paard pakt bit rechts vast

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Re: paard pakt bit rechts vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:08

He Bramblerose! Je hebt gelijk, hoe oud zijn we nu helemaal. De tandarts moet ik nog bellen. Ik ben op de stal waar ik veel met haar rij aan het vragen wie nog meer wil, dan laat ik hem daar komen. Kan die er meteen een paar meepakken. Verder ging het met het rijden van veel voltes, groet en kleiner maken met het binnen- en buitenbeen een stuk beter. We hebben nog veel te doen, want op rechte lijnen zwabbert zo ook enorm. Echt geen evenwicht. Vanavond ga ik lekker naar het bos. Ik zal vanmiddag nog eens op stal vragen en anders bel ik hem voor mij alleen. Ik laat het je weten als hij geweest is. Ben zelf ook erg benieuwd.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:08

Ik val ook onder de tinkereigenaren die wel goed kontakt heeft d.m.v een dubbel gebroken trens .
Overigens ben ik niet tegen het rijden met een stangetje verder heb je genoeg advies gekregen over rechtrichten van je paard ,neem les en succes.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:13

Hoi WenK. Dan je voor je reactie. Je hebt gelijk dat ik goede instructie nodig heb. Aangezien ik een vervelende ervaring met mijn vorige instructice heb gehad, wou ik het even rustig aan doen. Bij de vorige moest ik haar behoorlijk aan het werk zetten en dat was teveel voor haar. Zij was echt zo'n instructrice waar mensen met wedstrijdambitie iets aan hebben. Ik ben toen daarmee gestopt omdat mijn paardje tegen het overbelaste aanzat. Heb ik me toen ook enorm schuldig over gevoeld, maar ze is mijn eerste paard en ik was erg onzeker over mijn eigen beslissingen. Ik wilde eigenlijk pas na de zomer weer les gaan nemen in verband met de warmte, maar echt warm is het niet! Toch maar weer eens kijken voor een goede instructeur.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:15

tinkermeisje schreef:
Hallo!
Ik heb nog een jong paard. Op de rechterhand zit ze behoorlijk vast. Ze wil niet lekker buigen of een volte draaien. Daar doe ik oefeningetjes voor met kleine voltes en dan weer groter maken enzo. Maar regelmatig geeft ze protest als ik wil dat ze naar binnen (rechts) kijkt. Dan voelt het alsof ze het bit alleen rechts pakt, en gooit ze haar hoofd omhoog. Ik drijf dan door en geef rechts een ophouding. Nou heb ik gelezen dat je dan juist moet loslaten als het paard vastpakt, maar ik vind dat niet logisch. DAn beloon je toch alleen maar omdat ze dan haar zin krijgt? Ik rijd nu met een rubberen stang. Met een gewone trens had ik helemaal geen contact. Met deze wil ze in de stap al lekker zakken voor en wat ronder rijden.
Thanx voor de reacties!

Als ze protest geeft bij het naar rechts kijken zijn de spieren aan de linkerkant te kort en zit ze dus op links vast.
Je moet dus oefeningen doen die haar linkerspieren langer maken.
Maar volgens mij is het ook zaak om haar eerst recht te richten.
Vraag anders eens advies bij bijvoorbeeld Corine Vogelaar.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:17

Ik hebje verhaal toen gelezen ja nu weet ik dat weer, je hebt toen een goede keus gemaakt door te stoppen, En ja ik weet het een goede instructriice is niet gemakelijk te vinden, kijk rustig rond en neem er een waar je een goed gevoel bij hebt,

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:19

Thx Dobbel, inderdaad, ik moet nu op mijn gevoel af gaan. He enne, no hard feelings!!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:21

zeker niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:21

Zoek een fijne andere instructie waar je wel een goed gevoel bij hebt! Da's het beste advies denk ik

Overigens: imo is een harde mond aangeleerd en niet aangeboren, ook niet bij Tinkers! En als je echt goed weet te rijden: nageeflijkheid en gehoorzaamheid komen niet vanuit de paardenmond of mensenhand...

