Deel II: meer volgens bokt-normen;) Unique @hardwork

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Re: Deel II: meer volgens bokt-normen;) Unique @hardwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:20

Sandra15 schreef:
Tja, als het eenmaal zo is als je je paard altijd zo los rijdt waarom zou je zeggen van niet? Beetje rare opmerking hoor..

Mij best hoor als dat zo is . Maar Bokt is nu eenmaal een rare plaats zoals je nog wel zult merken en LDR topics alleen in woorden krijgen bijna altijd een slotje, laat staan een topic met LDR foto's . De meeste zijn dus erg voorzichtig met het zeggen dat ze zo rijden. Het is dan opvallend dat die reacties nu wel ineens komen .

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:22

Ja ik merk het nu al hoor .. Dat eeuwige commentaar altijd Je moet toch gewoon kunnen zeggen hoe en wat zonder dat daar meteen weer commentaar op komt of niet? Enja, ik zou het niet zeggen als ik het niet zou doen dus, kweenie hoe t bij de andere zit

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 15:26

redina schreef:
fransheijs ik vind dat je een leuk gevoel voor humor hebt.

waar het jou om ging volgens mij was dat je eerst foto's plaatst en een berg commentaar krijgt. vervolgens rijdt je daarnaar en krijg je weer commentaar
haha typisch een beetje bokt. hoe je het ook doet. je doet het bijna nooit goed.

ga gewoon zo lekker door. je hebt lol, je paard ook en ondertussen rijdt je ze ook nog het Z in.

ik moet erg om je antwoorden altijd lachen. Ga gewoon lekker door met rijden en zit die meiden hier niet zo te stangen

Ik zit echt niet te stangen hoor! Zoals ik ook al eerder schreef moet niemand het persoonlijk opvatten!
Deze foto's zijn inderdaad dezelfde dag geschoten en er zat ook veel spanning op dat ben ik helemaal met jullie eens! Ik heb inderdaad al meer paarden en pony's de Z in gereden, maar dat neemt niet weg dat je altijd kunt blijven leren, want ieder paard is ook anders!
Dit is denk ik een beetje mijn manier om zinnige informatie te krijgen, want ik moet zeggen dat ik hier zeker wel wat leer, misschien is het niets nieuws maar toch even een reminder en dat is ook wat waard. Ik denk ook dat je door zo'n discussie ook meer dingen zowel positief als negatief over de combinatie naar boven kunt halen!

Maar buiten dat vind ik het ook wel leuk hoor, om het zo te doen maar dat is niet primair

Owh Anoukie Ik rij LAAG EN DIEP en durf daar ook voor uit te komen hoor......... (en het heeft me tot nu toe nog geen windeieren gelegd, want ik heb er nog steeds lol in, en presteer volgens mijn eigen doelstellingen)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:30

Sterkte Frans, ik vind je erg dapper dat je ervoor uit durft te komen .

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 15:34

Anoukie schreef:
Sterkte Frans, ik vind je erg dapper dat je ervoor uit durft te komen .

Is het zo erg dan?

Frans onder vuur.........haha

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:57

Het is ook nooit goed he!
Ik vind het er in ieder geval netjes uitzien! Echt een prachtig beest! Ik geloof niet dat ik het beter zou kunnen, dus daarom ook zeker geen commentaar!!

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:21

Ik ben van mening dat je, als je een paard laag rijdt met de neus eruit, je de bovenlijn niet optimaal aangespannen krijgt. Als je een paard naar beneden rijdt met het losrijden, dan moet je hem haast wel achter de loodlijn rijden, anders valt hij ook nog eens volledig op de voorhand en verlies je vaak ook aanleuning. Bovendien wordt op deze manier de bovenlijn losser en sterker gemaakt en soepeler. Dat gehamer altijd maar op die loodlijn. Op wedstrijd zie ik bijna geen enkel paard in de B/L/M op of voor de loodlijn lopen. het is veel belangrijker dat het paard lekker door zijn lijf loopt, ipv "op de loodlijn"!
Dat is echt zo'n technische kreet die mensen te pas en te onpas in de groep gooien, omdat het zo'n "populaire" kreet is. Iedereen traint op zijn eigen manier. Ik train toevallig ook op deze manier, maar ik zeg niet dat het op een andere manier niet kan. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:24

