Hoe krijg ik dit dwarse paard goed?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Hoe krijg ik dit dwarse paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:50

Wat is kwaad worden in jouw geval? En helpt dat?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 18:43

Ik kan niet uitleggen wat ik precies doe als ik kwaad word, wel weet ik dat het werkt omdat hij daarna de sterren van de hemel afloopt... Helaas is dat vaak pas na de proef omdat ik hem dan flink hard aanpak omdat ik boos ben dat hij weer niet mee wilde werken...

Ik hoop gewoon dat het minder wordt naar mate hij langer moet werken voor mij, zodat we niet eeuwig eerst ruzie moeten maken! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:45

dus je straft hem achteraf ........... maar verwacht wel dat hij je begrijpt???

Je moet hem IN de proef straffen......... dan maar een proef verknalt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:51

gijsenkim schreef:
dus je straft hem achteraf ........... maar verwacht wel dat hij je begrijpt???

Je moet hem IN de proef straffen......... dan maar een proef verknalt

Inderdaad. Nou denk hij dat hij op zijn kop krijgt omdat hij de proef heeft uitgelopen. Het is niet zo vreemd dat hij dan geen zin meer heeft in dressuurwerk. De juiste manier van straffen zit hem in de timing. Doet hij iets fout, geef hem dan meteen op zijn kop. Doet hij het goed, laat het hem dan ook weten. Als je wacht tot je klaar bent met de proef legt hij de link niet meer tussen de straf en het gedrag dat hem die straf opleverde. Dat doet meer kwaad dan goed. Dan kan je hem beter helemaal niet meer straffen. Juist gedrag belonen en fout gedrag negeren werkt in de opvoeding beter dan fout gedrag afstraffen, maar timing is het allerbelangrijkste.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:19

Iets waar mijn instructeur erg op gebrand is: ZO SNEL MOGELIJK reageren op elke lichte tempowisseling of andere eigen beginnende initiatieven van m'n paard -voordat ze leiden tot grovere eigengereide akties (ik heb een echte merrie Knipoog. Ik was al zo gewend aan wat afwisseling in tempo (vaak ietsje hoger dan ik wilde) dat ik het niet eens meer merkte.

Vaak (maar niet altijd -soms staat je paard inderdaad ineens aan de andere kant van de bak-) is het begin van een paar rondes rengalop toch al een door het paard zelf ingezette tempowisseling -hoe weinig ook-, of ietsjes geklier, gespannenheid, door je been lopen of zo. Echt DIRECT reageren en dit niet even toestaan in de hoop / met de gedachte 'dat heb ik zo wel weer goed, na een half rondje ofzo'. Ik sta dat ook vaak toe maar let daar nu veel meer op.

Wat handig is is een soort metronoom in je hoofd laten tikken in het tempo dat JIJ wilt, tik-tik, en zorgen dat je paard zich daaraan aanpast -niet andersom-. Ik zorg ook buiten het rijden om dat ik veel controleoefeningen doe, bij mijn merrie is dat zorgen dat ze luistert aan de hand als ik langzamer wil of stil wil staan. Ook op mij blijven letten, geen eigen leven leiden als ik met haar bezig ben, daar zijn die andere 22 uur per dag nl. voor. Misschien heb je hier wat aan, met welke minieme ongehoorzaamheid dan ook, misschien moet je paard nog wat meer leren dat je echt altijd de baas bent.

Succes in elk geval, ik had ooit een Naturel (v. Lucky Boy -toevallig-) nou dat was me er ook 1. Na 100 meter 'lekker' naar buiten: stijgeren, omdraaien en terug naar huis! Springen vond ie wel geweldig... Ook slecht behandeld bij vorige eigenaar, daarna handelspaard geweest. Dat had hem geen goed gedaan, helaas. Op z'n ziel getrapt, noemde mijn indertijd-vriend (instructeur) het. Misschien bij jou een combi van dat en uitproberen.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 07:40

Ik sraf hem natuurlijk niet alleen maar bij de proef!!! Ik doe ook andere dingen dan proefjes rijden!!! Ik rij iedere dag thuis, en als hij goed vervelend is krijgt hij dat ook echt wel te merken!

De bakken van de proefjes zijn vaak erg dicht naast elkaar, ik weet hoe hij reageerd en dast dit niet leuk kan zijn voor de mensen naast mij, als hij mijn proef vergalt, hoeft dat geen invloed te hebben op het proefje naast mij. Ik zou het ook niet leuk vinden als degene naast mij zijn paard eens flink aanpakte waardoor dat paard door die bak zou gaan!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 07:41

Stefje, bedankt voor je advies!

