3jarige Gribaldi@work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: 3jarige Gribaldi@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:39

Het is een U, dus dit jaar 3 geworden... Net 3 dus..

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:41

Hoe kan het beestje nagevelijk lopen of op eigen benen als jij constant zoveel druk op die teugels houd.. Ze kan geen kant op...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 11:42

ze word in Juni 4.....dus eigenlijk is ze al 3jaar en 10maanden....we zijn begonnnen in september met laten wennen aan t zadel en hoofdstel. longeren daarvoor natuurlijk, dat had ze zo door.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:43

En ze is van de U jaargang?? Of heet ze officieel anders??
Ik heb namelijk een W en die wordt in juni 2!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 11:47

Umirilla is haar officele naam....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:47

ik heb ook een U en die wordt toch echt aankomende mei 4 jaar hoor!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:48

Mijn paard heet Simon en wordt in juni 6 dus dan klopt het volgens mij
dat dit paard 4 wordt.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:50

dit paard word idd 4 want mijn T word dit jaar 5 Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:52

jaaa sorry ik ben in de war Haha! Haha! Bijna weekend

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:59

elmiran schreef:
Hier ben ik het dus helemaal niet mee eens, zie wel vaak 3jarige die al nagevelijk zijn, vind het zelf nog te vroeg om daar aan te beginnen, als ze wat meer gaat ontspannen komt dat vanzelf wel.

Ontspanning kan er op deze manier niet komen, je houdt zóveel druk in de mond, dat het paard niet kán gaan ontspannen. Daarbij geeft jouw houding aan dat je zelf geen balans kan vinden, wat het plaatje geen goed doet.

T was een heel moeilijk paard met inrijden, het heeft maanden geduurd voordat we er dan eindelijk op konden gaan, ik longeerde haar heel vaak, ook af en toe zonder longe en ze doet het super, we hebben er wel mee gestapt maar de draf, galop en het sturen heb ik aan iemand anders overgelaten. Daar heeft ze 3maanden gestaan. Bij die man die haar dus verder africhte liep ze in het begin precies t zelfde, beetje gespannen maar later voel je dan wel aan de rug dat ze gaat ontspannen.

Hier op is mijn commentaar: blijkbaar heeft deze persoon er ook niet echt kaas van gegeten. Sorry, maar ik ken een hoop jonge paarden, welke net ingereden zijn en dat ziet er toch een heel stuk ontspannener uit. Indien je paard er nog niet aan toe is, qua bespiering, om bereden te worden, dan kan ik ermee inkomen dat het moeilijk is om een paard ontspannen/nageeflijk te rijden, maar dat is in dit geval niet zo.

Ik weet niet precies waaraan jullie t zien dat Umi t dus niet leuk vind...ze heeft geen een keer gezwiept met d'r staart dus vond het niet eens zo slecht gaan. Op t eind brieste ze en liep al een stuk lager dat vind ik wel een teken van ontspanning.

Ze loopt met haar rug en hals gespannen, dat ziet iedereen wel.

Degene die haar verder afgericht heeft zei dat ik de teugels bij Umi dus vrij kort moet houden, nu laat ik ze al wel wat langer vind t zelf ook niet zo prettig rijden korte teugels. Als ik wat langer rijd (gister zat ik er maar 10minuutjes op) dan laat ik haar wel een paar keer de hals strekken dat ze zich kan ontspannen.

Wederom een teken dat degene die haar verder 'in' heeft gereden, lekker bot bezig is geweest. Een jong paard moet je niet op zo'n manier hoeven rijden....

les is hier moeilijk te krijgen, ik heb er al wel twee gevonden die aan huis kunnen komen, moet alleen nog even me pa over halen voor lessen Haha! Heb ook zeker wel les gehad bij die stal waar ze afgericht is daardoor is m'n houding ook ietsjes beter geworden en weet ik waar ik op moet letten.

Nogmaals: jong paard + jonge ruiter zonder al te veel ervaring = slechte combinatie.

wow heel lang verhaal maarjah Clown

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:01

Amen Imker!!

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:18

Waaraan wij zien dat dit paard er geen plezier in heeft....zie je dat zelf nou niet of wil je het niet zien!

