Help! Aan de kletter! Waar zit de noodrem? Tips a.j.b. !

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Help! Aan de kletter! Waar zit de noodrem? Tips a.j.b. !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:14

Oh oh oh... Mensen vergeten vaak dat als een paard echt HARD gaat, je sommige dingen niet kan/moet doen...
Terugnemen op je zit in dat tempo werkt niet omdat je hem met je zit vooruit duwt, ga de beweging maar na.
Optie 2 is ook geen optie voor mijn paard. Ik heb een ex-renner die zich dood zou rennen in deze optie. Verschil is dat die van mij rent omdat hij dat het liefste doet (vandaar dat hij ook zo succesvol was). Omtrekken is levensgevaarlijk, tenzij je het niet erg vind als je thuis komt met een beenbreuk of peesblessure
One-rein-stop werkt in mijn ogen alleen als je paard gehoorzaam is. Op het moment dat hij de benen neemt is hij dus alles behalve gehoorzaam.
Ik rijd met een halsterhoofdstel, dat betekend dat ik eigenlijk geen neusriem heb, (wel een losse halsterneusriem zeg maar), en zodoende kan ik het pessoabitje ongestraft gebruiken indien nodig. Ik kan zijn kaak er niet mee breken o.i.d.
Hij leert steeds beter te luisteren buiten. Ik neem hem met korte ophoudingen (aan een kant ophoudingen maken werkt vaak nog beter, los-vast, los-vast) en mijn stem terug, daarbij knijp ik mijn knieen ontzettend hard aan en zit ik in de verlichtte zit.
Dit heb ik geleerd van de trainers van wie we hem gekocht hebben. Ik rijd daar nl regelmatig de paarden om ze te trainen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 17:23

Bij ons in de buurt is de Speedy zo welbekende galopberg. Dit is een holle weg. Als ik daar de benen aanleg voor de galop voel ik al direct of hij zich spant om te gaan of niet. Wanneer ik op tijd ingrijp (als hij wil gaan, niet als hij al weg is) kan ik hem op dit holle pad relatief "veilig" dwars zetten, met zijn neus in de struiken (moet ik wel op tijd zijn). Ik zou dit daar natuurlijk net zo lang kunnen blijven herhalen totdat hij wel in een handgalopje naar boven gaat. Misschien maakt dat de regels wat duidelijker voor hem en is dat precies wat hij eens nodig heeft, nl. een lik-op-stuk-aanpak. Ik denk dat het ondanks het grondwerk en al het andere wat ik aan deze kwestie doe, hier toch een keer op gaat uitdraaien, hoewel ik geen voorstander ben van trek-en-rukwerk...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:32

Dookie schreef:
Optie 2 valt idd te proberen

Optie 1: mijn paard is samen met mij tegen het hek gelopen en hij zat er goed met zijn hoofd ertegen. En erna is hij nog vaak weg gelopen.. Oja en dat been eraan, mijn paard reageert niet op hulpen op zo'n moment. Het zijn goeie tips maar voor mij werken ze helaas niet.

Wat het beste geholpen heeft, was afstappen en een goeie tik/schop. Toen was hij even onder de indruk maar hij aanvaarde dat erna ook gewoon en heeft sinds dien het niet meer gedaan *afkloppen *

okeej, nou ik ben blij dat jij de manier hebt gevonden, anders word het rijden er waarschijnlijk niet leuker op!
Het zijn ook maar opties, dus iets waar je misschien baat bij kunt hebben, maar idd, bij sommige paarden lukt het wel, sommige niet, dan moet je nog iets creatiever zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:31

Ik denk dat als je nu naar buiten gaat hij wel rustig blijft hoor (ha ha of is dat erg gemeen nu hij nog last heeft van zijn blote voetjes)

heb je al eens een hackmore geprobeerd zoals Pie heeft? Die is van leer en zonder ketting ofzo dus je breekt er heus niet zo snel de neus mee. Je kan heerlijk aan een lange teugel rijden en even remmen als hij te hard gaat en dan meteen weer loslaten. Ik vind het echt super relaxed rijden zo aan een lange teugel.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:45

Bah wat ben jij gemeen zeg! Ik ga deze week echt nog niet rijden met hem, veek te gevoelig nog. Een hack heb ik nog nooit geprobeerd, maar zou die echt zoveel verschillen van mijn bitloos hoofdstel? Het enige verschil is dat daar dus geen hefboomwerking op zit, maar dat kan natuurlijk inderdaad wel veel uitmaken. Lijkt me alleen dat mocht ik Speed om moeten trekken dat dat met een hefboom moeilijker gaat (of ben ik nu blont?). Misschien is een rustpauze nu trouwens wel even prettig, kan ik (noodgedwongen) wat grondwerk doen, maakt de rangorde misschien wat duidelijker. Volgende week eens kijken wat hij buiten doet...