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:17

Ik denk dat het wel helpt om je paard te straffen na de proef, dat begrijpt hij heus wel, aan alles wat ik lees weet je paard ook heus wel dat hij gewoon zat te vervelen. Ook omdat je zegt dat hij goed begint te lopen na het straffen. Maar ben alleen niet bang om hem ook eens een tik te geven in de proef, misschien niet zo hard maar wel zodat hij weet dat dat niet de bedoeling is. Als hij tijdens je proef altijd zo moeilijk doet kun je ook proberen om hem eens van te voren al te straffen, probeer het in ieder geval ook dan niet te ontwijken want het wordt er nooit beter op om hem zijn gang te laten gaan!
Ik vind trouwens wel dat je nooit uit woede moet straffen, je moet straffen omdat je vindt dat dat nodig is.. (niet persoonlijk bedoeld)

Oh ja, in mijn vorige post bedoelde ik niet dat ik mijn pony heb verkocht omdat het niet lukte, hij werd gewoon te klein voor me.. Tong uitsteken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:39

LilPetat schreef:
Ik denk dat het wel helpt om je paard te straffen na de proef, dat begrijpt hij heus wel, aan alles wat ik lees weet je paard ook heus wel dat hij gewoon zat te vervelen. Ook omdat je zegt dat hij goed begint te lopen na het straffen. Maar ben alleen niet bang om hem ook eens een tik te geven in de proef, misschien niet zo hard maar wel zodat hij weet dat dat niet de bedoeling is. Als hij tijdens je proef altijd zo moeilijk doet kun je ook proberen om hem eens van te voren al te straffen, probeer het in ieder geval ook dan niet te ontwijken want het wordt er nooit beter op om hem zijn gang te laten gaan!
Ik vind trouwens wel dat je nooit uit woede moet straffen, je moet straffen omdat je vindt dat dat nodig is.. (niet persoonlijk bedoeld)

Oh ja, in mijn vorige post bedoelde ik niet dat ik mijn pony heb verkocht omdat het niet lukte, hij werd gewoon te klein voor me.. Tong uitsteken

Als je na een wedstrijd je paard nog even de bak rondstampt, ben je niet fair bezig. Ze zeggen niet voor niets dat je direct of niet moet straffen...!

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:51

Hermesdeux schreef:
Als je na een wedstrijd je paard nog even de bak rondstampt, ben je niet fair bezig. Ze zeggen niet voor niets dat je direct of niet moet straffen...!

Ik zeg ook niet dat je je paard de bak door moet stampen, maar als je na je proef nog verder gaat met rijden omdat je niet tevreden bent vind ik dat je hem wel even op zijn nummer kunt zetten (als hij dan nog vervelend is). Als hij tijdens je proef een paar keer bokt oid dan kun je naderhand hier natuurlijk niet meer voor straffen, dat snapt hij niet, maar wel als hij gewoon heel de tijd beetje aan het vervelen is..
Denk ook dat als iemand na de proef het paard de bak doorstampt dat dat dan is omdat die persoon gewoon kwaad is, niet omdat je vindt dat het nodig is.

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:04

Alina schreef:

Gek genoeg zijn er ook dagen waarop hij lijkt te zweven (hij springt zeer gemakkelijk vliegende galopwissels en een piaffe) maar een fatsoenlijk B-proefje, ho maar...

Wat moet ik doen om dit diertje fatsoenlijk te laten lopen? Ik wordt er een beetje wanhopig van af en toe... Alle hulp welkom! Bloos

ik zou het niet weten hoe je er vanaf komt maar hihi anders ga je toch gewoon meteen een grand pri proef rijden niks geen B proef *LOL* Nagelbijten / Gniffelen

Mvanlenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:54

Misschien raar gezegd maar ik denk dat je op dit moment niet aan galopwissels en piaffe moet denken... Hij is 5 en hoeft echt nog geen grand prix te lopen toch?! Eerst de basis goed krijgen en dat constant houden. Als je zegt dat je hem aanpakt oke... en hou dat vol dat kan je wel een half jaar of een jaar kostten, maar hij zal dan echt wel een keer opgeven... Met veel geduld en constant oplettend rijden kom je er wel denk ik... kwestie van volhouden en je niet in de zeik laten nemen door hem....