Kijk nu een naar het paardje op deze foto s---> viewtopic.php?f=10&t=399265
en dan naar die van jou,beessie heeft constant oren naar achter en loopt er hastikke gespannen bij.

Nu duidelijk?

Vind het het gewoon zonde van dit dier,dat ie er geen plezier aan kan beleven.Die waar ik mee bezig ben is net 6 weken onder het zadel en vind het allemaal prachtig,steeds die oortjes naar voren,zij ziet het allemaal als 2 groot spel.Het is maar net hoe je het brengt bij zon jong paard,eerste indrukken zijn vaak blijvend bij dat jonge spul,dus die moeten prettig zijn!

Waarom heb je eigne voor zon jong beest gekozen als je(volgens mij dan) zelf nog niet zo gek veel ervaring hebt.Ookal rijd je 10 jaar paard wil nog niet zeggen dat je zelf een paard kan inrijden...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:35

Wat gaat het toch vaak goed bij onwetendheid en gebrek aan ervaringen....

Je snapt het niet hè??? Een hengstenboer zei eens tegen mij
"Bij zulke mensen gaat het 9 van de 10 keer goed... en bij ons????"

En ik snap al helemaal niet dat ik nou nooit eens zo'n paard tegen kom.... Bloos

TS... pas goed op en zoek ervaren hulp Knipoog !!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:59

Ik vind het een leuk dier om te zien, maar vind het onwijs jammer dat je zo met haar omgaat. Wees zuinig op jonge dieren, je kan haar helemaal verpesten als je niet uitkijkt.
Ze kijkt ook wel ontzettend zuur..... straalt totaal geen rust en vertrouwen uit.

Jullie moeten allebei nog veel leren, dat maakt op zich niet uit, maar zoek dan in ieder geval GOEDE begeleiding, die jullie er samen doorheen stuurt.

Succes !!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 13:10

Afbeelding

Afbeelding

oortjes naar voren Bloos

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:16

haha ja zo te zien ziet ze daar iets, vandaar Tong uitsteken

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:27

Ik heb niet het hele topic gevolgd, maar ik ben het met de meeste reacties helemaal eens.
Ik vind het wel een heel erg mooi paard.. Ja
Als jullie goed les nemen kunnen jullie het vast nog ver schoppen Ja

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:32

Kitty1 schreef:
Fout, neem snel begeleiding want anders krijg je grote problemen. Zonde van dit talentvolle paard.

Als eigenaar van een 3 jarige Gribaldi kan ik je 1 ding vertellen, zonder begeleiding kom je met dit paard nergens!
Het is een bloedpaard, een hele slimme rakker, snel beledigd, heel handig om onder HET werk uit te komen.

Kitty1 weet dit omdat ze die van ons heel regelmatig ziet en dan is mijn dochter notabene 2x Z2 dressuur geweest en nog heeft ze heel veel hulp nodig.

Wees heel zuinig op dit paard en zorg voor een zeer intensieve begeleiding(les) minstens 1 x per week privéles is geen overbodige luxe.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:33

Een paard dat iets engs ziet op alert is heeft ook de oren naar voren dat zegt niet zo veel over hoe ontspannen ze is of over hoe leuk ze het rijden vind.

Op het merendeel van de foto's ligegn ze plat in de nek .. die foto's plaats je niet.
Ik vind het geen beeld van een happy paard

Deze (nog) E-pony is hier voor de 6 e keer onder de man en ziet er in mijn ogen een stukje relaxter uit

Afbeelding

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:39

Pff, zo eentje zou ik nu zonder (goede) begeleiding echt niet aandurven, veel te bang dat ik het zou verpesten. En dan heb ik toch redelijk wat ervaring door het rijden van een groen paard naar het Z.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:39

elmiran schreef:
imker schreef:
Als ze 'al' 3 maanden onder het zadel is, vind ik het er nog slechter uitzien als dat ik al eerder zei. Paard zou op zijn minst nageeflijk moeten lopen.

Ik ben van mening dat een jong paard met een onervaren ruiter PLUS nog eens een keer een bijrijder, geen goede combi is (en dat is een understatement)....