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:44

omtrekken lijkt me geen goed plan, zag pas op een wedstrijd iemand iets soortgelijks doe ze reed en had duidelijk niet echt de touwtjes in handen zei dit ook steeds tegen vriendin. Resultaat fel paard zei dwingt hem ipv draven=energie kwijt te stappen hij wil naar rechts zei wil naar links en in combinatie met hard naar links trekken en een struikelend paard een paard wat op haar valt. Resultaat paard niets zei weg met de ambulance gebroken ribben. kan er niet iemand me je mee fietsen omdat hij toch niet erg hard gaat als noodrem nooit geprobeerd maar bedenk het ter plekke of is dat een stom idee?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 21:39

Ik zie dat niet echt voor me, hoe iemand op een fiets een galopperend paard kan stoppen... Ik denk toch dat er als je echt moet stoppen en het paard reageert verder nergens meer op, dat omtrekken dan de enige uitweg is. Ik doe het ook liever niet, en ik heb het ook tot nu toe nog niet gedaan (misschien beter wel kunnen doen, maar goed), maar ik ben bang dat het daarop zal neerkomen. Tenzij het "opvoeden" dat ik nu uit het zadel met hem aan het doen ben zoveel resultaat heeft dat hij het niet meer doet. Ik heb wel het idee dat hij het een en ander door begint te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 06:06

Met een Hackamore heb je veel meer te vertellen dan met bitloos dacht ik hoor. Met Pie heb ik er ook een tijd meegesprongen omdat ik hem niet kon houden in de springles. Je kan dan gewoon remmen ipv omtrekken ofzo. (eerst even een paar rondjes in de bak zodat hij er even aan kan wennen maar ik heb Pablo er ook mee gereden toen hij aan het wisselen was toen hij jong was en die liep er ook heel fijn op) Ik zou gewoon een svragen op stal of je er eens een kan lenen (volgens mij hebben de meisjes van teddy een oude van Pie te leen (Teddy wil graag inhaal-racespelletjes doen en met de hackamore is hij wel rustig) en als je het lief vraagt mag je die vast wel een keertje lenen en anders heeft Nico ook nog van alles in zijn kasten.

Speedy loopt toch nog maar met 1 voet moeilijk? Dan kan hij toch gewoon op zijn overige 3 voeten lopen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 06:13

Ik zou voor de volte gaan. Die one reinstop heb ik bekeken maar zou ik nooit en te nimmer doen. Tenzij je onderuit wil gaan. Weet dat de aanhangers er anders over denken maar dit is mijn mening.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 09:54

Een volte is normaal gesproken ook het beste, alleen heb je daar buiten niet altijd plek voor jammer genoeg.

@Katrien: Ik kijk het heel even aan hoe hij het de komende weken doet, mocht het geen succes zijn dan zal ik inderdaad eens iemand vragen en een hack proberen. Dankjewel voor de tip!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:01

Klopt Speedster. Dat ik tweemaal aan den lijve ondervonden helaas. Met minder goede afloop

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 10:02

Oeps, wat is er dan gebeurd?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:11

Tja. Lang verhaal. Onze vorige arab en ik dat klikte niet zo. Hij kon er zonder pardon vandoor vliegen. Controle had je dan absoluut niet meer. Tot twee keer toe trof ik het dat het pad scherp afboog. De eerste keer bokte hij me er in rengalop al af. Arm uit de kom en godzijdank meteen weer erin. Resultaat, zeer beschadigde pees. Tweede keer in wedstrijd met 60 km de bocht door. Een scherpe v-bocht hou je dat ook niet mee. Resultaat, ambulance en een hersenschudding. En zo zijn er nog veel meer dingen te noemen. Wij klikten gewoon echt niet. Nu heeft hij inmiddels een lief baasje waar het super mee gaat. Je kan dan wel blijven proberen maar als het niet klikt dan klikt het niet. Dan moet je ook afscheid kunnen nemen. HOewel dat met pijn in mijn hart ging.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 10:16

