug/zadel na laten kijken. Door onterecht straffen zal je paard er ook niet beter op worden.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:42

heb nog ff goed naar de foto's gekeken. Op een galop foto waren ze nog een beetje aan t vechten...Umi was toen een btje aan t bokken enz. allerlei dingen aan t proberen om Rosanne bang te maken of er af te smijten. Bij de andere foto wilde ze dus t bit vast pakken en op de bakrand af gaan..dit deed ze 2x ze stopte er mee toen ze dus tegen de rand opknalde....
vind t knap dat ze toch normaal op Umi heeft kunnen galopperen en haar uiteindelijk nagevelijk had gekregen in galop. Onterecht straffen is t niet ze heeft zelf laten zien dat ze normaal kan galopperen

Zwennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:10

heej!!
leuk paardje maar vindt haar behoorlijk berort zitten voor zz licht maar ja dat is mijn mening!! mischien denken ander mensen hier anders oover maar leuk paardje hoor!!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 20:11

misschien had ik toch beter t niveau van de ruiter weg kunnen laten...zal wel een keer wat foto's maken als ze haar eigen paarden rijd. ziet er misschien niet uit als ZZ maar toch geloof ik haar

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:22

Ik snap niet waarom het paard nageeflijk moet lopen in de galop als het dier totaal nog geen balans en controle heeft in de galop. Je zit alleen maar te hameren op dat nageeflijke terwijl ze nog wel omhoog komt, weg springt etc. in de basis africhting.

En afstraffen als ze omhoog komt werkt waarschijnlijk averechts. Ik denk dat ze zich verzet omdat ze moeite heeft met de balans in de galop. En als je dan ook nog nageeflijk moet lopen als je de balans nog niet hebt, ja dan zou ik ook boos worden en je eraf smijten

Mijn paardje is 3.5, ben nu bezig met de galop. En ja hij vind het moeilijk. Wat ik doe ik zet hem in galop en laat hem gewoon lopen, loopt hij een halve ronde goed door de bak (goede galop, normaal te sturen) dan stop ik en gaat hij terug naar de wei. Het is heel belangrijk bij een groen paard aan te geven wat jij wilt en wat goed is. Dat weet dat paard niet. Negeer al dat springerige en bokkerige en geef haar een uitgebreide beloning als ze een rondje (of een halve, met kleine stapjes beginnen) goed loopt. Laat haar stoppen, ontspannen, stap eens af en geef haar eens een knuffel. Dan wil dat paard wel voor je werken de volgende keer, want als je braaf aangalopeert dan is de baas lief Als jij haar gaat straffen tijdens het aanspringen gaat ze de galop alleen maar vervelender vinden want ze associeert galop nu met straf.

Als ze nu snapt wat de bedoeling is en wel normaal kan aangaloperen en ze gaat na een tijdje weer in verzet dan mag je haar best eens doorpakken want dan is het uitproberen. Als een paard iets nog niet heeft geleerd kan hij je er ook niet op uitproberen

Veel succes ermee! Het is wel een mooi dier wat ook echt wel wat in haar mars heeft maar dat moet je er wel op de goede manier uitkrijgen.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:38

Renske20 schreef:
lichamelijk, of de ruiter
je kan een paard net zo lang verkeerd rijden, overvragen etc etc tot hij er echt niets meer van snapt en dus maar 1 uitweg ziet: verzet!

zn rug laten nakijken kan nooit kwaad, die van mij deed het oa ivm serieuze rugproblemen!

Je zegt lichamelijk of de ruiter maar ik denk dat het lichamelijke probleem juist door de ruiter komt. Dus jah... niet alleen het lichamelijke probleem moet gevonden worden, denk dat er juist heel hard aan de ruiter of de manier waarop er getraind wordt moet worden gewerkt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:53

tsja als hij bij anderen, en ook bij de africhtingsstal waar hij geweest is, wel normaal kan galloperen, dan zal het onbewust toch door de TS zelf komen dat het niet lukt

dan zou ik er dus een andere ruiter mee verder laten rijden en toegeven dat je het gewoon niet voor elkaar krijgt zelf, want het gaat nu dus van kwaad tot erger wanneer de TS erop zit
zelfs na 3 mnd trainingsstal kan ze er nog niet mee overweg, dat is geen schande, maar zie dan in dat je toch beter voor dat verder doorgereden paard had keunnen gaan

zoals in het profiel van de TS staat, wilde ze geen Z paard want daar zaten alle knoppen al op en wilde ze t liever toch allemaal zelf aan het paard leren
ja die gedachte is leuk, als je zelf als ruiter heel wat in huis hebt!

