Maya 1ste x aan longe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Re: Maya 1ste x aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:50

Ok jaarling longeren...
Ook al is het maar wat rond lopen.

Dit soort pony's worden het snelst verpest.

En nu heb ik het NIET over de pezen etc.

Maar jij gaat je vervelen?
Je doet elke dag wat met haar o.d. of vaak?
Pony vind eerst alles wel leuk, maar verliest concentratie het is in feite nog een kind. Een kind laat je niet de hele dag wat doen. Pony word vervelend naar jou. Pony vind alles niks meer aan.

Kortom het is nog een kind wacht er mee tot die er aan toe is.

Mijn twenter vanaf veulen af aan wat die doet is:
- Vast staan
- 1 keer per maand poetsen
- Hooguit 1 keer per maand langs de weg wandelen (goed verkeersmak)
- Staart + manen wassen (kent ze.. ze is een haflinger)

Dat is simpel alles wat ik deze 3 jaar met haar doe. Ze is nu 2 (nou ja morgen Tong uitsteken) en ik wacht zeker nog een jaar voor ik ga longeren en misschien nog wel 2 jaar voor ik erop stap.

Want weet je nog toen jij kind was? Toen jij op de peuterschool zat? Dat je niet meteen hoefde te leren en schrijven, maar mocht spelen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:19

Noeki schreef:
En ze kreeg vrije keuze

Dit is natuurlijk belachelijk want jij hebt haar vast aan de longeerlijn dus niets vrije keus en ook nog draven laten ik heb echt medelijden met je jaarling.Waarom denk je nu niet na na al deze reakties.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:34

Noeki schreef:
MENSJES
Oke ik word hier gek van jullie doen net alsof ik der echt laat werken
????
Gestapt en lichtejes gedaaft de longe op het langste en nog met der mee gelopen
En ze kreeg vrije keuze
Kom aan he ... k weet bes waarmee ik bezig was k heb der ook mss maar een kwartietje gelongeerd en ga dat niet vaak doen ofzo man man en merci dat mijn paardje naar de slacht mag he

ALs je wist waar je mee bezig was dan zou je je beessie niet longeren op zo'n jonge leeftijd..

Val dat beessie gewoon niet lastig en laat het gewoon lekker jong zijn!

En als je wat wil doen met een paard had je GEEN veulen moeten kopen!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:37

beautylover schreef:
dan hoop ik dat die shet een flinke blesure oploopt,en dat zij dan eindelijk beseft dat het fout was om te longeren...

klinkt hard,maar is wel de waarheid

Wat een misselijkmakende opmerking! Ik denk dat de TS nu wel door heeft dat ze hem beter niet kan longeren.
Maar kom op hé, tis een shet. Toen wij nog veel shets hadden staan en ik een jaartje of 10 jonger was deden wij ook al van alles met die jonge diertjes, die kunnen best een stootje hebben. En als ze het niet meer leuk/prettig vinden, dan werd je er in volle vaart achteraan gesleurd. Net als wat balkjes springen, dat vonden ze prachtig. Je moet zo'n dier niet serieus gaan trainen, maar een keertje rondslingeren voor de gein kan heus geen kwaad.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 20:58

De reden waarom ik der gekocht heb gaat jullie niet aan dat zijn mijn zaken

Merci patos

En ik laat mun beestje niet met rust ik ga elke dag na der toe poets der en voer der en knuffel of doe wat anders en daarme opgesop en als het der gaat vervelen doe ik wel wat anders ik hoef jullie commentaar niet te horen ik doe het wel op mijn manier .. merci voor jullie leuke en gezellige opmerkingen en nog een prettige dag verder

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 21:10

Hierbij verlaat ik bokt

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:14

Noeki schreef:

Merci patos

En ik laat mun beestje niet met rust ik ga elke dag na der toe poets der en voer der en knuffel of doe wat anders en daarme opgesop en als het der gaat vervelen doe ik wel wat anders ik hoef jullie commentaar niet te horen ik doe het wel op mijn manier .. merci voor jullie leuke en gezellige opmerkingen en nog een prettige dag verder

Als je geen commetaar wilt horen, had je ook geen foto's hier op bokt moeten zetten

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:18

Je neemt mijn woorden weg Olympia. Ik snap niet dat je boos wordt, terwijl jij graag advies wilt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:22

Noeki schreef:

Merci patos

We willen je niet weg hebben en we willen je gewoon wat zeggen. Je leest volgens mij alleen maar hele boze reacties die niet terecht zijn, want je snapt het ben ik bang niet?

