goede oefeningen om voorbenen ruimer te maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abby

Re: goede oefeningen om voorbenen ruimer te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:30

Breitling schreef
Citaat:
ik had idd de fysio kunnen bellen. Maar het leek mij net zo handig aangezien ik toch op bokt was gewoon hier wat oefeningen te vragen (voor de afwisseling) Maar blijbaar moet iedereen daar gelijk weer zo moeilijk over doen.

Er is een aantal mensen geweest dat de moeite heeft genomen hun ideeën 'op papier' te zetten en met jou èn anderen te delen. Het leuke van een forum is dat je kunt leren van andermans werkwijze, gedachten en ervaringen. Dat jij dit gesprek dan meteen als 'moeilijk doen door iedereen' ervaart is een beetje jammer en mijns inziens zeer onterecht.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 11:34

Als je even terug leest heb ik al gezegt dat ik het erg aardig vind dat iedereen mee denkt. Maar ik heb ook al een paar keer gezegt dat ik alleen maar oefeningen hoef. Ik hoef niet te weten hoe ik mijn paard moet rijden ofzo. ik hoef alleen maar oefeningen te hebben voor de afwisseling. En ik snap zelf ook wel dat er meer bij komt kijken als alleen oefeningen maar daar vraag ik toch niet om. Ik vraag alleen om oefeningen wat me kan helpen met het verbeteren ervan. meer niet

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:43

"Trixen" noemen ze dat toch?

Kijk ook eens kritisch naar de bouw van je paard. Die van mij is bijvoorbeeld van zichzelf wat onderstandig met een vrij steile schouder, die zal nooit echt spectaculair worden in het voorbeen, zo zit z'n lijf gewoon niet in elkaar.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 11:54

Ik ben ook nog niet bezig met spectaculair uitstrekken. Het enige wat ik moet doen is hem wat ruimer maken van voor (niet strekken maar gewoon een wat ruimere draf)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:06

Helaas weet ik zo 1, 2, 3 ook geen goede oefeningen voor je, maar heb wellicht een andere tip waar je iets aan hebt. Als ik zo je omschrijving lees dan heeft hij geen problemen met de achterhand er onder te brengen en is dat een teken dat hij verder wel soepel kan bewegen. Hij heeft dus denk ik niet genoeg bewegingsruimte in de schouders. Ook al heeft hij geen last van zijn rug... zou misschien toch zo kunnen zijn dat het zadel hem wat belet in zijn bewegingsvrijheid.? Misschien kun je eens zonder zadel rijden of een boomloos zadel proberen voor de training? In ieder geval weet je dan of de oorzaak misschien ergens anders ligt. Het is verder ook nog een jong paard met oefeningen als af toe balkjes en halsstrekken in draf ( ook al is dat laatste eng) krijg je langzaam maar zeker wel wat verbetering denk ik. Misschien kan je met een zoekterm op internet ook nog wat oefeningen vinden. Ik heb gehoord dat Das Gymnasium des Pferdes" van Gustav Steinbrecht ook een super boek is met goede oefeningen. Heel veel succes !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:19

Iedereen doet niet weer zo moeilijk hoor.
Je vraagt wij antwoorden. Maar onze antwoorden zijn voor jou te moeilijk.

Een paard dat laag diep en rond loopt dus LDR kan niet ruim uittreden met de voorbenen daar simpel weg zijn nek in de weg zit.
Een paard dat correct gereden wordt met een normale gebruikshouding kan uittreden voor.
En schoudervrijheid geeft een makkelijker lopen.

Lees het verhaal van Goldstar maar eens goed door, daar heb je tenminste iets aan.Dat je fysio wat anders zegt, mmmmm ik heb vaker paarden verpest zien worden door de fysio dus dat is niets nieuws.

Een training meot je zien als geheel en niet als leuke oefeningen. De dag zal bepalen wat je op dat moment kan doen.
Nogmaals lees het verhaal van goldstar is door en verdiep je iets meer in de materie van hoe, waarom loopt een paard zo. Verdiep je eens iets meer in skelet, houding, spieren en dergelijke van het paard en roep dan maar weer. Ik hoef geen gelijk maar in het verhaal hier heeft goldstar gelijk in hoe een paard ruimer kan lopen.
Ik wil het eigelijk niet zeggen maar het zet me zo aan het denken en ik vraag me zo af of je uberhaupt wel weet hoe, wat, waarom bij een paard.
Terwijl dat heel belangrijk is dat je weet hoe, waarom, wat en waarneer bij een paard. Zoek goede begeleiding bij een goed instructeur.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:11

jeezz mensen!
Bokt vliegt er weer bovenop!
Ze is al met paard en al bij fysio, en lijkt mij dat wij zonder het paard gezien te hebben en zonder de juste opleiding ervoor gedaan te hebben het niet beter weten dan de fysio in kwestie!

