Woodstock schreef:Kafue schreef:Als je ACTIEF haltgehouden hebt kun je het paard tegen je gesloten hand aandrijven en wachten met nageven totdat het paard nagegeven heeft.
Een jong paard of oud paard of beledigd paard het blijft bij mij het zelfde. 10 minuten instappen aan de lange teugel dan de teugel oppakken en in stap aan het werk.
Je kunt idd niet zomaar een beetje zo zo halthouden en je moet wel weten waar je mee bezig bent met het in de houding zetten van het paard tijdens het halthouden maar het kan en het gebeurd bij ons heel vaak.
En zelfs het halthouden is een voorwaartse overgang of beweging klinkt vreemd maar het is zo.
K heb vaak (zeker met jonge paarden) dat ze het dan niet meer snappen en achterwaarts of omhoog proberen te gaan. K heb liever dat ze gewoon weten dat tijdens halthouden been vooruit betekend. (Dat wil overigens niet zeggen dat ze zonder been aan de teugel moeten tijdens halthouden, maar dan heb ik het dus over gewoon aan de teugel komen, en niet over 'dwarsheid' in een gang) Ik rij ze liever omlaag in een gang (zeker als ze ff niet willen) dan in het halthouden, mja ieder zn eige manier he
Ik activeer liever de achterhand en wacht tot de voorkant dan vanzelf komt. En altijd met been en zit nooit zonder.

... Zodra hij los laat kan jij ook minder druk geven, zodat je paard wel op zn eigen benen kan lopen.