Een jong paardje moet je niet teveel mee doen dat is echt niet goed.
Je kunt niet veel meer doen dan poetsen en wandelen.. wat wou je dan doen mennen of rijden?

Denk nou na...

Was jij ooit jong? Moest jij toen schrijven? Moest jij toen rekenen? Moest jij dat allemaal leren en altijd maar leuk vinden....

Heel jammer dat je bokt verlaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:52

Ik kan me iets soortgelijks herinneren met een haflingerveulen wat helemaal mis ging.. misschien zou noekie die topics eens moeten lezen, zodat ze weet hoe het verhaal eindigt als ze op deze manier wil doorgaan?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:10

Naar dat veulen is al denk ik verwezen, in of dit topic of op Vraag-Maar-Raak, waar ditzelfde gedoe aan de gang is, omdat ze tips wilde wat je behalve longeren nog meer kon gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:14

Phynix schreef:
Naar dat veulen is al denk ik verwezen, in of dit topic of op Vraag-Maar-Raak, waar ditzelfde gedoe aan de gang is, omdat ze tips wilde wat je behalve longeren nog meer kon gaan doen.

ah okay, die heb ik dan over het hoofd gezien Bloos

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:21

Dat topic had ik haar op VMR ook al eens getipt, als subtiele hint Lachen

Jammer dat ze blijkbaar echt een bord voor het hoofd heeft.
Noeki, het is jouw veulen en wij kunnen je niet tegenhouden. Spijtig dat als je op 2 plaatsten pagina's vol kritiek krijgt van paardenwensen waaronder sommige die veel meer ervaring hebben met jonge paarden dan jij dat je het niet wilt aannemen en koppig je zin doet.
Kom alleen achteraf niet klagen als je shet zo verwend en vervelend is geworden van dat getut dat je er niets meer mee kunt aanvangen. Veel succes verder, en ik hoop voor het shetje dat je je ogen ooit eens wilt opendoen en je fouten leert toegeven.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:30

Krijg je tientallen mensen die hetzelfde commentaar geven luister je nog niet! Je ponytje kan wel vrolijk kijken maar wat er rond die peesjes gebeurd! Ik hoop echt dat je even wakker wordt!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 00:06

patos schreef:
beautylover schreef:
dan hoop ik dat die shet een flinke blesure oploopt,en dat zij dan eindelijk beseft dat het fout was om te longeren...

Wat een misselijkmakende opmerking! Ik denk dat de TS nu wel door heeft dat ze hem beter niet kan longeren.
Maar kom op hé, tis een shet. Toen wij nog veel shets hadden staan en ik een jaartje of 10 jonger was deden wij ook al van alles met die jonge diertjes, die kunnen best een stootje hebben. En als ze het niet meer leuk/prettig vinden, dan werd je er in volle vaart achteraan gesleurd. Net als wat balkjes springen, dat vonden ze prachtig. Je moet zo'n dier niet serieus gaan trainen, maar een keertje rondslingeren voor de gein kan heus geen kwaad.

kan best zijn dat het een misselijkmakende opmerking is,maar het is wél de waarheid,en de waarheid is hard.
maar zo gaat dat eenmaal in de paardenwereld.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 00:07

Noeki schreef:
Hierbij verlaat ik bokt

nou veel succes verder dan he Doei!

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:15

Het was maar voor 1 keertje hoor,alsof die pony nu doodgaat van een keertje longeren!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:26

Nee Lisjah, ik weet niet of het op dit topic is, of op de andere. Daar geeft ze aan dat ze het wel eens vaker doet en wilt er zelfs nog meer mee doen.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:27

Ik heb nu echt álles even doorgelezen. En natuurlijk ben ik het met merendeel van de mensen eens ! Het is gewoon belachelijk wat je doet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:48

Heb de laatste bladzijde niet helemaal doorgelezen maar goed.

Als je je verveelt omdat je paardje nog maar 1 jaar is dan kan je haar beter verkopen en een pony van 2.5 jaar kopen. Longeren (dus ook 15 minuten) is een hele zware belasting voor de gewrichten. Zelf bij een paard van drie die er voor het ook god volgroeid uitziet moet je het longeren nog met beleid opbouwen.

