speciaal bit voor paarden die hard in de mond zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_

Re: speciaal bit voor paarden die hard in de mond zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 16:27

fijn dat iedereen zo met me meedenkt...gelukkig
ik heb wel het idee dat ze erg lijkt op het paardje van faas, als ik die beschrijving zo lees. Der zit geen kwaad in, ze is gewoon lomp en verschrikkelijk sterk in der hals en maakt daar misbruik van.
Als ze zo het bit vastpakt en gaat hangen, dan gooi ik ook inderdaad een groot deel van de teugels los zodat ze toch even doorheeft dat ze dat niet hoeft te doen. Maargoed dat werkt bij haar ook 1x en dan maakt het der niks meer uit.
Ik moet zeggen dat er wel iets vooruitgang inzit.
Als ze hard gaat meteen op een kleine volte, hele kleine stukjes galopperen en weer terugnemen, paar passen stappen en halt en evt. ook in draf. Veel figuren rijden, overgangen, stelling vragen zodat ze losser wordt, want in haar hals zit ze momenteel heel erg vast doordat ze er zoveel kracht opzet.

Maar het is heel raar. Je stapt met der over het erf, draven alles kan en ze loopt rustig...Zodra ze 1 voet in de bak zet gaat ze meteen harder lopen...Maar de aanpak werkt wel.
Wat het ook is als ze zo hard gaat lopen om haar ff lekker door de laten lopen, dat is opzich ook wel een goed idee. Dat ga ik eens uittesten
ja en wat RK zegt, absoluut niet gaan trekken. Daar heb je absoluut gelijk in, dat heeft echt geen zin bij der want ze is 10x zo sterk.
nou heb ik laatst wel zonder zadel gereden, lekker rustig gedraafd, zelfs gegaloppeerd al ging dat toch een beetje erg hard, dus daar gaan we onder het zadel aan werken. De draf ging wel stukken beter, behalve op het laatst.
Maarja, ik ga hard door met oefenen, zodat ik straks zover ben dat ik lekker met haar naar buiten kan

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 16:46

nog even 1 ding...
stel, dus STEL, dat ik een ander bit zou nemen. zou een dubbelgebroken watertrens of een rollerbit iets zijn (heb ook al van mensen gehoord die daar goede resultaten mee hebben geboekt)
maargoed, ik weet dat ik het met m'n zit en rijgedrag op moet lossen, maar ik koop waarschijnlijk toch een ander hoofdstel, dus misschien ook een ander bitje erbij...
wat vinden jullie hiervan? zou dit nut hebben *let op, alleen over het bit dus*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:54

rollenbit nooit doen
is op wedstrijden ook verboden, niet zomaar

Een dubbelgebroken trens kun je zonder problemen eens proberen.
Veel paarden vinden die wel fijn.

iets met een hefboom, zou ik niet zomaar doen.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 20:37

okee, goed at ik het weet
*ff tussendoor...wat voor een effect heeft een rollerbit dan?, ben niet zo heel erg bekend met dat soort bitten, had der ook maar iets over gehoord *

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 13:45

weet iemand wat voor een effect een rollerbit heeft???
ben er wel benieuwd naar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:49

Door de verschilldende soorten metaal, samen met het speeksel kunnen er kleine stoomstootjes ontstaan.

Net zoals je met zilverpapier op een grijze vulling in je kies bijt.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:15

Serieus? Dat zijn ook dingen die verder helemaal niet bekend zijn volgens mij. Mijn merrie deed ongeveer hetzelfde als de haf van de TS, erg hangen en gooide ook streeds tong naar buiten. Reed dr op een enkelgebroken trensje. Rij nu op een ongebroken trensje en ze loopt er echt lekkerder op. Die andere trens was ook vrij dik, ze heeft een vrij klein bekkie en dit past dr gewoon beter denk k.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 14:38

ieeh, lijkt me niet fijn zo'n rollerbit
maare ik weet het niet meer hoor. De een rijd z'n haf op een ongebroken trensje, de andere op een dubbelgebroken trensje en ga zo maar door. Oke, de mijne heeft wel een vrij grote mond
Ik heb nu wel ergens een dubbelgebroken watertrens op het oog, een goed idee?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:43

dubbelgebroken watertrens is een lekker bit...meeste paarden reageren er goed op

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:20

runningkawa schreef:
rollenbit nooit doen
is op wedstrijden ook verboden, niet zomaar

En toch zie je ze heel veel op wedstrijden, echt waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:56

Weet ik
maar het mag toch echt niet

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:34

Dit probleem had ik ook met mijn hafje, maar het is inderdaad goed op te lossen door niet te veel aan te teugels te zitten.
Bij mij heeft het ook geholpen om veel buiten te rijden. Lange stukken rechtdoor in galop, dat is goed voor het evenwicht. In de bak ging ze racen, omdat ze moeite had met de bochten, maar buiten ging het een stuk beter. Nu gaat het in de bak ook alweer redelijk goed. Nog niet geweldig, maar dat komt nog wel.
Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een bitje dat ze prettig vond, en ze loopt het beste op een dubbelgebroken met een plat tussenstukje. Dat vindt ze gewoon fijner. Buiten heb ik een fulmertrens, een soort kneveltrens, omdat madame als ze hengstig is nog wel eens in haar oude gewoonte van tank spelen wil vervallen. Met dit bit kan ik haar dan wat makklijker op een volte sturen of omtrekken, terwijl het toch niet scherp is.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:07

Een maylerbit is ook fijn! Ik heb een variant daarop, en moet zeggen dat mn paard er vaak goed op reageert. Maarja, elk paard is anders, succes ermee iig!