O, ja en ik wilde nog wel even kwijt dat ik het echt een supergave bok vind en dat ik vind dat je lekker bezig bent en dat je er super opzit!!!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:44

Echt een super geweldig paard, mn ma meteen is die niet te koop hhahaa, heel mooi paard, en veel succes ermee verder

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:33

hij loopt erg mooi...ik zal maar niet zeuren over te laag lopen hij is oowk erg mooi hoowr

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:39

Wouw wat kan die sjouwen zeg, mooi beessie hoor. Enne ik wil vaker fotoos van jou zien want ik denk dat jij wel weet waar je mee bezig bent.

stampertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:50

nou ik ga ook maar s ff reageren.
heb je vorige topic ook gevolgd.
ik ben van mening dat als je je paard op/in heel veel manieren van hoofd halshouding kan rijden dat je dan een paard onder je kont hebt die lekker door zn lijf loopt en vooral op eigen benen, (heel belangrijk) als je je paard alleen maar in de zogenaamde standhouding rijdt(hoofd precies op loodlijn) kunnen ze zich moelijk lekker ontspannen en los over de rug rijden, kijk maar eens op concours hoeveel paarden *en dat zijn er echt heel veel* die gewoon niet kunnen halsstrekken.zelf vind ik dit best een groot probleem die wel veel voorkomt, dat de paarden zich minder of zelfs helemaal niet ontspannen. ik vind dat je je paard echt onwijs goed voorelkaar hebt. ben zelf ook van mening dat als je je paard lang laag rijd dat ie ook idd met zn neus rond moet(achter loodlijn) anders is het meer halsstrekken en gebruikt ie zn spieren bovenin de hals dus niet(minder).
in het vorige topic was ie idd veel te opgericht en moest ie idd langer en ronder doe je dat dan is dat ook niet goed
alsof ze aelf allemaal weten hoe het moet, en dat ze zelf nooit iets fout doen,

wou alleen maar ff zeggen ga zo door, op dit supergave goed gereden talentvolle dier

*AMEN* _/-o_

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 22:02

Frans jij wordt echt mijn persoonlijke boktheld. Eindelijk iemand die op een leuke manier een discussie kan lijden. Ik ben het helemaal met je eens dat je op deze manier altijd nog eens wat bij kan leren. Bovendien lig ik dubbel van het lachen achter mijn computer, en dat is toch ook wel wat waard.

Ga zo door, ik blijf braaf meelezen, haha

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 22:04

Ow wauw! Wat een prachtig paard zeg [ik val in herhaling ]! Meer heb ik niet te zeggen wat ik vind het er geweldig uit zien

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 22:56

ik vindt dat je super met hem aan het werk ben en hem super aan het lopen hebt ik ben net zelf net weer begonnen met een 3 jarige dornenkönig te beleren en die leer ik ook eerst laag en rond telopen ga eerst even de weg op zodat ie lekker kan ontspannen aan een lang teugeltje een min of 5 en daarna ga ik de bak in en rij hem dan voor zover ie het aanbiedt laag en rond ik vindt het heel belangrijk dat je paard je hand volgt en niet in zo'n zelf houding blijven 'hangen',
het ziet er iig super

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 00:28

Mooi paard hoor super kleur ook
Ziet er goed uit

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 01:07

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 01:46

fransheijs schreef:

