1e keer longeren voor een 2 jarige pony!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Germatje

Re: 1e keer longeren voor een 2 jarige pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:16

Hey! Leuke pony hoor zeg! En die sokjes, echt pittig zeg!
Veel plezier verder nog met je pony!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:19

Persoonlijk kan ik hier weinig kwaad in zien, zolang ze het maar niet iedere week staat te doen en niet langer dan een paar rondjes linksom en rechtsom.

Leuke pony trouwens! Die het lekker rustig aan, gun haar de tijd om groot te worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:58

pOnYlOvSter schreef:
@ xKatleentjex; je zegt dat dravers al met pension zijn als een dressuur paard net word ingereden,(zoiets) dat is echt niet waar want dravers gaan wel mee tot ze 10 jaar zijn of ouder en dan kunnen dressuurpaarden ook al met pension zijn.. en als ze niet meer in de topsport zitten worden ze ook nog wel normaal gereden hoor dus ik weet niet waar je je druk ommaakt ik vindt dat ze het rustig opbouwt!
veel succes met je paardje OK dan!

Ik heb niet gezegd dat dravers met pensioen gaan als dressuurpaarden ingereden worden, wel dat ze éérder met pensioen, dat is een verschil Knipoog
Bonfire: 18 toen hij olympisch kampioen werd, op de vorige olympische spelen Ulla met Rusty, ook een jaar of 18 als ik mij niet vergis... Mijn eigen paard(wel maar op middenniveau: 19 en nog 100% topconditie)
Van renpaarden en dravers hoor ik wel vaker dat ze op(of nog voor) hun 10de stoppen, terwijl de meeste dressuurpaarden op hun tiende pas aan hun topjaren beginnen.

En over dat aangeven als het teveel wordt, sommige paarden zijn zo goedzakken dat ze alles toelaten tot ze echt niet meer kunnen(ik spreek uit eigen ervaring)

Maargoed voor de duidelijkheid ik heb over het algemeen en nu even niet over de TS Haha!

Vigour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:13

Waar maken jullie je druk om. De eigenaren van deze pony weten heus wel waar ze mee bezig zijn.
Als het nou onder de 2 jaar was geweest dan had ik wel anders commentaar gegeven, en zolang ze het maar niet te vaak doen vind ik dat het best kan.

Ontopic: Leuk paardje, ziet er mooi uit!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:20

Sjeez, daar hebben we bokt weer.
Dit meisje laat haar pony een keer wat rondjes lopen (ik kan het geen longeren noemen) en iedereen vliegt er weer bovenop, dus het is niet erg als er geen touwtje tussen zat? en wie zegt dat ze meteen vaker gaat "longeren" als het nu een keer goed is gegaan? Dat jullie dat dan zouden doen wil niet zeggen dat iedereen dat doet.
zolang ze het bij heel af en toe houd en op deze manier kan het echt geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:26

Dat wij dat zouden doen??
Ik laat hem gewoon staan tot de 3 Haha!

Je ziet nu al hoe makkelijk het aan te leren is, waarom moet dat dan eerder?

Ik zou dat risico gewoon niet aan durven en me later dingen verwijten als je pech hebt.
Nope, dat durf ik niet, over dat schuld gevoel zou ik niet overheen komen.

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:44

Knipoog leuke pony.
toch sluit ik me ook wel een beetje bij runningkawa aan hoor. lekker laten staan tot ie drie is. toch ziet dit er niet echt verkeerd uit maar goed.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:17

Trek je niets aan van al die zeurpieten die weer iets op je aant te merken hebben !
Vind je overal Slapen !
Erg leuke pony,mooi halstertje !
Zie wel wat uit,er liggen veel lossen dingen in je wei,dat hij zich niet bezeerd dat zou jammer zijn!

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:30

diablo_zot schreef:
Trek je niets aan van al die zeurpieten die weer iets op je aant te merken hebben !
Vind je overal Slapen !
Erg leuke pony,mooi halstertje !
Zie wel wat uit,er liggen veel lossen dingen in je wei,dat hij zich niet bezeerd dat zou jammer zijn!

Ben ik het mee ens Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:32

En ikke lekker nie Tong uitsteken
Ik zeur niet om graag te zeuren, maar om een meisje veel verdriet voor later te besparen.
Maar je mag het ook als zeuren zien, ik kan er niet wakker van liggen Lachen

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:44

Denk je nou echt dat een pony een trauma krijgt van 2 rondjes op de zelfde hand stappen aan een longeer lijn? Of ze nou 2 rondjes in de wei crossen op dezelfde hand of in een bak aan een longeerlijntje!
Als ze het hier bij laat is er toch niks aan de hand? Of ben ik nou een dierenbeul?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:48

Alsze het hierbij laat wel

maar de ervaring leert dat dat niet zo is, anders begin je hier niet al aan.

