Training jong paard goed of toch niet????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Training jong paard goed of toch niet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:27

Wat al gezegt wordt.
Probeer het bij deze instructrice. Misschien valt het mee. Als het je toch niet aanstaat, kan je altijd nog stoppen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:02

Daar heb ik dus echt een hekel aan, jonge paarden, en dan meteen aan komen rennen met een slofteugel en allerlei andere hulpmiddelen.
Ontspanning en Plezier horen bovenaan het lijstje te staan. Als een paard niet ontspannen is en er geen plezier in heeft, zal je er heel weinig mee bereiken. En die ontspanning krijg je echt niet door hem met een slof in de krul te trekken!
Idd veel afwisseling, en natuurlijk moet je consequent zijn, en komt het voor dat je een paard zo nu en dan moet straffen, en natuurlijk kan je hem is stevig aan het werk zetten, maar denk ook aan het paard.

Maar ik ken die instructrices verder helemaal niet, maar als ik het zo lees zou ik absoluut voor 100% naar de eerste gaan. Maar aangezien het jouw paard niet is, kan je misschien is 1 lesje rijden bij die 2e instructrice en kan je naderhand vertellen wat je allemaal niet bevalt bij deze instructrice. Wie weet helpt het.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:42

Tja, ik zou bij die eerste instructrice blijven maar als die keus er niet is... Lastig!

Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat je maximaal een half uur les van haar wilt, eventueel les je dan nog een keer in de week bij je oude instructrice. Ik weet niet wat ik zou doen. Maar 2,5 uur is zowiezo veel en veel te lang voor een jong paard om te trainen!! Zeker met de temperaturen van vorige week, maar eigenlijk altijd...

Een tijdje terug hadden we bij ons op de manege een clinic van Hans Peter Minderhoud en hij had de jonge hengst Uptown bij zich. Die heeft hij gereden en gaf ondertussen commentaar op wat hij aan het doen was en waarom. Hij zei gelijk in het begin: een jong paard moet je niet te lang trainen, dat heeft geen zin! Na een half uur nemen ze niks nieuws meer op dus alles wat je meer doet dan dat half uur doe je voor niks. Dat vond ik wel een terechte opmerking en als er iemand verstand heeft van jonge paarden is hij het wel, hij is niet voor niks 3 keer wereldkampioen bij de jonge paarden geworden neem ik aan!

Als de basis goed is leren ze de kunstjes vanzelf. Als je paard van nature een goede houding heeft en zoals je zei lekker los door het lijf loopt dan krijg je de punten met de wedstrijden ook wel. De manier van trainen maakt volgens mij niet uit hoe snel een paard in het Z loopt, een 'happy athleet' heeft alleen wel vaker de neiging om meer voor z'n ruiter te doen en zal naar mijn mening sneller verder komen dan het Z. Te zware training voor jonge paarden levert vaker blessures op en daar zit neem ik aan niemand op te wachten.

Maar de keus blijft lastig, voor het paard zou ik hem zelf blijven rijden, wat ik zo hoor rijdt dat andere mens hem zo de vernieling in. Als dat betekent dat je les bij haar moet nemen zou je dat voor lief kunnen nemen en smokkelen tijdens de lessen. De rest van de week dan lekker relaxed doortrainen en vlammen op de wedstrijden

Anyway: Succes ermee!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:01

Idd, het lang trainen van jonge paarden heeft geen zin. Ik ben er ook altijd voor, als een paard goed zijn best heeft gedaan, en je bent voor deze training tevreden. Stop dan. Het is zo'n beloning voor het paard als hij dan mag stoppen en lekker buiten uit mag gaan stappen. En dan kan je nog wel een half uur door gaan rijden, maar jonge paarden raken toch wat sneller de aandacht kwijt, en wat voor zin heeft het.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 08:16

Ik denk dat ik donderdag het paard 1x bij die andere instructrice ga rijden, haar het voordeel van de twijfel geef en daarna zie ik wel weer. Ik spreek in ieder geval een les van een half uur af en ben ook vast van plan niet langer te gaan rijden. Wat vinden jullie daarvan??