Hier ben ik het dus helemaal niet mee eens, zie wel vaak 3jarige die al nagevelijk zijn, vind het zelf nog te vroeg om daar aan te beginnen, als ze wat meer gaat ontspannen komt dat vanzelf wel.

T was een heel moeilijk paard met inrijden, het heeft maanden geduurd voordat we er dan eindelijk op konden gaan, ik longeerde haar heel vaak, ook af en toe zonder longe en ze doet het super, we hebben er wel mee gestapt maar de draf, galop en het sturen heb ik aan iemand anders overgelaten. Daar heeft ze 3maanden gestaan. Bij die man die haar dus verder africhte liep ze in het begin precies t zelfde, beetje gespannen maar later voel je dan wel aan de rug dat ze gaat ontspannen.

Ik weet niet precies waaraan jullie t zien dat Umi t dus niet leuk vind...ze heeft geen een keer gezwiept met d'r staart dus vond het niet eens zo slecht gaan. Op t eind brieste ze en liep al een stuk lager dat vind ik wel een teken van ontspanning.

Degene die haar verder afgericht heeft zei dat ik de teugels bij Umi dus vrij kort moet houden, nu laat ik ze al wel wat langer vind t zelf ook niet zo prettig rijden korte teugels. Als ik wat langer rijd (gister zat ik er maar 10minuutjes op) dan laat ik haar wel een paar keer de hals strekken dat ze zich kan ontspannen.

les is hier moeilijk te krijgen, ik heb er al wel twee gevonden die aan huis kunnen komen, moet alleen nog even me pa over halen voor lessen Haha! Heb ook zeker wel les gehad bij die stal waar ze afgericht is daardoor is m'n houding ook ietsjes beter geworden en weet ik waar ik op moet letten.

wow heel lang verhaal maarjah Clown

nageeflijk is eigenlijk niks anders dan een paard dat zich corect voortbeweegt.......... en daarom JUIST heel belangrijk voor een paard dat net onder het zadel is.

Nageeflijkheid, niet verwarren met in de krul!!!

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je heel snel les gaat halen, want meis........... je bent er nog lang niet. Je bent nu de basis aan het aanleren waar je straks een jaar of 15 op moet teren........... en als je dat NU verkeerd doet, heb je straks geen leuk paard

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:43

Ik vind dat een nageeflijk paard minder te lijden heeft dan een paard wat tegen de hand is.
Een nageeflijkpaard is een ontspannen paard en dat is dit paard in de verste verte niet.

Ik heb nog wel een plaatje van mijn Grib toen ik er voor het eerst op zat:
Afbeelding

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:44

QueJira schreef:

Kijk nu een naar het paardje op deze foto s---> viewtopic.php?f=10&t=399265
en dan naar die van jou,beessie heeft constant oren naar achter en loopt er hastikke gespannen bij.

Dit is nou al de tweede keer dat ik die link voorbij zie komen Lips are sealed

@ TS Neem les! Met de juiste begeleiding kom je er echt wel !!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:54

imker schreef:
Als ze 'al' 3 maanden onder het zadel is, vind ik het er nog slechter uitzien als dat ik al eerder zei. Paard zou op zijn minst nageeflijk moeten lopen.

Ik ben van mening dat een jong paard met een onervaren ruiter PLUS nog eens een keer een bijrijder, geen goede combi is (en dat is een understatement)....

Hier ben ik het helemaal mee eens. Bij de 1e foto's dacht ik: leuk paard maar de foto's die ik daarna zag, totaal geen ontspannen plaatje. Ik vind het zonde van het paard. Wat een verschil met de foto's van die 3 jarige flemmingh die ook net onder het zadel is.. die loopt lekker ontspannen zonder druk onder het zadel.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:00

* je kunt niet elk paard en ruiter vergelijken. De ene ruiter rijdt inderdaad zo met haar paard weg, de andere heeft wat meer hulp nodig, in het geval van de TS. Maar ga het nou niet vergelijken ok... als ze nou gewoon les neemt, en het gegeven commentaar gaat toepassen dan zal het vast wel goed komen...

Maar ik heb zo'n hekel aan dat vergelijken met elkaar...