hoe lang rijden jullie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe lang rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:23

Bij mij verschilt het erg veel hoelang ik rij. Meestal tussen de 20 minuten en een uur. Dat heeft meestal te maken met het weer, hoe loopt hij, en de oefeningen. Ik rij wel echt elke dag , dus het is niet perse nodig om elke dag een heel uur te trainen, gebeurd maakt het ook niet. Ik stap sowieso meestal al 10 minuten in.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:36

joepje schreef:
Ctal schreef:
varierend van 20 min tot anderhalf uur hah..
20min alleen als lichte training na concour ofzo...dan werk ik ze alleen los enzo. En anderhalf uur als er 1 heel vervelend is.

Het heeft toch geen zin om anderhalf uur met een vervelend paard te trainen?
Lekker frustrerend voor beiden!
Ik heb een paard gehad dat vaak oervervelend was met rijden,
dan kon ik haar maar beter terug op de wei zetten i.p.v. eineloos te ploeteren tot ze uiteindelijk op gaf.
Dat leverd alleen maar geruk en gepluk aan de teugels en een hoop spanning en ergernis op.
Maar da's mijn mening.

Ja mijn mening is anders
Ik begin namelijk niet te rukken en te plukken maar bereik mn doel door middel van een omweggetje..want uiteindelijk zal er gebeuren wat ik wil dan duurt t maar even. Als ik ze dan terug op de wei zetten dan weten ze voor de volgende keer ook hoe ze t snelst onder t werk uit kunnen komen en dan krijg je gevaarlijke situaties.

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:41

meestal 1 uur tot 2 uur maar ik doe dit niet elke dag ongeveer 3a4 keer in de week

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:23

als recreatieruiter / menner verschild het erg hoelang ik rij. Ik zorg ervoor dat mijn paard op conditie blijft. de ene keer rij ik 2 uur met de wagen en de andere keer 20 min onder het zadel. Ik denk dat de lengte niet echt belangrijk is maar de intensiviteit waarmee je rijdt.... als ik een wagenrit van en half uur maak met een cros erin is het zwaarder dan 4 uur draven ( uiteraard zit er dan wel een pauze tussen bij het laatste!)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:58

ik rijd 4/5 keer per week. 1 dag rust, 1 dag speeldag, 1 dag longeren met Pessoa, en dan dus 4 dagen trainen ( dressuur ) .

op de speeldag, is het iedere keer anders wat ik doe. Longeren duurt meestal 40/45 minuten, soms maar een halfuurtje. Trainingen variëren van 30 min. tot een heel uur of langer. Maar meestal komt het rond de 45 min. zeg maar:

10 min. instappen met lange teugel
20 min. losrijden, voorwaarts neerwaarts enzo
20 min. trainen, impuls opwekken, oefeningen doen, oprichting
5 min. afwerken, voorwaarts neerwaarts, halsstrekken
10 min. uitstappen met lange teugel

dat is zo'n beetje hoe ik rij en het bevalt me zeeeeeeer goed

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 08:56

Bij mij verschilt het per paard.

Andrew (14) is snel moe en wordt dan sloom, maar bij het opstappen al heel snel ontspannen en los in zijn lijf. Als ik daar 20 minuten tot een half uur mee rijd kan ik al heel veel doen. Veel langer houdt hij het nu ook niet vol omdat hij uit conditie is.

Fardau (4) reed ik de eerste maanden van het beleren (met 3,5 begonnen) erg kort. Zo'n 20 tot 30 minuten. Toen ze wat verder was reed ik soms wel een uur. Maar op een gegeven moment werd het er slechter van en werd ze vervelend en de volgende keer stijf. Ik reed om de dag, zo'n 3 keer per week en soms minder. Na een rustperiode van een paar weken van het voorjaar, heb ik het weer opgepakt en al vrij snel de conclusie getrokken dat het een stuk spierpijn moet zijn geweest en vermoeidheid.
Haar rijd ik nu dus een half uur. dan vind ze het nog leuk, is niet te moe en heeft ze de volgende keer geen spierpijn. Het gaat nu veel beter en ze loopt braver en meer ontspannen en recht. Dit houden we er dus in!