en bovendien zijn Z paarden geen paarden waar je op stapt en zo mee wegrijdt, hier thuis staan er 2 maar ik heb nog niemand op M of Z niveau op een van die paarden zien rijden, dat die je niet 'zomaar even' en je kan er juist met goede les veeeeel van leren
en krijg je het enemaal voor elkaar met een verder doorgereden paard, dan is overgaan op een jong paard een stuk beter verantwoord

zelf heb ik op Z niveau gereden en ook op oa handelsstallen gereden, meerdere paarden zadelmak gemaakt en mijn 2 jarige breng ik ook weg volgend jaar, om er vooral niets aan te kunnen verpesten!
kan er wel zelf mee gaan prutsen met wat hulp hier thuis, maar breng haar weg, en ga er dan daar onder begeleiding mee aan de gang

en dat had de TS meteen moeten doen en niet eerst thuis wat aanmodderen, en eerlijk gezegd had ze beter helemaal niet zo'n jong paard kunnen kopen

ik zou zeggen neem zelf VEEEEEL les, klim er zonder begeliding niet meer op want je paard heeft echt maling aan wat je doet, en zorg dat je iemand hebt die haar wat manieren bijbrengt, dit gaat je zelf echt niet lukken, hoe graag je ook wil
want je doet er echt wel je best voor, daar zeg ik niets slechts over, maar het gaat ondanks je doorzettingsvermogen toch niet echt de goede kant op, dus dan is er een moment dat je beter kan inzien dat het dus zo op deze manier niet gaat
blijf het verder een gaaf paard vinden, zou er graag zo een onder mn kont willen hebben en hoop dan ook dat je tot een goed eoplodding komt

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:05

Jammer dat t nog steeds niet zo goed gaat.
Het is echt een gaaf dier om te zien..zoek alsjeblieft goede begeleiding en leer zelf eerst wat meer rijden en stap daarna pas weer op dit paard. T zal misschien wat extra geld kosten maar dan houd je je paard iig goed.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:41

elmiran schreef:

Dat is ook de kunst van het opleiden. Nooit en te nimmer je paard op zijn kloten geven, maar hem op zijn plaats zetten. En dat is en blijft onder de ''baas'' ruiter. Hier zit een groot verschil in en niet iedereen die dat kan. Dat is absoluut geen schande zolang je dat zelf maar in ziet.
Een 4 jarig kind geef je ook niet op zijn zodemieter maar die zet je ook weer even op zijn plaats. Jij bent de ''baas'' en niet zij

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:40

leuk paardje
zelf heb ik een een superbrave Gribaldimerrie gehad
was echt een wereldpaard en super betrouwbaar
helaas veel te vroeg gestorven aan koliek (6 jaar)
ik heb er nog een zwarte dochter van (Un-amie) en die lijkt best veel op Umi
ook zij is superbetrouwbaar

dat de ruiter er niet mooi opzit daar kan me wel iets bij indenken
bij zulke bewegingen...
heel moeilijk als je zulke bewegingen niet gewend bent
die van mij geeft zo hoog op dat het net leek of ik een beginnende ruiter was met zadelmak maken

verder valt het me op dat je zadel TOTAAL niet past (kamer te smal)
het kan zijn dat het zadel zo'n pijn doet dat ze stout word
een handige ruiter kan haar dan wel aanpakken wat ook (tijdelijk) zal helpen maar het paard zal altijd blijven proberen onder het werk uit te komen en word steeds moeilijker
geen leuk vooruitzicht

wat voor merk zadel ligt er trouwens op?

ook steeds overkruist zitten in galop kan een teken zijn dat het lendegedeelte flink vast zit (niet vreemd met zo'n zadel)
in bodegraven zit een goede chiropractor (Jan Everts) die dit probleem eenvoudig kan verhelpen

mijn advies:
ga bij iemand lessen die je geen sporen adviseerd (wat een slecht idee )maar gewoon het paard lekker voorwarts neerwaarts wil hebben op een eerlijke manier

laat een ander zadel aanmeten bij van Triest in Meppel (hij kan ook oudere zadels passend maken op je paard (kost ongeveer 100/200 euro) vooral stubben, KN en passier zijn goed te vermaken Kieffer juist niet
vooral de oudere zadels zijn de betere dus veel geld hoeft het niet te kosten

bij deze nog een foto van mijn 4 jarige merrie Unamie
Afbeelding

verder succes met dit leuke paard