piaffe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Re: piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:56

klopt dat deed hij ook 1 keer. Maar ik zeg dus met een longeerzweep. Je staat gewoon een eind van het paard af, en vervangt even de beenhulp. De voorwaardse drijving is zo nog steeds aanwezig. En mijn paard doet geen mooie piaffe als je een zweepje achter z'n kont houd, het is een hulp middel geweest om het aan te leren. Nu wil ik als het eens een tijdje slechter gaat en ik kom er evenniet uit, wel eens iemand vragen om te helpen. Die moet dan met dat ding achter hem staan, op gepaste afstand. Dan wil hij iets meer geven.
Maar ik had het wel kunnen weten he? Ik ben als enige zo vriendelijk om een methode op te geven hier, en de gene die het ook weten hoe het moet leggen zelf niks uit, maar gaan wel deze methode afkraken. Wees dan zo netjes om je eigen methode neer te zetten, daar heeft misschien iemand nog wat aan. Wie weet heb ik er ook wat aan. Ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, en ik wil alles leren. Dus als jullie dan ook je eigen methode hier even neer willen zetten?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:16

heb je gePM'd

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:24

de meningen zijn weer verdeeld zie ik..Lachen
ga lekker die van mij er ook nog even bij zetten Tong uitsteken
nou lees ik toevallig wel eens een boek en heb braaf wat lessen gevolgd (zowel rijden als theorie) nou zijn er veel verschillende meningen en manieren die uitgelegd worden in die boeken over hoe je nou iets aanleerd..(tsja..ben er nu zelf na ervaringen ook achter...er zijn nou eenmaal ECHT meerdere wegen die naar rome leiden Knipoog )
maar er is een ding waar al die boeken en instructeurs het wel over eens zijn..
dat ALLES wat in de dressuur gevraagd wordt, een paard in de natuur (dus uit zichzelf) ook uitvreet..ze roepen allemaal dat wat wij in de dressuur vragen aan ons paard GEEN KUNSTJES zijn!

dus als een paard zich in het land bv even wil laten zien dan zie ik een piaffe, passage, uitgestrekte draf, galopwissels en wat al niet meer voorbij komen!
ok, omdat wij er graag ook nog bovenop zitten zal het paard dat allemaal wel iets anders uit moeten voeren anders gaat ie stuk..(gedragen en over de rug enz) maar dat houd niet in dat het een heel andere oefening is!!!
en daarbij, als een paard in het land piaffe doet of wat dan ook...OOK dan gaat ie meer dragen en veren, tenminste ik heb nog nooit een paard gezien dat onder de indruk was van een krabbeldrafje van een ander paard..het wordt pas interessant als er een hoop geshow en gesnuif bij komt kijken..
piaffe en passage zijn de hoogste graad van verzameling..pas als het paard sterk genoeg is en alles wat ervoor komt is bevestigd, zal hij misschien wel op comando kunnnen gaan showen :-D
over hoe je dat aanleerd...met een goede instructie op de grond en zeer langzaam Knipoog

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:43

maar als je dan toch graag de piaffe wil lere, ga op je paard zitten, hang er een scherp bit in, pak de scherpste sporen uitde kast. goed tegenhouden van voren, en flink beengeven! suc6 ermee!

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:29

Nou vraagt dat kind (TS) een heel normale vraag...
En er is er maar EENTJE die normaal antwoord geeft !
Ik vraag me ook af hoe ze dat nou aanleren.
En nee, tuurlijk breng ik het niet in praktijk op mijn Belg die net een half jaar onder zadel is...

Het is toch zoveel makkelijker om lekker onzinnige antwoorden te geven en iemand af te kraken als 'gewoon' antwoord te geven op de vraag....

Bij deze: Bedankt Sherwood ! (De enige dus die antwoord gaf, van de drie pagina's die vol geouwehoert zijn met onzin)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:46

dat heet geen onzin, maar vooruit denken!! mensen die hier reageren doen er inderdaad (waaronder ik) een beetje raar over maar niet zonder rede!!!!

er lezen veel mensen en kinderen mee op deze site en aangezien je vanaf je pc niet kunt zien wie je voor je hebt, gaan de meeste niets hier uitleggen, omdat er vele zijn die dit thuis in de praktijk willen uitvoeren. dit gaat dus zonder verstand en dat gaat ten kostte van de paarden en pony's en die zijn dan de l*l. bovendien had ik al eerder aangegeven dat het bijna onmogelijk is om het aanleren van de piaffe zo even te vertellen. daar gaat zoals ik ook al eerder zei veel meer bij kijken en er gaat zoveeeeeel aan vooraf. gevoel, begrijpen e.d.
snappie??
daarom wordt er dus zo gereageerd omdat het gewoon onbegonnen werk is om dat eventjes op te schrijven...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:52

Precies Klomp... dat is het ook!