Maar goed, heb nu genoeg gewaarschuwd, ik ben in dit topic weg, hoop dat vele er wat van opsteken

(helaas zal ik aan het dagdromen zijn en het een utopie zijn dat baasjes kunnen wachten tot het paard oud genoeg is en zo dierenleed evt. te kunnen voorkomen.)

Doei, doei

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:16

Het is hier alleen maar een luxe dat paarden ouder beleerd worden, ik ben in Dublin geweest en de sigeuners stappen al op hun paard (meestal tinkers/clydesdales enz.) als het paard 2 / 2.5 jaar oud is. tuurlijk is dat niet goed enzo, maar de paarden daar worden ook gewoon 30 jaar oud hoor! De paardjes hier hebben het zo slecht nog niet! 2 jaar en een rondje stappen aan de longe is helemaal niet slecht vind ik!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:00

runningkawa schreef:
Alsze het hierbij laat wel

maar de ervaring leert dat dat niet zo is, anders begin je hier niet al aan.

Maar goed, heb nu genoeg gewaarschuwd, ik ben in dit topic weg, hoop dat vele er wat van opsteken

(helaas zal ik aan het dagdromen zijn en het een utopie zijn dat baasjes kunnen wachten tot het paard oud genoeg is en zo dierenleed evt. te kunnen voorkomen.)

Doei, doei

Ben ik het weer volledig mee eens!
Ik word alleen gek van dat gezeik dit is bokt weer enz. ga dan ergens anders heen als je hier zo gek van dat gezeur word. Of val niet iedereen zo aan Rolleyes

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:27

Oeps, ik heb mijn paardje een keertje gelongeerd toen ze 2,5 jaar was...
En nu loopt ze natuurlijk hardstikke kreupel in de wei en kan ze nooit meer bereden worden Rolleyes

Pfff, wat kunnen sommige mensen toch ontzettend over kleine dingen heen vallen. Dit kan je toch geen longeren noemen? Dit is gewoon een soort van 'wandelen' maar dan aan een lang touw.
Als iedereen dít al niet vind kunnen dan mag je tegenwoordig al helemaal niks meer doen met je paard, omdat het 'misschien, ooit, in de toekomst' een blessure kan oplopen.

De TS moet alleen zichzelf in bedwang kunnen houden om het nu niet vaker te gaan doen. That's it.

Trouwens, ik vind het een hele leuke pony! Ja

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:06

Over of het goed is om een paard zo jong te longeren heb ik geen mening omdat ik er niet genoeg vanaf weet (volgens mij kan het niet echt kwaad om af en toe wat rondjes te longeren, moet je eens kijken wat ze zélf allemaal uithalen in de wei), maar waar ik moeite mee heb is om dieren met mensen of in dit geval peuters te vergelijken.

Een paard (ook een 2-jarige) heeft niet hetzelfde vermogen als een mens (zelfs een peuter) om ná te denken. Een peuter die niet naar bed wil, weet al donders goed wat hij doet, maar paarden zitten zo niet in elkaar. Als ze er geen plezier in hebben, dan zullen ze erop reageren ! Te veel mensen denken dieren (en in dit geval paarden) menselijke trekjes toe.[/quote]

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:45

Mooi paardje Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:52

Evy schreef:
De TS moet alleen zichzelf in bedwang kunnen houden om het nu niet vaker te gaan doen. That's it.

Dat zeggen we toch ook...
RK zegt dat, ik zeg dat en nog meer mensen in dit topic...

Wat de TS hier op deze foto's doet kan geen kwaad, áls ze het maar niet heel vaak en lang doet.

Beter nog is het om het nu helemaal niet meer te doen tot vlak voor het zadelmak maken, want je weet dat ze het braaf doet dus verder heeft het op dit moment geen toegevoegde waarde.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:04

Hmmm,.. wat makt iedereen zich altijd zo druk,..
Ik vind dta je een 2-jarige best af en toe een rondje kan laten lopen,..
Maar dta is mijn mening,..
Veder ga ik hier niet op in,.