Dat is altijd jammer als het met een paard niet klikt. Hoeft niet aan het paard te liggen, maar puur aan de combinatie. Mijn vorige paard heb ik ook moeten verkopen omdat het absoluut niet werkte. Maar die ging er gelukkig niet vandoor, bij haar bleef het bij staken en stijgeren. Speedy is echt super, ik heb enorm met hem geboft, en ik denk ook niet dat er iets gemeens bij zit als hij niet wil stoppen, maar dat hij het gewoon leuk vindt om te rennen. Voor de rest is het de beste goeie kloot die je je kunt bedenken. Ik hoop dat het met je huidige paard beter klikt, want zo'n afscheid is inderdaad ondanks alles pijnlijk.

mirke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:46

wat je nog zou kunnen proberen, is op een bospad waarvan dat jij weet dat ie heel erg lang is en dat je m liefts ook nog kunt uitbreiden naar links of recht, je paard in galop zetten en als je voelt dat ie langzaamer wil gaan galopperen hem een vlinke lel verkopen zodat ie wel verder moet galopperen. Dit doe je zo verschillende keren op een lang bospad of de hei (ergens waar je even vooruit kunt in galop). Telkens als je voelt dat je paard terug wil in draf geef jij m 'n lel met de zweep en dan goed hard zodat ie doorgaloppeerd, dan een stukje verder pak je m terug als jij dat wil.
Wedden dat ie er dan niet meer vandoor gaat.
Want dan weet ie dat ie dan moet doorgalopperen totdat jij zegt dat ie mag stoppen.
Werkte bij mijn Fries erg goed.....
Heb er nu geen last meer van en ze gaat er ook niet meer vandoor.
Ik zou zeggen baat het niet schaadt het niet. Gewoon het proberen waard.
Groeten Mirke

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 07:03

Dat lijkt een goeie tip, maar dan moet ik eens heel hard nadenken waar dat hier in de buurt ergens kan... *denk denk*

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:19

Als het niet klikt dan moet je op een gegeven moment dat onder ogen zien. Zeker gezien het feit dat hij ook echt gevaarlijk en oncontroleerbaar was. Door anderen begon ik heel erg aan mijn eigen kunnen te twijfelen maar ik rij al zo'n 22 jaar nu inmiddels, ik mag toch hopen dat ik wel een beetje weet wat ik moet doen .

Jammere is dat ik er flinke angst aan overgehouden heb. Wat resulteert in het feit dat ik wel op mijn 'zich als hengst gedragende' zwarte arab durf te stappen maar nog altijd terughoudend ben naar onze 'ik zet nooit een stap verkeerd' Painty. Krom maar met die zwarte heb ik zo'n band, daar vertrouw ik blind op. Ook wel eens gevallen hoor, maar hij bleef altijd bij me EN hij deed het nooit uit gemenigheid. Hij behield ondanks dat ie wel eens bang is, altijd zijn verstand.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 08:31

Ik ken het... Het is inderdaad moeilijk om het toe te geven als het niet klikt, maar uiteindelijk heb je er niks aan om maar stug te blijven volhouden. Dan gaat het van kwaad tot erger. Ik hoop dat je huidige rots in de branding je over die angst heen helpt te komen. Dat zal langzaam weer moeten komen. sterkte!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:45

Raakje bedoel je? Raakje heb ik al veel langer. Dat is mijn zielsmaatje. Alleen onze Paint daar moet ik vertrouwen in krijgen. Dat verdiend ze ook. Komt ook wel goed uiteindelijk .

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:47

heey!

hetvoglende kan je ook doen, maar...

het is wel wat "eng" je moet heel goed in het zadel zitten en moet er overtuigd van zijn.

als hij er van doorgaat, stuur recht op een hoek af. zorg dat je hem helemaal opsluit als je erop af rijd. ga goed in het zadel en jaja, noodstop!

goed uitkijken, en ik hoop dat hij niet over de bak springt? als je een beetje een laag hek hebt... wel heel goed uitkijken!

xxx

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:58

Dat is wel heel eng.... brrr.....

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:11

dat bedoel ik! het is eng...

maar het werkt...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:56

uuh, dat heeft een van mijn stalhouders ooit gedaan. En die had een bakrand die echt heel hoog was. Paard ging eroverheen. Hij lag met een open hoofd en hersenschudding in het ziekenhuis.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 11:58

dat bedoel ik...

Sentiago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:40

KisSs_Girl schreef:
ik denk altijd: op hol slaan = volte
dus zo gauw hij sneller gaat als jij wilt, maak je een volte en sluit je die
en als jij het gevoel hebt dat je hem weer helemaal onder controle hebt dan maak je de volte langzaam groter

zo zou ik het ook doen