Groetjes

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:34

Mensen, weten jullie wel dat paarden alleen maar verband kunnen leggen tussen vervelend doen en straf krijgen binnen drie seconden!? Vandaar ook dat iedereen altijd zegt: onmiddelijk straffen of helemaal niet. Daarom heeft het ook geen zin om pas na het proefje goed boos te worden op je paard, je paard snapt dan helemaal niet meer waarom je nu opeens boos wordt.
En vantevoren straffen is natuurlijk helemaal onzin, het paard doet dan niets fout en toch krijgt hij straf! Nee, dat lijkt me niet de goede oplossing. En er is natuurlijk een heel verschil tussen aan je paard laten weten dat hij moet doen wat jij zegt en vantevoren straffen.

Wat wel eens zou kunnen helpen is parelli gaan doen met je paard. Hierdoor leert je paard op jou te letten en reapect voor jou te hebben. Meer info kun je vinden op het forum www.naturalhorsemanship.nl en op www.parelli.nl

Mvanlenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:04

[quote="dorientjuh"]Mensen, weten jullie wel dat paarden alleen maar verband kunnen leggen tussen vervelend doen en straf krijgen binnen drie seconden!? Vandaar ook dat iedereen altijd zegt: onmiddelijk straffen of helemaal niet. Daarom heeft het ook geen zin om pas na het proefje goed boos te worden op je paard, je paard snapt dan helemaal niet meer waarom je nu opeens boos wordt.
En vantevoren straffen is natuurlijk helemaal onzin, het paard doet dan niets fout en toch krijgt hij straf! Nee, dat lijkt me niet de goede oplossing. En er is natuurlijk een heel verschil tussen aan je paard laten weten dat hij moet doen wat jij zegt en vantevoren straffen.

Ja Dit bedoel ik dus eigenlijk ook met constant oplettend rijden... Ben alleen niet zo goed in t uitleggen...

groetjes

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 09:21

Mvanlenthe schreef:
Misschien raar gezegd maar ik denk dat je op dit moment niet aan galopwissels en piaffe moet denken... Hij is 5 en hoeft echt nog geen grand prix te lopen toch?!

Gek genoeg heb ik hem dit niet eens aangeleerd en ben ik er totaal niet mee bezig, zie ook niet in waarom (ben totaal geen dressuurruiter en heb zeker geen Z-ambities) maar idioot genoeg loopt hij deze dingen wel... (ook niet geleerd door degene die hem vorig jaar heeft ingereden) Echt dom is hij dus niet, maar wel gewoon lekker dwars...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:53

Alina schreef:
Mvanlenthe schreef:
Misschien raar gezegd maar ik denk dat je op dit moment niet aan galopwissels en piaffe moet denken... Hij is 5 en hoeft echt nog geen grand prix te lopen toch?!

Gek genoeg heb ik hem dit niet eens aangeleerd en ben ik er totaal niet mee bezig, zie ook niet in waarom (ben totaal geen dressuurruiter en heb zeker geen Z-ambities) maar idioot genoeg loopt hij deze dingen wel... (ook niet geleerd door degene die hem vorig jaar heeft ingereden) Echt dom is hij dus niet, maar wel gewoon lekker dwars...

Als hij het goed heeft geleerd zal hij altijd een piaff of galopwissel laten zien als jij het hem vraagt.

Dit paard is bang en zenuwachtig en vertrouwd jou niet, omdat je zomaar kwaad word terwijl hij niet weet waarom.

Ik vraag me zo langzamerhand wel af wie er nu echt dwars is.....

Gebruik je gezond verstand nu eens en luister naar je paard.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:31

dorientjuh schreef:

Van te voren straffen zonder reden is inderdaad onzin, maar als je paard van te voren al loopt te vervelen vind ik niet dat je bang moet zijn om hem dan al te straffen. Ik ben het trouwens wel helemaal met je eens dat er een verschil zit tussen straffen en aan je paard laten weten wat hij moet doen, hem gewoon aan zijn huid zitten helpt vaak beter dan een paar flinke meppen geven..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:48

Ik heb het topic even diagonaal doorgelezen, dus excuses als ik hier iets neerzet wat misschien al is gezegd.

Ik denk dat je hier met een paard dingen te maken hebt: een gevoelig paard in de pubertijd, een eenkennig paard die het met de eigenaar goed kan vinden en niet zomaar met iemand die er lukraak opstapt (zoals de instructie) en een eigenaar die te lief is voor haar paard (zie de reactie van het paard als ze na een verknalde proef wat vastberadener optreed (ik durf het niet kwaadheid te noemen).