Vraag was of we oefeningen wisten die ze erbij kon doen, Beantwoord de vraag dan ook zonder meteen de TS aan te vallen!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:22

Citaat:
jeezz mensen!
Ze is al met paard en al bij fysio, en lijkt mij dat wij zonder het paard gezien te hebben en zonder de juste opleiding ervoor gedaan te hebben het niet beter weten dan de fysio in kwestie!

Vraag was of we oefeningen wisten die ze erbij kon doen, Beantwoord de vraag dan ook zonder meteen de TS aan te vallen!

Laat maar weer ook eigenlijk...

*wist net getypte tekst en verwijst naar vorige post van zichzelf*

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 14:24

door_ schreef:
jeezz mensen!

dankje! jij snapt het Haha!

@ kafeu ik denk dat de fysio er meer verstand van heeft als dat jij er van hebt. Wat jij zegt klopt namelijk niet. Als je logies na denkt kun je zelf ook begrijpen dat als het paard laag loopt hij meer ruimte over heeft van die spier bij zijn schouder/nek en daardoor juist wel makkelijker het been naar voren kan plaatsen. Als hij opgericht loopt heeft hij minder ruimte omdat die spier dan korter is.

Jij weet niet eens waar ik allemaal mee bezig ben dus je kunt ook helemaal geen verhaal doen over hoe ik het moet doen. Waarom denk je dat ik er een fysio bij heb? juist om me meer te verdiepen in zijn bouw spieren enz. De fysio laat mij elke spier enz zien en voelen. Jij hebt het over dat het een geheel is en geen oefening. Waar denk je dat ik mee bezig ben met rijden dan? alleen oefeningetjes rijden? Ik heb het idee dat jij van je zelf denkt dat je het allemaal beter weet. Kan het fout hebben hoor maar heb nu al een paar keer dingen van jou gelezen wat ik ten eerste niet eens gezegt heb en ten 2e dingen waarvan jij denkt dat ik het niet doe terwijl jij niet kan weten of ik het wel of niet doe want jij bent er niet bij als ik aan het rijden ben.

nogmaals ik vraag om oefeningen niet om een hele uitleg hoe ik mijn paard wel of niet moet rijden en waar ik me in moet verdiepen etc. vind het wel aardig dat jullie mee denken, maar daar vraag ik niet om.

gewoon dood simpel oefeningen.

Als je geen oefening kun noemen reageer dan aub niet. Aan die teksten hoe ik mijn paard moet rijden en waar ik me wel en niet in moet verdiepen heb ik niks en vraag ik niet om.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:34

overgangen, schijnovergangen...

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:02

Wat balkjes neer leggen. Beginnen in een lagere lijn, richting halsstrekken erover heen te gaan en hem steeds meer wat op te pakken. Balkjes eerst op gewone afstand en daarna kan je ze wat verder uit elkaar gaan leggen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:54

Breitling als ik in jouw logica zou moeten rijden dan was ik vast klant bij de fysio.
Het tekent zich dat de paarden die ik rijd en gereden hebben nog nooit een fysio hebben gezien, nooit ziek zijn en nooit kreupel. Allemaal eerlijk gereden zijn en na te rijden door iedereen. Ze lopen allemaal vanaf net aangereden tot Z niveau bij me. Allemaal niks mis mee.

Maar laat maar breitling zitten als je niet geholpen wilt worden of liever alleen maar antwoorden ziet die in jouw straatje passen typ dan vast de antwoorden en de oefeningen er neer die jij graag wilt zien.

De meesten hebben oefeningen genoemd maar daar lees je telkes overheen.
Laat maa zitten dussssssss

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:08

Breitling, je vraagt iets van je paard wat je eigenlijk niet kan vragen. Om de spieren in zijn rug soepel te maken rijd je laag.. Werkt super natuurlijk, maar jij wilt een ruimer voorbeen. een paard dat van zichzelf al een flinke hals heeft en nu laga gereden wordt, kan zijn voorbeen en schouderpartij niet verder naar voren gooien, dat zit hij tegen zijn eigen halsspieren aan te lopen. Om meer schoudervrijheid te creeeren zou hij dus meer gewicht op de achterhand moeten gaan dragen zodat het voorbeen makkelijker van de grond af komt. Vergelijk het met de wip: Linkerkant (voorbenen) hangt naar beneden, rechterkant naar boven(achterhand). Gaat de rechterkant naar beneden, komt de linkerkant omhoog. dit kun je vergelijken met zijn benen. En door die verzameling die dan ontstaat komt de schouder/hals meer omhoog en heb je oprichting. Oprichting ontstaat dus door verzameling en niet door trekken zoals sommigen dachten na een van mijn eerste posts.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:03