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:40

Nou, volgens mij mogen ze dan niet klagen.
Ben alleen maar heel erg benieuwd naar wat de instructrice van jou en het paard gaat verlangen in dat half uur.....

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 09:06

Ik eerlijk gezegd ook wel maar het is het proberen waard. Als het niks is ga ik de eigenaar uitleggen waarom ik het paard niet op deze manier wil rijden en als zij zich er echt niet in kan vinden stop ik er mee (al vind ik het nog zo moeilijk.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:59

Ik vind het erg knap van je dat je het gaat proberen!
Op deze manier kan niemand je ervan beschuldigen dat je het niet hebt willen proberen e.d.

Top!

En ik hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen, maar iig weet je nu zelf dat je alles hebt gedaan dat in je macht ligt.

Succes donderdag!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 10:57

@ tender: Bedankt. Donderdagmorgen om 10.00 uur gaat het gebeuren. (afwachten geblazen)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:02

Succes ermee. En goed van je dat je het toch probeert!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:38

Wat een rond eigenaar zeg !!!
Mischien een idee dat je dit topic aan haar laat zien en dat er dan bij haar een lichtje gaat branden. Dat er veel mensen zijn die niet met hun eens zijn. Zou er zelf niks meer aan vinden elke keer zo te moeten trainen. ( ben best pist nu en ken het mens niet eens)

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:12

Het gevaar dat je loopt als je in de les de kantjes ervan af loopt en de rest van de week "speelt", is dat het voor de eigenares toch te langzaam gaat en je daar alsnog aanmerkingen op krijgt. En waarschijnlijk weer voor de keuze gesteld wordt op hun manier te trainen of te stoppen.

Als je doorgaat wees er dan dus op bedacht dat je nog niet uit de problemen bent! Als ik het zo lees zal ze je zeker in de gaten blijven houden om te zien dat je wel doet wat zij wil.

Voor de duidelijkheid; ik ben het volledig eens met de 1e instructruce en dus ook met jouw eigen gevoel over de manier van trainen. Als ik moest kiezen (en ik begrijp dat het een moeilijke keus is) zou ik stoppen.

Succes en sterke met dit lastige dilemma!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 09:36

Ik de instructrice morgen het voordeel van de twijfel geven want ik heb maar een les van haar gezien dus misschien valt het mee. En verder wil ik voor mezelf weten dat ik in ieder geval alles geprobeerd heb om te voorkomen dat dit paard straks geen plezier meer heeft in zijn werk. Maar ik ga dit paard zelf niet op die manier rijden dus als die instructrice haar manier van lesgeven niet aanpast aan het paard (en graag ook een beetje aan mij) qua niveau en intensiteit dan stop ik met rijden. Dus het is nog even afwachten.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:46

Okeej, ik vind het wel heel goed dat je een les van haar gaat nemen! Ik wens je egt heel veel succes.
Mijn instructrice geeft ook zo les als jouw eigen instructrice. Ik heb hier egt hele goede ervraringen mee. Mijn bijrijdpaard is door deze manier van rijden van een angsthaas naar een (bijna ) normaal rijpaard gegaan.
Hij is lekker ontspannen en ik kan er bijna alles mee doen.
Ik begrijp daarom dat het heel moeilijk is om dan iemand anders zo (met slof en sporen op een jong paard) te rijden.
Ik wens je heel veel succes donderdag en laat maar even weten hoe het ging!

Groetje Fleur

_deem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:56

Ik vind het ook heel goed dat je het een keertje probeert! Je weet wat je wilt van haar en dus kan je straks ook de juiste beslissing nemen!

Laat inderdaad even weten hoe het was en wat je beslissing was!

Ik wil je toch 1 ding nog meegeven: Ook al is het niet helemaal jouw ding...probeer er toch open voor te staan! En veranderingen duren vaak langer dan 1 les

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:27

heej, menske, als het goed is, is je les al een tijdje afgelopen! Laat je nog even weten hoe het gegaan is?

_deem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:37

Tender schreef:
heej, menske, als het goed is, is je les al een tijdje afgelopen! Laat je nog even weten hoe het gegaan is?