Wat het respect van de het tegenover de ruiter betreft: van de grond gaat het goed, hij volgt je overal. Op het moment dat je er op zit krijg je periodes van staken. Die jij niet op de bekende manier en met de zweep op kunt lossen omdat hij er dan vandoor gaat.
Hoe los je die situaties op? Hij staat stil en wil geen stap meer verzetten. Vooruit iig niet. Dat is een teken van dominantie. Waarom zet je hem dan niet achterwaarts (als dat al lukt)? Zorg ervoor dat hij zijn voeten beweegt, al is het maar een pasje zijwaarts of achterwaarts. Of stuur hem de een kleine cirkel op als hij in de rem gaat (diameter 3 meter, neusje naar je stijgbeugel toe). Zorg ervoor dat hij zijn benen verplaatst. Ook als je naast hem staat en hij dreigt bijvoorbeeld langs je heen te rennen, voor je uit te lopen, weg te springen: hij moet een klein cirkeltje om jou heen maken, jou voeten blijven op een plek.

Ik heb een keertje een wipwop rope gezien, gemaakt van dik katoenen halstertouw met een kwast eraan. Het was een hulpmiddel van Robert Maxwell (een NH-er in Engeland) , het veroorzaakt een schrikreactie omdat het paard die wipwop rope mmer ziet en minder voelt dan een zweep en zorgt ervoor dat het paard zijn benen weer beweegt. En op dat moment heb jij gewonnen en ben jij de dominantse van jullie twee.

de wipwop rope

Afbeelding

A form of gentle encouragement, the "Wip-Wop" is constructed with soft cotton fibers braided into a thick rope, tasseled on the end with a loop on the other end to fit over the wrist. Sends visual and auditory cues to the horse, setting the horse into motion

Te koop via: de website van Kelly Marks

http://www.kellymarks.co.uk/

(Onder shopping online en dan tack)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:15

Als ik mijn verhaal nog eens doorlees kan ik me voorstellen dat het minder duidelijk wordt als je de basis niet weet van paardengedrag.
In de natuur is het zo dat een ranghoger paard in de kudde nooit uit de weg gaat. Het paard wat lager in rang staat gaat altijd uit de weg.

Als jij recht op je paard afloopt als hij los staat in de paddock of in de wei, wijkt hij dan uit voor je of blijft hij staan? Hij hoort uit te wijken, jij bent hoger in rang. Op het moment dat hij uitwijkt bewegen zijn voeten.

Zelfde als er iemand op zit. Paard gaat in de rem en is niet vooruit te krijgen. Hij is op dat moment dominant. Zorg ervoor dat hij zijn voeten beweegt, op wat voor manier ook (cirkeltje, wipwop rope, zelfs de zweep). Op dat moment heeft hij zijn voeten bewogen, en heb jij gewonnen.
Als je dat konsekwent genoeg volhoudt zullen de periodes van staken minder vaak voorkomen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Oh en nog iets: laat het wedstrijden rijden even achterwege, werk aan de basis, probeer dit eruit te krijgen. Iedere keer dat jij in de wedstrijdring bent en hij dit flikt en je hem niet aanpakt, is het weer terug naar af. En als je wel rijdt en hij flikt dit, moet je alleen aan hem denken en niet aan de andere mensen in de ringen ernaast. Dus ook ingrijpen als dat nodig is, ook en vooral op een wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:35

Alina schreef:
Hij is idd 5 en nu een jaar onder het zadel en wordt nu de laatste 4 maanden echt gereden (de vorige eigenaar had hem als veulen gekocht om zijn goede papieren en wilde er een dekhengst van maken, vandaar het late inrijden en de late castratie...)

mmmm apart, bij paarden waarvan ze de verwachting hebben dat ze dekhengst kunnen worden beginnen ze juist erg vroeg met het beleren [ca. 2,5 jaar]. Het lijkt meer op een erg verwend paard waar de eigenaar waarschijnlijk een beetje bang voor is geworden.

Ander vraagje: als je er met deze instructeur niet uit komt, waarom zoek je dan geen andere begeleiding? Ik heb zelf ooit mijn paard getracht te laten beleren door de instructrice van de manege [meervoudig ZZ]. Na amper 2 maanden kreeg ik mijn paard volledig verkloot en verreden terug met het verzoek hem naar de slager te brengen omdat het een onhandelbaar paard zou zijn. De beste beslissing die ik genomen heb is om daar direct weg te gaan en andere begeleiding te gaan zoeken!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:33