Boas vond verruimen eerder ook moeilijk, en op een rechte lijn (maakt dus niet uit of het een diagonaal of een lange zijde was) drukte hij zich voor eruit en dus ook zijn rug weg. Dan kon hij wel strekken; maarja, de bedoeling is dat hij ook over zijn rug gaat Tong uitsteken

Wat ik gedaan heb is korte stukken verruimen op de volte Op 1 of andere manier werkt dat super en zo nu en dan scoor ik ook 7ens voor de uitgestrekte draf Ja

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 22:48

shanna dat ga ik ook eens proberen!

kafue jij weet niet waarom de fysio bij mijn paard is geweest, jij kent het hele verhaal niet. Zoals ik al eerder zie, de oefeningen pik ik er tussen uit en die ga ik gebruiken. Ik zei ook al eerder dat je me niet hoeft te vertellen hoe ik wel of niet moet rijden wat je dus wel blijft doen.

Als je nou eens goed leest ipv gelijkt roept dat ik toch niet wil luisteren en alleen maar dingen wil die in mijn straatje passen. dan lees je dat ik om oefeningen vraag en niet om hoe ik mijn paard wel of niet moet rijden of dat ik me meer moet verdiepen in zijn spieren etc.

ik heb via pm hele nuttige duidelijk uitgelegte oefeningen gekregen waar ik wat mee kan. Dat was alles wat ik vroeg. En de oefeningen hier in het topic ga ik ook enkele van proberen. Alleen al die hysa er om heen was dus niet nodig geweest.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:51

Succes.. Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 22:54

dankje Lachen er zitten oefeningen bij die wel heel logies zijn dus denkt dat het wel goed komt Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:56

Breitling schreef:
shanna dat ga ik ook eens proberen!

kafue jij weet niet waarom de fysio bij mijn paard is geweest, jij kent het hele verhaal niet. Zoals ik al eerder zie, de oefeningen pik ik er tussen uit en die ga ik gebruiken. Ik zei ook al eerder dat je me niet hoeft te vertellen hoe ik wel of niet moet rijden wat je dus wel blijft doen.

Als je nou eens goed leest ipv gelijkt roept dat ik toch niet wil luisteren en alleen maar dingen wil die in mijn straatje passen. dan lees je dat ik om oefeningen vraag en niet om hoe ik mijn paard wel of niet moet rijden of dat ik me meer moet verdiepen in zijn spieren etc.

ik heb via pm hele nuttige duidelijk uitgelegte oefeningen gekregen waar ik wat mee kan. Dat was alles wat ik vroeg. En de oefeningen hier in het topic ga ik ook enkele van proberen. Alleen al die hysa er om heen was dus niet nodig geweest.

Jij maakt zelf de heisa erom heen wij niet. Jij denkt zelf andersom dan de meesten hier. Moet je zelf weten maar wat zwart is kun je door mooi praten niet wit maken. Ik heb idd geen flauw idee waarom je de fysio erbij hebt gehaald.
Ik heb vaker mensen geholpen die eerst met de fysio hadden gewerkt maar die door juist rijden het paard in eens wel schadevrij kunnen laten lopen. Ik wil me zelf geen veer in de k..nt steken. Maar ik weet een ding wel zeker een paard dat LDR loopt daar krijg je geen vrijheid in de schouders mee. Hoe je het ook draait keert of wend je zult het paard op de achterhand moeten krijgen 2/5 voor en 3/5 achter. Dat is standaard en of je nu wel niet een ander iets aan wilt praten het is dat en anders is er helaas niet.
Zo en dit is het laatste wat ik erover wil zeggen. Ik heb nogmaals gereargeerd omdat ik het sneu zou vinden als je paard nadelige gevolgen zou gaan ondervinden van de behandeling en jouw harde werken verkeerd beloond zou worden. Dus de reaktie alleen voor je paard niet voor jou.

groetjes

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 23:12

ow mijn paard heeft het prima bij mij hoor Lachen hij heeft niet voor niks 3 maanden vakantie geviert, in die tijd bij de dierenarts gelopen en daarna werd ik door mijn dierenarts door verwezen

En ik ben niet de gene die er een hysa van maakt. Ik heb nu al 10 keer gevraagt om oefeningen en niet om wat jij elke keer verteld hoe ik mijn paard wel of niet moet rijden en waar ik me wel of niet in moet verdiepen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:30

Je komt er vanzelf nog een keer achter hoop ik. En tot die tijd druk dat laag rijden maar neit teveel door Frusty Kusje

Maar okee genoeg het is jouw gelukkige gezonde paard met drie maand vakantie bij de dierenarts achter de rug dusssss genoeg voor jou jij bent goed bezig. er zijn genoeg anderen die wel aan willen nemen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 11:25

Ik neem alles aan hoor, Maar ik neem even net iets meer aan van de dieren arts en de fysio als van jou. En dat is volgens mij jou probleem.