Mijn pony is bijna drie en die longeer ik los door de hele bak. Hij gaat 1 x in de 2 weken aan de longeerlijn en dus op de volte.

Snap dat het niet leuk is als iedereeen zo reageert als jij dacht dat het goed was voor je pony.

Het is dus heel slecht voor je pony en zelfs met die 15 minuten kan je iets onbewust beschadigd hebben.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:35

Anouck wil je astjeblieft heel even naar mij luisteren en het niet verkeerd opvatten.

Ik heb ook een shet gekocht van 5 maanden, ondertussen is ze sinds vorige week 1 jaar.

Ik ben ook elke dag met haar bezig! Ik voer haar elke dag en poets haar elke dag. Een paar x per week laat ik haar los in de bak en mag ze zich helemaal uitleven en dan ren ik met dr mee en dan spelen we samen in de bak. 1x in de 2 weken wandel ik een stuk met haar ongeveer een uurtje.

De rest van de dag staat ze op wei met 10 andere shetten waaronder 1 leeftijdsgenootje en snachts staat ze samen met dat leeftijdsgenootje in een grote stal.

Er zijn zat dingen die je met een veulen kunt doen maar je mag een veulen niet overbelasten. Elke dag poetsen en voeren is genoeg voor een veulen. En dan 2x in de week los in de bak met haar spelen of 1x per week wandelen.

Astjeblieft leg die longeerlijn nog 1,5 jaar in de kast.

Als je hier geen geduld voor hebt had je een oudere pony moeten kopen, heb nog 1,5 jaar geduld, de tijd gaat snel en als je gewoon die 1,5 jaar wacht zul je langer plezier van de pony hebben.

Astjeblieft we reageren allemaal niet voor niks zo, we reageren voor het welzijn van de pony en jou te helpen het goed te doen!

Doe hier astjeblieft iets mee...

Ik vind het echt leuk voor je dat je een pony hebt gekregen maar denk astjeblieft na bij wat je doet.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:46

beautylover schreef:

kan best zijn dat het een misselijkmakende opmerking is,maar het is wél de waarheid,en de waarheid is hard.
maar zo gaat dat eenmaal in de paardenwereld.

Dit meisje heeft haar les geleerd en gelukkig maar.

Maar die opmerking van beautylover schiet mij ook in het verkeerde keelgat. Het is niet netjes om zo te reageren, reageer dan positief. En wens de pony zoiets niet toe.

In de paardenwereld is het mss hard (valt reuze mee btw), maar lieve schat, dit is een pony Ach gut

Van een keertje rondslingeren valt deze pony echt niet dood, de TS geeft aan dit ook niet meer te doen, nou klaar toch?

We hebben ons doel bereikt

, ze zal goed op haar pony passen. Wat zeuren we dan nog?

Toen ik klein was lieten we zomers alle paarden springen over zelfgemaakte hindernissen. Nou is niets van overkomen. Als je kijkt wat ze in het wild voor 'hindernissen' moeten nemen.
[/quote]

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:39

Je zei in je andere topic dat je haar dan zo af en toe longeert, en nu is het opeens de eerste keer? Datum dat je de topics plaatste was allebij de 28e.

Wel een schatje trouwens!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:59

Wat jammer dat je al meteen bokt verlaat en dat alleen omdat wij commentaar geven Lips are sealed
Plaats ze dan niet, klaar!
Dit had je toch kunnen verwachten?! Scheve mond

Verder is het wel een schatje ja Lachen

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:23

meis..... van 1 keer gaat hij niet dood hoor ! maak je niet druk.
maar wat de meeste mensen meteen denken is dat je het elkedag doet.. om dat je het leuk vind !
ik heb zelf ook een jong paard, ijslander .. en die mag nog niet rijden ! maar heb gedult. verzin iest wat je kan doen !

ik moet ook elke dag naar hem toe zonder dat ik rij. afentoe jammer, maar ik mis niks. ik kan hem niet 1 2 3 mee nemen.. hijs nog wat druk en hij staat aan een druke weg en me ouders willen niet dat er een ongeluk gebeurt met mij of me paard!!
dus het enige wat ik kan is een spelletje en poetsen !
maak hem overal mak van bijv. op spelende weis.
je zal zien dat is egt harsticke leuk Haha! (ik leg altijd vlak omdat mijne dan zo drolig bezig is zo als een emmer vast pakken en er mee gaan schudde en dan heel hard weg rennen)

egt een leukerd !