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 20:51

mm, ja bedankt
ik ben nu idd ook aan het kijken voor een dubbel gebroken watertrens.
Wat ook fijn is ja, is om gewoon met superlosse teugels (meer western) te rijden, alleen dan gaat ze wel erg hangen en dat is nou juist geprobeerd af te leren :S
Ik zal het ook buiten eens uitproberen hoe ze nou reageert

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:16

Babootje schreef:
Heb een hoop onzin gelezen op dit forum. Een ander bitje is m.i. geen oplossing. Als het paard verkeerd is ingereden, zul je hem/haar moeten omscholen. Opnieuw aanrijden dus. Consequent herbeleren en gehoorzaam maken! Een zaak van veel geduld en misschien moet je daarbij ook goede begeleiding zoeken, want dat is niet makkelijk.
Begin maar met grondwerk. Maak het paard daar gehoorzaam aan jouw hulpen. En met het rijden heel consequent zijn en goed duidelijk maken wat je wilt. (Vergeet niet enthousiast te belonen als het paardje het goed doet).

Hier ben ik het helemaal mee eens!!
En als het paard zo hard is geworden door het vele trekken in z'n mond,
kun je hem misschien beter een poosje rust geven of bitloos gaan rijden zodat de mond kan herstellen.
En het gevaar van een scherper bit is: waarmee moet je daarna gaan rijden als hij daar òòk niet meer op reageerd?
Callendulazalf op de mondhoeken werkt ook heel goed om de mond weer zacht te maken(wel in combinatie met rust of bitloos)
En inderdaad is grondwerk een heel goede manier om met je paard te werken.
Het is misschien niet zo leuk om vanaf het begin te beginnen, maar je zal zien
dat jullie dan een heel goede band zullen krijgen, en dan doet je paardje alles voor je!
Ik spreek uit ervaring!
Veel succes ermee!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:24

joepje schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!!
En als het paard zo hard is geworden door het vele trekken in z'n mond,
kun je hem misschien beter een poosje rust geven of bitloos gaan rijden zodat de mond kan herstellen.
En het gevaar van een scherper bit is: waarmee moet je daarna gaan rijden als hij daar òòk niet meer op reageerd?
Callendulazalf op de mondhoeken werkt ook heel goed om de mond weer zacht te maken(wel in combinatie met rust of bitloos)
En inderdaad is grondwerk een heel goede manier om met je paard te werken.
Het is misschien niet zo leuk om vanaf het begin te beginnen, maar je zal zien
dat jullie dan een heel goede band zullen krijgen, en dan doet je paardje alles voor je!
Ik spreek uit ervaring!
Veel succes ermee!

Ik denk dat je hiermee de rest van de gegeven adviezen tekort doet.
De TS wil rijden, er is al aangegeven dat er geen scherper bit in moet, en dat ziet TS ook heel goed in. Een dubbelgebroken bit waar men het later over heeft is niet bepaald het toonbeeld van een scherp bit, vind je wel?

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:29

Ik heb het toch niet over het dubbel gebroken bitje?
Dat is toch niet het enigste bit wat geadviseerd word?
Ik heb alleen mijn mening gegeven in de hoop dat de TS er wat aan zou hebben, en met de TS bedoel ik dus Jasmijntjuh en niet jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:07

Bij de meeste andere aangerdaen bitten, zat ik er ook al vol bovenop

Zoals gewoonlijk

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 17:35

nou eindelijk weer even verslag :
gister even (geprobeerd) te rijden, maar heb er achteraf toch niet zo'n goed gevoel over. Ik heb toch nog maar eens even gezocht, en wat bleek, de eigenaar van mijn verzorgpony had nog een dubbel gebroken watertrens hangen. (ietsje groot), maar ging makkelijk. Dat dus geprobeerd, en in het begin leek het goed te gaan. Maar zodra we proberen te galopperen, of doordraven of we langer rijden gaat ze racen en reageert ze niet meer op het bit.
Veel voltes gereden, overgangen, maar nog steeds heb ik het gevoel dat het niet genoeg is.
Dan maar even aan de longe met mij erop, kijken of dat helpt zodat ik me volledig kan concentreren op m’n houding, teugels enz. Maar omdat ze weet dat ze vastzit gaat ze niet racen, er fijn dus ehum. Maargoed, ik denk dat de watertrens niet het effect heeft wat ik gehoopt had, maar hij hangt nog steeds aan het hoofdstel dus ik probeer het gewoon nog een keer. Ik hoef ook niet in 1x resultaat te verwachten. Dan toch nog meer overgangen, maar dan echt bij elke hoek, zijde van stap naar draf naar halt, enz. De galop probeer ik nu alleen nog onder het zadel en ga nog een keer kijken om haar echt door te laten galopperen als ze zo hard gaat….misschien werkt het ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:21