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:30

Iedereen heeft een andere mening over bitten ,logisch ook. Ik wou ook nooit met stang rijden. Ik heb driekwart jaar met trens gereden, maar ik hield haar niet en in het bos al helemaal niet. Als ik in de bak terug naar de stap wilde, koste me dat bijna een hele volte. Ik denk dat het ook een vluchtreactie is geweest van haar tegen het zware werk. Er is met haar ook gepraat door Cecilia van der Drift, en die zei dat het werk te veel en te zwaar was geweest. Toen ben ik na een maand rust weer langzaam begonnen, met een trensje in het bos. Maar in de bak lukt het me echt niet. Nu met de rubber stang gaat het best goed, ik vond dat karrebit met scharen te heftig. Als ik een goede instructeur vind, wil ik wel weer met een trensje terug naar de basis, maar voor nu gaat het goed zo. En nou geen commentaar dat ze dalijk hard in de mond is aub. Jullie mogen allemaal komen kijken hoor, ik doe heus geen idiote dingen. Daar is ze me veel te dierbaar voor!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:39

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:09

yarka schreef:
Als ze protest geeft bij het naar rechts kijken zijn de spieren aan de linkerkant te kort en zit ze dus op links vast.
Je moet dus oefeningen doen die haar linkerspieren langer maken.
Maar volgens mij is het ook zaak om haar eerst recht te richten.
Vraag anders eens advies bij bijvoorbeeld Corine Vogelaar.

Mijn Tinker is ook linksgebogen en geeft dus moeilijk stelling op rechts waarbij ze ook nog regelmatig haar bit wil vast pakken (dubbelgebroken trens overigens ).
Ik ben nu twee keer bij Corine Vogelaar gaan lessen en zij heeft mijn ogen geopend. Het aller, allerbelangrijkste is om je paard eerst te gaan recht richten voordat je stelling, buiging en nagevelijkheid vraagt. Je paard kan pas nagevelijk worden en het bit los laten als het in zijn hele lichaam recht gericht is.
Waarbij ik vroeger een half uur kon vechten met mijn Tinker om haar koppie naar beneden te krijgen (en dan nog steeds het bit vast houden) liep ze na de eerste les van Corine binnen 5 minuten recht en daardoor ook nagevelijk. Ze werd licht in haar mond en hield het bit niet meer vast.

Ik weet niet precies waar je woont maar als het in de buurt van Ruinen (Drente) is raad ik je echt aan om eens bij Corine langs te gaan. Woon je te ver weg dan kun je haar alsnog mailen. Misschien weet zij wel iemand bij jou in de buurt die op ongeveer dezelfde manier als haar les geeft.
Haar website is http://www.centaurvogelaar.nl
Of zoek contact met iemand die ook klassieke dressuur les geeft of op de manier van Antoine de Bodt (Corine combineert deze twee methodes in haar dressuurlessen).

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:44

Wij rijden alle tinkers op gebroken trens behalve Drum, dat is net zo'n tank, die moet je met stang rijden vandaar dat ik er niet op rijd, ben niet zo'n held.

idd heb veel met voest gedaan, heb ook eens les gehad van corrinne, veel aan gehad.

Tandarts is ook een goede optie.

succes

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 15:41

Flettie, ik ga zeker op de site kijken, dat klinkt wel heel goed! Ik woon in midden-limburg, dus een beetje ver weg. Maar misschien weet zij inderdaad iemand hier.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:54

Tinkermeisje, hoe gaat het met je paardje??

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 10:54

Gaat goed! Ik rijdt nu met een dubbelgebroken bit. En voor mijn gevoel wil ze al wat lekkerder wenden op rechts. Ik moet alleen de paardentandarts nog bellen, maar ik wil ook dat hij dan naar mijn shet kijkt. En die staat nog ergens anders omdat ik aan de wei aan het werken ben. Aangezien meneer meester is in uitbreken, staat hij tijdelijk bij vrienden. Voor Tosca is een draadje al genoeg om haar binnen te houden dus dat is makkelijk. Ik hoop hem volgende week naar huis te halen.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:57

Dat is goed om te horen! Hmm, dus toch een ander bit? waarom van gedachten veranderd? Goed dat je open staat voor dingen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 11:12

Ik kende het dubbelgebroken bit eigenlijk niet, en omdat ze met een enkelgebroken bit niet goed liep, had ik de gebroken bitten eigenlijk afgeschreven. Een vriendin had nog een dubbelgebroken liggen, dus ik dacht ik probeer het gewoon. En in de stap was ze zelfs wat nageeflijk. Ze liep net zo fijn als met de rubberen stang. Omdat ze nog zo jong is, vind ik het toch fijner als ze een wat zachter bit heeft. Alleen buiten gaat dat nog niet, dat loopt ze echt met me weg.En les, ik heb nog steeds geen instructeur waar ik me goed bij voel. Dus ik kijk nog rustig rond.