Je hoeft zeker niet te gaan roepen dat het prachtig is! De termen mooi en lelijk zijn voor iedereen anders defenieerbaar en daarom zeer relatieve termen. Ik ben het met je eens dat men er meer aan heeft om slechte punten aan te stippen. Door de slechte punten aan te stippen kun je voor jezelf bepalen of je dit werkelijk een slecht punt vind en of je er mee aan de gang wilt!
Hetgeen wat me een beetje stoot is dat de meeste hier op bokt die graag willen reageren dat doen met literair geneuzel en vage opmerkingen die op iedereen wel van toepassing zijn. Het punt wat ik zeer interessant vind in het bovenstaande quote is "zodat je daaraan kunt werken"!
Waarom vind ik dit zo interressant? Dat is omdat dit stukje tekst impliceert dat jij iets hebt gezien wat verbeterd kan worden. Je ziet dit omdat je er ervaring mee hebt, maar de observatie alleen is niet genoeg omdat je je met de uitdrukking van de observatie, net als zovelen, verschuilt achter de relatieve naar mijn smaak literaire termen!
Als je A zegt moet je dus ook B zeggen. Je vindt dat ie achter de loodlijn loopt, dat is jou observatie. Dit impliceert dat jij geen voorstander bent van het rond rijden. Dat je het ziet is 1! Wat ik nou wil horen is waarom ben je tegen het rond rijden, of is het te rond? Waarom moet ie minder rond? Kunnen er zo problemen ontstaan? Heb je ervaring mee? Hoe zou jij het dan doen? Waarom zou je het doen zoals jij het zegt?
Dus als je populair wilt reageren op een aantal foto's hou je dan bij de relatieve begrippen van mooi en lelijk, maar ga geen rijtechnische termen tevoorschijn halen, waneer je deze niet kan onderbouwen! Doe je dit wel dan maak je de ruiter van de desbetreffende combinatie alleen maar onzeker, en wordt deze onzekerheid niet weggenomen doordat de ruiter aan de hand van de onderbouwing zijn eigen mening kan vormen over het door jou geconstateerde!

Neem het niet te persoonlijk op, maar zo kijk ik er tegen aan! En misschien is mijn ego al groot genoeg! Van slap prutsmuts is nog niemand ooit een klasse hoger gaan rijden!

Goeiemorgen! dat is nog eens een literair hoogstandje.

Lekkerding trouwens

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 07:30

Knor schreef:

Lekkerding trouwens

frans of het paard?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:21

frunnik schreef:
Frans jij wordt echt mijn persoonlijke boktheld. Eindelijk iemand die op een leuke manier een discussie kan lijden. Ik ben het helemaal met je eens dat je op deze manier altijd nog eens wat bij kan leren. Bovendien lig ik dubbel van het lachen achter mijn computer, en dat is toch ook wel wat waard.

Ga zo door, ik blijf braaf meelezen, haha

Leiden of Lijden?
Sjooo...dat ik dit topic nu pas ontdek zeg! De foto's had ik al gezien maar het commentaar eromheen is nog leuker!
Ik houd mij wars van alle commentaar, simpelweg omdat ik er niet genoeg verstand van heb. Dus...alle commentaar laat ik aan de "profs" over.
Wel een leuk petje leuke foto's...leuk paard...leuke ruiter

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 10:33

Zo kijk ook een avond niet en kan gelijk bijlezen! haha is wel super! Ik ben vroeger (zo'n 12 geleden) ook begonnen met laag rijden en de neus eruit! Degene van wie ik toen les kreeg, kwam uit duitsland en die had daar ook het vak geleerd! Dat is me toen erg goed bevallen, want dat heeft me nooit punten gekost en qua training en bespiering heb ik daarmee ook niets laten liggen! Nu rij ik al zo'n 4 jaar bij een andere trainer en die is juist voor rond en laag! Ook hier heb ik goeie ervaringen mee! Ik merk dan ook dat het voor mij een combinatie is geworden! De ene keer is het rond en laag (meestal) en af en toe laag en neus eruit, dit omdat beide zijn voordelen heeft.
Bij laag en neus eruit, merk ik, dat ik zelf harder moet werken! Dit omdat het paard dan de neiging heeft om de achterhand te laten versloffen, ook heeft ie met zijn hoofd meer vrijheid en kost het mij meer moeite om het lekker de bak door te sturen! Dit zorgt er wel voor dat je nog kiener op je hulpen bent, en dat je wil dat ie nog iets beter reageert op je zit en been!
Met laag en rond heb je iets meer te zeggen qua macht en is het er vanachter onder rijden iets makkelijker! Je rijdt zeg maar achter en voor tegen elkaar aan, waardoor het paard makkelijker sluit! Daarom is het ook zo interressant om te horen wat bij wie wel werk en waarom, omdat ik denk dat een combinatie voor MIJ werkt (dat hoeft dus niet voor iedereen!)

