Gave Ridders en actie op kasteel (veel)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: Gave Ridders en actie op kasteel (veel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 00:23

het valt wel mee hoor, zo'n harnas, als je eenmaal zit Knipoog

het is moeilijk te beschrijven, maar het valt wel mee.

eraf vallen is iig veel comfortabeler Pling

Airnt

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 05:53

Wow wat leuk/mooi dat die paarden lopen met zo'n flapperend deken en met dat ijzeren hoofdmasker

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:36

voor degenen die het leuk vinden om te weten.. de flapperende deken noemt men meestal Barding of Trappings ( ik weet geen nederlandse term... Arne?) En het ijzeren hoofdding komt uit het frans en er zijn veel woorden voor maar als je het een Chafron of Chamfron noemt snapt men je wel ( ijzeren hoofdding werkt trouwens ook prima hoor! hihih)

nu we toch op dat onderwerp zitten, vraag.... Waar hebben jullie de chamfrons gekocht? Zijn ze op maat gemaakt? en wat waren de kosten ongeveer?
Ik heb wel wat sites gevonden in buitenlanden, maar niets in nl...

Alecks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:32

Hallo,

Ik zal me ook maar even voorstellen, Ik ben één van de herauten op dat evenement en het vriendje van Nezzie. Op de tweede foto sta ik uiterst links... Half en met mijn rug naar de fotograaf, fotogeniek als altijd. Lottew: In dat plaatje zit de ridder niet te bellen, al lijkt het er wel op. Het is genomen tussen twee onderdelen van de jachtshow in, dan heb je echt geen tijd voor dat soort zaken. Ik denk dat hij wat haar uit zijn gezicht veegt of zo. Bovendien proberen we dat soort moderne elementen altijd uit het zicht, in een tent of zo te doen. Je wilt tenslotte een mooi beeld van die tijd wegzetten.

Meer foto's van Ridders van de Haar staan trouwens op http://www.midfan.nl/. Volg de link 'foto's' , dan 'Ridders van de Haar 2005'. Helaas zijn de plaatjes te groot om hier te plaatsen, ze verzieken dan de layout.

Op http://www.kropot.nl zouden ook nog foto's komen, die staan er nu helaas nog niet. Ik heb begrepen dat hij dit jaar wat problemen had met zijn camera, ik hoop dat hij nog wat mooie plaatjes geschoten heeft. Wel heeft hij erg veel mooie foto's van vorig jaar (Knights of the Haar) en van een show die we vorig jaar in het archeon deden (the Joust).

Dapperdier: De flapperende deken heet caparison. Ik weet ook niet of er een nederlandse term voor is. Heraldische paardendeken? Trappings is geloof ik een algemene term voor 'uitrusting', barding voor pantsering voor paarden. Meestal wordt daarmee de laatste vorm aangegeven, een plaatstalen harnas voor het paard, maar het kan ook voor maliën of metalen schubben gebruikt worden. De caparisons die wij hebben bestaan echter alleen uit stof, het is dus geen barding.

De chanfrains, chamfrons, (whatever) zijn op maat gemaakt door Joram. Zijn bedrijf, Medieval Productions maakt helmen, harnassen en andere metalen zaken naar historisch voorbeeld.

Ik had 'de Ridders van de Haar' al enigszins aangekondigd in een ander draadje op Bokt, namelijk (AM) Zwaardvecht omg. het Gooi... Gegadigden?.
Ik wil best onze volgende shows hier aan gaan kondigen, waar kan ik dat het beste doen? in [AM] algemeen, [EA-CO] Commercieel of [BM] Boktmeetings?

Het Ridders en Spelen evenement is trouwens aankomende zondag. Afgelopen jaar heeft het € 12.000,- opgelevert voor de restauratie van de St. Jan. Ik kan de mensen die van plan zijn te komen aanraden om er vroeg te zijn, vorig jaar waren de kaartjes voor de showonderdelen al aan het eind van de ochtend verkocht. Bovendien is er dit jaar maar één steekspel, het eerste onderdeel.

Op de site van Ridders en Spelen staat het totale programma en staan heel wat foto's van vorig jaar. Helaas is de webdesigner artistiek bezig geweest of weet hij niet hoe je thumbnails moet gebruiken. Laten we het op het eerste houden...