Moenira (nu 5) kon in het begin dat ik haar reed (3 en paar maanden) een uur ook niet goed volhouden. Met clubles ging ik eerder uitstappen en daar op stal reed ik een half uur tot 40 minuten inclusief in- en uitstappen.
Toen ze ouder werd en vaker bereden werd door anderen had ik steeds meer tijd nodig met rijden om haar los, aan mijn hulpen en verder te komen.
Ik rijd nu eigenlijk bijna altijd een uur (exclusief uitstappen). Het eerste half uur ben ik bezig met losrijden. Dat ze haar achterhand meer gaat gebruiken, dat ze ontspant in haar lijf en vooral haar hals/kaak, dat doe ik in stap, begin lange teugel, draf en galop en heel veel slangenvoltes rijden met stelling naar binnen/buiten, buigen om het been, volte openen en sluiten, en overgangen maken. Als ze los genoeg voelt, ga ik haar meer aan/opspannen zodat ze meer gedragen gaat lopen en meer aan elkaar rijden. Dan blijf ik bezig met overgangen, tempowisselingen en doe de oefeningen erbij zoals middendraf, middengalop, wijken, schouder binnenwaarts, vooroefeningen travers, wending om achterhand en stukken uit de proef. Dat is het tweede half uur en tussendoor rijd ik regelmatig voorwaarts-neerwaarts richting halsstrekken of even lange teugel zodat ze niet gaat verzuren.

Als ze echt heel erg vasthoud ben ik soms het hele uur alleen maar bezig om haar ontspannen, actief en los door haar lijf te krijgen...
Elke keer als ik opstap moet ik afwachten hoe ze is, want dat hangt ook af of ze die dag al gereden is, en door wie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:20

Ctal schreef:
dan kon ik haar maar beter terug op de wei zetten i.p.v. eineloos te ploeteren tot ze uiteindelijk op gaf.
Dat leverd alleen maar geruk en gepluk aan de teugels en een hoop spanning en ergernis op.
Maar da's mijn mening.

Dat ligt maar net aan het paard, ik heb altijd geleerd (omdat ik een vrij heet paard heb) als hij heet word, gewoon doorgaan alsof er niks aan de hand is, negeren, doen alsof hij gewoon braaf zijn rondje loopt, op het moment als jou paard vervelend gaat doen en je gaat staan rukken en plukken aan je teugels, krijg je nog meer protest en is het eind zoek. Als jij jou merrie op de wei zet als ze vervelend is, geef je haar der zin, en los je dat soort problemen nooit op. Hoe doe je dat dan met westrijden, ze is vervelend met losrijden, nou laden dan maar weer, want zo werkt het niet

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:38

Half uur tot een uur. Buitenrit langer natuurlijk, maar dat is ook een minder zware inspanning.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:37

ik rijd ook niet volgens het uurwerk maar wel volgens gevoel. Uit ervaring en af en toe een keertje eens de tijd vragen aan iemand weet ik wel dat ik ongeveer een uurtje rijdt, soms langer soms korter hangt ervan hoe goed mijn paardje meewerkt.

Ik moet wel zeggen, ik stap geregeld tussendoor aan lange teugel als een soort van beloning en om even na te denken over wat ik rij op die dag en hoe ik dat rij.

Het is wel moeilijk in het begin om oefening te vinden maar na een tijdje komt dat wel vanzelf, dan merk je waar je vooral op kan/moet oefenen.

groetjes

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:18

is heel verschillend...
Vaak ben ik toch wel een uurtje bezig, incl. inrijden en uitstappen
daar zit wel veel stap tussen, ook nog wel draf en af en toe galop omdat ik eerst de draf met haar moet oefenen

dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:15

Het is heek verschillend hoe lang ik rij de ene keer rij ik een half uurtje en dan weer 5 kwartier dat is gewoon heel verschillend, dat ligt eraan hoe ze loopt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:42

Ik rijd ongeveer 3 kwartier iedere dag. Maar inderdaad, als ik klaar ben, ben ik klaar, en alsk langer door moet, dan ga ik langer door.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:27

ShannaY schreef:
Ctal schreef:
Maar da's mijn mening.

Dat ligt maar net aan het paard, ik heb altijd geleerd (omdat ik een vrij heet paard heb) als hij heet word, gewoon doorgaan alsof er niks aan de hand is, negeren, doen alsof hij gewoon braaf zijn rondje loopt, op het moment als jou paard vervelend gaat doen en je gaat staan rukken en plukken aan je teugels, krijg je nog meer protest en is het eind zoek. Als jij jou merrie op de wei zet als ze vervelend is, geef je haar der zin, en los je dat soort problemen nooit op. Hoe doe je dat dan met westrijden, ze is vervelend met losrijden, nou laden dan maar weer, want zo werkt het niet

Ik zeg dat niet hoor..je quote verkeerd hah
Deze reactie was tegen mij gericht door joepje