Amper reageren op beenhulp

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: Amper reageren op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:54

Altijd fijn als mensen het met elkaar eens zijn nietwaar! Haha!

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:47

Ik ben geen voorstander van het rijden met zweep. Uiteinde van de teugels werkt nu ook goed. Zweep heb ik nu niet nodig, en aan gezien ik "onrustige benen" heb ga ik echt geen sporen aandoen!

En om iemand die in principe aan de basis werkt gelijk met sporen en zweep te laten rijden vind ik persoonlijk niet verstandig. Maar goed, ieder zijn eigen mening en manier van rijden uiteraard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:45

waarom ben je tegenstander van een zweep? Geen kritiek, gewoon interesse. Keuze om zonder sporen te rijden, vind ik heel verstandig.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:15

Als je een rustige been houding hebt kun je eens een grof wietje om doen en dan 1x een schop en dan been stil en veel overgangen rijden. Als je weg wilt rijden niet te veel gaan tegen houden gewoon een lichte druk op de teugel en aandrijven. Gaat het na een paar weken goed kunnen de sporen af of worden geruild voor een ander spoortje. Je paard motiveren door een paar lange zijdes in galop uit te strekken en zelf in verlichte zit zitten helpt ook.

off-topic:

Nu niet allemaal gaan zeggen dat is zielig een grof wiel. Ik denk dat je beter 1x een schop kan geven met een grof wieltje dan dat je constant met je benen in die pens moet drijven dat is veel vervelender en daar word je paard veel luier van.

oohja heb niet heel het topic gelezen dus het kan zijn dat er al zo'n antwoord is gegeven. Clown

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:07

Ben het helemaal eens met doubledream. Sporen zijn niet zielig als je ze maar goed gebruikt. Beter 1x spoor dan 10x schoppen zonder spoor.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:05

Ik ben van mening dat mensen met een onrustig been echt niet met sporen zouden moeten rijden! Als "beginneling" op een paard schoppen en deze vooruit drijven met sporen en zweep....je werkt toch eerst aan de basis?

Ik moet echt goed werken aan mijn beenhulp. Mijn benen goed stil leren houden en mijn hakken naar beneden, tenen naar binnen en goede kuitdruk geven. Wanneer ik van hand verander heeft mijn pony de neiging te zwabberen, met behulp van goede en gelijke druk van mijn benen moet ik haar dus rechter gaan richten zeg maar.

De tip van benen afsteken en dan hulp geven ga ik zeker proberen deze week...ben erg benieuwd.
En waarom geen voorstander van de zweep??? Ik heb een jaar op de manege gereden waar ik met zweep bovenhands moest rijden zodat ik om de pas een zwieper moest geven. Die paarden waren zo afgestompt dat je dus echt de ribbenkast in moest trappen.

Mijn pony kan het en wil echt wel werken, maar geeft zich niet gewonnen. Ze gaat echt een machtstrijd aan, merkt dat ik het niet opgeef en geeft zich dan over. Zodra ik met zweep ga rijden wordt ze onrustig en ik heb liever dat ik de basis onder de knie heb en haar met mijn beenhulpen fatsoenlijk kan rijden dan dat ik direct zweep en sporen erbij pak.

Iedereen zijn eigen aanpak en ik zeg niet dat zweepjes en sporen slecht zijn, absoluut niet mits juist gebruikt. Als ik sommige mensen hun paard zie rijden dan rijden ze hun paard met stemhulpen en zweep...dat vind ik niet de bedoeling.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:17

je hebt er in ieder geval een duidelijke en bargumenteerde mening over. Ik ben het er niet mee eens, ik vind dat ieder paard gewoon met zweep gereden moet kunnen worden. Het voorbeeld dat jij op de manege aanhaalt vind ik dus gewoon zeer slecht gebruik van de zweep, en daarop zou ik mijn keuze ook niet baseren maar goed Haha! Die verschillen in inzicht houden het leuk Knipoog

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:03

Haha! Ik heb nu eenmaal een duidelijke mening! Ook al ben ik nog maar kort bezig, ik denk wel na over de dingen die ik doe. Ik stap niet op een paard dat 3 jaar heeft stilgestaan en als beginnende ruiter zijnde met de illusie dat alles goed gaat en ik direct kan starten! Rustig aan en ontspanning is belangrijker dan huppa aan de teugel.

Ik ben het met je eens dat ieder paard met een zweep gereden moet kunnen worden, en op sommige maneges is het erg extreem. Maar ook bij mij op stal zie ik soms ruiters waarvan ik denk... Koe

Voordat ik andere hulpmiddelen ga gebruiken wil ik mijn paard voorwaarts kunnen krijgen door mijn beenhulpen. Niet omdat ik haar vooruit drijf met de zweep of met sporen. Wellicht wanneer ik verder ben en echt gericht ga dressuren dat het anders wordt..wie weet. Voor nu ben ik deze mening toebedeeld.

Neemt niet weg dat ik het erg moeilijk vind allemaal, want ik moet werken tot ik paars zie van de hitte, maar met goede begeleiding komt dat wel goed.