Ik vind het een heel leuk beestje,..
Nog veel susces en plezier ermee,..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:45

Netje schreef:
Over of het goed is om een paard zo jong te longeren heb ik geen mening omdat ik er niet genoeg vanaf weet (volgens mij kan het niet echt kwaad om af en toe wat rondjes te longeren, moet je eens kijken wat ze zélf allemaal uithalen in de wei), maar waar ik moeite mee heb is om dieren met mensen of in dit geval peuters te vergelijken.

Een paard (ook een 2-jarige) heeft niet hetzelfde vermogen als een mens (zelfs een peuter) om ná te denken. Een peuter die niet naar bed wil, weet al donders goed wat hij doet, maar paarden zitten zo niet in elkaar. Als ze er geen plezier in hebben, dan zullen ze erop reageren ! Te veel mensen denken dieren (en in dit geval paarden) menselijke trekjes toe.

[/quote]

Ik houd ook niet zo van vergelijken maar anders snappen sommige niet wat ik bedoel. En als je goed lees zeg ik ook dat hij er plezier in heeft dat hij dan niet aangeeft wanneer het teveel word, dat moeten de eigenaren doen.

Áls het hierbij blijft vind ik het nog wel een beetje kunnen, maar pas er wel mee op!
Maargoed eigenlijk zou ik hier niet meer reageren...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:29

ik ben het helemaal eens met runningkawa!
de minimale leeftijd van het longeren is 2.5,het liefst 3 jaar.

verder niks te melden,en hopenlijk zet je je paard terug de wei in om te kunnen volgroeien!

jimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:15

ik snap niet waar de meeste zich druk om maken,ik zie geen ZWARE BAK,geen BIJZETteugels,geen zadel geen hoofdstel geen pony die hard ana het werk is,geen zweet helemaal niks,het enige wat ik zie is een meisje die gek is op haar pony,die trots is dat dat haar verzorgpony is.en dat ie braaf een paar rondjes aan de longe kan lopen .en wat doet BOKT zeiken zeiken en nog eens zeiken.wat zij hier doet kan absoluut geen kwaad, waarschijnlijk is de pony allang blij dat ie lekker aandacht krijgt en verwend word.
zij denkt ook leuk foto's van haar beestje hier te zetten en word gelijk afgezeken.beetje jammer hoor....

meid heel veel plezier met je pony hoor!!!.

TivoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:20

ben het met jimmy eens.
Ik wandel met mijn twee-jarige elke dag een stuk door het bos,en dan draven we ook en stukje.daar gaat hij dus helemaal niet dood aan.
ik leer hem alleen al vroeg dat verkeer niet eng is,en dat hij naast mij dient te lopen ('t blijft een hengst).
longeren heb ik nog niet gedaan omdat onze bak veel te zwaar is.
ik zou zeggen...Doe wat je denkt dat goed is voor je verzorgpony.
en ieder heeft zijn eigen mening.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:24

jimmy schreef:
ik snap niet waar de meeste zich druk om maken,ik zie geen ZWARE BAK,geen BIJZETteugels,geen zadel geen hoofdstelgeen pony die hard ana het werk is,geen zweet helemaal niks,het enige wat ik zie is een meisje die gek is op haar pony,die trots is dat dat haar verzorgpony is.en dat ie braaf een paar rondjes aan de longe kan lopen .en wat doet BOKT zeiken zeiken en nog eens zeiken.wat zij hier doet kan absoluut geen kwaad, waarschijnlijk is de pony allang blij dat ie lekker aandacht krijgt en verwend word.
zij denkt ook leuk foto's van haar beestje hier te zetten en word gelijk afgezeken.beetje jammer hoor....

meid heel veel plezier met je pony hoor!!!.

*kan jij dat zien vanuit een foto?
*wie weet zijn ze net begonnen,en is dat een reden waarom het paard nog niet bezweet is?
*moet dat dan ook nog eens met longeren op zn 2-jarige leeftijd?paarden kunnen verwend blijven zonder gelongeerd te worden op jonge leeftijd...

en als je bokt vind zeiken? nou dan zit er maar 1 oplossing op,lijkt mij..

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:45

Ik heb een duidelijke mening over het wel/niet longeren van twee jarigen, maar niet genoeg verstand van deze zaak om die te onderbouwen dus daarhoud ik me liever buiten.
Wel kun je duidelijk zien dat het paard ook draaft aan de longé en niet alleen stapt. Ze zet het er zelf bij 'lekker rennen'.
Mijn paard liep op haar 2e al in manegelessen en die is nu voor de rest van haar leven verpest. Inmiddels al een stuk verbeterd, maar toch, het richt wel veel schade aan als je er al te vroeg mee begint.