Het was toch donderdagochtend ..vandaag is het woensdag

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 14:03

Klopt de les is morgen pas. Ik hoop van harte dat het me mee gaat vallen maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in ik hoorde gisteren namelijk nog wat meer verhalen over deze instructrice en die waren op z'n zachts gezegd niet erg positief. Maar goed ik heb met mezelf afgesproken dat ik morgen met een open mind naar de les ga en pas na de les conclusies ga trekken dus we zullen het morgen allemaal wel zien. Dus duim maar voor me!!!!

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:24

_deem_ schreef:
Tender schreef:

Het was toch donderdagochtend ..vandaag is het woensdag

duh
sorry
*mist nu de blondje-smiley*

sorry menske!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:19

menske schreef:
Klopt de les is morgen pas. Ik hoop van harte dat het me mee gaat vallen maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in ik hoorde gisteren namelijk nog wat meer verhalen over deze instructrice en die waren op z'n zachts gezegd niet erg positief. Maar goed ik heb met mezelf afgesproken dat ik morgen met een open mind naar de les ga en pas na de les conclusies ga trekken dus we zullen het morgen allemaal wel zien. Dus duim maar voor me!!!!

Das wel balen dat je nu ook van andere mensen niet zo hele goede dingen over die intructrice hoort. Ik wens je nogmaals heel veel succes, en ik zal voor je duimen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:48

blijf alstjeblieft bij die 1ste! die snapt het! Je kan een jong paard maken of breken die eerste maakt hem,en die 2de breekt hem,doe hem dat niet aan!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:23

Elisa2 schreef:
blijf alstjeblieft bij die 1ste! die snapt het! Je kan een jong paard maken of breken die eerste maakt hem,en die 2de breekt hem,doe hem dat niet aan!

Het is niet haar paard, en de keus die haar voorgelegd word is eigenlijk, of kies voor de 2e, of stop met het rijden van dit paard.
Ik zou gwn die ene les is even afwachten.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:15

Ik heb alles gelezen, en zal voor je duimen morgen!! Ik denk dat je op de goede weg bezig bent.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:26

Je bent zelf echt heel goed bezig, ga alsjeblieft niet naar die andere instructrice, ookal raak je je paard misschien kwijt aan een andere dan, liever dat dan dat jij je schuldig moet gaan voelen over het feit dat je je paard op zijn 7e in kunt laten slapen, omdat je hem helemaal kapot gereden hebt.
De manier waarop die "drilinstructrice" lesgeeft is helemaal verkeerd, vooral de slof is een hele slechte zaak bij jonge paarden, NOOIT doen.
het paard moet eerst leren ontspannen op zijn eiegn benen te lopen en daarbij lekker los in de rug en in het bewegen en dan moet het nageven een automatisch gevolg zijn van het ontspannen geheel.
Dan loot het paard echt nageefelijk, als hij in een houding gedwongen wordt is het niet nageefelijk meer.

Blijf alsjeblieft aan je eigenwaarde denken en ga niet naar die andere instructrice. Ik zou het niet mee willen maken dat ik een paard kapot rijdt en dat hij daarom op jonge leeftijd ingeslapen moet worden. Want dat is echt het gevolg van te snelle training bij een jong paard. Je rijdt ze helemaal kapot!

Veel succes ermee en als de eigenaresse van het paard gevoel en verstand had dan moet ze ook haar dochter daar weghalen, want anders wordt het een erg dure hobby als je iedere keer nieuwe paarden moet gaan kopen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:01

I hate to burst your Bubble .............. maar als die instructrice haar zinnen op dat paard gezet heeft EN de eigenaar loopt zo met haar weg, dan heeft het geen zin om bij haar te lessen. Je doet het toch niet goed. Om jezelf een hoop onrust te besparen kan je beter afscheid nemen. Hoe rot het ook is.

Ik ben overigens pro eerste instructeur hoor Laten we dat voorop stellen. Maar mensen die zo prestatiegericht zijn dat ze een jong dier over de kop werken, hebben ook niks te maken met jouw gevoellens.

succes!