Geen onwil, onkunde maar voorzichtigheid en onbegonnen werk.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:02

Mireille1970 schreef:
Precies Klomp... dat is het ook!

Geen onwil, onkunde maar voorzichtigheid en onbegonnen werk.

jep Knipoog Haha!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:04

dus als thyrza zo'n vraag zou stellen van hoe leren jullie de piaffe aan gaan jullie ook zulke antwoorden geven, want wie weet lezen er wel kinderen mee, en die gaan het meteen proberen. Aan de andere kant zeg je wel koop een boek! Daar lezen ze het toch ook in? Het is geen geheim hoe je dat doet, en ik ben van mening dat je dat soort dingen rustig mag vragen. Dank voor je Pb Barco, dat is net iets anders dan ik kende, maar hoe meer je leert moe meer je weet. En daar ben ik altijd heel blij mee. Ik wil graag alle manieren weten, om er zelf beter te van leren rijden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:09

Mensen als Tyrza gaan dat hier niet vragen...
juist dat maakt het verschil.

En de mensen die wel iets vragen hierover kun je toch ook uitleggen dat je het niet moet willen uitleggen....

Ze stelt een vraag, de één antwoord ja en de ander niet. NEE is ook een antwoord.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:22

sorry hoor, maar ik had die vraag ook kunnen stellen. Nog maals niet omdat ik niet weet hoe het moet, maar omdat ik interesse heb in hoe andere mensen dat doen. Er leiden meer wegen naar rome.
Nee ik ga het niet uitleggen, is hier geen echt antwoord... dan kun je net zo goed geen antwoord geven. Hoef je niet gelijk zo uit de hoek te komen. Ze zal heus zelf ook wl begrijpen aan de hand van de uitleg dat het nu nog te zwaar is voor d'r pony. Niet iedereen hoef je te vertellen dat 1+1 2 is. Sommige mensen weten dat ook zonder uitleg... de meeste eigenlijk wel.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:24

Sommige ook niet.

Ik ben niet rot tegen de TS geweest zoals je hier wel suggereert. Ik heb een grapje gemaakt over BOEK omdat Friemel dat in een andere topic steeds gebruikte...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:24

klomp schreef:
daarom wordt er dus zo gereageerd omdat het gewoon onbegonnen werk is om dat eventjes op te schrijven...

Waarom is het mij dan wel gelukt het op te schrijven? Niet tot in detail, nee daar wordt ook niet om gevraagd. Gewoon hoe leer je dat aan, nou eerst een jaar leren hoe je moet verzamelen op je zit, en dan enz..
Maar nou wordt ik wel erg nieuwschierig naar jou methode.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:28

nee ik bedoelde ook niet dat je rot tegen haar deed, ik bedoel dat er meer mensen zijn die het willen leren, en zich ook aangesproken voelen. Het is een openbaar forum. Als ik een paar jaar terug zo iets had gelezen, met zulke reacties dan had ik het ook op mij zelf betrokken. En dat is gewoon jammer.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:34

De piaffe moet steeds worden opgewekt door een energieke impuls en worden gekenmerkt door een volmaakt evenwicht. Terwijl de indruk bestaat dat het paard op de plaats blijft, moet een voortdurende drang voorwaarts waarneembaar zijn. Een drang welke tot uiting komt in een graag voorwaarts willen gaan zodra de hulpen hiervoor worden gegeven.
Een gehaast, onregelmatig en hortend getrappel zonder cadans of zonder elasticiteit, heeft niets te maken met de ware piaffe.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:19

jammer dat je op bokt meteen zo wordt afgezeken als je gewoon een vraag stelt? Er wordt dan meteen vanuit gegaan dat ze een penny is die net 2 lessen heeft gehad en denkt dat ze de OS wint Nagelbijten / Gniffelen
als ze nou toch gewoon iets wil weten kan daar toch normaal antwoord op gegeven worden? Gewoon een simpel antwoord van daar ben je nog niet aan toe als je paard zo doet, en ik zou er nog even mee wachten.. werkt meestal beter als een antwoord van je scherpste sporen en bit uit de kast halen en ga maar schoppen en trekken, lukt het best mee Ja Boos!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:13

Als je vraag hoe leert een paard wijken kun je normalen antwoorden krijgen, maar als je vraagt hoe leer je een paard piaff, dan kan dat in 1 keer niet.
Ik zou dat ook wel willen weten, maar echt niet op morgen op mijn paard te stappen en het hem gelijk aan te leren. Ik ben niet gek. En ja ik akn verzamelen, uitstrekken en de hele rutemeteut! Maar is dit echt zo'n rare vraag?
Ik ben gewoon wel nieuwsgierig. En vooral ook leergierig.
Jammer dat er dan zo op gereageerd word.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:24

Het verschil zit hem in het feit denk ik dat TS zei dat haar paard heel druk deed en ze toen piaffe voelde en hoe ze dat nu goed kon leren.....

