Terugnemen op je zit in dat tempo werkt niet omdat je hem met je zit vooruit duwt, ga de beweging maar na.
Optie 2 is ook geen optie voor mijn paard. Ik heb een ex-renner die zich dood zou rennen in deze optie. Verschil is dat die van mij rent omdat hij dat het liefste doet (vandaar dat hij ook zo succesvol was). Omtrekken is levensgevaarlijk, tenzij je het niet erg vind als je thuis komt met een beenbreuk of peesblessure

One-rein-stop werkt in mijn ogen alleen als je paard gehoorzaam is. Op het moment dat hij de benen neemt is hij dus alles behalve gehoorzaam.
Ik rijd met een halsterhoofdstel, dat betekend dat ik eigenlijk geen neusriem heb, (wel een losse halsterneusriem zeg maar), en zodoende kan ik het pessoabitje ongestraft gebruiken indien nodig. Ik kan zijn kaak er niet mee breken o.i.d.
Hij leert steeds beter te luisteren buiten. Ik neem hem met korte ophoudingen (aan een kant ophoudingen maken werkt vaak nog beter, los-vast, los-vast) en mijn stem terug, daarbij knijp ik mijn knieen ontzettend hard aan en zit ik in de verlichtte zit.
Dit heb ik geleerd van de trainers van wie we hem gekocht hebben. Ik rijd daar nl regelmatig de paarden om ze te trainen.

*
nu hij nog last heeft van zijn blote voetjes)