Hoe hard met de zweep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Re: Hoe hard met de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:34

apollo_lover schreef:
ja oké maar welke zweep gebruik ik het best want je hebt verschillende soorten hé

Ik heb het liefste een dressuurzweep Maar dat is ieder voor zich.

apollo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:56

oké

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:42

Niet echt vaak. Alleen als hij niet op mn benen reageert.
Soms, is hij echt zo erg NIET VOORWAARTS is, en helpt been geven ed echt niks. Dan moet ik hem gewoon een paar klappen op z'n kont geven om hem aan te herinneren dat we aan het werk zijn maar daarna loopt ie ook goed door!! En heb ik m'n zweep ook bijna niet meer nodig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:28

Ik gebruik vooral een zweep met buitenrijden van de week omdat mijn paard opeens een trauma bleek te hebben voor een bepaalde plantensoort maar meestal omdat ik me veiliger voel voor het geval er een enge man aan mijn been gaat hangen.
In de bak heb ik hem op dit moment bij geen van de paarden nodig maar vaak wel bij me. Als ze straks wat verder zijn vind ik het wel fijn om ze wat extra te kunnen activeren ermee.

Hoe hard je een zweep gebruikt is afhankelijk van de situatie en het paard. Soms is een aai te hard en soms kan een megaknal te zacht zijn.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:25

apollo_lover schreef:
ja oké maar welke zweep gebruik ik het best want je hebt verschillende soorten hé

Ik gebruik ook een dressuurzweep, liefst een lange. Dan hoef ik mijn pols maar even te buigen om een tikje te geven, als ik een te korte zweep heb moet ik anders mijn teugels in 1 hand nemen en met mijn arm naar achteren een tik geven, anders klop ik op het dekje en dat heeft helemaal geen nut

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:57

Zo zacht als kan en zo hard als nodig!

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:05

Het enige waar ik bij sommige paarden de zweep (dressuur zweep wel te verstaan) voor gebruik, is om de achterhand bij te tikken. Soms gaan we daar een paar lessen/keren mee aan de slag, en dan tik ik ze soms toch behoorlijk regelmatig bij. Bij mijn eigen (jonge) paard niet, want die is nog niet zo ver dat we daaraan toe zijn.

Dit gaat even voor de duidelijkheid dus niet over het slaan wat je sommige mensen echt ziet doen, maar om BIJTIKKEN, niet aaien, maar gewoon de achterhand wakker schudden.