Dus viel iedereen over het feit dat je dribbelen niet moet verwarren met Piafferen...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:29

sherwood schreef:
klomp schreef:

Waarom is het mij dan wel gelukt het op te schrijven? Niet tot in detail, nee daar wordt ook niet om gevraagd. Gewoon hoe leer je dat aan, nou eerst een jaar leren hoe je moet verzamelen op je zit, en dan enz..
Maar nou wordt ik wel erg nieuwschierig naar jou methode.

ik quote mezelf nog maar een keer voor mensen die over de regeltjes heen lezen!!!

dat heet geen onzin, maar vooruit denken!! mensen die hier reageren doen er inderdaad (waaronder ik) een beetje raar over maar niet zonder rede!!!!

er lezen veel mensen en kinderen mee op deze site en aangezien je vanaf je pc niet kunt zien wie je voor je hebt, gaan de meeste niets hier uitleggen, omdat er vele zijn die dit thuis in de praktijk willen uitvoeren. dit gaat dus zonder verstand en dat gaat ten kostte van de paarden en pony's en die zijn dan de l*l. bovendien had ik al eerder aangegeven dat het bijna onmogelijk is om het aanleren van de piaffe zo even te vertellen. daar gaat zoals ik ook al eerder zei veel meer bij kijken en er gaat zoveeeeeel aan vooraf. gevoel, begrijpen e.d.
snappie??

ik ga hier dus verder niet meer op in...mijn hierboven geschreven tekst is duidelijk genoeg...bovendien snap ik dat het leuk is om te weten hoe het in zijn werk gaat en dat niet ieder het thuis probeert, geloof ik graag, maar er zijn erbij die dat wel doen en dan vind ik het onverantwoord. het is dus uit voorzorg.

@sorro1; wijken is wel even iets heel anders en een stuk gemakkelijker. bovendien leer je dat al vrij snel. dit wordt vrij vroeg aangeleerd door slechts een volte te openen en te sluiten met de daarbij horende simpele hulpen. voor piaffe komt heel wat meer kijken dan alleen bij bijv. wijken. hier gaat een heel trainingsschema aan vooraf en duurt langer om dat je uiterst goed moet kunnen verzamelen.
ik vind het dan ook geen vergelijking; wijken en piaffe...

zo...en hier laat ik het bij...no hard feelings Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:30

Mireille1970 schreef:
Het verschil zit hem in het feit denk ik dat TS zei dat haar paard heel druk deed en ze toen piaffe voelde en hoe ze dat nu goed kon leren.....

Dus viel iedereen over het feit dat je dribbelen niet moet verwarren met Piafferen...

tadaa!!! dat was mijn idee dus ook... Haha!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:34

Mireille1970 schreef:
Koop een boek...

Welke? Tong uitsteken

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:42

Dat van Friemel...

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:54

Snap best dat de mensen hier zo reageren op de TS, vooral omdat het er zo stond van: Ik wil me paard ´even´ de piaffe leren voor de lol omdat ik dat zo leuk vind.

Tuurlijk is het een normale vraag maar ik ben ook bang dat ze zometeen op haar paard gaat zitten en hem even in de piaffe trekt en schopt en dat is nou net niet de bedoeling, maar dat lijkt me duidelijk. Maar ik zou ook niet weten hoe je dat 1 2 3 even moet uitleggen, want zo makkelijk gaat dat niet, en ik vind niet dat je dat kan vergelijken met wijken enz.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:19

Kijk als jullie het zo zeggen komt het al heel anders over dan een opmerking alss "koop een boek".
Hier kan ik wat mee als antwoord.
Thanxs als nog voor de uitleg.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:40

Je kan je paard ook aanleren om zijn voorbeentje (vooruit > spaanse pas achtig) op te tillen als je er met een zweepje tegenaan tikt. Ga op de hoefslag staan en laat iemand anders met het zweepje tegen het been aantikken en jij probeert hem gewoon rustig en ontspannen te houden.
Als ie gewoon braaf iedere keer zijn beentje optilt ga je op een kleine volte heel langzaam draven en weer iemand probeert zijn voorbenen hoger van de grond te krijgen.
Dit is hoe je begint, verder hebben ze het mij nog niet aangeleerd...
Maar het is ook een van de wegen die naar de piaffe leiden!
En oh ja, hou aub op met elkaar af te zeiken...