Het zit namelijk zo dat sinds hij wat lager loopt hij al ruimer loopt als dat hij liep Vork vandaar dat ik mijn fysio opvolg en niet jou want er is immers al verbetering door alleen maar wat lager te rijden.

alleen vroeg ik me af welke oefeningen ik allemaal kon gebruiken om hem nog wat ruimer te krijgen zoals balkjes lopen etc

En ja mijn gelukkige gezonde paardje heeft het zo slecht bij mij Dromen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 11:32

voor de gene die via pm reageren heel erg bedankt voor de hulp! daar kan ik zeker wat mee! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:38

Ik heb geen probleem hoor, mijn paarden hebben nog nooit een fysio gezien en nog niet anders de dierenarts dan voor de influenza. En oh ja een maal die ruin van me is in het prikkeldraad gelopen dertien weken dierenkliniek dat klopt.

Ik begrijp niet dat je je probleem op bokt voorlegt terwijl je het liever van de dierenarts aanneemt. Het ruimer lopen en de voorbenen ruimer naar voren laten zetten zijn twee verschillende dingen.
Ik begrijp nu je probleem beter. Jouw paard liep te kort, stapte niet ruim voldoende over en zat dus waarschijnlijk vast in zijn rug. Door nu idd met lange hals naar voren te rijden rekt je de bovenspieren op waardoor het paard weer ruimte krijgt. Dat is mijn opmerking tussendoor ruim voldoende losen.

Nou snap ik je verhaal en wil in deze alleen maar zeggen veel overgangen via je zit en been, activeer de 8hand en laat hem over de rug jouw hand opzoeken.
Balkjes zijn voornamelijk geschikt om meer takt en schwung te kweken. Wijken geeft schoudervrijheid en over brengen op de 8hand geeft meer draagvermogen waardoor hij echt gedragen ruim kan gaan lopen.

Maar met jouw probleem het vast gereden zijn in de rug moet je oppassen daar moet je lang ruim en lager rijden in aanleuning maar niet inde houding.

Hoe is het zo gekomen dat je paard zo vast is geraakt in zijn rug?

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:51

Breitling schreef:
Mijn paard is jong en ontzettend kijkerig. Als ik hem lange teugel laat draven lig ik er gegarandeerd naast Clown maar ik probeer idd wel dat neusje lager te krijgen. Uit stappen aan geheel lange teugel kan ook niet (alleen in de buiten bak) binnen ga ik er dan altijd naast lopen. Als ik dat namelijk doe en hij hoort of ziet zogenaamt wat springt ie gelijk de lucht in Clown

Hihi, uitstappen is bij Tivoli ook altijd het meest risicovol. ik heb er al eens naastgelegen en een paar keer bijna. Tivoli had er ook veel moeite mee in draf. Ging hij vaak maar over in galop, vond hij makkelijker. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik moest hem scherper aan het been maken door veel te schakelen en af en toe een tikje erbij geven. Ook flink naar voren draven op de lange zijde en dan gewoon de korte zijde doorgaan en er bijv. een heel rondje van maken. Ook moet ik erop letten dat hij met zijn neusje eruit blijft lopen. Het kostte bij Tivoli wel wat tijd maar er begint nu zowaar een middendraf uit te komen...

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:43

Ik sluit me helemaal aan bij kafue! Een paard dat LDR loopt gebruikt op dat moment zijn rug. Hij zal dus ruimer lopen dan als hij opgericht is en zijn rug niet gebruikt. Waar je naar streeft is een los in de rug/lichaam opgericht paard(tenminste ik doe dat). Hij kan zijn benen dan verder naar voren plaatsen en zal dus ruimer gaan lopen. een paard dat lager en dieper loopt, loopt altijd korter dan als het opgeircht is want als hij zijn been verder naar voren moet zetten verliest het zijn evenwicht. Het is gewoonweg onmogelijk om een ruimer voorbeen te gaan trainen als het paard diep loopt. Maar goed dat wil je verder niet aannemen....

edit: anky verteld ook op de DVD die ze gemaakt heeft, dat je een paard in een rustig drafje waarin je niet teveel vraagt moet laten lopen als het paard diep loopt.

Op mijn avater zie je rikky's been ook wel redelijk naar voren (niet dat ik zo een bewegingswonder heb hoor) maar dat is echt niet mogelijk om eruit te krijgen als ik rikky diep rijdt. En ik doe dat elke keer tijdens het losrijden. (ja ik ben ook toen ik hem net had naar de fysio geweest!)