Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
gijsenkim schreef:dus je straft hem achteraf ........... maar verwacht wel dat hij je begrijpt???
Je moet hem IN de proef straffen......... dan maar een proef verknalt
. Ik was al zo gewend aan wat afwisseling in tempo (vaak ietsje hoger dan ik wilde) dat ik het niet eens meer merkte.
LilPetat schreef:Ik denk dat het wel helpt om je paard te straffen na de proef, dat begrijpt hij heus wel, aan alles wat ik lees weet je paard ook heus wel dat hij gewoon zat te vervelen. Ook omdat je zegt dat hij goed begint te lopen na het straffen. Maar ben alleen niet bang om hem ook eens een tik te geven in de proef, misschien niet zo hard maar wel zodat hij weet dat dat niet de bedoeling is. Als hij tijdens je proef altijd zo moeilijk doet kun je ook proberen om hem eens van te voren al te straffen, probeer het in ieder geval ook dan niet te ontwijken want het wordt er nooit beter op om hem zijn gang te laten gaan!
Ik vind trouwens wel dat je nooit uit woede moet straffen, je moet straffen omdat je vindt dat dat nodig is.. (niet persoonlijk bedoeld)
Oh ja, in mijn vorige post bedoelde ik niet dat ik mijn pony heb verkocht omdat het niet lukte, hij werd gewoon te klein voor me..
Hermesdeux schreef:Als je na een wedstrijd je paard nog even de bak rondstampt, ben je niet fair bezig. Ze zeggen niet voor niets dat je direct of niet moet straffen...!
Alina schreef:
Gek genoeg zijn er ook dagen waarop hij lijkt te zweven (hij springt zeer gemakkelijk vliegende galopwissels en een piaffe) maar een fatsoenlijk B-proefje, ho maar...
Wat moet ik doen om dit diertje fatsoenlijk te laten lopen? Ik wordt er een beetje wanhopig van af en toe... Alle hulp welkom!
Dit bedoel ik dus eigenlijk ook met constant oplettend rijden... Ben alleen niet zo goed in t uitleggen...Mvanlenthe schreef:Misschien raar gezegd maar ik denk dat je op dit moment niet aan galopwissels en piaffe moet denken... Hij is 5 en hoeft echt nog geen grand prix te lopen toch?!
Alina schreef:Mvanlenthe schreef:Misschien raar gezegd maar ik denk dat je op dit moment niet aan galopwissels en piaffe moet denken... Hij is 5 en hoeft echt nog geen grand prix te lopen toch?!
Gek genoeg heb ik hem dit niet eens aangeleerd en ben ik er totaal niet mee bezig, zie ook niet in waarom (ben totaal geen dressuurruiter en heb zeker geen Z-ambities) maar idioot genoeg loopt hij deze dingen wel... (ook niet geleerd door degene die hem vorig jaar heeft ingereden) Echt dom is hij dus niet, maar wel gewoon lekker dwars...
dorientjuh schreef:En vantevoren straffen is natuurlijk helemaal onzin, het paard doet dan niets fout en toch krijgt hij straf! Nee, dat lijkt me niet de goede oplossing. En er is natuurlijk een heel verschil tussen aan je paard laten weten dat hij moet doen wat jij zegt en vantevoren straffen.

Alina schreef:Hij is idd 5 en nu een jaar onder het zadel en wordt nu de laatste 4 maanden echt gereden (de vorige eigenaar had hem als veulen gekocht om zijn goede papieren en wilde er een dekhengst van maken, vandaar het late inrijden en de late castratie...)

)ging ook (waar ze hem ingereden hebben) in een hoekje staan en wou nie meer lopen, niet op een rustige manier en niet voor de zweep. Later ben ik erachter gekomen dat t waarschijnlijk een gebrek aan vertrouwen was....
Da was enorm schrikke (En nee k ben geen pennyruiter, heb al genoeg jong spul zadelmak gemaakt) en toen heb k er dus een half jaartje niets mee gedaan, alleen buiten gestaan overdag.
:D:D Hij heeft wel af en toe dat ie op de volte de andere kant opwilt ofzo, maar de hulpen zitten er nu toch goed genoeg op gelukkig.
. Daarom vond k het ook zo raar dat hij niet wou rijden.