Mijn instructrice heeft ook zo'n geval op stal staan. Ook 5 jaar oud, kan erg leuk lopen. Hij heeft alleen soms nog n hobby en dat is te gaan steigeren en dan boven op de keerwand te gaan staan met zijn voorbenen. Dat heeft hij ook geregeld op wedstrijden gedaan geloof ik. Het word wel steeds minder, en hij heeft het vooral met nieuwe dingen aanleren. Ik heb niet echt het idee dat hij hiervoor verwend of verpest is geweest echt, het is gewoon een een dwars paard. Zijn afstamming staat er ook om bekend. Op de wei zie ik hem ook geregeld recht overeind staan. Mijn instructrice is gewoon erg streng en consequent tegen hem, en als hij net op zijn donder is hij vaak wel braaf en wordt hij ook goed beloond. Ik heb het idee dat het wel steeds beter gaat en straks gewoon een fijn paard word wat constant in de prijzen gaat lopen (dat doet hij nu ook als hij braaf is). En als ik jou zo hoor is het bij jou ook gewoon nog een tijdje afzien, maar worden jullie straks gewoon een supercombinatie en dan heb je gewoon een geweldig talentvol paard. Ze zeggen niet voor niets dat goede paarden karakter hebben en meestal niet de makkelijkste zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:36

Maar met dat character moet je wel kunnen omgaan. En er zijn er die de top halen, maar er zijn er nog meer die een enkeltje Manege Stegeman krijgen.

Annsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:56

Ik ben erg verbaast dat deze nog niet is genoemd, maar ik hbe toch nog 1 tip voor je: Als je bang word (keiharde rennen als reactie op ene zweep ofzo) of op wat voor een manier het idee hebt dat je je paard gewoon even niet aan kan, probeer hem eens uit te besteden aan echte vakmensen, Gert van den Hof bijvoorbeeld is erg goed met dit soort paarden. Het is echt geen schande om een expert om hulp te vragen, het kost alleen wel bakken met geld.

Verder heb ik nog wle 1000 tips, zoals waarschijnlijk iedereen, maar ik kan vanaf hier niet echt goed beoordelen of je paard je in de maling neemt, je loopt te stangen, bang is of dat jij hem misschien niet helemaal ok behandelt. Ik wens je wel ontzettend veel succes met je paardje, en hoop echt dat jullie er uit kunnen komen!

greetz, Anneke

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:18

Het klinkt me heeeel bekend in de oren. Die van mij (Ook een Libero btw Knipoog )ging ook (waar ze hem ingereden hebben) in een hoekje staan en wou nie meer lopen, niet op een rustige manier en niet voor de zweep. Later ben ik erachter gekomen dat t waarschijnlijk een gebrek aan vertrouwen was....

Toen hij uiteindelijk teruggekomen is bij mij, wou hij met mij de bak uit springen Verdrietig Da was enorm schrikke (En nee k ben geen pennyruiter, heb al genoeg jong spul zadelmak gemaakt) en toen heb k er dus een half jaartje niets mee gedaan, alleen buiten gestaan overdag.

Toen ben k weer begonnen met los longeren (aan de longe ging ook nie) en wat spelen in de bak. Uiteindelijk ben k heel voorzichtig begonnen met aan de hand erop zitten en vervolgens los stappen 2 weken en toen voorzichtig een keer aangedraafd. En het gaat nu warempel goed Haha!:D:D Hij heeft wel af en toe dat ie op de volte de andere kant opwilt ofzo, maar de hulpen zitten er nu toch goed genoeg op gelukkig.

Daardoor heb k de conclusie dat het gewoon een gebrek aan vertrouwen was. Hij is ook heel eenkennig maar in de omgang het liefste paard dat je kunt hebben Ach gut . Daarom vond k het ook zo raar dat hij niet wou rijden.

Daar komt trouwens wel bij dat je de afstamming niet echt mee hebt zitten. Libero is zelf geen schatje en van Lucky Boy komen al helemaal aparte figuren >;)

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:35

mijn paard heeft van moederskant lucky boy er in zitten
en van vaders kant amor kortom lekker lastig bloed.
mijn paard was ook lastig met rijden (zie mijn verhaal)
in de omgang is het n schatje die erg van knuffelenen houd.
mijn paard is ook erg een kennig.
bij de vorige eigenaar had ie geloof ik 4 familieleden die zich met hem bemoeide,dat werkt echt niet de een zegt dit de ander doet dat,dat was heel vewarrend voor hem.
nu ben ik zijn baas en is er iniedergeval meer rust en duidelijkheid voor hem.
om is gewoon om voet is voet enz enz.
tja en moeilijke paarden als je ze eenmaal voor je gewonnen heb dan gaan ze voor je door het vuur en werken ze keihard voor je,maar voordat je dat zover heb ben je n tijdje bezig.
ik zeg altijd maar we hebben de tijd ik hoef niet binnen 2 jaar te beginnen met wedstrijden.