Als hij het bij de vorige eigenaar niet deed, weet je waar je het moet zoeken
Niet gemeen bedoeld hoor (uiteraard als je zadel pas)
Dus dan is mijn advies, goede les gaan halen, want echt bijna alle paarden zijn op een gewoon biet te rijden.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 18:33

ja, maar de vorige verzorger reed haar wel goed, alleen die had nogal veel kracht, dus die reed haar heel veel op kracht.
Aangezien ik niet zo sterk ben , moet ik toch naar een andere manier zoeken...
ik wil nu toch echt consequent gaan trainen en blijven trainen tot het er goed inzit...en daarna natuurlijk ook nog

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:25

een meisje bij mei op stal gebruikt een pessoa bit, wel alleen voor buitenritten, maar dit lijkt erg goed te bevalleb!

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 00:53

hmm ja dat zal best wel maar ik dnek niet echt dat dat bevoordelijk zal zijn voor het geen dat ze wil berijken!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 07:10

jasmijntjuh schreef:
ja, maar de vorige verzorger reed haar wel goed, alleen die had nogal veel kracht, dus die reed haar heel veel op kracht.
Aangezien ik niet zo sterk ben , moet ik toch naar een andere manier zoeken...
ik wil nu toch echt consequent gaan trainen en blijven trainen tot het er goed inzit...en daarna natuurlijk ook nog

als de vorige ruiter op kracht reed reed ze hem niet goed

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:35

Wel grappig dat mensen het een harde mond noemen terwijl zo'n stug sterk paard niet harder is in zijn of haar mond, maar juist erg vasthoud in hals en kaak, of zelfs het bit tussen de kaken klemt zodat je er niets meer mee kunt.
Ik reed vroeger een pony waarvan ze zeiden dat die hard in de mond was, maar ik kwam er achter dat als zij eigenlijk heel gevoelig in haar mond was. Om te voorkomen dat je haar pijn deed, maakte ze zich sterk ter verdediging. toen ik haar met hele zachte, meegaande hand reed ging ze ontspannen en kon ik haar op zit en heel licht teugel contact heel fijn rijden. Ook ging ze vanzelf nagevelijk lopen.

Die ervaring heb ik goed opgeslagen en gebruik ik nu bij de andere paarden en pony's die ik rijd.
Met kracht kan ik toch niet winnen en bereik niet wat ik wil. Namelijk een paard dat los in zijn lijf loopt en de hals heerlijk los en soepel in je hand laat vallen en bewegelijk blijft. Dus op heel lichte aanleuning laag te rijden is. Als je dan op gaat spannen krijg je een steviger contact, maar nog steeds blijf je werken aan die soepelheid.

Wordt een paard sterk werk ik alleen met korte ophoudingen en gooi daarna desnoods de teugels helemaal los zodat ze niet aan me kunnen trekken. De fries die ik rijd had ook zo'n sterke periode. Eerst vond ik het wel fijn dat ze meer aanleuning gaf (loopt snel achter de teugel) maar de soepelheid en het ontspannen over de rug lopen maakte al snel plaats voor drammerigheid, strakke hals en rug. Toen dus het roer weer omgegooid en geaccepteerd dat ze eerst weer moeilijker stuurbaar zou zijn omdat zij nu mijn hand weer op moest gaan zoeken naar beneden toe en ik haar elke keer los moest gooien zodra ze vast wilde pakken of wilde gaan hangen.
Ze loopt nu weer ontspannen over haar rug, je kunt weer fijn zitten, laat haar hals stukken mooi zakken en is met kleine ophouding ronder te krijgen. Als ik daarin dan een fijne en stabiele aanleuning krijg, dan blijft die ook beter...

Buiten rijden waag ik me nog niet aan, deze is ook zo'n drammer als het haar aankomt, dat ik te weinig controle en gehoorzaamheid verwacht met gewoon trensje om die gok te nemen. Zo'n brok van een paard gaat zo met mij aan de loop als het haar uitkomt...

Succes met uitproberen van de tips. Natuurlijk ligt het ene bit een paard beter dan een ander, maar het probleem zit vaak niet in het bit maar in de aanpak van de ruiter in combinatie met het paard.

Dat hangen met lange teugel zou kunnen betekenen dat je hem nog niet lang genoeg hebt of dat je de teugel nog te vast houdt... Sneller loslaten als ze gaat steunen en actief overgangen blijven rijden waarbij je zoveel mogelijk op je zit moet rijden en als je een ophouding maakt omdat ze daar niet naar luistert, hem kort (desnoods sterker) maken maar gelijk weer loslaten en herhalen...
soms is de bakrand of een hoek ook een uitkomst

Succes!