Pfff het is natuurlijk wel zaterdagmorgen, en ben net wakker, dus...................ik ga eerst maar even koffie drinken! haha

dems75 schreef:
Leiden of Lijden?
Sjooo...dat ik dit topic nu pas ontdek zeg! De foto's had ik al gezien maar het commentaar eromheen is nog leuker!
Ik houd mij wars van alle commentaar, simpelweg omdat ik er niet genoeg verstand van heb. Dus...alle commentaar laat ik aan de "profs" over.
Wel een leuk petje leuke foto's...leuk paard...leuke ruiter

Leiden is toch een stad?? Klopt jij had de foto's al gezien! haha

Japke_Z schreef:
Frans, geef het op. Rijden volgens de Bokt-normen is net zo waarschijnlijk als een 100% scoren......

Ik wil ook niet rijden volgens de bokt-normen! haha het gaat prima zo, ben alleen nooit te beroerd om iets te leren.....en dat doe je hiervan wel! Ik iig!
........................en ach ja 100%, 80% is toch ook mooi (daar win je ook mee)!

stampertje schreef:
ik ben van mening dat als je je paard op/in heel veel manieren van hoofd halshouding kan rijden dat je dan een paard onder je kont hebt die lekker door zn lijf loopt en vooral op eigen benen, (heel belangrijk) als je je paard alleen maar in de zogenaamde standhouding rijdt(hoofd precies op loodlijn) kunnen ze zich moelijk lekker ontspannen en los over de rug rijden, kijk maar eens op concours hoeveel paarden *en dat zijn er echt heel veel* die gewoon niet kunnen halsstrekken.zelf vind ik dit best een groot probleem die wel veel voorkomt, dat de paarden zich minder of zelfs helemaal niet ontspannen. ik vind dat je je paard echt onwijs goed voorelkaar hebt. ben zelf ook van mening dat als je je paard lang laag rijd dat ie ook idd met zn neus rond moet(achter loodlijn) anders is het meer halsstrekken en gebruikt ie zn spieren bovenin de hals dus niet(minder).

Zo als ik hierboven al zei, zie ik best de voordelen van beide in, maar ik denk dat ze beide niet allesomvattend zijn! Vandaar ook deze discussie, omdat mijn gevoel zegt dat beide niet echt kunnen voldoen, maar het is moeilijk in woorden te pakken!

En jah uiteindelijk moet ie toch mooi op de loodlijn van achter erbij en de berg op!! nu alleen nog ff doen

* en nu koffie

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:47

Ik vind je een topper !
Je kunt het allebei en dat zijn er maar weinig.. Ieder zijn eigen manier en jij kan er zo te zien goed mee omgaan !
Je hebt een supergaaf dier onder je kont !
En ik denk dat een hoop negatieve woorden, hier en daar, meer uit jalouzie dan uit verstand geroepen worden !
Succes met je paardje, ik vind jullie een leuke combi !

Lekker bakkie he

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:58

Ik leer zelfs nog iets van dit topic!!
Moet iets doen als je je verveelt op het werk

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:09

Mooie combinatie!

Laag en rond losrijden, later wat meer oppakken en opgericht rijden. Het ziet er beide (ook vorige topic) goed uit.
Op bokt kan het bijna nooit goed gaan, er is altijd wel iets te zeuren. (Daarom plaats ik nooit meer foto's )

Zelf rij ik ook laag en rond los. Mijn pony komt dan net achter de loodlijn. Dit heeft hij echt nodig om goed los te komen. Uit zichzelf loopt hij makkelijker opgericht, met zijn neus (naar mijn mening) te ver voor de loodlijn. Maar in sommige gevallen is het niet nodig om een paard diep en rond te rijden, omdat die van zichzelf al diep loopt. Die moet je voorwaarts rijden, met de neus eruit.
Welke methode je gebruikt om te rijden hangt IMO af van hoe je paard uit zichzelf het makkelijkste loopt.

Ik hoop snel weer foto's te zien. En binnenkort wedstrijd verslagen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:03

ik blijf het een stoer paard vinden hoor !!!

ik denk juist dat die afwisseling goed is voor een paard, het constant in de "wedstrijdhouding "trainen, lijkt me vrij zwaar voor het paard, en na een tijdje ook een beetje eentonig enzo... zo af en toe lekker los en laag rijden, lijkt me voor het dier ook leuker en prettiger, en sommige paarden kan je zo ook wat rustiger houden, omdat veel nogal opgefokt gaan lopen als ze constant in die "houding "lopen...