Hieronder nog een foto van vorig jaar: Ik ben degene in het zwart met geel... Helaas ben ik te voet. Airnt is degene in het midden, zwart met geel te paard, hij rijdt tegen Joram.
Afbeelding

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:41

Hai Alecks.. wij kennen elkaar al van een ander forum.. hihi kleine wereld he...

oh.. ik krijg helemaal de kriebels van die links... Ik benvan enthousiast alrper naar Dumnoni larper gegaan en nu vrees ik dat ik over ga naar het reenactment...aiaia.. mijn leven wordt steeds duurder.

Voorla bedankt voor de Midfan link.. daar vond ik nog een leuke EFF foto van me.. !!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:53

all resistance is futile!
you will be assimilated! }>

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:59

Overigens, joram maakte die chaffrons inderdaad op maat, maar ze zijn redelijk bij te buigen in het veld, indien nodig, met wat bruut geweld.

er zit wel een hoop drijfwerk in. die van mij kostte 150 euro, maar pin me daar niet op vast, dat was een vriendenprijs.

een authentieke liner is ongetwijfeld ook best prijzig. ik heb er schuimrubber in gelijmd (van die hele zachte, ongeveer 5 cm? dik. daar lijken ze weinig last van te hebben)

de meeste paarden accepteren ze vrij gemakkelijk, maar gebruik ze ff twee dagen als voerbak, dat helpt. (voordat je de liner erin lijmt)

Airnt

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:10

Airnt schreef:
all resistance is futile!
you will be assimilated! }>

Haha! like a lamb to the slaughter...

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 07:53

hoe trainen jullie die paarden nou eigenlijk,
ben even op vakantie geweest vandaar de reactie nu pas

Ephona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:18

Ziet er erg ruw uit soms! Maar wel ontzettend leuk zeg!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:35

redina schreef:
hoe trainen jullie die paarden nou eigenlijk,
ben even op vakantie geweest vandaar de reactie nu pas

Kijk dat wil ik nu ook weten haha!

Ik kan je alleen vertellen wat ik tot zover heb gedaan mijn mijn paard en dat is een basis bomproof maken, ik werk vanuit NHS. Ik heb er eea over opgeschreven op mijn site: www.piebaldpony.tk ( je moet deur LARPhorse hebben, het is in het engels)

Maar ik hoop dus eens een training mee te kunnen doen met `de jongens`

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:20

Jeetje wat ziet dat er stoer uit!!
Vooral het paardje op de 2de foto is geweldig mooi!
Super OK dan!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:56

Training? nou ja, eerst voornamelijk ontzettend veel met een hand rijden. daarna stukje bij beetje met het materiaal gewend raken: harnassen, stukje bij beetje, vlaggen, lansen, zwaarden en ga zo maar door. veel rond graafmachines rijden, eerst als ze niet gebruikt worden, later als ze bewegen, (Natuurlijk wel ff aan de machinist vragen), mensen paraplus open laten doen, bellen laten blazen, rotjes af laten steken, de ruiter laten meppen met hellebaarden, kanonnen af laten steken (eeerst bovenwinds, dan benedenwinds)
door mensen heen laten wandelen, draven, galopperen, etc.

verzin iets, en doe het. meestal helpt het als je ze eerst laat ruiken aan dingen, stapje voor stapje, veeeeeeeel belonen, omkopen met snoepjes kan ook helpen, geduld hebben, met elkj stapje wachten tot ze ontspannen, etc. oh en natuurlijk niet pikken dat ze er vandoor gaan.

jousting is vooral heel veel langs elkaar rijden. eerst op de volte, dan recht, eerst sta, darf, dan galop, end on a good note, niks pikken qua opzij springen, maar vooral niet voor die ander komen,

ach het spreekt voor zich, het is een kwestie van een aantal keer doen, dan gaat het steeds sneller en relaxter. neem de tijd.

Airnt

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:02

redina schreef:
in kasteel haarzuilens. In vleuten. was 2 dagen een riddertoernooi.
1 engelsman, een duitser, een belg, en een nederlander

Kasteel de Haar Knipoog In haarzuilens Knipoog