Zo kijk ook een avond niet en kan gelijk bijlezen! haha is wel super! Ik ben vroeger (zo'n 12 geleden) ook begonnen met laag rijden en de neus eruit! Degene van wie ik toen les kreeg, kwam uit duitsland en die had daar ook het vak geleerd! Dat is me toen erg goed bevallen, want dat heeft me nooit punten gekost en qua training en bespiering heb ik daarmee ook niets laten liggen! Nu rij ik al zo'n 4 jaar bij een andere trainer en die is juist voor rond en laag! Ook hier heb ik goeie ervaringen mee! Ik merk dan ook dat het voor mij een combinatie is geworden! De ene keer is het rond en laag (meestal) en af en toe laag en neus eruit, dit omdat beide zijn voordelen heeft.
Bij laag en neus eruit, merk ik, dat ik zelf harder moet werken! Dit omdat het paard dan de neiging heeft om de achterhand te laten versloffen, ook heeft ie met zijn hoofd meer vrijheid en kost het mij meer moeite om het lekker de bak door te sturen! Dit zorgt er wel voor dat je nog kiener op je hulpen bent, en dat je wil dat ie nog iets beter reageert op je zit en been!
Met laag en rond heb je iets meer te zeggen qua macht en is het er vanachter onder rijden iets makkelijker! Je rijdt zeg maar achter en voor tegen elkaar aan, waardoor het paard makkelijker sluit! Daarom is het ook zo interressant om te horen wat bij wie wel werk en waarom, omdat ik denk dat een combinatie voor MIJ werkt (dat hoeft dus niet voor iedereen!)
Pfff het is natuurlijk wel zaterdagmorgen, en ben net wakker, dus...................ik ga eerst maar even koffie drinken! haha
dems75 schreef:Leiden of Lijden?
Sjooo...dat ik dit topic nu pas ontdek zeg! De foto's had ik al gezien maar het commentaar eromheen is nog leuker!
Ik houd mij wars van alle commentaar, simpelweg omdat ik er niet genoeg verstand van heb. Dus...alle commentaar laat ik aan de "profs" over.
Wel een leuk petje leuke foto's...leuk paard...leuke ruiter
Leiden is toch een stad?? Klopt jij had de foto's al gezien! haha
Japke_Z schreef:Frans, geef het op. Rijden volgens de Bokt-normen is net zo waarschijnlijk als een 100% scoren......
Ik wil ook niet rijden volgens de bokt-normen! haha het gaat prima zo, ben alleen nooit te beroerd om iets te leren.....en dat doe je hiervan wel! Ik iig!
........................en ach ja 100%, 80% is toch ook mooi (daar win je ook mee)!
stampertje schreef:ik ben van mening dat als je je paard op/in heel veel manieren van hoofd halshouding kan rijden dat je dan een paard onder je kont hebt die lekker door zn lijf loopt en vooral op eigen benen, (heel belangrijk) als je je paard alleen maar in de zogenaamde standhouding rijdt(hoofd precies op loodlijn) kunnen ze zich moelijk lekker ontspannen en los over de rug rijden, kijk maar eens op concours hoeveel paarden *en dat zijn er echt heel veel* die gewoon niet kunnen halsstrekken.zelf vind ik dit best een groot probleem die wel veel voorkomt, dat de paarden zich minder of zelfs helemaal niet ontspannen. ik vind dat je je paard echt onwijs goed voorelkaar hebt. ben zelf ook van mening dat als je je paard lang laag rijd dat ie ook idd met zn neus rond moet(achter loodlijn) anders is het meer halsstrekken en gebruikt ie zn spieren bovenin de hals dus niet(minder).
Zo als ik hierboven al zei, zie ik best de voordelen van beide in, maar ik denk dat ze beide niet allesomvattend zijn! Vandaar ook deze discussie, omdat mijn gevoel zegt dat beide niet echt kunnen voldoen, maar het is moeilijk in woorden te pakken!
En jah uiteindelijk moet ie toch mooi op de loodlijn van achter erbij en de berg op!!
nu alleen nog ff doen
* en nu koffie